بازدید 3013

ایران اکسپو برای گروه خودروسازی سایپا چه دستاوردی داشت؟ 

کد خبر: ۱۲۳۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵ 18 May 2024

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری،‌ نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری کشور محسوب می شود،‌ کار خود را آغاز کرد و میزبان نمایندگان 120 کشور بود. در این نمایشگاه مهم و استراتژیک، گروه خودروسازی سایپا هم حضور داشت و محصولات سواری خود شاهین و سهند را در معرض دید، بازدیدکنندگان قرار داد.  
در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نمایندگانی از کشورهای اروپایی اعم از آلمان، بلژیک و صربستان، از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، برزیل و مکزیک، از کشورهای آفریقایی، کل کشورهای منطقه مانند عمان، قطر، امارات و عربستان کشورهای حوزه اوراسیا مانند روسیه، قزاقستان، بلاروس و ازبکستان، کشورهای چین، هند و جنوب شرق آسیا حضور داشتند و می‌خواستند دست پُر به کشورشان بازگردند. 
اکثر بازدیدکنندگان این نمایشگاه،‌ وقتی به غرفه سایپایی‌ها می‌رسیدند با شور و اشتیاق در مورد خودروهای عرضه شده،‌ پرس و جو می‌کردند و از اینکه خودروهای سواری و انواع وانت این مجموعه با قیمت مناسب و آپشن های متعدد عرضه می شود،‌ ابراز تعجب می کردند و در گفت و گوهایشان تاکید داشتند که خواهان محصولات سایپا در کشورشان هستند. نمایندگان کشورهای ازبکستان،‌ بلاروس،‌ ونزوئلا و ... به دنبال آن بودند که خطوط تولید خودروهای سواری و کار سایپا در کشورشان ایجاد و فضایی فراهم شود که انتقال دانش و تکنولوژی صورت گیرد. نمایندگان کشورهایی که به نمایشگاه ایران اکسپو آمده بودند،‌ صحبت مشترک شان  این بود که محصولات گروه سایپا در رده خودروهای اقتصادی است و از همین رو می توان کارهای مشترک متعددی را تعریف کرد. قاعدتا این استقبال، برای کشوری که در شرایط تحریمی سخت به سر می برد،‌ بسیار خرسند کننده است. در شرایطی که ایران توانایی تامین برخی از قطعات خودرویی را نداشت (در سال 1397) اکنون به مرحله ای از رشد دست یافته که خیلی از کشورها خواهان همکاری با خودروسازان ایرانی و به خصوص گروه سایپا هستند چرا که این مجموعه توانسته تولید خودروهای اقتصادی را عملیاتی کند.  
بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده،‌ گروه خودروسازی سایپا طی سال گذشته (از ابتدای سال گذشته تا 23 اسفندماه)، 474 هزار و 494 دستگاه خودرو تولید کرده که 471 هزار و 92 دستگاه آن محصولات داخلی و 3 هزار و 402 دستگاه آن وارداتی (CBU) ‌است. در حقیقت این مجموعه توانسته رکورد سال 1401 خود را که 474 هزار و 454 دستگاه بود، بشکند. این آمار نشان می دهد که گروه سایپا از چالش های تحریم عبور کرده و می تواند ضمن تامین نیاز بازار داخل،‌ برای صادرات خودرو برنامه ریزی کند.  
نمایندگان کشورهایی که به پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران آمده بودند،‌ اعتقاد داشتند که تولید خودرو با وجود سخت ترین تحریم هایی که بر صنعت خودروی ایران می گذرد،‌ خیلی سخت است و از همین رو بیش از گذشته علاقمند بودند که سطح همکاری های خود را افزایش دهند. تعجب از رشد و پیشرفت صنعت خودرو و به خصوص گروه سایپا،‌ انگیزه بیشتری به بازدیدکنندگان داد تا مذاکرات جدی خود را آغاز کنند.  
به اعتقاد کارشناسان، حضور سایپایی ها در سایر کشورها به خصوص قاره افریقا و امریکای لاتین، به درآمد ارزی کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد؛ طی سال های اخیر یکی از درخواست های جدی خودروسازان از سیاست گذاران، تامین ارز برای خرید مواد اولیه و قطعاتی بوده که در داخل کشور امکان تولید آن وجود ندارد. بر این اساس با مسیر جدید پیش آمده در همکاری های مشترک (با کشورها)، بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز تامین خواهد شد و قاعدتا چنین امری می تواند منجر به افزایش تیراژ تولید،‌ ارتقاء کیفیت محصولات و تنوع بیشتر محصولات شود. 
بر این اساس و به اعتقاد کارشناسان،‌ ایران اکسپو برای گروه سایپا دستاوردهای قابل توجهی داشته است و می تواند مسیر صنعت خودروسازی کشور را هم تغییر دهد. حال از آنجا که فصل جدیدی از فعالیت های سایپا در عرصه صنعت خودرو آغاز شده است می توان امیدوار بود که به زودی میزان صادرات محصولات سایپا به کشورهای مختلف افزایش پیدا خواهد کرد و خودروهای ایرانی فقط در خیابان های ایران تردد نخواهند کرد و البته همانطور که نمایندگان عراق در این نمایشگاه پیگیر و خواستار بودند، خط تولید خودروهای کوییک و ساینا در یکی از شهرهای عراق ایجاد شود.  
بدین جهت با تغییر برخی از سایت های خارجی که دیگر برای خودروسازان سوددهی ندارد،‌ گروه سایپا می تواند محصولات جدید خود را بر اساس استانداردهایی که کشورهای هدف پیگیر هستند،‌ تولید و مونتاژ کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم