بازدید 76

روش مستقیم برای سرمایه گذاری در بورس

کد خبر: ۱۲۳۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵ 22 March 2024

بورس مکانی است که درآن سهام شرکت‌های گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه‌گذاری داد و ستد می‌شود. مردم به بازاربورس، بازار سهام هم می‌گویند، اما نام رسمی و قانونی آن ” بورس اوراق بهادار” است. منظور از اوراق بهادار همان برگه‌های سهام شرکت‌ها است.

به مکانی که در آن عمل داد و ستد انجام می‌گیرد ” تالار معاملات بورس ” گفتـه می‌شود.

قبل از اینکه شروه به سرمایه گذاری در بورس ایران کنید، باید بدانید که سرمایه‌گذاری در این بازار به دو روش صورت می‌گیرد :

روش مستقیم

در این روش سرمایه‌گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود اقدام به سرمایه‌گذاری و ورود به بازار می‌کند. مسئولیت سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم بر عهده شخص سرمایه‌گذار است.

سرمایه‌گذارانی که در این روش به سرمایه‌گذاری می‌پردازند، در یک طبقه‌بندی بر اساس مدت زمانی که تمایل به نگهداری سرمایه خود دارند به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سهامی خاص را خریداری می‌کنند و بعد از ۳ یا ۴ ماه آن را می‌فروشند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌گویند.
  2. سهام خاصی را خریداری می‌کنند و به مدت یک سال آن را نگه می‌دارند، سپس برای فروش تصمیم می‌گیرند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران میان‌مدت می‌گویند.
  3. سهام خاصی را با قصد نگهداری بیش از یک سال خریداری می‌کنند. به آن‌ها سرمایه‌گذاران بلند مدت می‌گویند.
  4. سهام خاصی را خریداری می‌کنند و بعد از شناسایی سود اندکی در یک هفته یا دو هفته، آن را می‌فروشند و اقدام به خرید سهام جدید یا همان سهم با قیمت جدید (پایین‌تر) می‌کنند. به این دسته از سرمایه‌گذاران، نوسان‌گیر می‌گویند.

برای سرمایه گذاری به روش مستقیم، فرد نیاز به کد بورسی ازطریق یکی از کارگزاری های موجود دارد که این کارگزاری‌ها پلی میان سرمایه‌گذار و سازمان بورس هستند. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است.

کسی که دارای کد بورسی است می‌تواند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. نام دیگر معاملات آنلاین، معاملات برخط و نام دیگر معاملات اینترنتی، معاملات آفلاین است. هم‌اکنون این امکان وجود دارد تا علاقه‌مندان به بازار بورس از دو طریق در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنند:

1- دریافت کد بورسی به صورت حضوری

در این روش، می‌توانید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه نمایید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام نمایید. پس از تکمیل و امضای فرم‌های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده‌گذاری ارسال می‌کند تا برای شما کد بورسی صادر شود.

2- ثبت نام اینترنتی در بورس و دریافت کد بورسی

در این روش، بدون مراجعه به کارگزاری می‌توانید برای دریافت کد بورسی، اینترنتی ثبت‌نام کنید. در حال حاضر، تعداد اندکی از کارگزاری‌ها امکان کدگیری غیرحضوری را فراهم کرده‌اند. هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه مدارک مربوطه برای دریافت کد معاملات بورس و فرابورس اقدام کند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس به روش مستقیم

همان طور که گفتیم، سرمایه گذاری به روش مستقیم نیاز به قدرت تحلیل دارد. یعنی علاوه‌بر شرایط نموداری سهم (تحلیل تکنیکال) باید به شرایط بنیادی سهم (تحلیل بنیادی) مسلط بود تا بتوان نتایج و بازدهی مطلوب‌تری گرفت.

  • تحلیل بنیادی (فاندامنتال): در این روش، عوامل بنیادی که بر روی قیمت سهم یک شرکت تاثیر می‌گذارد، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این تحلیل با استفاده از گزارش‌هایی که در صورت‌های مالی اعلام می‌شود به پیش‌بینی و بررسی سهام یک شرکت می‌پردازد و بیشتر برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل، شرایط اقتصادی کلان، شرایط صنعت مربوطه و پس از آن شرایط شرکت مورد نظر بررسی و تحلیل می‌شود.
  • تحلیل تکنیکال: در این نوع تحلیل، به جای بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، به نمودار قیمتی آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص پرداختـه می‌شود و از آنچه در گذشته اتفاق افتاد‌ه‌ است، رفتار آینده سهم پیش‌بینی می‌شود. این روش تحلیلی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که رفتار و روند قیمتی سهام یک شرکت در دوره‌های زمانی مشخص، تکرار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار