بازدید 1512

آمریکا به عربستان سلاح تهاجمی می‌دهد؟

پس از نزدیک شدن توافق جامع میان آمریکا و عربستان به مراحل پایانی و تایید این موضوع از سوی کاخ سفید، اکنون رسانه‌ها از تصمیم واشنگتن برای لغو ممنوعیت ارسال سلاح‌های تهاجمی به ریاض خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵ 27 May 2024

 به گزارش تابناک، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که انتظار می‌رود آمریکا ممنوعیت فورش تسلیحات تهاجمی را به عربستان در هفته‌های آینده لغو کند.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که واشنگتن پیش از این به عربستان اعلام کرده که آماده است تا این ممنوعیت را لغو کند.

این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که بلافاصله پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، موضع سخت‌تری را در قبال عربستان در جنگ یمن اتخاذ کرد.

عربستان، بزرگ‌ترین مشتری تسلیحاتی آمریکا، تحت این محدودیت‌ها قرار گرفت که فروش تسلیحاتی را که دولت‌های قبلی آمریکا برای چندین دهه ارائه کرده بودند، متوقف می‌کرد.

به‌تازگی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن و ریاض به انعقاد مجموعه‌ای از توافق‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری‌های امنیتی و دفاعی، که جزء دوجانبه یک توافق عادی‌سازی گسترده‌تر با ریاض و رژیم صهیونیستی است، بسیار نزدیک هستند.

منبع آگاه فایننشال تایمز می‌گوید: با این حال، لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی مستقیما با این مذاکرات مرتبط نبود.

کاخ سفید و دولت عربستان بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

جدیدترین نشانه از بهبود روابط واشنگتن و ریاض
لغو ممنوعیت ارسال سلاح‌های تهاجمی، جدیدترین نشانه بهبود روابط بین دولت بایدن و ریاض خواهد بود.

یک تحلیلگر سعودی در این باره می‌گوید که لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی گامی مهم در ادامه بازسازی روابط بین آمریکا و عربستان سعودی خواهد بود.

 
در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی گفته که یک توافق دیپلماتیک موفقیت‌آمیز بین واشنگتن و ریاض «تقریبا وجود دارد»، اما یک پیمان گسترده‌تر شامل رژیم صهیونیستی در «مسیری معتبر» به سمت ایجاد کشور فلسطین است.

این مقام آمریکایی گفت که آمریکا در مذاکرات با عربستان درباره کمک واشنگتن به ریاض در زمینه دفاع و برنامه هسته‌ای غیرنظامی پیشرفت چشمگیری داشته و این کشور‌ها «تقریبا مجموعه نهایی» توافق‌های دوجانبه را در دست داشتند.

کاخ سفید به‎تازگی اعلام کرد که پس از پیشرفت در مذاکرات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با مقام‌های عربستان، واشنگتن و ریاض به توافق نهایی درباره یک پیمان دفاعی دوجانبه نزدیک شده‌اند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، گفت: دو طرف بیش از همیشه به توافق دوجانبه‌ای نزدیک هستند که اکنون نزدیک به نهایی شدن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری