بازدید 1704

پیشنهاد محمد هاشمی برای دورزدن تحریم‌ها

محمد هاشمی معتقد است که علی رغم تحریم‌های موجود هم می‌توان با تمرکز و فعال سازی واحد‌های کوچک تولیدی از شرایط سخت امروز گذر کرد.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰ 05 May 2024


به گزارش تابناک، یکی از تاثیرات مخرب تحریم های بین المللی مغفول ماندن اصل مهم و حیاتی تولید است که موجب تشدید بحران اقتصادی می شود. سئوال این است که چطور می توانیم در شرایط تحریم چرخ های تولید را دوباره به چرخش دربیاوریم؟

 

محمد هاشمی، در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به ضرورت توجه به تولید معتقد است: کشور و در نتیجه مردم در حالی گرفتاری روزمره دارند و زندگی برای شان دشوار شده است که هر مساله ای یک راه حلی دارد. به عنوان مثال اگر به بحث مهم تولید توجه شود و مقدمات آن را فراهم کنیم، بسیاری از مشکلات فعلی رفع شدنی هستند. در واقع تولید نیاز به نیروی کار دارد و همچنین فرصت شغلی ایجاد شود، فرصت درآمدزایی برای مردم فراهم می شود. همچنین وقتی تولید بالا برود، به همان میزان صادرات رونق می گیرد و صادرات هم موجب تزریق ارز به خزانه ملی می شود.

وی می گوید: در همین راستا مقام معظم رهبری هم شعار « جهش تولید با مشارکت مردم» را برای سال جاری در نظر گرفتند. به همین دلیل فعالان اقتصادی به هر طریق ممکن باید مشارکت مردم را در بازارهای مختلف فراهم کنند تا شاهد شکوفایی عرضه و تقاضا باشیم.

این عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه می دهد: البته ناگفته پیداست، تحریم ها سهمی پررنگ در مغفول ماندن ما در بحث تولید دارند و موانع موجود دست تولیدکنندگان را بسته است. اما حتی در همین شرایط هم می توان قدم هایی مثبت برای راه اندازی چرخ تولید برداشت. به این معنی که اگر کارگاه های کوچک و بزرگ با شرایط محدود فعلی هم تولید کنند، تا جاییکه ممکن است، می توانند با تحریم ها مقابله کنند. البته همه می دانند، الزام اصلی تولید جذب سرمایه خارجی است. اما حالا که نمی توانیم با کشورهای دیگر مبادله مالی داشته باشیم، چاره ای جز این نمی ماند که همین سرمایه محدود داخلی را به چرخه تولید تزریق کنیم.

به گفته وی، همین که کارگاهی 7 یا 8 نفر را به کار بگیرند که البته سرمایه زیادی هم نمی خواهد، می توانیم تا حدی مشکلات مان را رفع کنیم. به هرحال ما در ایران هکتارها زمین کشاورزی داریم که می تواند تعداد زیادی از روستا نشینان را وارد بازار اشتغال کند و محصول تولید کنند و حتی محصولات تولیدی را صادر کنند. حالا اگر تحریم مانع جابه جایی پول می شود، می توانیم از طریق تهاتر با کشورهای دیگر معامله کنیم.

این فعال سیاسی می افزاید: ایران کشوری با غنای صنعتی است که این می تواند فرصتی خوب برای فعالان بخش صنعت باشد. یعنی می توانند با راه اندازی کارگاه های صنعتی یا هنرهای دستی تعداد زیادی را به کار مشغول کنند.

هاشمی در پایان یادآور می شود: بنابراین مشکلی که ما داریم، چیزی جز عدم توجه کافی به تولید نیست که البته تحریم های یکجانبه نظام بین الملل در این شرایط تاثیر اصلی دارد. تکرار و تاکید می کنم که هم در صنعت، هم در کشاورزی، هم در هنر و ... پتانسیل هایی وجود دارد که می توانیم بسته به شرایط موجود اقدام های مثبتی برای تولید و در نتیجه اشتغال زایی حتی القمدور قدم هایی برداریم. باز هم تاکید می کنم که با کارگاه های کوچک تولیدی هم می توان به مقابله با تحریم پرداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی