بازدید 1461

راهکار وزارت بهداشت برای مهار قلیان

طرح قلیان اکسیژن راهکاری است که وزارت بهداشت برای مهار قلیان در نظر گرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵ 26 May 2024

 به گزارش تابناک، سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر به‌دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و سن مصرف دخانیات به ۱۳ سال رسیده است. این اعداد و ارقام دلهره‌آور باعث شده تا طرح آزمایشی وزارت بهداشت با نام «قلیان اکسیژن» برای جایگزینی با قلیان‌های دخانی اجرایی شود.

طرح آزمایشی که وزارت بهداشت این روز‌ها از آن حرف می‌زند در سال ۸۶ برای جایگزینی قلیان میوه‌ای و دخانی در سطح سفره‌خانه‌های سنتی کشور در سفره‌خانه‌های سنتی تهران آغاز شد.

وزارت بهداشت اردیبهشت اعلام کرد که این طرح مطالعاتی به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در ۱۰ استان کشور عملیاتی شده است.

رئیس دبیرخانۀ ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره می‌گوید که در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و (N ۲ O) استفاده می‌شود. استفاده از گاز‌های دیگر در این قلیان مجاز نیست. آن‌طور که متخصصان بی‌هوشی می‌گویند نیتروز اکسید گازی بی‌رنگ، بی‌بو و غیرقابل اشتعال است. N ۲ O سمّی نیست، اما خنده‌آور است.

 

معاون وزارت بهداشت می‌گوید که این قلیان وابستگی ایجاد نمی‌کند و افرادی که آن را مصرف کردند پس از مصرف تمایل چندانی به مصرف مواد دخانی ندارند.

با این حال رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید: هر ترکیبی از مواد شیمیایی که از طریق قلیان و هوای آلوده وارد بدن شود ممکن است در آینده موجب سرطان یا بیماری شود. وزارت بهداشت نباید به موضوع طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن ورود داشته باشد.

منبع: فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری