در گفتگو با تابناک مطرح شد؛

استعمال قلیان اکسیژن مرگبار است؟/ روند عجیب اجرای یک طرح پرحاشیه!

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت می گوید ماده استفاده در قلیان اکسیژن ماده جدیدی نیست و در این آزمایش برای حاضرین مشکلی پیش نخواهد آمد.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۰۲
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶ 16 June 2024
|
1816 بازدید

تابناک- اوایل خرداد بود که تابناک در گزارشی پیرامون طرح قلیان اکسیژن از اصرار وزارت بهداشت بر اجرای این طرح پرده برداشت.(اینجا بخوانید)

براساس گزارش تابناک، چندین سال پیش مرکز دخانیات شهید بهشتی به وزارت بهداشت طرحی مبنی بر جایگزینی قلیان اکسیژن با قلیان‌های فعلی ارائه می‌دهد و وزارت بهداشت نیز این طرح تحقیقاتی را تایید می‌کند.

استعمال قلیان اکسیژن مرگبار است؟/ روند عجیب در اجرای یک طرح پرحاشیه!

عجیب اینکه یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید اجرای این طرح مربوط به دیروز و امروز نیست و دست کم دو سال است که این طرح در ۱۰ استان از جمله تهران در حال اجراست.

.

اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران: بی اطلاعیم!

پیگیری تابناک از اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران حکایت از این دارد که این اتحادیه اصلا در جریان اجرای این طرح نیست.

اگر سخنان مدیران اتحادیه قهوه خانه داران دقیق باشد یعنی یا این طرح در تهران اجرا نمی‌شود و وزارت بهداشت در این مورد حقیقت را اعلام نکرده است یا اینکه این طرح بدون اطلاع اتحادیه و مالکان قهوه خانه‌های تهران در حال اجراست.

اگر فرضیه دوم درست باشد وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که بر چه اساسی به خود حق داده تا بدون اطلاع مشتریان آن‌ها را در یک طرح آزمایشی شرکت داده است؟

آزمایش قلیان اکسیژن؛ اخلاقی یا غیراخلاقی

کیانوش جهانپور سخنگوی و رییس مرکز روابط عمومی پیشین وزارت بهداشت، در خصوص این طرح به تابناک می گوید: در این طرح ماده جدیدی مورد آزمایش قرار نگرفته است، این طرح مطالعه بررسی یک ماده خاص در کاهش مصرف دخانیات است و هدف از این طرح بررسی عوارض این ماده نیست.

.

وی ادامه داد: این طرح شاید نوعی اقدام پژوهی(Action Research) باشد و احتمالا مشکلی ندارد.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت می افزاید: البته در این زمینه باید متخصصین اخلاق در پزشکی و اخلاق در پژوهش نظر دهند.

وی در عین حال تاکید می کند با توجه به شناخته شده بودن ماده و عوارض آن و به ویژه مصرف این ماده بصورت سرگرمی در برخی کشور‌ها و ... به نظر می رسد که مشکلی برای حاضرین در این آزمایش ایجاد نشود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات