بازدید 8160
در گفت‌وگو با «بورس تابناک» بررسی شد؛

واکاوی روز‌های سیاه بورس/ از سیاست ریاضت مالی تا تصمیم اشتباه سهامداران خرد/ بورسی‌ها منتظر انتخاب رئیس جمهور جدید هستند؟

روند بازار سهام از آغاز سال تا به امروز، منفی بوده و شاخص کل بورس با از دست دادن سه کانال مهم به کف دو میلیون واحد نزدیک شده است، به گونه‌ای که حالا بورسی‌ها نظاره‌گر ۲۳ روز منفی از شروع سال جدید تا ششم خرداد هستند.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷ 26 May 2024

شاهین شایان‌آرانی، تحلیلگر مسائل مالی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در دومین روز هفته (یکشنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳) نماگر‌های بازار سرمایه باز هم به رنگ قرمز درآمدند و در نهایت شاخص کل بورس با کاهش ۱۹۴۳۲ واحد معادل ۰.۹۳ درصد به سطح ۲ میلیون و ۷۹ هزار واحد رسید، در حالی که روز گذشته نیز شاخص کل با افت ۱۵۶۶۱ واحدی روبه رو شده بود.

فعالان بازار در شرایطی روز‌های منفی شاخص را تجربه می‌کنند که از هفته گذشته به دلیل شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏ گشته با دو روز تعطیلی بورس روبه رو شد و دامنه نوسان معاملات سهام نیز به مثبت و منفی ۲ درصد کاهش یافت و همچنان این محدودیت تداوم دارد؛ بنابراین، با ریزش امروز نماگر کل بورس، در مجموع از ابتدای سال تا به امروز از ۴۰ روز کاری بازار سرمایه، ۲۳ روز منفی برای بورس به ثبت رسیده و سهامداران نظاره گر روز‌های منفی در بورس بوده اند.

اما چرا بازار سهام هنوز به پایان بهار نرسیده، روز‌های پاییزی را تجربه می‌کند و حال و روز سهامداران چنگی به دل نمی‌زند؟

این پرسشی است که از شاهین شایان‌آرانی، تحلیلگر بازار سرمایه پرسیدیم و در پاسخ به خبرنگار تابناک اظهار داشت: این روندی است که بازار را به سمت پایین برده است، به گونه‌ای که ممکن است یک روز با رشد شاخص همراه شود و روز دیگر با ریزش؛ اما شاخص بورس با شیب به سمت پایین می رود.  


وی در خصوص دلایل این روند گفت: هم اکنون فضای اقتصادی با یک نوع ریاضت مالی و اقتصادی روبه روست؛ بنابراین در این شرایط ریاضتی با محدودیت‌ها و کنترل‌های ارزی و مالی مواجهیم که البته لازم است و باید اجرا شود، زیرا سیاست گذار به دنبال مهار رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد کشور است. در نتیجه این سیاست بر شاخص‌های عملکردی شرکتی‌های پذیرفته شده در بورس و حتی خارج از بورس، تاثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه این مساله یک محور، محرک و نیرویی است که تاثیر منفی می‌گذارد و باید در نظر داشت که چاره‌ای نیست و باید برای مهار تورم این مسیر پیموده شود؛ بنابراین تحت تاثیر این مسائل، اقتصاد به سمت رکود نسبی تمایل خواهد داشت.  

از سوی دیگر، تحت تاثیر اتفاق هفته گذشته برای رئیس جمهور، فضای معاملات بازار سهام به گونه‌ای است که به نوعی بلاتکلیفی برای سرانجام دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی دولت آینده، به شکل گیری ابهام مقطعی در بازار منجر شده است؛ اما با نظر گرفتن این عامل ـ به عنوان یک موضوع مقطعی ـ باید در نظر داشت که عامل اصلی به نوع سیاست‌های مهار رشد نقدینگی و تورم و ارز و به شکل کلی‌تر به سیاست ریاضت مالی برمی گردد. هرچند تاکید می کنم در اوضاع کنونی باید ریاضت مالی رخ بدهد و اتفاق بیفتد و چاره‌ای نیست و باید تورم کنترل شود؛ بنابراین بورس را هم تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه در این شرایط برخی سهامداران نسبت به روند فعلی گلایه‌مند هستند و انتقاد دارند، اظهار داشت: طبیعتا سهامداران خرد شاکی می‌شوند، اما حرفه ای‌های بازار در این فضا هم به دنبال کسب سود هستند. در حقیقت باید در نظر داشت که بازار سهام برای سهامداران خرد جای مناسبی نبوده و نیست، چون تنها حرفه ای‌ها می‌توانند در بازار سرمایه بازی و کسب سود کنند، به گونه‌ای که افراد حرفه ای در بازار، در شرایط بالا و پایین شدن بازار سهام، کسب سود خواهند داشت و می‌توانند مانور‌های لازم را داشته باشند.

اما سهامداران خرد در این بازار، مقدار زیادی از جریانات و پیش بینی‌ها عقب هستند و در نتیجه اگر بازار در حال رشد باشد، صدایشان درنمی آید و همه سود می‌برند، ولی وقتی سقوط می‌کند، همه شاکی می‌شوند، چون با یک تاخیر و عدم اطلاعات کافی تصمیم می‌گیرند و وقتی بازار در حال پایین رفتن است، معمولا متضرر می‌شوند؛ بنابراین، باید در نظر داشت در همه جای دنیا، ریاضت مالی منجر به فشار‌های رکودی در کل اقتصاد می‌شود. پس در این شرایط، سهامداران حرفه‌ای و عمده کمتر متضرر می‌شوند. به بیان دیگر در منفعت بازار، یک نوع چولگی شاهد هستیم؛ برای نمونه در سهامداران حرفه‌ای شاهد واکنش های سریع‌تر و در سهامداران خردتر، واکنش های کند‌تر را نظاره گر هستیم.

شاهین شایان‌آرانی، تحلیلگر مسائل مالی

شایان آرانی پیرامون آینده فضای رکودی در بازار سرمایه نیز گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست، زیرا موضوع به این برمی گردد که دولت در اجرای سیاست ریاضت مالی تا چه اندازه می‌تواند تورم را کنترل و مهار کند؛ بنابراین باید ببینیم نتیجه این رویکرد چه زمانی مشخص می‌شود؛ هرچند قرار نیست طولانی باشد، چون معمولا اگر یک یا دو سال سیاست ریاضت مالی به درستی اجرا شود، باید نتیجه اش را ببینیم؛ یعنی در یک فضای کم تورم، مهار ارز و سیاست‌های ریاضت مالی صحیح و کاهش کسری بودجه دولت، قطعا یک بورس و فضای کسب و کار مساعدتری خواهیم داشت و همه می‌توانند منفعت ببرند، ولی در دوران ریاضت مالی شرایط به گونه‌ای است که مثلا شخص بیمار باید وزن خود را کاهش دهد، در نتیجه دوران سختی برای فرد بیمار خواهد بود و امیداریم این سیاست نتیجه دهد.

وی ادامه داد: در این شرایط هم باید توجه داشت که سهامداران خرد نباید از سازمان بورس انتظار کار خاصی داشته باشند، چون این سازمان همانند داور و فیفا در زمین بازی می‌ماند و اگر ورود کند یک رانت ایجاد می‌شود و بازار را خراب می‌کند. در همه دنیا سهامدار خرد نباید وارد این فضا‌ها شوند، زیرا در موج‌های بالا و پایین سهام، خرد می‌شوند. معمولا سهامداران خرد از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری که توسط مدیران حرفه ای‌تر مدیریت می‌شود، وارد بازار می‌شوند؛ یعنی اینکه سهامدار خرد تصمیم بگیرد وارد بازار سهام شود و در زمان ریاضت مالی از این قافله عقب بماند و ضرر کند و حالا توقع داشته باشد که وزارت اقتصاد و سازمان بورس اقدامی کنند، به نظر ناپختگی و کم توجهی به بازار سرمایه است.  

شاهین شایان‌آرانی، تحلیلگر مسائل مالی

بورسی‌ها منتظر انتخاب رئیس جمهور جدید هستند؟

تحلیلگر بازار سرمایه در این باره گفت: انشاءالله در ماه آینده و با انتخاب رئیس جمهور جدید، اگر سیاست‌های خوب برای رشد اقتصادی و توسعه و مهار تورم و ارز و کسری بودجه در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد، حتما اثرات مثبتی بر بورس خواهد داشت، ولی این گونه نیست که فردای انتخابات اثرگذار باشد، بلکه باید زمان بگذرد تا نتیجه مناسب حاصل شود. البته در همین بازار هم خیلی از شرکت‌ها می‌توانند با خرید و فروش سهام آنها، سود خوبی به دست آورند؛ بنابراین، این گونه نیست که در فضای رکودی بازار سهام، همه بورس ضرر و زیان باشد؛ هرچند این کار حرفه‌ای هاست که به سراغ کدام سهام و شرکت بروند و هر کسی بلد نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۰
اینجوری که آیت کارشناس می‌فرمایند.کلا مردم باید از بازار بورس برت بیرون و دنبال سود ثابت بانک و صندوق ها باشن و .... همه جای دنیا به این صورت هست آقای کارشناس؟ یک روز همه مسئولان از مردم دعوت کردن به بورس.بعد گفتن باید آموزش ببینید.الان که هیچ تحلیلی جواب نمیده می‌فرمایند جای خوبی برلی سهامدار خرد نیست.فساد همه جارو گرفتم.یا امام عصر خودت به فریادمان برس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
وقتی میدونی آش چقدر شور شده و به جای قبول مسئولیت می‌خواهند توجیه کنند.بورس رو به کثافت کشیدن خودشون هم فهمیدن ولی میخوان توجیه کنند.نیاید.نخرید.با این حساب اصلا بورس تهران برای چی کار میکنه.تعطیلش کنید خلاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کارشناس ساندیس خور

بدون هیچ دلیل اقتصادی، و با این همه تورم و البته سود دهی اغلب شرکت ها در این چند سال، فقط ارزش سهام پایین میرود
دلیل: رانت خواری و دلالی دولت و حقوقی ها و حقیقی های خودی با سرمایه مردم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
اگر همجا رکوده چرا بورس میاد پایین خب اونم ثابت بایسته این دیگه چه تحلیل آبکی است.
این حرفتون خیلی مسخره س و البته دقیقا نشان دهنده ی نگاه شما به سهامدران خرد به عنوان منبع اصلی سودتون هست. اینکه میگید تصمیم اشتباه سهامداران خرد!!!
بازار اگه بازار باشه و قدرت توش باشه و داده هاش فیک نباشه سهامدار خرد توش اصلا هیچ تاثیری نداره. اینو هر بی سوادی میدونه
این تحلیل کاملا کشک هست.با سودهای بالای سی درصد و رشد اقتصادی زیر پنج درصد چطور قراره تورم صفر بشه؟ دقیقا این کار رو سال ۹۶ انجام دادن و نتیجه اش بعدها مشخص شد.دولت باید بودجه رو انقباضی ببنده نه اینکه دستش رو تو جیب سهامدار بی نوا کنه.این سزای کسی هست که به جای خرید دلار با اقتصاد دولتی هم پیاله بشه.
فروش اوراق دولتی با سود 40 % توسط دولت و اجبار برخی به خرید اونها هم معنی داوری سازمان یا دولت را می دهد و کمک به تولید در سال جهش تولید می نماید؟! چرا بگونه ای صحبت می کنیم که گویا فقط ما می فهمیم! کدوم سهامدار خُرد تقاضای رانت از سازمان بورس رو داشته؟! آیا فروش آبشاری حقوقی ها در ابتدای سال گذشته هم رانت به سهامداران خُرد بود؟! این اعتماد برنمیگرده و ضربه اونو شرکتها و تولید خواهد خورد!
از زمانیکه تقریبا دست دولتها در دستکاری در بورس مشخص شد و فجایعی از جمله فاجعه سال 99 رقم خورد به این بورس نمیشود اعتماد کرد و حتی به سودهای کوتاه مدت نیز نمیشود مطمئن بود دستکاری در نرخها ، دسترسی به اطلاعات شرکتها برای عده ای خاص ، نرخ بالای تورم ، نرخ بالای اوراق قرضه و دلایلی از این قبیل باعث عدم اعتماد به بورس میشود
اگر35 میلیون افغانی از ایران اخراج شوند
شاخص بورس بالا می رود.
این حرفا کلیشه ای شده شماسری به بازار طلا بژنید درهمین روزها ببینید مردم با چه ولعی وچقدرراحت پول برای طلا میپردازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
بخاطر اینکه اختیار طلا دست خریدار است و دولت نمی تواند به آن دست درازی کند
یه روز از بورس یه روز دلار و طلا یه روز مالیات جیب مردم باید خالی بشه
اگر دولت دست از سر بازار بورس برداره و جون نکنه همه منتفع خواهند شد
بورس مُرد ، من که فاتحه اش را خواندم شما نیز بخوانید .
کار سهامدار خرد اشتباهه؟؟؟ نه عزیزم سهامداران حرفه ای وکلان وحقوقیها بورس را با تبانی باناشرین به این روز انداختند همه سودها رو حق خود وتمام ضررها را حق سهامدار خرد میدانند بوعلی را ببین چطور توسط حقوقی وسهامدار عمده باتبانی ناشر قبل از گزارش سالیانه خالی وبعد گزارش مرموز وپراز مسئله ومتناقض با گزارشات قبلیتمام سهامداران خرد ماندن وصف بی‌سابقه فروش وسکوت ناظرین ومسولین کنترلی بورس.پس درسته کارشناسی اما یکطرفه حرف زدن دور از انصاف میباش اندکی درنگ ومراجعه به وجدان واخلاق و...
سنگین ترین عرضه اوراق قرضه دولت در بورس (اخزا) در حال انجام است. با نرخ بهره حدود ۳۷ درصد...
چطور بورس سقوط نکند؟؟؟ چطور سرمایه های مردم دود نشود و به هوا نرود؟؟؟
درانتخابات جدیداگریکی سهوا عکسش درکناراین تیم اقتصادی افتاده باشد،رای نخواهدآوردزحمت کاندیدشدن به خودش نده
دولت میخواد با نرخ سود 38 درصدی اوراق اخزا ریاضت اقتصادی ایجاد کنه ؟!!! سال دیگه به غیر از چاپ پول جدید و افزایش نقدینگی چه جوری میخواد این اوراق رو تسویه کنه؟!!!
متاسفانه چند سالی هست که سازمان ،به عوض حمایت ،فقط به دنبال سرکوب بورس است ،
مدتهاست بورس در حال نزول است اگر صد روز بورس در حال سقوط باشد در صدا وسیما انعکاسی ندارد اما اگر یکروز کمی رشد کند صدا وسیما غوغا میکند و از موفقیت دولت در بازار سهام داستانسرایی میکند .کجایند آنها که طرح سه روزه برای نجات بورس داشتند؟
سیاستهای کلان اقتصادی نداریم . اصلا بحث ریاضت و اصلاح یک بحث دروغین وانحرافی بود .دولت هرجا پول بوده وهر فردی پول داشته شبیخون زده
خلاصه صحبتش این بود که سهام‌داران خرد چون رانت اطلاعاتی ندارند ضرر می کنند و سهام‌داران عمده با روشهای خاص بورس ایران سود می‌برند. اسم خودشان را هم گذاشتند حرفه ای بازار.
خیلی ناراحتین دیگه مث چن سال پیش نمی تونین ملتو بچاپین؟!
تاسف بحال کسانی که هنوز به این بورس حکومتی اعتماد دارن، پول بی زبونشون رو گذاشتن بورس که دولت بهش شبیخون بزنه. از یه سوراخ چند دفعه گزیده میشید.
بورس باید تعطیل شود و شرکتها ملی اعلام شوند
ریسی بعد از انتخاب اولین جایی که رفت بورس بود و قول داده بود به این مشکل رسیدگی کند که به دلیل عدم کنترل بر حوادث اقتصادی موفق نشد بعید می دانم بعداز او هم کسی بتواند کاری کند .
این روزها روزهای سیاه بورس نیست بلکه روزهای طلایی بورس است چرا که شما و خانواده شما میتوانند با خرید سهام ارزان قیمت اینده خود را تضمین کرده و به سودهای کلان برسند این موضوع درست مثل اینست که سکه تمام بهار را به جای چهل میلیون تومان شما به مبلغ 5 میلیون تومان بخرید لازم است مردم درک عمیقتری از بورس و سهام داشته باشند...
اگر رانت فروش زیاد عرضه اولیه ها به صندوقها نباشد همه صندوقهای ادعایی این کارشناس دارای بازده مفی خواهند بود.
بازار بورس تنها ربطی که به دولت ورییس جمهور داره دست تو جیب بورس نکنه همین.
کدام سهامدار حرفه ای از این بازار میتواند منتفع شود شما که همه تقصیرات را به گردن سهامدار خرد انداخنید
بورس گاو صندوق دولت ورشکسته
کسری بودجه دولت ما به هیچ روشی برطرف نمیشه.نه با افزایش مالیات و بستن انواع تعرفه و غیره.ما در این ۵سال جز ضرر در بورس چیزی عایدمان نشد و حتما به حرفه ایها میدان را واگذار میکنیم.انشاالله که بودجه کسری نداشته باشد
در همه جای دنیا سهامداران خرد نباید وارد بازار شوند؟ بزرگ‌ترین بازار مالی جهان در امریکاست برو ببین نقش سهامداران خرد در این بازار چقدره و چه قدرتی دارن آقای مثلا کارشناس برو ببین همین سهامداران خرد که متحد شدن چه بلایی سر وال استریت آوردن شما رانت اطلاعاتی و کمیسیون کم نداشتی هیچ تفاوتی با سهامداران دیگه نداشتی
خدا رحمت کنه آقای رئیسی رو ولی تیم اقتصادی خیلی خیلی ضعیفی داشت اقتصاد ایران رو نابود کردن
وقتی وزیر اقتصاد میاد گزارش میده که ما حجم نقدینگی 40درصد سال 1400 رو رسوندیم به 22درصد معنیش همینکه که پولها و سرمایه های خرد مردم رو با سیاست های عدم حمایت از بازار سرمایه و بورس قیمت سهام ها رو با شیب تند کاهش دادند یعنی به عبارتی پول و سرمایه 100 میلیونی مردم رو با این روش به 50 و 40 میلیون کاهش دادند و مال ملت رو تبدیل به خاکستر کردند و با این روش حجم نقدینگی رو در بازار سرمایه بلوکه کردن. و اصرار هم دارند به این روش خودشون ادامه بدن. دولت قبل یه جور جیب ملت رو خالی کرد این دولت هم متاسفانه روش بی رحم تری رو انتخاب کرد
واقعا متاسفم برای کشورم . من سهامدار خرد اشتباه کردم وارد بورس شدم واقعا جواب متضرر شدنم همینه بورس جای بزرگاییه که بازی بلدن . متاسفم ملیتم ایرانه
آقای عشقی بسه دیگه ۶۰روزمنفی دادی زندگی وسرمایه مارابه باد دادی توراوجدانت بسه دیگه دیگه سرمایه برای مانگذاشتی
سرمایه ملتونابود کردید حمایت از تولیدپیام سال۱۴۰۳ اینه نابودی واینده زن وبچه مردم برایتان اهمیتی نداره دین ندارید لااقل ازاده باشید تمام ضررهای ما زیرسرفرزین رئیس بانک مرکزی هست.شکمتان سیره به خاطراهدافتان مارا به فقر کشانده اید
بورس وعده اول دولت بود اما در این دولت ضررهای ما چندین برابر شد و ارزش پولمون به یک دهم رسید و نابود شدیم کاش وعده های پوچ ندیم
عاجزانه در خواست می کنم به عنوان یک رسانه به گرفتاران در باتلاق بورس کمک کنید
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری