بازدید 75781

بیوگرافی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

بعد از شهادت آیت الله رئیسی، دولت سیزدهم قبل از موعد مقرر به پایان رسید. بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، رئیس جمهور جدید حداکثر باید ظرف ۵۰ روز، انتخاب شود؛ بنابراین انتخاباتی زودتر از موعد برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهوری در کشور برگزار خواهد شد. بر این اساس در جلسه‌ای که بین سران قوا برگزار شد، هشتم تیرماه سال ۴۰۳ به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳ 25 May 2024

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش «تابناک» با توجه به این که هشتم تیرماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، از دهم خرداد و با آغاز مهلت ثبت‌نام نامزد‌ها انتخابات رسما وارد پروسه قانونی می‌شود. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با نامزد‌های احتمالی انتخاباتی، این بخش به معرفی نامزد‌های اصلی این دوره از انتخابات پرداخته است.

علی لاریجانی

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

علی لاریجانی در سال ۱۳۳۶ در شهر نجف متولد شد. پدرش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی از مراجع تقلید بود.
او دوران دبستان را در مدرسه ادیب، و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم پشت سر گذاشت، و پس از آن در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف مدرک کارشناسی دریافت کرد، سپس در دانشگاه تهران و در رشته فلسفه تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد و در حال حاضر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است.
علی لاریجانی از شاگردان شهید مطهری و نیز داماد ایشان است، او همچنین برادر آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضاییه است.

سوابق اجرایی

علی لاریجانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همان روز‌های نخست با رایزنی شهید مطهری به سازمان صدا و سیما رفت و فعالیتش را آغاز کرد، و در سال ۱۳۶۱ و در دوران دفاع مقدس به عضویت سپاه پاسداران درآمد و معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل سپاه را برعهده گرفت و تا سال ۱۳۷۱ در این سمت باقی ماند. او مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ۲۰ مرداد سال ۱۳۷۱ تا ۲۶ بهمن سال ۱۳۷۲ برعهده داشت، و از سال ۱۳۷۲ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت باقی ماند.
لاریجانی که به مدت پنج سال یکی از دو نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت بود در شهریور ۱۳۸۴ با حکم رئیس جمهور به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب گردید.  
وی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم به مجلس راه یافت و به مدت ۱۲ سال رئیس مجلس بود.  
وی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ به سمت مشاور مقام رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.
علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد.

سعید جلیلی

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر وی محمدحسن جلیلی معلم و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد و دانش‌آموخته زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادر وی آذری و اهل اردبیل است. جلیلی در سال ۱۳۷۱ و پس از دریافت فوق لیسانس با فاطمه سجادی که پزشک است، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام سجاد است.
سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا پیش از دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رساند و در همین دانشگاه به تدریس "دیپلماسی پیامبر (صل الله علیه و آله) " می‌پردازد. وی با زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی دارد و سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز دارد.

سوابق اجرایی

سعید جلیلی سیاستمدار مستقل ایرانی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.
جلیلی در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بار‌ها در جبهه‌های جنگ حضور یافت.
در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پی نبود امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راستش قطع شد. پس از آن نیز در قسمت تدارکات لشکر حضور یافت.
جلیلی در سال ۱۳۷۰، رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۶، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۹، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری، در سال ۱۳۸۴، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۶ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی، در سال ۱۳۸۷، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)، بوده است. جلیلی همچنین از سال ۱۳۹۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
جلیلی با شعار حیات طیبه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی سوم شد. وی همچنین در روز ۲۵ اردیبهشت ماه در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، ولی دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

پرویز فتاح

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

سیدپرویز فتاح قره باغی در سال ۱۳۴۰ در روستای تاریخی قره باغ ارومیه متولد شد. او دوران نوجوانی را با آثار دکتر شریعتی پشت سر گذاشت و در بحبوحه انقلاب مسئول انجمن اسلامی مدرسه بود.
در سال ۱۳۵۸ در ارومیه مدرک دیپلم خود را دریافت کرد، او دانش آموخته رشته مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیر کبیر و کارشناسی ارشد علوم سیستم‌ها از دانشگاه امام حسین (علیه السلام) است. او علاوه بر زبان فارسی و زبان ترکی، به زبان‌های کردی و انگلیسی نیز مسلط است. فتاح متاهل است و دو فرزند به نام‌های نعیمه و امیرحسین دارد.

سوابق اجرایی

سیدپرویز فتاح رئیس فعلی کمیته امداد امام خمینی (س) و عضو هیئت امنای آستان قدس رضوی است.  فتاح در ۱۷ سالگی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از موسسین جهاد اسلامی و مسئول کمیته فرهنگی این سازمان در استان خود بود، و از جهادسازندگی آذربایجان غربی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد، و پس از آن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. در ۱۹ سالگی در سال ۱۳۵۹ برای آغاز تحصیلات حوزوی آماده شده بود که با شروع جنگ و فرمان امام خمینی (س) راهی جبهه شد و در طی ۸ سال توانست فرمانده لشکر ویژه سپاه شود.
او از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ در دولت نهم به عنوان وزیر نیرو مشغول به فعالیت بود و در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بود.
فتاح سال ۱۳۹۴ با حکم مقام معظم رهبری مسئول کمیته امداد امام خمینی (س) شد، و این حکم در ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۸ تمدید شده است، شایان ذکر است که او در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی کشور پرویز فتاح نشان ملی مدیر برگزیده جهادی را دریافت کرد.

محمدجواد آذری جهرمی

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

محمدجواد آذری جهرمی در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۶۰ در جهرم شیراز متولد شد. یکی از برادرانش در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده و دیگری جانباز سال‌های دفاع مقدس است.
او مهندس برق قدرت است و در دانشگاه صنعت آب و برق تحصیل کرده است. جهرمی سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی به وزارت اطلاعات وارد شد، و در طول سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود.

سوابق اجرایی

جهرمی فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. آذری جهرمی در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال، از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کرد.
جهرمی در دولت یازدهم از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد و نمایندگان مجلس نیز به وی رأی اعتماد دادند. وی در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶، به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب شد.
از دیگر سوابق اجرایی آذری جهرمی می‌توان به سمت هایی، چون مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳)، عضو غیرموظف هیئت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵)، عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵) و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶) اشاره کرد.

مسعود پزشکیان

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.
او دورۀ پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکدۀ پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعد‌ها رئیس این بیمارستان شد. در سال ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.
ناگفته نماند پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

سوابق اجرایی

مسعود پزشکیان سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.
پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد. مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانست از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.
پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

مهرداد بذرپاش

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

مهرداد بذرپاش در سال ۱۳۵۹ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. پدرش منصور بذرپاش در جنگ ایران و عراق شهید شد.
او در سال ۱۳۷۷ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته و در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی فارغ‌التحصیل شد. بذرپاش در دانشگاه شریف سرپرست بسیج دانشجویی بود. وی با دختر علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم ازدواج کرده‌است.

سوابق اجرایی

مهرداد بذرپاش سیاستمدار و رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) است. او صاحب‌امتیاز روزنامه وطن امروز و نماینده مردم تهران در دوره نهم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، قائم مقام بنیاد تعاون سپاه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور بوده‌است.
پس از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، گروه مشاوران جوان شهردار تهران به عنوان حلقه رابط میان شهرداری تهران و جوانان تأسیس شد و از بذرپاش جهت ریاست این گروه دعوت به عمل آورد. پس از چندی، بذرپاش به عنوان مدیر فرهنگسرای خاوران نیز برگزیده شد.
در تاریخ یک مرداد ۱۳۹۹ و با رای نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی، مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. 
مهرداد بذرپاش پس از استعفای رستم قاسمی از سمت وزارت راه و شهرسازی در تاریخ شانزده آذر ۱۴۰۱ و با اکثریت آراء نمایندگان مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.

علیرضا زاکانی

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

علی رضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند سال ۱۳۴۴ است، او در خانواده‌ای مذهبی در جنوب تهران متولد شده است. اجداد پدریش اهل روستا‌های زایگان و لالان در حومه شمالی تهران بوده اند و پدرش اهل شهرری بوده است، او از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی و در ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی بود
او از دوران نوجوانی در سال ۱۳۵۶ در میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی حاضر بوده و در تظاهرات‌ها شرکت می‌کرده است، و پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور می‌یابد، او ۶۲ ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته و از ناحیه دست، پا و گردن جانباز شده است.
در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دوران دبیرستان را سپری کرد و در سال ۱۳۶۲ دیپلم گرفت. در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶ موفق به دریافت مدرک دکترای عمومی شد. پس از آن با شرکت در آزمون تخصص توانست در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه تهران دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را پشت سربگذارد، و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (س) و بیمارستان شریعتی است، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز می‌باشد.
زاکانی در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرده و ۳ فرزند دختر دارد. همسر او خانم معصومه پاکتچی، مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق حوزه علمیه بوده است.

سوابق اجرایی

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که سابقه نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را در کارنامه خود دارد، او در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم قم بوده است، او همچنین ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامد‌های آن را برعهده داشته است و به عنوان منتخب اعضای ششمین شورای شهر تهران مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفت.
زاکانی در هیئت منصفه مطبوعات عضویت داشته و در مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است.
علیرضا زاکانی در سال ۱۴۰۰ برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.
وی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ توانست با رای اعضای ششمین شورای شهر تهران به عنوان شهردار پس از پیروز حناچی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده بگیرد.  زاکانی هم چنین صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه فکری - فرهنگی پنجره و عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر است.

حسین دهقان

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

حسین دهقان در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۳۵ در شهرضای اصفهان متولد شده است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی متالوژی و دکترایش را در رشته مدیریت از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

سوابق اجرایی

سردار سرتیپ حسین دهقان در دولت یازدهم وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بوده و نیز مشاور فرمانده کل قوا در حوزه دفاعی است.
او از سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسدران انقلاب اسلامی درآمد، در سال‌های دهه ۶۰ فرماندهی سپاه یکم و قرارگاه عملیاتی ثارالله و نیز فرماندهی عالی مجموعه یگان‌های رزمی استان تهران را برعهده داشت، او در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه و از سال ۱۳۶۹ به مدت یک سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده گرفت.
پس از پایان دفاع مقدس در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه و بنیاد تعاون بود. سردار دهقان در دولت‌های هفتم و هشتم عهده دار مسئولیت جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح شد.
دهقان در سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیر دفاع پیشنهادی در دولت اول دکتر حسن روحانی به مجلس معرفی شده و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند، او از تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ نیز با حکم مقام معظم رهبری مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی شد.
سردار دهقان به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای شرکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرد، و پیش از اعلام کاندیدا‌های مورد تائید شورای نگهبان به نفع سیدابراهیم رئیسی از حضور در انتخابات انصراف داد.
وی از نخستین افرادی است که برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا اعلام آمادگی کرده است.

محمدرضا عارف

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

محمدرضا عارف در سال ۱۳۳۰ در شهر یزد متولد شد. عارف فرزند حاج میرزا احمد عارف از چهره‌های سرشناس و مذهبی یزد بود. وی در سال ۱۳۴۹ و بعد از اخذ دیپلم ریاضی، با قبولی در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه تهران شد. در اواسط دهه ۵۰ موفق به دریافت بورس شد و برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ عارف در سال ۱۳۵۹ بعد از اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت. ازجمله فعالیت‌های سیاسی وی در این دوره را می‌توان حضور در انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور دانست.

سوابق اجرایی

محمدرضا عارف در سال ۶۰ به عنوان سرپرست شرکت مخابرات ایران انتخاب شد؛ بعد‌تر نیز در سمت هایی، چون معاون طرح و توسعه‌ی شرکت مخابرات، معاون دانش‌جویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و قائم‌مقام و معاون هماهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی فعالیت کرد. عارف در اوایل دهه ۷۰ به ریاست دانشگاه تهران انتخاب شد. علاوه بر این در دولت اول سید محمد خاتمی به عنوان وزیر پست و تلگراف از مجلس رای اعتماد گرفت و در سال پایانی دولت به عنوان معاون رئیس جمهوری ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت. در دولت دوم اصلاحات به سمت معاون اولی انتخاب شد. از آن زمان تاکنون نیز از سوی رهبر انقلاب به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده است.
عارف در سال‌های اخیر بنیاد امید ایرانیان را بنا گذاشته است. وی برای افزایش هماهنگی جناح اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دهم ایده تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را مطرح کرد که هم اکنون ریاست آن را نیز برعهده دارد. خود او نیز به عنوان نفر اول فهرست اصلاح طلبان در تهران؛ موسوم به لیست امید به مجلس راه یافت و در حال حاضر ریاست فراکسیون امید را نیز برعهده دارد.

محمد مخبر

بیوگرافی نامزدهای اصلی نهمین انتخابات ریاست جمهوری

زندگی نامه

محمد مخبر دزفولی تیرماه سال ۱۳۳۴ در دزفول زاده شد. خانواده محمد مخبر از طیف مذهبی شهر دزفول است و پدر او شیخ عباس مخبر، واعظ و روحانی، و در دوره‌ای امام جمعه موقت دزفول بود.
خانواده محمد مخبر هم در اهواز و هم در دزفول سکونت داشتند و در نتیجه او دوران تحصیلات خود را در این دو شهر گذرانده است. مخبر در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌است. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین الملل است.
در ژوئیه سال ۲۰۱۰ میلادی،   اتحادیه اروپا محمد مخبر را در لیست افراد و اشخاصی قرار داد که در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و هسته‌ای مورد تحریم قرار می‌گرفتند، اما دو سال بعد نام او را از آن لیست حذف کردند.

سوابق اجرایی

محمد مخبر سابقه فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ را در کارنامه دارد. او با افرادی مانند محمد جهان‌آرا، علی شمخانی، محسن رضایی، محمد فروزنده و محمدباقر ذوالقدر عضو گروه منصورون بوده است. مخبر در دوران جنگ تحمیلی مسئول بهداری سپاه دزفول بود. وی بعد از پایان جنگ، مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول، معاون اجرایی شرکت مخابرات استان خوزستان و مدیر عامل این شرکت شد. سپس به تهران مهاجرت کرد و در بنیاد مستضعفان، معاونت حمل‌ونقل و بازرگانی شد. پس از آن، نایب رییس هیات مدیره ایرانسل شد. مخبر سابقه ریاست هیئت مدیره بانک سینا را نیز برعهده داشت.
محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت داشت و در مرداد ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد. او پیش از ریاست در بنیاد برکت معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته‌است. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۹۶
درشرایط فعلی اگر اینا کاندیدا باشن .. به نظر من دکتر لاریجانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
حتی نظرشم ترسناکه
همه شون غقط دوست دارن رئیس بشن. هیچکدوم هیچ طرح و برنامه ای در ذهن ندارد
آقای زاکانی روز فوت مرحوم تختی یکسال و نیم سن داشته. چرا ایشان سعی می‌کند سابقه سازی کند و متأسفانه شما عزیزان هم دقت و کنترل لازم را اعمال نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
زیاد توجه نکن ایشون خاص هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
فقط احمدزاده
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
آز هشیاری ودقت هموطنانم خوشحالم
تنها کسی که تا حدود کارنامه قابل قبولی دارد عارف است و بعد هم پزشکیان و بقیه به درد نمیخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
دقیقا کارنامه عارف کجا بوده .. گرفتن حق امتیاز اپراتور برای بچه ۲۴ سالش یا رانت‌های دیگه .. البته میدونم اونا ژن خوب هستن ما بد
فقط نخست وزیر جنگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
آقا یک کلام ختم کلام فقط احمدزاده
انشاالله با حضور دکتر سعید جلیلی و یادکتر مخبر کلا جبهه پایداری و انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا شاهد قیمت دلار بالای ۲۵۰ هزارتومان و تورم ۲۰۰ درصدی خواهیم بود
فقط افای دکتر محمد رضا عارف لایق هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
ایشون حتی زمان روحانی به نفعش کنار رفت نه تنها کارایی بعنوان وزیر رو نداشت که حتی ریاست یه دانشگاه مثل تهران هم نتونستن بهش بدن .. بعد شما درباره لیاقت حرف میزنی .. رانت دادن به بچه های ژن خوبش یادمونه هنوز
فقط پزشکیان
کاش هر کی بیاد جهادی و مردمی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
فقط احمدی نژاد
فقدمخبر چون یار رییسی شهید بود بوی رییسی میده خدایا مخبر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
وای خدایا واییییی
با نام و یاد خدا ..چه کسی بهتر از آقای مخبر که مرد میدان عمل هست و در کنار شهید عزیز رئیسی بوده ..مردم همه به پاکی و درستکاری آقای مخبر ایمان دارند ..و اینچور اگه بشه این کابینه شهید رئیسی هم با تمام قدرت برای حل مشکلات مردم همت می کنند ..خدا وکیلی مردم عزیز ایران احساسی و هیجانی رای ندهیم به فکر آینده کشور و فرزاندانمان باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
واقعا اگر به جز آینده کشور و مردم به فکر چیز دیگه ای نبودی گزینه های بهتری بود .. نتایج مدیریت ایشون و تیمشون رو با گوشت و پوست تا ستون فقرات دارین حس میکنیم .. یه سد به جامعه کارگری و غیره بزن بعد شعار بده .. هیجان الان شما داری .. شهادت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
چرت نگو مگر توی این3سال چه اتفاقی افتاده که از این به بعد باحضور مخبر بخواد بیفته؟؟
بین تمام اینهه تنها کسی که برنامه داره دکتر جلیلی هست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
دقیقا، هم برنامه داره، هم همه کشور رو شناسایی کرده و هم برای تمام برنامه هاش، وزارت خانه ها، استانداری ها
پیش بینی افراد لازم روداره
بهتر است روی این چند نفر اصلا حساب باز نکنید . تا حدودی اذری جهرمی چون جوان است و تحصیلکرده است و سابفه اجرایی هم دارد به درد کار میخورد
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
تحصیلکرده؟

گویا دوران وزارت لیسانس داشتن،،بعداز وزارت مشغول به ادامه تحصیل ،الان ارشد داره یا بالاتر؟
عارف و لاریجانی
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
عارف به درد صبح جمعه همراه خانواده پیک نیک میخوره
یعنی بین ۸۵میلیون نفر ایرانی یک اااااادم درست وحسابی نیست که اینا باید رییس‌جمهور بشن؟
زکانی که اصلا رای نداره بعدش باید از هر طیفی باشد این پنج شیش نفر که اعلام امادگی کردن اصالا انتخاب مردم نیست همیشه این پنج نفر جز کسی نیست ...اگه رای مردم را میخوای بد این پنج نفر هرکسی باشد احمدی نژاد خاتمی روحانی
فقط احمدی نژاد نباشه رای نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
پس صبح جمعه تخت بخواب چون دکتر مطمئنا رد صلاحیت میشه به امید پنج تن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
نوافقم
فقط احمدی نژاد و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
مشایی هم بیاد خوبه
بایرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
فقط احمدی نژاد
ها احمدی نژاد که قیوته باید بیاد حتما ،اصلا اون نیاد کار نمیشه
بنظر من بهترین گزینه، اقای قالیباف هست، هم صبور هست هم کارکشته، مدیر و مدبر هست به امید ریاست جمهوری قالیباف انشاالله
فقط بهترین گزینه محموداحمدی نژاد هست اگرانتخاب مردم باشه
فقط احمدی نژاد بعد اون شهید بزرگوار میتونه به داد این مملکت برسه
چرا احمدی نژاد نیست
به نظر من اینها همه یک طرف احمدی نژاد یک طرف ریسجمهور آینده احمدی نژاد اگر مردی پخش کن
احمدی نژاد...پزشکیان...لاریجانی ....فقط این 3 مورد
فقط احمدی نژاد بقران فقط دکتر باقی مال این حرفا نیستن
فتاح تمام
سلام فقط احمدی نژاد دراین شرایط حضور حداکثری می‌خواهیم نه مسخره بازی جز ایشان کسی دارند مردم به شور بکشاند پای صندق؟
اصلح فقط جلیلی
پاسخ ها
محمد هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
احمدی‌نژاد کارهاي خوبی انجام داد ولی خیلی هم ریخت و پاش کرد بیت المال را حروم کرد دوم اینکه ولایت مدار نیست به نظر من فتاح بهترین گزینه است
انشالله با یاری خدا دکتر جلیلی لایق باشن
فقط عارف
نویسنده محترم بیوگرافی فتاح اشتاه است مگر فتاح الان رئیس کمیته امداد است مسولیت نزدیک به 8 سال پیش را به عنوان بیوگرافی زدید ایشان بعد کمیته امداد رفته بنیاد مستضعفان الان هم ستاد اجرائی هستند
پزشکیان و جهرمی خوبن ولی هیچکدوم تایید نمیشن
سلام اگر دوست دارید مردم پای صندوقهای رای بیایند آقای دکتر احمدی نژاد را بیاورید کاندیدا ریست جمهوری بعد ببینید مردم را براي احمدی‌نژاد چکار می‌کنند دوستش دارند همه رئس جمهور یک طرف احمدی‌نژاد یک طرف
همه اينا روزي و الان سر كار هستند / خدايي كدامشان كاري براي مردم و جامعه انجام دادند ؟ اگر انجام دادن با در نظر گرفتن منطق و عقل انتخابت روي چشم / انشاالله هر كس كه لايق خدمت مردم هست انتخاب بشه /آمين
فقط سعید محمد
فقط محمود احمدی نژاد مردمی وبه فکرمردم وفقراهست واگر بارای مردم باشه دکترمحموداحمدی نژاد هست که رئیس جمهورمیشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
پس چرا تو این دو سه سال صداش در نیومد و پشت مردم نبود موقع روحانی که خوب بلبل زبانی میکرد
احمدی نژاد تنها شخص لایق است چون قشرضعیف جامعه واقعا خیر ایشون رو دیدن
اگر احمدی نزاد رد صلاحیت نشود از همه ی گزینه ها بهتر است . حالا اگر ردش کنند بهترین گزینه سعید جلیلی میباشد. تا حدود زیادی می تواند اشبه الناس به شهید رییسی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
فقط دکتر احمدی نژاد بارای بالای مردم ایران اسلامی
ظریف نمیاد؟
بجز پزشکیان مدارک بقیه با سفارش و سهمیه ای هست.اکثرا با سهمیه رفتند دانشگاه شریف و مسئول انجمن اسلامی شدند و به اینجاها رسیدند.هیچکدام لایق ریاست جمهوری نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
دکتر عارف قبل از انقلاب با سهمیه رفته استنفورد آمریکا؟
فقط احمدی نژاد
فقت به فقت احمد ی نژاد
که همراه با ضعیفها جامعه بود
آقای عارف یا آقای پزشکیان
امیدوارم به حق آقا امام زمان این دو نفر یک نفر ریس جمهوری انتخاب شوند
انشاالله
پزشکیان که نه نمی تونه اما با احمدی نژاد و جلیلی و فتاح موافقم .
فقد جناب اقای احمدی نژاد عشق ملت
خطاب به اون کسانی که که میگن احمدی نژاد فقط، احمدی نژاد اولا احتملا تاییدش صفره ثانیا احمدی نژاد، احمدی نژاد قبل نیست کلا دیدگاهش و اعتقاداتش تغییر کرده کمکی نمیتونه بکنه به کشور
فقط سعید محمد و سعید جلیلی
وحیدی وزیر کشور.......
سید حسن خمینی
جلیلی و احمدی نژاد یا نبویان بهترین گزینه هستند
در مقابل لاریجانی ظریف پزشکیان و قالیباف دنبال روابط با غرب به هر شرطی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
جلیلی بیاد درباره انتصاب بستگانش در صدا و سیما توضیح بده، از پسرخاله اش که معاون سیاسی صدا سیما بود و تا قبلش چپلوکبابی داشت تا برادرش
فقط فقط فقط دکتر احمدی نژاد واقعا ما زمانی که نمیتونستم یک کیلو میوه بخرم باعث شد به فکر بچه دارشدن بیفتم چون اوضاع مالیم تغییر کرد
جلیلی با برنامه و پاکدست با مدیریت انقلابی و جهادی
فقط،احمد نژادبعد از مرحوم رئیسی به درد مردم فقیر وبیچاره میخورد هم کار بلد وهم دلسوز مردم ایران اگر نیاد همون اش وهمون کاسه چیزی تغییر نخواهد کرد تازه به چاه میافتیم
فقط من به آقای احمدی نژادرای میدم نه کسی دیگه چون احمدی نژاد خودشو ثابت کرده عین شهید بزرگوارمون ایت الله ریسی.
اگر نامزدی۲۰ملییون رأی بياورد اما اگر احمدی نژاد باشد ۶۰ ملیون رأی می‌آورد
دکتراحمدی نژاد فقط
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
همه میگن احمدی نژاد بد بود بخدا اینطور نیست من خودم با وام 20 میلیونی احمدی نژاد بدون سپرده وضمانت یک پروانه کسب خانه دار شدم در استان مه جاده ای بود که معروف بود به جاده مرگهمیشه شاهد تصادفات مرگبار بودیم از اول انقلاب تا زمان آقای احمدی نژاد جاده دوطرفه بود ولی در زمان ایشان جاده یک طرفه شد ودیگر شاهد تصادفات جانکاه نیستیم به نظر من رئیس جمهور باید مرد عمل باشه تا حرف واحمدی نژاد اینگونه بود خدا کنه دوباره کاندید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
نیاد بهترهاحمدی نژاد نظراتش کلا با قبل فرق کرده
بهترین گزینه دکتر پرویز فتاح. واقعا مدیر لایق و پیگیری هست
فقد دوکتر احمدزاده
احمدی نژاد به درد این مملک نمی خوره
هی میگید احمدی نژاد،ای مملکت از زمان احمدی نژاد تا الا ن جز تحریم وتورم وافزایش دلار وهرچه تو ذهنتون میاد،به این روز افتاده ،اون وقتها که می گفت تحریمها یه مشت کاغذ پاره اند،مردم را می گفت خل وخاشا،هرچه میکشیم از احمدی نژادها ست،،احمدی واحدی نژادها امتحاناتش ن وپس دادن بر نگردین به عقب، کم عقب موندیم!!!!
فقط احمدی نژاد
سلام خدمت همه برام سوال شده چرا هیچ آخوندی نیست بین اینا
فقط احمدی تژاد ولس
مگه خانواده لاریجانی که 40ساله تو مجلسن چیکار کردن چه تغییری بوجود آوردن....هرکی رییس جمهور شد تو این مملکت اینا همچنان به پبکره دولت چسبیده بودن
فقط دکتر سعید جلیلی...ایشون فقط مناسب این منسبن
ُسلام نظرمن این است که اگربخاهید مشارکت مردم را به ۶۰در صد برسانید احمدی نژاد می‌تواند ولی در همه نامزدهای انتخاباتی مردم تا ۳۰درصد مشارکت میکنند
با درست رای دادن از حضور افرادی مثل پزشکیان جلوگیری کنیم
فقط اقای مخبر چون به چشم دیده خدا گل چینه بلکه نقش گل رایاداوری کند
چرا‌ نمیزارند خاتمی‌به میدان بیاد با خاتمی مشارکت 70الی 80درصدی ثبت خواهد شد
احمدی نباشه رای نمیدم
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری