بازدید 7628
در گفتگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان

یک استاد اقتصاد به تابناک گفت: سامانه مودیان مزیت‌های زیادی در شناسایی بخش زیرزمینی و غیررسمی اقتصاد دارد. طلافروشان نیز با این موضوع که شفافیت تراکنش‌ها و صدور فاکتور الکترونیک اتفاق بیافتد، مخالفتی نخواهند داشت و اعتراض اصلی آن‌ها به سامانه تجارت است.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵ 01 May 2024

اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با هدف ساماندهی مالیات ستانی در کشور به اجرا گذاشته شد. بر اساس این قانون، تمامی کسب و کار‌ها باید به این سامانه بپیوندند و تراکنش هایشان شفاف سازی شود.

به اذعان کارشناسان، این سامانه مزیت‌های بسیاری برای کشور دارد. مهم‌ترین مزیتش این است که شفاف سازی درآمد‌ها صورت می‌گیرد و امکان فرار مالیاتی از بین می‌رود. به نظر می‌رسد، این سامانه به نفع کسانی است که می‌خواهند در فضای شفاف، سالم و قانونی کار کنند.

دومین مزیت سامانه مودیان این است که امکان مقابله با فعالیت زیرزمینی و مخرب به وجود می‌آید. زیرا دولت به اطلاعاتی دسترسی دارد که می‌تواند از آن‌ها در راستای نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی کشور بهره ببرد.

برخی مقاومت‌ها در ابتدا در برابر سامانه مودیان وجود داشت. اما اصناف و اتحادیه در ادامه متوجه مزیت‌های این سامانه شدند. به طور مثال، صنف طلافروشان در حال حاضر به این سامانه اعتراضی ندارند و نسبت به سامانه تجارت معترض هستند.

واقعیت این است که روند گذار از سنت به مدرنیته و به کارگیری سامانه‌های نوین مشکلات خاص خودش را دارد. اما در نهایت این روند‌ها به نفع اقتصاد و کشور هستند. نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه را در خصوص سامانه مودیان و مزیت هایش و اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت در ادامه می‌خوانید.

سعادت در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت تصریح کرد: آن طور که از شواهد بر می‌آید طلافروشان نسبت به سامانه مودیان اعتراضی ندارند و اعتراض آن‌ها به سامانه تجارت است.

وی ادامه داد: دولت طی سال‌های اخیر اقداماتی را در زمینه ساماندهی امور مالیاتی کشور و قاعده‌مند کردن آن‌ها انجام داده است. سامانه مودیان یکی از ابزار‌های الکترونیک است که دولت در راستای ساماندهی مالیات ستانی در کشور از آن بهره برده است.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مزیت‌های زیادی در شناسایی بخش زیرزمینی و غیررسمی اقتصاد دارد. طلافروشان نیز با این موضوع که شفافیت تراکنش‌ها و صدور فاکتور الکترونیک اتفاق بیافتد، مخالفتی نخواهند داشت و اعتراض اصلی آن‌ها به سامانه تجارت است. این صنف به سامانه تجارت که قرار است میزان دارایی و موجودی انبار طلافروشان را شفاف سازی کند، معترض هستند و مشکل اصلی خود را این سامانه معرفی کردند

وی ادامه داد: سامانه مودیان بستری برای شفاف سازی تراکنش‌ها و میزان درآمد اصناف و کسب و کار‌ها به وجود می‌آورد. به طور مثال، در صنف طلافروشان مشخص می‌شود که هر فعال اقتصادی چقدر درآمد داشته است و چقدر باید مالیات بپردازد. با این اوصاف، این سامانه به نفع طلافروشانی است که در بستر قانونی و سالم فعالیت می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که در سامانه مودیان در دسترس قرار می‌گیرد، زمینه‌ای برای مقابله با قاچاق و کار‌های زیرزمینی به وجود می‌آورد و این به نفع صنف طلافروشان است.

سعادت گفت: مردم نیز از شفاف سازی صورت گرفته در سامانه مودیان سود می‌برند. به طور کلی، سامانه‌ها که به شفاف سازی منجر می‌شوند، به نفع کشور هستند.

وی تأیید کرد: با توجه به اینکه تمامی اصناف به سامانه مودیان پیوسته اند و باید تراکنش‌ها شفاف سازی شوند و با توجه به مزیت‌هایی که این سامانه دارد، طلافروشان به آن اعتراضی ندارند. اعتراض آنان به سامانه تجارت است که در واقع دارایی هایشان را شفاف سازی می‌کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد: به طور کلی، رفتن به سمت شفاف سازی امور و ساماندهی مالیات ستانی در کشور امری منطقی است. این روند باید به سرانجام برسد و از یک سیستم عادلانه، دقیق و هوشمند در حوزه مالیات ستانی بهره‌مند شویم. سامانه مودیان در عمل یک سری کاستی‌ها دارد و مراجعان با مشکلاتی مواجه هستند که باید در اسرع وقت رفع شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۰
کل داستان اینه که دولت میخواد کسری بودجه اش رو با تورم بصورت مالیات مخفی از مردم در بیاره. حالا مردم هم پول نقد نگه نمیدارن که تا حدودی نجات بدن خودشون رو. یکی از بهترین راهها تبدیل پول به طلا است که نقدشوندگی سریعی داره نسبت به بقیه روشها.دولت هم مرتب داره عرصه رو تنگتر میکنه که مردم از این کار دست بردارن و با زبون خوش سالی 50 درصد داراییشون رو به شکل تورم تقدیم دولت کنن.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
کل داستان اینه که تو بالا بری پایین بری باید مثل بقیه مردم مالیات بدی
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
چرا باید فقط از کارمند و سهامدار بورس مالیات گرفته بشه ؟ کارمند قبل از پرداختن حقوق و سهامدار بعد از هر معامله ۲درصد مالیات میده و درسال گذشته ۲۸۰میلیون مالیات توسط دولت از بورس از من گرفته شده با اینکه ۳۰درصد متضرر هم شدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
ناشناس 00:34 چرا بیشتر کارمندان و سهامدارانی که درآمد زیر خط فقر دارند و ضرر کردند باید مالیات بدهند؟ چرا دولتی که درآمد منابع نفت و گاز و .... کشور را دارد باید از درآمدهای زیر خط فقر مردم مالیات بگیرد؟ چرا به جای دولت و بانک مرکزی که نمی توانند ارزش پولی را که در اختیار مردم قرار می دهند حفظ کنند مردم مقصر می شوند؟ و باید برای فرار از تورم مالیات بدهند دولت ضرر سنگین کسانی که در بورس سرمایه گذاری کردند و یا در بانک ها سپرده گذاری کردند را جبران می کند؟ اما به راحتی افازیش قیمت دارایی های مردم در اثر تورم را عایدی سرمایه حساب می کند
متاسفانه برنامه های خاندوزی برای درآمدهای بیشتر مالیاتی در شرایطی که کارمندان و بازنشستگان با حقوق های زیر خط فقر و بخش خصوصی تحت فشار رکود باید با کاهش و معافیت مالیاتی روبرو باشند ولی دولت بدون توجه به وضعیت مردم فقط به درآمد بیشتر فکر می کند که اقتصاد کشور و مردم را در وصعیت بحرانی قرار داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
قانون جدید مالیاتی به کارمندان و بازنشستگان و بخش خصوصی چه کار دارد که از آنها مایه میگذاری؟ این قانون برای جلوگیری از دلالی و سوداگری در کالاهای سرمایه ای همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز تصویب شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
ناشناس 22:49 کارمندان و بازنشستگان و بخش خصوصی یعنی همه جامعه، خریداران طلا و ارز ..... هم از بخش های مختلف همین جامعه هستند که برای حفظ ارزش پول خود مجبور به تبدیل آن هستند دولت به جای مهار واقعی تورم که مقصر آن است به دنبال درآمد از تورم است اگر افزایش قیمت دارایی های مردم عایدی سرمایه است چرا خود دولت با آغاز هر سال قیمت ها را افزایش می دهد و انواع مجوز افزایش قیمت صادر می کند؟ در کشوری که منابع عظیم ثروت دارد که متعلق به مردم و در اختیار دولت است مردم نباید با درآمدهای زیر خط فقر مالیات بدهند نباید برای فرار از تورم مالیات بدهند استفاده از بهانه های دلالی و سوداگری دیگر نخ نما شده
اصولا قانون مداری در قشرهای متوسط و پایین جامعه دنبال می شود و سرمایه داران از قانون فراری ند .
طلا فروشان صنفی هستند که به شدت از دادن مالیات استنکاف میکنند وقتی از آنها سکه میخرید برای واریز پول حساب شخص دیگری را به شما میدهند و وقتی میفروشید از حساب شخص سومی به حساب شما پول واریز میکنند و با کارمندان بانک ملت هم زد و بند وسیعی دارند
تورم یعنی اینکه حتی کارتن خواب هم به دولت پول می دهد یعنی اگر روزی ۱۰۰ هزار تومان گدایی کند ، چونکه دولت پول بدون پشتوانه چاپ می کند به تدریج معادل روزی ۷۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت و در واقع با تورم ، کل افراد یک ملت دارایی خود را به دولت می دهند و تنها راه مبارزه با تورم پول نقد نگه نداشتن است که با خریدن طلا و دلار ممکن است . بنا بر این ، دولت روز به روز کارهایی خواهد کرد که این مفر را هم برای مردم مسدود کند
به امید خدا این کارهای مالیاتی باعث فرار بیشتر سرمایه از کشور نشود بلکه عملکرد ما باید چنان باشد که از همه جای دنیا سرمایه به کشور وارد شود و امنیت ان هم تضمین شده باشد وقتی یک طلا فروش ساده احساس امنیت اقتصادی نمیکند چه توقعی دارید از سرمایه گذار خارجی؟؟؟
کار دشمنه
طلا فروش از کجا اومده. خون ش از بقیه مردم قرمز تر نیست. باید با شدت و قاطع با طلا فروش هنجار شکن برخورد کرد. همه در برابر قانون یکسان هستند.
چطورکارمند وکارگر
هنوز حقوق پرداخت نشده
باید مالیات بدهند
طلا فروش گردن کلفت
از پرداخت مالیات شانه خالی می کند
طلا فروش ها در طول این سال ها خوب در بحران ها و تحریم ها مردم را دوشیدن و به ثروت های افسانه ای رسیدن که حتی در خواب هم نمی دیدند. الان موقع حسابرسی شده اعتصاب می کنند. خیر. باید در مغازه هر طلا فروشی که همکاری نکرد پلمب کنند. هرچند این صنف در دور زدن قوانین استاد هستند و برای این سامانه ها هم فکری نمودند.
دولت و طلافروشان از اینکه نرخ سکه و طلا پایین بیاید خوششان نمی آید و این بازیها برای جلوگیری از این واقعیت است که سکه و دلار نزولی شده و اینها نمی خواهند و فکر می کنند مغازه ها را ببندند ارزش طلایشان حفظ می شود که کور خوانده اند
اولا
این استاد محترم ده بار گفته این سامانه فلان هستش و بهمان هستش و ....

دوما مشکل اقتصاد ما مالیات نیست
مشکل مواردی چون چای دبش هستش
مشکل ....
سوما ته اقتصاد زیر زمینی ما میشه کولبر و....
طلافروشان هم مثل بقیه مردم باید مالیات بدهند. کسانی که در برابر اجرای قانون تمرد و سرکشی می‌کنند را مجازات کنید و قانون مصوب خودتان را بدون نگرانی از هوچی‌گری عده ای زیاده خواه، با قدرت اجرا کنید.
دولت و مجلس محترم طلا فروشی ها را پلمب کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی