بازدید 5231

افتتاح یک سد با ۲ رئیس جمهور

امروز با حضور روسای جمهور ۲ کشور ایران و آذربایجان، سد قیزقلعه‌سی افتتاح می‌شود. این سد به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی در نتیجه رویکرد و سیاست "تعامل همه جانبه با همسایگان" از سوی دولت سیزدهم، در آستانه بهره برداری رسمی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴ 19 May 2024


به گزارش تابناک، با افتتاح این پروژه ۲۰ ساله که با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده هر دو کشور ایران و آذربایجان از دستاوردهای اجرای این طرح مهم منتفع می‌شوند .از جمله مشخصات سد قیز قلعه‌سی، می‌توان به ۵۰۰ هزار متر مکعب حجم بتن ریزی، ۴۲ کیلومتر طول حفاری و تزریق و امکان تولید ۸۰ مگاوات برق اشاره کرد. با بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی؛ حجم آب ذخیر شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد، از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق خواهد شد و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم می‌شود.

تولید بنزین با فرمول چینی
محمد صادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: در مطالعات اولیه‌ای که برای تبدیل متانول به بنزین صورت گرفت، این مساله مورد تایید واقع شد اما همچنان مطالعات ادامه دارد و برای این مساله از تجربیات چینی‌ها استفاده شده است.

وی با بیان برنامه‌ریزی خوبی در حال انجام بوده و در بحث فناوری داخلی و اخذ فناوری خارجی اقدامات خوبی در حال انجام است، شرکت صنایع ملی پتروشیمی نیز در این زمینه مشارکت دارد، گفت: باتوجه به مطالعات اولیه‌ای که صورت گرفته است، دورنمایی روشنی را می‌توانیم متصور باشیم.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره میزان آلایندگی که ممکن است از این طریق ایجاد شود، تاکید کرد: نتیجه اولیه مطالعات مثبت بوده اما همچنان این موضوع در حال بحث و تحقیق است تا بعد از آن وارد مرحله تجاری‌سازی شود.به گفته وی به دلیل اینکه چینی‌ها برقی‌ شدن سیستم حمل و نقل را دنبال می‌کنند، کمتر این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند اما تجارب خوبی در این حوزه دارند، به‌طوری که چندین برنامه تدوین کرده‌اند که به نظر می‌رسد همکاری‌هایی با آن‌ها صورت گرفته است.

واگذاری لکوموتیوهای باری
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسافری به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، گفت: در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته‌ ما از راه‌آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم.

او درباه علت ماندگاری کالا در بنادر توضیح داد: برخی صاحبان بار از واگن‌ها به‌عنوان انبار استفاده می‌کردند تا کشتی مورد نظرشان برسد، چون برایشان نسبت به اجاره انبار ارزان‌تر بود و برخی از اختلافات به این خاطر بوده است.‌ درواقع یکی از دلایل خواب کالاها و زمان‌بر بودن سیر کالا همین بوده که در این خصوص کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد و در هماهنگی بین سازمان بنادر و راه‌آهن و گمرک بخشی از این مشکلات حل شده است.

سهم صندوق از شارژ نیروگاه‌ها
علی اکبر محرابیان، گفت: با امضای سند همکاری وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، شرایط برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران صنعت نیروگاهی فراهم شده و تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.

او افزود: برای بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه قرارداد منعقد شده است، حدود ۷ هزار مگاوات در حال اجرا است و بیش از ۱۰۰۰ مگاوات تاکنون سنکرون شده و مابقی به ترتیب وارد شبکه می‌شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر تفاهم‌نامه و سندی به امضا رسید که به موجب آن صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات را برای احداث نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی احداث ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صورت گرفته است.

۲۵ درصد اشتغال استانی
به گفته مسئولان وزارت کار نرخ بیکاری در ۷ استان کشور زیر ۷ درصد است و امسال برای نخستین بار ۲۵ درصد از تعهد اشتغال استان‌ها و فرصت‌های شغلی ایجادی به اشتغال فارغ التحصیلان اختصاص خواهد یافت.صولت مرتضوی گفت: دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد تاریخی را ثبت کرده است.

آغاز تجارت برقی
مذاکرات آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه در دیدار مدیرعامل شرکت توانیر با وزیر انرژی و منابع طبیعی این کشور در آنکارا نهایی شد. مصطفی رجبی مشهدی پیش بینی کرد تجارت برق بین دو کشور ایران و ترکیه با ١٠٠ مگاوات آغاز و در کوتاهترین زمان به حدود ٥٠٠ مگاوات برسد.

به گفته رجبی مشهدی، این تجارت با هدف پیک سایی شبکه برق دو کشور منافع سرشار و حائز اهمیتی برای هر دو کشور به دنبال خواهد داشت.

راه‌اندازی کارخانه طلا
محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین گفت: در حوزه اکتشاف و تولید مس و طلا ظرفیت‌های بزرگی در کشور داریم و به زودی عملیات بهره‌برداری و راه‌اندازی کارخانه تولید طلا را خواهیم داشت که باعث توزیع عادلانه ثروت در کشور می‌شود.

وی افزود: بحث تکمیل زنجیره فولاد را در استان کرمان و شهرستان سیرجان پیگیری می کنیم که برنامه برداشت بیش از ۲۵ میلیون سنگن آهن را از این مع ن داریم. در حال حاضر از ظرفیت تولید سالیانه ۸ میلون تن کنسانتره و ۶ میلیون تن گندله برخورداریم. وی با اشاره به تکمیل ظرفیت زنجیره فولاد هم گفت: تولید محصولات خاص باکیفیت را در دستور کار داریم. بخشی از این محصولات که در بدنه خودرو استفاده می‌شود قبلا از خارج وارد کشور می‌شد که امروز در این زمینه خودکفا شده‌ایم.

۱۸۰ هزار تن ریل
مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب‌آهن با بیان اینکه این شرکت تا کنون ١٨٠ هزار تن ریل به شرکت ساخت برای راه‌آهن سراسری و همچنین مترو تحویل داده‌است، گفت: در ساخت خطوط ریلی پرند - تجریش، سنندج - همدان، تبریز - ائل‌گلی، رشت - کاسپین و میانه - اردبیل از این ریل‌ها استفاده شده است.

او افزود: آخرین خطی که با این محصولات افتتاح شد، خط پرند - تجریش بود که ریل آن کلا متعلق به ذوب‌آهن بود، همچنین در پروژه‌های سنندج - همدان، تبریز - ائل‌گلی، رشت - کاسپین و میانه - اردبیل از این ریل‌ها استفاده شده است و ریل مورد نیاز برای پروژ ه خاش - زاهدان و از زاهدان به مشهد به طول ۱۷۰۰ کیلومتر را هم تامین می‌کنیم.

رکود در بازار لوازم خانگی
عباس پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه در سال جاری هیچ شرکتی افزایش قیمت نداشته، از رکود در بازار لوازم خانگی خبر داد. اوو گفت: نظارتی بر تبلیغات واحدهای بزرگ فروش قسطی در صداوسیما وجود ندارد، چرا که برخی از واحدها تبلیغات عوام‌فریبانه کرده و اعلام می‌کنند که مشتریان می‌توانند به قیمت سال گذشته کالای مورد نیاز خود را بخرند.

وی افزود: تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت به تولید کنندگان لوازم خانگی داده نشده، بنابراین افزایش قیمتی اعمال نشده که چنین تبلیغاتی انجام شود. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با توجه به اینکه تولیدکنندگان در سال جاری هنوز قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند اصناف هم در بازار افزایش قیمتی نداشتند و هنوز کالاها را به قیمت سال گذشته عرضه می‌کنند. از طرف دیگر این واحدهای بزرگ قسطی تا ساعت دو بامداد اجازه فعالیت دارند و این در حالی است که اصناف باید ۹ شب تعطیل کنند.

آب غیرمتعارف در راه صنعت
مسعود علویان صدر، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای حکمرانی آب در کشور ابعاد مختلفی در نظر گرفته شده و از سال ۱۴۰۱ بحث جایگزینی آب متعارف با غیرمتعارف در صنایع مورد توجه قرار گرفته است.

ئی اظهار کرد: ما عملا از ظرفیت آب‌های متعارف در سطح کشور برای آشامیدن استفاده می‌کنیم و در کنار آن تامین آب برای صنایع بحث جدی بود که در سیاست‌های دولت و مجلس در نظر گرفته شد.

وی به ظرفیت پساب موجود در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب پساب سالانه در کشور در حال بهره‌برداری است و این رقم تا چهار میلیارد مترمکعب قابل افزایش است.

 منبع: همشهری آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی