بازدید 7400
ابربدهکار ۶۸۲ هزار میلیارد تومانی

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟

رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در یازده ماهه سال قبل به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۲۳۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰ 15 April 2024

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟

به گزارش تابناک اقتصادی، بررسی آمار‌های پولی و بانکی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان بهمن ماه سال گذشته، رشد نقطه‌به‌نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

این در حالی است که در پایان یازدهمین ماه سال گذشته، حجم پایه پولی با رشد نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به بیش از یک هزار و ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر از ابتدای سال قبل تا پایان یازدهمین ماه سال، پول پرقدرت بانک مرکزی به میزان ۱۸۹ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

اما جزئیات مربوط به تغییرات پایه پولی نشان می‌دهد، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان بهمن ۱۴۰۲ به ۵۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال قبل تر، ۲۵.۲ درصد کم شده است، به گونه‌ای که این میزان افت خالص دارایی‌ها، منجر به اثر منفی ۷.۵ درصدی بر رشد پایه پولی در این مدت شده است.

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از یک سو سیاست عرضه ارز در بازار برای کنترل نرخ ارز، عامل کاهش این ذخایر بوده و از سوی دیگر، کسری بی سابقه تراز تجاری به میزان منفی ۱۷ میلیارد دلار در بخش غیرنفتی، منجر به این شده که تامین ارز برای واردات در سال گذشته، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را با کاهش روبه رو کرده است.

رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این مدت به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است.

در این میان، بررسی وضعیت بدهی‌های دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته بیانگر حجم بدهی ۳۰۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی است که این میزان بدهی نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۱، رشد ۶۴.۸ درصدی داشته است. همچنین رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در این مدت به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، با توجه به پایه پولی یک هزار و ۴۸ هزار میلیارد تومان در مدت مذکور، سهم مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی برابر با ۴۱.۹ درصد و سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت ۷.۸ درصد بوده است.  

پول توجیبی مردم چند همت شد؟

در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱، رشد حدود ۲۰ درصدی داشته است.

بررسی اجزای تشکیل دهنده نقدینگی یعنی پول و شبه پول نشان می‌دهد، در بهمن ماه سال گذشته، سهم پول از حجم نقدینگی ۷ هزار و ۷۷۹ هزار میلیارد تومانی، به بیش از ۱۹۲۷ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که در مقایسه با بهمن ماه سال ۱۴۰۱، با افزایش ۲۴.۷ درصدی همراه بوده است. همچنین در بخش شبه پول (قرض الحسنه پس انداز، کوتاه مدت، یک ساله و ...) نیز بیش از ۵۸۵۲ هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در بر گرفته که این رقم، سهم ۷۵.۲ درصدی از نقدینگی را شامل شده است.

اما در بخش پول، دو گروه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده‌های دیداری» را داریم. به گونه‌ای که در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱، رشد حدود ۲۰ درصدی داشته است.

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی/ چرا خالص دارایی‌های خارجی بازارساز کاهش یافت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
همه بانکها چه دولتی و چه خصوصی ورشکسته هستند. همه بانکها پولهای مردم را گرفته اند و آنا رایا به کله گنده ها وام داده اند و یا در کارهای سوداگرانه به کار گرفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
دولت و مجلس محترم جلوی قاجاق سوخت را بشدت تمام بگیرد با تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
لطفا افرادی اظهار نظر بفرمایند که اطلاعات کامل دارند ونه صرفا مطالب اینترنتی و سوء تبلیغات
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
اگر مردم بدهکار بانک ها شوند آنچنان سود و بهره و جریمه برای مردم قرار می دهند ولی برای بدهی های خودشان به دولت ...... این رقم بدهی های آنها چون دولتی و با رقم کمتر از تورم محاسبه می شود به نفعشان هست هر چقدر امکان دارد دیرتر پرداخت کنند و این پول را به سمت شرکت های وابسته به خودشان می برند و یا خرید ملک و زمین و شعبه و مال ..... این خیانت بانک ها به مردم در کتاب های تاریخ آینده ایران قطعا خواهند آمد...
آقای رئیسی با افتحار می گوید رشد نقدینگی در زمان ریاست او کمتر شده ولی طبق این آمار 24.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته ! این وسط یک نفر دروغ می گوید .
اگر بانکی قرار است که تعطیل شود، آن بانک مرکزی است.

از یک طرف به خاطر تحریم ها ارتباطات بین المللی ندارد. از طرف دیگر توان و قدرت کنترل نرخ تورم و ارز و طلا را ندارد و از طرف دیگر بانکها برای تصمیماتش تره هم خورد نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
بانک های مرکزی کشورهایی که دارای منابع سرشار زیرزمینی همچون نفت و گاز هستند ورشکستگی در آن ها معنی ندارد چون با درآمد حاصل از فروش نفت می توانند جبران کسری بودجه را بنمایند
قرار شده بانکها هم روزهای پنجشنبه تعطیل شوند.
چه شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
این خبر را علی بابایی کارنامی عضو کمیسون اجتماعی مجلس در مصاحبه با ایسنا اعلام کرده است
تا کی قرار کشور بخاطر چند بانک نابود کنید جمعشون کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
اتفاقا و متاسفانه تا کنون کشور فقط روی کاکل بانکها چرخیده است
اگر بخواهیم بانکها ترازشون مثبت شود باید املاکشون را بفروشیم که نمیذاریم این کار را بکنند چون :
1- قیمت مسکن میاد پایین که نمیخواهیم اینطوری بشه. واسه چی اصلا باید مسکن ارزون شه؟! اصلا چه فرقی بین کپر و پنت هاس است؟
2- به شدت ترازشون مثبت میشه که مخالفم! بانک باید همیشه بدهکار باشه. یعنی اعتبار داره. مرحوم پدرم میگفت اعتبار مرد به بدهیشه! تازه میان وام میدن به مردم و باعث میشه مردم بدهکار بشنود!
3- یکی از مشکلات اصلی اقتصادمون که بنگاه داری بانکها است حل میشود. اون وقت فرضیه من برای ساخت خودروی اقتصادی رد میشه و نمیذارن خودروی اقتصادی بسازم. بعد باید بریم لگنهای ژاپنی و کره ای و آلمانی بدرد نخور را وارد کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
بیش از ده سال است که بانکها اموال خود را بمزایده گذاشته و تقریبا به آخر خط رسیده اند و اکنون از ناعلاجی دو شعبه را یک شعبه میکنند.... دیگر برای فروش کفگیرشان به ته خط خورده است البته اکثرا بانکهای دولتی فروخته وبانکهای خصوصی خریده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
بنگاه داری بانکها بخاطر پیشگیری از ورشکستگیشونه و ورشکستگیشون بخاطر تسهیلات تکلیفی دولته
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
ناشناس 14:58
همین پارسال بود واحد کنار ما را یکی از بانکهای به اصطلاح خصوصی خرید. بعید میدانم سهام و ملک نداشته باشند.
بانکهای خصوصی باید به تدریج دولتی بشن. چرا بانک خصوصی باید حق داشته باشه از بانک مرکزی پول بگیره و تورم ایجاد کنه؟ این یعنی از جیب مردم بردارن بدن به بانکهای خصوصی.
اینم مدیریت جناب فرزین
باید دنبال همتی باشیم تا اوضاع درست بشه
وبدهی مردم به بانکها سازمان انتقال خون مردم به بانک
زمانیکه دولت به بانکی که منابع ندارد تسهیلات قرض الحسنه تکلیف میکند بانک ناچار است وجه آن تسهیلات را یا از سایر بانکها با نرخ 23.5 درصد تهیه کند و یا از بانک مرکزی با نرخ 24 درصد قرض بگیرد و این اتفاق در پایان سال بانک قرض گیرنده را زیان ده میکند به همین دلیل دولت دست بانکها را برای دخالت در بازار ارز و یا املاک باز میگذارد تا از آن طریق از ورشکستی بانک جلو گیری گردد ....برای رهایی از این مشکل 40 ساله باید ابتدا سیاست گذاران از طریق درآمدهای دولت و یا سایر نهادها " آستانقدس ، صدا وسیما ، قرارگاههای مختلف ....... " وجه تسهیلات قرض الحسنه را در اختیار بانکها قرار داده سپس آن بانک را موظف به پرداخت قرض الحسنه کند / ضمن آنکه تمام این تسهیلات به خلق پول و افزایش نقدینگی و در نهایت تورم منجر میگردد
رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در یازده ماهه سال قبل به ۶۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال قبل تر، ۹۸.۳ درصد رشد داشته است. (((((((((( مملکت ثروتمند ولی تحت مدیریت دولتمردان انقلابی ورشکسته )))))))))))))
اگر بانکها وام های خرد ندهند بعوضش وام های کلان بدهند که همه میدانیم پس داده نمی شود در نتیجه بانک کسری می آورد دولت دلار را گران می کند تا کسری آنها به روشی جبران شود خود بدهکار کجاست ؟ کانادا... ضمانت چی ؟ مشکل دار
تابناک، خودت طرفدار ارایه وام های بانکی برای مسکن و ... هستی. این هم به تراز منفی کمک می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
اتفاقا باید از تسهیلات ساخت مسکن حمایت بشه درود بر تابناک
بانکها که به این راحتی وام نمی دهند !!! پس چه کسی پولهای بانکها را از انها میگیرد ؟!!! ایا اینکه رییسی می گوید از بانک مرکزی استقراض نکردیم به معنی این است که او از بانکها استقراض کرده ؟!!! با توجه به مبلغ نجومی بدهی بانکها احتمالا بله !!! این استقراض غیر مستقیم از بانک مرکزی همان معنی استقراض مستقیم را می دهد
لااله اله الله
الله اکبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
فارسی رو که پاس نمیدارید حداقل عربی را پاس بدارید
اطمینان داری که غلط املایی نداری؟
!!! لااله اله الله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار