بازدید 13255

اعتراض شدید‌اللحن به تعرض چین به جزایر سه‌گانه ایرانی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. طی یکسال اخیر، رئیس‌ جمهور چین سه بار پای برگه‌ای را امضا کرده که حاوی تعرض به تمامیت ارضی ایران بوده است. جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی جدائی‌ناپذیر از ایران هستند و هرگونه تعرض به آنها حتی در پوشش لزوم مذاکره برای حل به‌اصطلاح مساله جزایر، غیرقابل قبول است.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱ 08 June 2024

 به گزارش تابناک، روزنامه جمهوری اسلامی از ادعای چین درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به شدت انتقاد کرده است.

  جمهوری اسلامی، در بخش‌هایی از این مطلب نوشته است:بحث جزایر سه گانه خطای نابخشودنی چین بود؛ صراحتا حرف‌هایش در این مورد را پس بگیرد.
سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. طی یکسال اخیر، رئیس‌ جمهور چین سه بار پای برگه‌ای را امضا کرده که حاوی تعرض به تمامیت ارضی ایران بوده است. جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی جدائی‌ناپذیر از ایران هستند و هرگونه تعرض به آنها حتی در پوشش لزوم مذاکره برای حل به‌اصطلاح مساله جزایر، غیرقابل قبول است.

بخشی به ضعف سیاست خارجی دولت مربوط می‌شود که علیرغم شعارهای پرزرق و برق تکیه بر عزتمندی، در سه سال گذشته در قبال چین و روسیه دچار انفعال شدید بوده و این ضعف و انفعال همچنان ادامه دارد. علاوه بر چین، روسیه هم ادعای واهی شیخ امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را تایید کرد و غیرقابل اعتماد بودن لاف دوستی دولتمردان کرملین نیز به اثبات رسید. وزارت خارجه کشورمان هم اقدامات ضعیفی در قبال این تخلفات روسیه و چین انجام داد که اوج این اقدامات احضار سفرای این کشورها و تذکر به آنها بود ولی این دو کشور، کوچک‌ترین حرکتی در جهت جبران انجام ندادند و در نهایت گستاخی، سیاست تعرض به تمامیت ارضی کشورمان در موضوع جزایر سه‌گانه را ادامه دادند.

اشکال اساسی سیاست خارجی ما اینست که متولیان امور، اصل مترقی «نه شرقی – نه غربی» را برخلاف محتوائی که دارد تفسیر کرده و روابط بین‌الملل کشورمان را به نگاه به شرق محدود کرده‌اند. معنای دقیق اصل «نه شرقی – نه غربی» عدم وابستگی به دو اردوگاه شرق و غرب است ولی این اصل بهیچوجه داشتن روابط سیاسی با شرق و غرب را نفی نمی‌کند. متولیان سیاست خارجی کشورمان با اِعمال سیاست نفی رابطه با غرب در عین تشدید روابط با شرق، روشی را در سیاست خارجی در پیش گرفته‌اند که نه‌تنها ویژگی اصل «نه شرقی – نه غربی» که موازنه منفی و بهره بردن از این موازنه است را دربرندارد بلکه کشورمان را از رسیدن به منافع جامع‌الاطراف سیاست موازنه محروم می‌کند.

به عبارت روشن‌تر، اردوگاه شرق از یکطرف جای خالی غرب در روابط بین‌الملل کشورمان را برای تامین منافع مورد نظر خود اشغال می‌کند و از طرف دیگر هر وقت لازم بداند ما را برای دست‌یابی به اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی خود قربانی می‌نماید. ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به عنوان نمونه مشترک سوء‌استفاده چین و روسیه و ماجرای کشاندن نام ایران به جنگ اوکراین و کارشکنی در برجام به عنوان نمونه‌های اختصاصی سوء‌استفاده روسیه، شواهد روشنی برای اثبات این واقعیت تلخ هستند.

روی آوردن به سیاست موازنه در روابط بین‌الملل، بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از طمع‌ورزی‌های اردوگاه‌های شرق و غرب است. با توسل به این سیاست، می‌توانیم به اصل «نه شرقی – نه غربی» عمل کنیم و از ثمرات آن نیز بهره‌مند شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۵
وقتی هیچ شخص سیاسی بخاطر منافع خدا میدونه چه افرادی جز اقای احمدی نژاد به جزایر سه گانه نرفته میشه این
اینکه یک روزنامه اعتراض کنه فایده ای نداره.مقامات بلندپایه باید به چین هشدارجدی بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
بسیار صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
تایوان جزئی از خاک آمریکا بود
که چین با کودتا آنرا اشغال نموده
بهروز
| United States of America |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
مسئولین ماهم له تایوان سفر کنن وبهداونا پهباد بفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
بعد از اینهمه تمجید و تکریم از چین که قبلا کردند دیگه نمیتونن بدش رو بگند ، آبرو ریزی برای خودشونه
با عصبانیت چیزی حل نمیشه...
ما هم اعلام می کنیم «تایوان» بخشی از چین نیست و استحقاق استقلال دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
فرمایش شما هم صحیح است اما بجای ما باید دولت اعلام کند و مهمتر اینکه تبادل کالا با چین متخاصم، ممنوع گردد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
این موضوع باید در مقابل سفارت چین و با تعداد نفرات زیاد مطرح گردد
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
تایوان باید به سلاح اتمی مجهز شود جهت مقابله با چین
با کشورهایی که طبیعت کمونیستی دارندنمیشه وارد معامله و دوستی شد طبیعت شان همینه و بس!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
چین باید به حاکمیت مستقل تایوان احترام بگذارد.
کفن پوش‌ها کجان ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
رفتند در دفاع از تمامیت ارزی چین و الحاق تایوان به چین تحصن بکنند که دشمن تایوان رو از چین نگیره. شاید هم در دفاع از ملت ستمدیده روسیه به اوکراین جهانخوار حمله کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
اونهایی که شما نام بردید جز توهین به هموطنان خود و غربگدا گفتن به آنها چیز بیشتری نمی‌دانند. مثلا چرا
شریعتمداری زبانبسته شده؟؟؟ الان معلوم میشه که اینها برای حقوق ملی و مردم هیچ وقعی قائل نیستند
ناشناس
| Romania |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
دیوار سفارت چین ، خار داره
تایوان هم مستقل است وربطی به چین ندارد ، ، بهتر است جنگ نابرابر روسیه در مقابل اکراین محکوم شود ، لطفآ قدری قاطع باشید ، نگذارید موضوع بحرین دوباره تکرار شود ، در برابر این کشورهای مکار سکوت نکنید
دقیقا!!! چین و روسیه میخوان عین گوشت قربونی مارو فدای منفعت های خودشون بکنن. خاک بر سر جفتشون. باز حداقل آمریکا میگه خلیج فارس همیشه. یه جوری باید با کمک آمریکا مشت بکوبیم تو دهن جفتشون که دیگه از این غلطا نکنن. آمریکا باید به ما کمک کنه که افغانستان رو بگیریم و جلوی چین و روسیه بایستیم. ما تنها کشور آزاد و دمکراتیک واقعی تو آسیا هستیم.
پاسخ ها
وطنم ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
باید تعادل را حفظ کنیم در هر دو طرف تا ضربه نبینیم
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
چی میگی باید با امریکا مشت بکوبیم تو دهنشون؟ اونا از اینا بدتر .امریکا رو هنوز نشناختی ؟ اونا فقط بلدن حرفای قشنگ قشنگ بزنن اما همش دورویی و فریب و دروغه.
هیچ کشوری به فکر ما نیست اگه منفعتی براش نباشه.
واقعا واقعا نه شرقی نه غربی
فقط پشتمون به این گرمه که ما ملت امام حسینیم
و امام زمان حواسش به شیعه هاش هست
دولت باید با لغو چند قرار داد مهم اقتصادی با چین منافع چین در ایران را تهدید و همزمان چند تن از کارکنان سفارت چین را اخراج و ارتباط با کشور تایوان را اعلام نماید و بدبن طریق با حکمرانان چین مقابله به مثل کند.
چرابقیه مسئولین مثل ریس مجلس و....ساکتند؟فکر کنم اگر چین اعلام کند که جزایر راباید بدهید به امارات بعضی ها دودستی تقدیم میکنن،دقیقا مثل دستور چین برای مصالحه باعربستان
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
وقتی کامنت های جماعت را می‌خوانم علاوه بر این که از سطح درک و فهم عوام متاسف میشوم که هر کس با هر سطح سوادی به خودش اجازه می‌دهد راجع به ریز ترین امور ژئو پلیتیک اظهار نظر کند بیشتر میفهمم با آین توده عوام چرا حال و روز مملکت ما این است
خوشگلای کفن پوش نظری ندارن
ماازمبارزه آزادیبخش تایوان حمایت می کنیم. تایوان ایالت 51 آمریکا بوده.
بهترین عکس العمل به این گستاخی های چشم بادامی، به توپ بستن سفارت آنها در امارات و ایران است. فقط با گلوله توپ است که چشم های ایشان کمی باز می شود.
چین خفه شو دوست از پشت خنجر زن برو گم شو
چین وروسیه اصلا قابل اعتماد نیستن ،،من فکر میکنم غربی ها خیلی خیلی بهتر ومنصفتر هستن وبلیددبا اونا ارتباط برقرار کرد
وقتی دولتی بقول معروف همه تخم مرغاشو میزاره تو سبد یک کشور دیگه عاقبت همین میشه اگر ایران با آمریکا رابطه داشته باشه میتونه توازن ایجاد کنه
تایوان هم کشوری مستقل وجدا از چین هست
تمامیت ارضی کشور مسئله ای نیست که با آن شوخی کرد و سرسری از کنار آن گذشت باید سفیر چین احضار و دز صورت عدم تصحیح مواضع از سوی چین ضمن مقابله به مثل کردن با به رسمیت شناختن تایوان و حتی تا پای قطع رابطه با کشور چین پیش رفت .
چی بگیم والله الان مسئولین بیشتردنبال حفظ صندلی خودشان هستند تامملکت
ماهم بایدبرویم باتایوان فلیپین وکشورهایی که چین بااونهامشکل داره واردمذاکره واونهاروبه رسمیت بشناسیم تادولت چین بفهمدماهم بازی روبلدیم ودست وپابسته نیستیم
کشور دوست برادر چین به شما نارو زد ای ساده دلان هر کس و ناکس به روی شما می خند فکر می کنید دوست و برداره ؟ دنیا دنیای منفعت است و هر کشور دنبال جلب منفعت برای کشور و مردمشه. نمی دونم چرا مسولین این قدر دچار توهمن اند.
تاسف بار این‌ه که مسولین ما از دیپلماسی و دفاع از منافع ملی ظاهرا هیچ نمی‌دانند. سخنگوی ثبت اسناد گفته اسناد جزایر را در ۱۴۰۱ به نام دولت ایران زدیم . ?? یعنی پس تا حالا مال ما نبود و ثبت اسناد سند زد و تمام شد . تعجب چرا روسیه عقلش نکشید بجای اینهمه جنگ و هزینه به ثبت احوالش بگه سند اوکراین رو به نام دولت روسیه بزنند و تمام .??فکر کردن با سند سازی میشه دعوا های بین المللی رو حل کرد
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم