بازدید 6064

گفتگوی اختصاصی با «طارق رئوف» مدیر ارشد اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی/ قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام صادر نخواهد شد/ آمریکا از اقدام فرانسه و آلمان حمایت نمی کند

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است به رغم تلاش فرانسه و آلمان برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، با عدم حمایت آمریکا این اقدام به نتیجه نخواهد رسید.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷ 27 May 2024

گفتگوی اختصاصی با «طارق رئوف» مدیر ارشد اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی/ قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام صادر نخواهد شد/ آمریکا از اقدام فرانسه و آلمان حمایت نمی کند

بین الملل تابناک: در حالی نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز 14 خرداد آغاز می شود که اختلاف نظر میان تروئیکای اروپایی و آمریکا در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران مطرح شده است.

این خبر بر این اساس است که اعلام شده تروئیکای اروپایی درصدد ارائه پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای حکام است. به رغم اینکه این پیش نویس تهیه شده ولی بین اعضا توزیع نشده است.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات، دولت بایدن به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز است و به همین دلیل متحدان اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد تا از انتقاد از ایران به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌اش دست بردارند.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

برخی منابع خبری (رویترز) از اختلاف نظر آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر می دهند. فکر نمی کنید این مخالفت به این دلیل است که صدور قطعنامه می تواند به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و همکاری ایران با آژانس لطمه بزند؟

در نشست ژوئن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانسه و آلمان برای قطعنامه‌ای علیه ایران در مورد ادامه بن‌بست در مورد مسائل پادمانی حل‌نشده در دو سایت در ایران فشار می‌آورند. اما ایالات متحده از این اقدام اروپا حمایت نمی کند. حتی همه کشورهای اتحادیه اروپا از فرانسه و آلمان حمایت نمی کنند. ایالات متحده درگیر انتخاب مجدد بایدن، جنگ در اوکراین و غزه است و نمی‌خواهد جبهه جدیدی در قبال ایران داشته باشد. همچنین پس از تبادل حملات موشکی ایران و اسرائیل، مجدداً مذاکراتی بین ایالات متحده و ایران در دوحه انجام شد.

آیا فکر می کنید شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر کند؟

بسیار بعید است که قطعنامه ای ارائه شود. من فکر می کنم فرانسه و آلمان قطعنامه ای را پیش نویس خواهند کرد و سعی در ارائه آن خواهند داشت، اما بدون حمایت آمریکا هیچ شانسی وجود ندارد و بنابراین پس از تهدید قطعنامه، از آن عقب نشینی خواهند کرد.

برخی معتقدند آمریکا به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران نیست. برخی این را به انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نسبت می دهند. ارزیابی شما چیست؟

آمریکا می داند که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح نگرفته و علیرغم اظهارات دکتر علی اکبر صالحی و دیگران، هیچ نشانه ای مبنی بر آمادگی برای ساخت سلاح وجود ندارد. از این رو، آمریکا در مورد پرونده ایران ساکت خواهد ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
دنیا و به خصوص کشورهای غربی به ایران اجازه داشتن سلاح هسته ای را نخواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
مگه قراره ما اجازه بگیریم؟
قراره ما اراده کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
اولین مخالف قدر قدرت و حتمی در مقابل ما برای داشتن

هر گونه سلاح هسته‌ای در ابتدا روسیه و شخص پوتین

جنایتکار جنگی تحت تعقیب جهانی میباشد و حتی اگر همه

دنیا هم بگذارند ، روسیه قطعا ممانعت جدی خواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کاملا درسته...
شما فکر می کنید که روسیه اجازه خواهد داد که کشور همسایه اش (از طریق دریای خزر) دارای سلاح هسته ای شود؟ فاصله تهران تا مُسکو تنها ۲۴۷۸ کیلومتر است!
6 ماه دیگر ترامپ در کاخ سفید خواهد بود.
هر چه در این مدت بین ایران و آمریکا بافته شود، ترامپ آن را پنبه خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
دریغ از فرصتهای بربادرفته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
ای دریغ از عمر رفته
احتمالاً آمریکا اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران دارد که کشورهای اروپایی از آن آگاهی ندارند.
حسن عباسی، در سخنرانی 9 سال پیش خود گفت:
آمریکایی ها سلاح الکترومغناطیسی دارند که بعد از انفجار تمام وسایل الکترونیکی می سوزد و هدف این سلاح کیت برد، موشک ها و سیستم دفاعی کشور مقابل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
این سلاح سالهاست وجود دارد و منحصر به امریکا هم نیست عباسی هم غیبگو نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
این سلاح به مراتب از سلاح اتمی کاراتر است.
چی شده آمریکا اینقدر رفیق صمیمی تون شده حالا
جریان چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
هر گونه تخاصم جدید یا بالا گرفتن تنش با ایران در شرایط فعلی موجبات انتخاب شدن یک رییس جمهور رادیکال و نظامی گرا را در ایران تقویت میکند و آمریکا علاقه ای به این امر ندارد . پس سعی میکند اوضاع را در حد امکان آرام نگه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
همیشه شش هفت ماه مانده به انتخابات امریکا دو جناح فتیله جنگ رو می کشن پایین و چهره صلح طلب می گیرن . شروع دوره ریاست جمهوری تا پایان سال سوم فتیله تهدید و جنگ رو می برن بالا .
حالا که بعد از مذاکرات، رابطه با آمریکا بهتر شده، تا حدی که در مورد برنامه اتمی بطرفداری از ایران در مقابل کشورهای اروپایی ایستاده، باید رابطه اقتصادی را هم برقرار کرد تا بالاخره بعد از ۴۵ سال مردم روی آرامش را ببینند. حالا بالاخره دیدیم که مذاکره با آمریکا خوب بود ؟
??
بخاطر نفت ایران وخاورمیانه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری