بازدید 14710
تصمیم بنزینی دولت زیر ذره‌بین تابناک اقتصادی؛

بازی سوخته دولت با کارت‌های سوخت

تصمیم اخیر دولت برای قطع سهمیه بنزین شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی مانند اسنپ، موجب نگرانی‌هایی در میان شهروندان و فعالان این صنعت شده است. این اقدام، که به نظر می‌رسد در پاسخ به مسائل ناترازی مصرف بنزین و تلاش برای کاهش هزینه‌های دولتی اتخاذ شده، می‌تواند تبعاتی برای اقتصاد و امنیت انرژی کشور داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲ 11 April 2024

بازی سوخته دولت با کارت‌های سوخت

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد و مستندات موجود حکایت از آن دارند که به دلیل کم‌توجهی و نبود سیاست‌گذاری‌های دقیق و مدون، کشورمان از یک صادرکننده فعال بنزین به واردکننده‌ای ناچار تبدیل شده است. این تغییر مسیر، در حالی رخ داده که تا همین چند سال پیش، بازارهای جهانی شاهد حضور بنزین ایرانی به عنوان یک کالای صادراتی بودند.

آمارها و تحلیل‌های اقتصادی به روشنی نشان می‌دهند که در صورت عدم اتخاذ رویکردهای اصلاحی و بهینه‌سازی در حوزه‌هایی چون ارتقای کیفیت ناوگان خودرویی، گسترش و تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور، و اجرای طرح‌های نوآورانه در مدیریت مصرف انرژی، ممکن است در دامی از مشکلات و چالش‌های بزرگ‌تر گرفتار آییم که پیامدهای آن، تنها به هدر رفتن منابع ارزشمند مالی و انرژی کشور ختم نخواهد شد، بلکه می‌تواند بر تمامی ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرات عمیقی بگذارد. این مهم، بیش از پیش بر ضرورت تدوین سیاست‌های کلان و دقیق در حوزه انرژی و مدیریت منابع تاکید دارد.

مسئله ناترازی بنزین را نمی‌توان با یک راه‌حل ساده و یک‌جانبه حل کرد. برای مقابله با این چالش، نیازمند به‌کارگیری طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راهکارهای متنوع هستیم. در غیر این صورت، با هر سالی که بدون پیشرفت مواجه می‌شویم، شاهد افزایش فشار بر اقتصاد کشور و نیاز به مقادیر بیشتری ارز برای واردات خواهیم بود که می‌تواند به یک چرخه معیوب و پرهزینه تبدیل شود.

باید همواره به دستاوردهای گذشته‌مان وفادار بمانیم و با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند پیشین، آینده‌ای روشن‌تر را برای خود رقم بزنیم.

در دهه ۸۰، استفاده از سی‌ان‌جی به عنوان سوخت جایگزین، نقش مهمی در کاهش ناترازی بنزین داشت. این اقدام می‌توانست تا ۲۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین را کاهش دهد. با این حال، در سال‌های اخیر، تعهد خودروسازان برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی کاهش یافته است.

کارت سوخت نیز در دهه ۸۰ به عنوان یک ابزار موثر در مدیریت مصرف سوخت شناخته شد. اما در دهه ۹۰، دولت وقت تصمیم به حذف کارت سوخت گرفت و به سمت یکسان‌سازی قیمت‌ها رفت، که بعداً از این تصمیم پشیمان شده و دوباره کارت سوخت را بازگرداند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم، اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های اینترنتی بر اساس میزان پیمایش بود که به کارآمدی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کرد. با این حال، اخیراً دولت اعلام کرده است که قصد دارد این طرح را حذف کند.

این تغییرات نشان‌دهنده چالش‌های مدیریت سوخت در ایران است و اهمیت دارد که در تصمیم‌گیری‌ها، تجربیات گذشته و تاثیرات آن‌ها بر مصرف سوخت و اقتصاد کشور مد نظر قرار گیرد.

تصمیم اخیر دولت برای قطع سهمیه بنزین شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی مانند اسنپ، موجب نگرانی‌هایی در میان شهروندان و فعالان این صنعت شده است. این اقدام، که به نظر می‌رسد در پاسخ به مسائل ناترازی مصرف بنزین و تلاش برای کاهش هزینه‌های دولتی اتخاذ شده، می‌تواند تبعاتی برای اقتصاد و امنیت انرژی کشور داشته باشد.

ناترازی بنزین، که به معنای عدم تعادل بین تولید و مصرف است، می‌تواند منجر به افزایش وابستگی به واردات و تهدید امنیت انرژی شود. این در حالی است که هزینه‌های واردات بنزین نیز بار مالی قابل توجهی را به دولت تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که استفاده از ابزارهای هوشمند و راهکارهای نوآورانه می‌تواند راه حلی مناسب برای مدیریت بهینه مصرف سوخت باشد.

تخصیص سهمیه بنزین بر اساس پیمایش واقعی تاکسی‌های اینترنتی؛ رویکردی است که می‌تواند به کاهش قاچاق و هدررفت بنزین کمک کند و در عین حال، با افزایش کارایی صنعت حمل و نقل، از افزایش تورم جلوگیری نماید. استفاده از داده‌های دقیق و آنالیزهای هوشمندانه، نه تنها می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر سوخت منجر شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای برنامه‌ریزی طولانی‌مدت در نظر گرفته شود. در حال حاضر که بنزین با ناترازی مواجه شده است؛ بهترین راهکار جایگزین استفاده سوخت CNG به جای بنزین و تداوم رویکرد تخصیص سهمیه بر اساس پیمایش است.

اعطای سهمیه بر اساس پیمایش و استفاده بهینه از داده‌های تولید شده در این بخش راهکار بسیار کلیدی در حل معضل ناترازی بنزین است. از این پس دولت می‌تواند به جای حذف اعطای سهمیه بنزین بر اساس پیمایش، روند دوگانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل را تسریع کند و به جای بنزین، با اعطای سهمیه CNG بر اساس پیمایش در مسیر حل ناترازی بنزین قدم بردارد.

دولت می‌تواند با استفاده از این ابزارهای داده‌ای، صنعت حمل و نقل را به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین و متنوع‌تر هدایت کند. به عنوان مثال، تشویق رانندگان به استفاده از CNG به جای بنزین، نه تنها می‌تواند به تنوع‌بخشی سبد سوخت کشور کمک کند، بلکه در کاهش وابستگی به بنزین و مدیریت بهتر منابع انرژی نیز مؤثر است. این رویکرد، ضمن افزایش کارایی، می‌تواند به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار نیز کمک کند.

توسعه استفاده از سی‌ان‌جی در ناوگان خودرویی کشور، گامی مؤثر در جهت بهبود شرایط کنونی و کاهش وابستگی به بنزین است. با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان افزایش روزانه تا ۲۰ میلیون مترمکعب مصرف سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، که این امر می‌تواند به کاهش معادل ۲۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین منجر شود. این تغییر نه تنها به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیرات مثبتی بر محیط زیست داشته باشد و به تدریج زمینه‌ساز توسعه پایدار در حوزه انرژی شود.

در نهایت، تصمیمات دولت باید با دقت و توجه به تمامی جوانب اتخاذ شود. تصمیمات عجولانه و بدون برنامه می‌تواند به بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی منجر شود و بر زندگی روزمره شهروندان تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، مهم است که دولت در تصمیم‌گیری‌های خود به جای تمرکز بر راهکارهای کوتاه‌مدت، به دنبال استراتژی‌های پایدار و هوشمندانه باشد که نه تنها به حل مسئله ناترازی بنزین کمک کند، بلکه به تقویت بخش‌های مختلف اقتصادی و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان نیز بینجامد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
بنزین گرون میشه
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
دیگه دولت که از دلار صدتومنی حرف میزنه
چه فرقی می‌کنه بنزین گرون بشه یا نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
سلام تنها راه مدیریت سوخت و جلوی گیری از قاچاق افزایش قیمت است و راه دیگری ندارد
دولت کاسب هست حساب کتاب کرده درآمد رانندگان رو حالا بنزین گرونتر میده بهشون تا تو جیب دولت هم بره
پاسخ ها
دولت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
از این جیب به اون جیب و نهایتا به جیب ما دولتی هاست
چرا بجای کاهش سمیه بنزین ماشین کم مصرف وخرد نمی کنید
بجای ماشین های فعلی اگر ماشین هیبریدی وارد کنید هر ۱۰۰ کیلونتر بجای۱۳ لیتر ۳ لیتر مصرف می کنه یعنی مصرف ۱۳۰ میلیون لیتری کشور به ۳۰ میلون می ریه
و می توان با فروش مازاد بنزین کارخانه های تولید داخل را تعطیل کرد و حقوق کارگران دو شرکت بزرگ خودرو سازی را پرداخت کرو
تنها زورشان به فرعیات و مردم میرسد ولی زورشان به مافیای خودرو که با تولید خودروهای دهه 80میلادی منابع و هوای کشور را به فنا می دهند جان انسانهارا از بین میبرد نمی رسد بابا شما دست از سر این خودروسازها بردارید و با آزاد کردن واردات خودر تمام مشکلات بنزین کشور حل می شود و دوباره صادر کننده بنزین خواهیم شد.
پاسخ ها
مافیای خودرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
داداش چرا نون ما رو آجوور میکنی قربون شکل ماهت
روزی دست خداست
بزار ما هم یک لقمه نون در بیاریم
میر سلیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
مگه نمی دونی خودرو های وارداتی فرقی با داخلی نداره?
قیمت پایین ومصرف بسیاربالای بنزین درایران واقعیتی تلخ است جای خود. ولی راه حلش اینجور کارهانبیست. دولت یک یاعلی بگوید وگردن گردنکلفتهایی که جلوی واردات خودروهای روز دنیا را گرفته اند ومردم رامجبور به استفاده از خودروهای غیراستاندارد داخلی کرده اند رابشکند آنوقت با ورودخودروهای برقی وهیبریدی وحتی بنزینی که نصف و یکسوم خودروهای داخلی مصرف دارند مسئله مصرف بالای بنزین ویارانه سنگینی پرداختش میشود حل خواهدشد.
پاسخ ها
وزیر نفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
مصرف پایین و قیمت بالا چی؟
اصلا درباره چی صحبت میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
دوست عزيز كدوم واردات ؟ قرار بود خودرو اقتصادي دست مردم برسه ولي نتيجه چي شد؟ خودرو اوردند با قيمتهاي روز بازار كه دوباره دست مردم از خريد خودرو با كيفيت كوتاه شد
ناشناس
| Spain |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
گردنشون خیلی کلفته و و دولت هم مامور اجرای سیاستهای آنها
بهترین راه افزایش قیمت برای مصرف بیش از سهمیه های 1500 و 3000 تومانی در ماه است
پاسخ ها
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
تو باید رییس جمهور بولیوی میشدی حیف شدی
کارت سوخت شبیه کپن هست .بنزین کپنی .توهم مثل بقیه کشورها مقداری قیمت افزایش بده درحدانصاف بذارمردم راحت باشن معطل این کوپن نباشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
چشم چشم چشم
کوپن ور دار بیار قند اعلام شده گوشت یخ زده مکزیکی هم در راهه
معمولا توی دولتها رد توانایی و تدبیر راس هرم رو تا بدنه اون میشه بوضوح دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
ماشاالله چه بینایی داری شما
چشم عقابه آفرین آفرین
نیم کیلو اسفند دود کن واسه خودت دانشمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
ناشناس 13:42 مثل اینکه شعله رو خوب جایی گرفته
رایگان خودروها را گازسوز کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
باشه چشم نوشابه چی بزاریم برای راننده؟
انتخابات که گذشت، می تونید گرون کنید
ما دیگه بازی های شماها رو بلد شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
همه چیو به بازی گرفتی ها
تنها راه بستن دوتا کارخانه ایران خودرو و سایپا
وورود وشراکت با شرکت‌های مطرح جهاتی است
معنی نداره ماشینهایی تردد کنند که بالای 20لیتر میسوزنن
با پولی که ازراه تولید نکردن ودرنتیجه ذخیره سازی ازبابت خسارت‌های فوت وجرحی و نيز عدم مصرف بنزین میشه به راحتی ماشین‌ها رابروز کرد
البته اگر مافیا بزاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
از شنبه ایشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
بستن لازم نیست
دولت سهمشو در بورس بفروشه
و واردات را آزاد کنه
بازار راهشو پیدا میکنه
مثلا بازار موتور سیکلت عالی نیست ولی مشکل اساسی هم برای مردم ایجاد نمیکنه چون توش رقابت هست
اخیرا" دیدم یه بنده خدایی بلیزر 50 سال پیش رو بازسازی کردی و داره روزانه استفاده میکنه. پرسیدم مصرفش چقدده گفت حدود 30 لیتر در 100 کیلومتر. گفت هر روز حدود 50 لیتر بنزین مصرف میکنه میشه 150 هزار تومان پول یه ساندویچ نوش چونش. وقتی بنزین به قیمت مفت داره تو کشور داره ارائه میشه و جالبه هیشکی هم اعتراضی نداره که چرا سرمایه ملی کشور اینجور داره هدر میره
مسئولان در حال عاسی کردن مردم جهت پذیرش گرانی سوخت و بنزین است! وگرنه با چنین اعمالی میزان مصرف سوخت مردم تغییری نخواهد کرد و با بیشتر شدن تعداد خودروها بیشتر هم خواهد شد. حداکثر توان مدیریتی مسئولان ایجاد محدودیت در مصارف مردم و اعمال سلبی در حق مردم است! از 45 سال پیش چنین مدیریتهای سلبی توسط مسئولان اجرا می گردد و هر بار هم شکست می خورد و باز هم تکرار می گردد!
هر روز که خواب بیدار میشن یک تصمیم جدید میگیرن ،هیچ برنامه ای برای کشور ندارن . چرا همش فکر میکنن مردم مقصر هستن اگر جای خودرو داخلی با تویوتا عوض بشه بهتر نیست یا از امثال میر سلیم میترسن که نشونشون توی این خودرو سازی پلشت است
فعالان اقتصادی، اگر بنزین شد لیتری ۱۰۰ هزار تومن نگران نباشن. اینا عدد سازیه
چرا مساله را به صورت اساسی بررسی نمی کنید چرا نمی گویید بیشترین دلیل این مصرف بخاطر خودروهای فرسوده و دو تا خودروساز داخالی است
کجای دنیا الان خودرو کاربراتوری در شهر تردد می کند؟؟؟؟؟؟؟ کجای دنیا مصرف متوسط خودروها 10 درصد است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بیشترین مصرف سوخت مربوط به نیسان ابی ها هست اگر اینها را گاز سوز کنند می توانند مصرف بنزین را کاهش دهند
راننده اسنپ هستم بیش از یک سال هست که سهمیه سوخت واریز نشده است استعلام رانندگان در سامانه سماس غیرفعال شده است تازه مگر چقدر واریز می کردند در دولت آقای روحانی تا 400 هزار تومان ببینید تا 400 هزار تومان یعنی به ازای هر 100 کیلومتر مبلغی واریز میشد در این دولت شد تا 280 هزار تومان الان هم یک ساله همین هم واریز نمیشه در عوض جلوی واقعی شدن نرخ کرایه را گرفته اند
احتمالادولت برای ارسال بنزین رایگان بر ای دوستان باکسری مواجه شده که ازسهمیه مردم برداشت یااصلا سهمیه انان را قطع میکند
خداییش چرا حقوقمون طبق ریال باشه همه هزینه هامون دلار؟
سر بنزین و هر چیزی هزار تا منت سر مردم هست حقوق می خوان 10 20 درصد افزایش بدن هزار تا منت سرمون باشه
خیلی بنزین بی کیفیتی هست حالا ناک موتور بماند کلا انژکتور و صافی بنزین کثیف می‌کنه
چرا به توسعه lpg فکری نمیکنند؟
هم پیمایش بیشتری میتوان داشت
هم به نسبت cng پرقدرت تر است و خطرش هم کمتره چون با 60 بار فشار کپسول پر میشه اما cng. با 200 بار فشار
وزیر نفت هم ابتدای سال 1402 اعلام کرده بود که توسعه پمپ های گاز را در برنامه دولت قرار می‌دن اما خبری نشد که نشد
دولت بنزین صادر میکنه از جای دیگه کم بود بوجه کم آورده برای جبران از این طریق جبران
ایران گرونترین قیمت سوخت رو داره.به طور مثال یک کارگر امریکایی ویا غربی ها روزی میانگین صد دلار درامدشونه ولی کار گر ایرانی نهایت روزی سیصد هزارتومن.دو تورم و گرونی ساعتی که تو ایران وجود داره تو کشورهای دیگه نیست .در کشورهای صاحب نفت وگاز چیزی به اسم مالیات از جیب مردم وجود نداره تازه بهترین ماشینهارو وارد میکنن وباارزونترین قیمت و گارانتی طلایی مردمشون استفاده میکنن.پس نتیجه میگیریم راه حل مشکل اقتصاد کشور دست انداخت تو حیب مردم نیست بلکه اشتی با دنیا و سرمایه گزاری خارجیه و وارد کردن خودروهای روز دنیاست با قیمت بسیار ارزلن
نکته عجیب ماجرا استفاده اتباع از بنزین سه هزار تومانی هست حداقل انتظار هست که اتباع با چنین قیمت ارزان بنزین نزنند
قیمت بنزین در ایرانم از تمام دنیا گرانتر هستش ولی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارزش پول ملی به لجن کشیده شده وگرنه بنزین در ایران در کل دنیا گرانتره !!!!!!!!!!!


اینقدر توی بوق و کرنا نکنید گران گران !!!!!
اینا ففط دوست دارن بگیرن
جایگاههای گازLPjرا راه اندازی کنندوسیستم وکپسولهارا رایگان روی ماشینهانسب کنندتا ازاین مشکل همه رهاشوند....
قیمت سوخت باید افزایش داشته باشد تا مردم در مصرف صرفه جویی کنند قیمت فعلی سوخت از اب ارزان تر است
سالی یک میلیون خودرو بی کیفیت می سازند و به قیمت های نجومی به خلق الله قالب می کنند اما حتی حاضر نیستند بنزین اونها رو تدارک کنند و مدام منت سر مامیگذارند که بنزین از خارج برایتان میاریم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار