بازدید 4780

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ جزئیات جدید درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال/ تعداد خودرو‌های وارداتی در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

نخستین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت، در سال ۱۴۰۳ امروز ۱۴ فروردین برگزار و به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ 02 April 2024

آغاز نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت

به گزارش تابناک، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دول،؛ نخستین نشست خبری خود را امروز در سال ۱۴۰۳، ۱۴ فروردین برگزار کرد و با اشاره به عملکرد تیم اقتصادی در سال گذشته گفت: اقتصاد ایران در پایان دولت قبل با چند عارضه ساختاری مواجه بود که نتیجه آن در تورم و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی نمایان شد، به طوری که تورم از حدود ۲۰ درصد به بالای ۴۰ درصد بصورت پایدار افزایش پیدا کرد. 

وی ادامه داد: تلاش دولت مردمی با اقداماتی نظیر تسهیل مجوزها و تامین مالی و جذب سرمایه در جهت رونق اقتصادی انجام شده است. به رغم تلاش دولت برای کنترل نقدینگی در سال گذشته با انجام اقداماتی چون بهبود محیط کسب و کار افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی و افزایش اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی کشور ۶.۲ درصد با نفت و ۴.۲ درصد بدون نفت بوده که این رقم در دولت قبل منفی یک درصد برآورد شده است.
 
⁩خاندوزی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد رشد اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: بعضی افزایش رشد اقتصادی را ناشی از افزایش قیمت نفت دانستند، حال آنکه از جهت علمی و محاسباتی این اظهارنظرها صحیح نیست. رکورد سرمایه‌گذاری واقعی خارجی پس از ۱۶ سال در دولت سیزدهم شکسته شد؛ با این حال به نظر می‌رسد، برخی افراد از این پیشرفت‌ها ناراحت هستند و با اظهارنظرهای غیرعلمی این آمار را زیر سوال بردند.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که در آمار ذکر شده، اگر سرمایه گذاری منجر به شروع پروژه نشده باشد در محاسبه آورده نمی‌شود؛ ضمن آنکه در دوران برجام مذاکرات زیادی با شرکت‌های بزرگ خارجی انجام و توافقاتی برای سرمایه‌گذاری  شد که هیچ یک منجر به شروع پروژه‌ای نشد.
 
خاندوزی همچنین با اشاره به تحقق شعار امسال گفت: برای افزایش مشارکت مردم در تولید، حمایت از ایده‌های کارآفرینی و همچنین پیگیری مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل در اعطای مجوزها و همچنین تامین مالی توسط مردم و توجه بیشتر به سیاست‌های اصل ۴۴ در دستور کار است.
 
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت گفت: تلاش می‌شود که دارندگان سهام عدالت، فقط محدود به دریافت سود سالانه سهام نباشند و بتوانند با سهام خود نقش‌آفرینی کنند.

برنامه دولت برای تثبیت نرخ ارز چیست؟

خاندوزی همچنین درباره برنامه دولت برای تثبیت نرخ ارز توضیح داد: دولت در حوزه تامین و تخصیص ارز عملکرد بهتری از سال ۱۴۰۱ داشته و با مجموع اصلاحاتی که پارسال و امسال اتفاق افتاده است، انتظار کنترل نرخ ارز را خواهیم داشت که جزئیات آن را رییس کل بانک مرکزی توضیح خواهند داد.
 
وی با بیان اینکه ۳۱۸ پروژه به ارزش ۵ و نیم میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاری خارجی در دست اجراست درباره جزئیات سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ گفت: کشورهای چین، ترکیه و امارات بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشور داشته‌اند که عمده آن در بخش‌های صنعت به میزان ۷۴ درصد، کشاورزی ۱۰ درصد، خدمات ۷ و نیم درصد و نفت یک و نیم درصد بوده است.
 
خاندوزی همچنین در خصوص واردات خودرو گفت: تاکنون بیش از ۱۱ هزار خودرو ترخیص شده که نیمی پلاک شده‌اند و طبق اعلام وزارت صمت ۲۰ هزار خودرو نیز در آستانه واردات هستند.
 
سخنگوی اقتصادی دولت درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیز بیان کرد: منتظر تشریفات قانونی برای واگذاری این دو باشگاه به بانک‌ها و شرکت‌های غیردولتی هستیم.
 
وی گفت: مجموع صادرات کشور در سال ۱۴۰۲، ۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و واردات ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ بوده است و مجموع صادرات و واردات کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ ۲/۶ درصد افزایش یافته است. چین، عراق، امارات، ترکیه و هند ۷۳ درصد مقاصد صادراتی و امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند ۷۶ درصد مبدأهای وارداتی کشور بودند. در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۶ درصد افزایش ترانزیت از خاک کشور را داشته‌ایم که از نقش مهم کریدوری کشور حکایت دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۶
نسیت لازم نیست ما دیگه میدونیم شما بهترین اقتصاد دانان دنیا هستین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
دلار در این لحظه 63300
دولت دلار رو 25 تومن تحویل گرفته و به لطف شما تا الان قیمت 2.5 برابر شده
بدرترین عملکرد اقتصادی دولت در 4 ساله اول مال دولت رئیسی هست از اول انقلاب تا الان
این بنده خدا با بلایی ک سر اقتصاد مملکت و مردم اورده چطور روش میشه بیاد پشت تریبون صحبت کنه؟
با چه رزومه ای این فرد به وزارت اقتصادی رسیده؟
می خواد از حماسه دلار ۶۵ هزار تومتی بگه؟
از زمان روی کار آمدن دولت فعلی سال ۹۹ حدود ۲۵۰۰۰ میلیارد تومن و سال دوم حدود ۶۰ هزار میلیارد تومن و سال ۱۴۰۲ با رکورد خروج پول از بورس در تاریخ کشور یعنی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومن همراه بوده.اگر شرکت های بورسی که مهمترین صنایع کشور هستند توان جذب سرمایه ها برای تولید رو ندارند دقیقا قراره سرمایه ها به چه صورت بیاد سمت تولید؟
شما نمی توانید با آمار و ارقام واقعیت را وارونه به مردم نشان دهید کاهش شدید قدرت خرید مردم و فقیر کردن مردم از اهداف شما و تنها دستاورد وزارت اقتصاد شما برای مردم بود
آقای خاندوزی با انتصابات نا شایست در بدنه سازمان امور مالیاتی کشور اوضاع این سازمان را بدتر از دوران ریاست جمهوری حسن روحانی کرد.
ما سی میلیارد دلار نفت می فروشیم خوب اوکی از 86 میلیارد دلار که کم کنی باقیمانده اش میشه 56 میلیارد دلار!
چی صادر کردیم که شده تقریبا دو برابر صادرات نفتی!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
به اعداد اعشاری و بعد از ممیز توجه نکردی بخاطر همین حساس شدی
ایشون از رشد اقتصادی و کنترل تورم سر کوچه خودشون گزارش میدن. تاییدیه سوپری محل البته ندارن..سه برابر شدن قیمت دلار توی دو سال شاهکار باند اقتصادی دولت بود.
ما که تقریبا جز طبقه متوسط بودیم داریم به سمت طبقه ولی نعمت سوق داده می‌شویم (مستضعفان ولی نعمت هستند) هدف دولت هم افزایش ولی نعمتان هست
به قول رائفی پور:
دلار چند؟
جالب است ریسی در پیام نوروزی گفت ۱۱ میلیارد دلار قرار داد سرمایه گذاری خارجی بستیم این آقا می گوید ۵ میلیارد دلار اقلا حرفایتان را هماهنگ کنید . !!!!!!!
اونی هم که نمیدونه اقتصاد رو با قاف مینویسن یا با غین ولی میدونه که نقدینگی سرگردون باید هدایت بشه سمت بورس!
بورس را نابود کردید نتیجه اش این شد که سرمایه ها از بورس خارج و روانه بازارهای دلار و سکه و مسکن شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار