بازدید 12130

همسایه ایران با نرخ بهره ۵۰ درصدی به استقبال بهار رفت/ وخامت چشم‌انداز تورم؛ بانک مرکزی ترکیه را نگران کرد

در روزهای اخیر بانک مرکزی ترکیه در اقدامی غیرمنتظره نرخ بهره سیاستی خود را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد. رویکردی که به نظر می رسد در جهت جلوگیری از تداوم روند صعودی نرخ تورم باشد.
کد خبر: ۱۲۲۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱ 23 March 2024

همسایه ایران با نرخ بهره ۵۰ درصدی به استقبال بهار رفت/ وخامت چشم‌انداز تورم؛ بانک مرکزی ترکیه را نگران کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه نرخ بهره سیاستی خود را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور اعلام کرد. به بیان دیگر این کشور همچنان در تلاش است تا تورم فزاینده را مهار کند. تورمی که در یک سال اخیر به رکورد‌های تاریخی رسیده است و حالا به بالای ۷۰ درصد صعود کرده است؛ به گونه‌ای که فشار اقتصادی و معیشتی مضاعفی به سبد هزینه‌ای مردم وارد کرده است.

بر این اساس؛  کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه پس تصمیم به افزایش نرخ بهره به قله ۵۰ درصدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ماه فوریه، تورم ماهانه بالاتر از حد انتظار بود». این گزارش خاطرنشان کرد که واردات کالا‌های مصرفی و طلا کاهش یافته است، که تراز حساب جاری ترکیه را بهبود بخشیده است، اما تقاضای داخلی «مقاوم» باقی مانده است.

در این بیانیه آمده است: «چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد غذایی فشار‌های تورمی را زنده نگه می‌دارد. کمیته به دقت همسویی انتظارات تورمی و رفتار قیمت‌گذاری را با پیش‌بینی‌ها و تأثیر افزایش دستمزد بر تورم نظارت می‌کند.»

در شرایطی که قیمت دلار آمریکا به بیش از ۳۲ لیر افزایش یافته؛ بانک مرکزی ترکیه گفته است که تصمیم برای شروع دوباره افزایش نرخ بهره، پس از وقفه کوتاهی در ماه گذشته که باعث شد تحلیلگران بازار باور کنند که روند افزایش متوقف‌شده است، در پاسخ به "وخامت چشم‌انداز تورم" صورت گرفت.

تورم همچنان در ترکیه بیداد می‌کند؛ قیمت‌های مصرف‌کننده اصلی در فوریه نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۷۲٫۸۹ درصد افزایش یافت، درحالی‌که تورم سالانه آخرین بار در ماه فوریه نزدیک به ۷۰ درصد ثبت شد که بالاترین میزان طی ۱۵ ماه گذشته بوده است.

بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کند در نیمه دوم شاهد کاهش قابل‌توجه و پایدار درروند اصلی تورم ماهانه و همگرا شدن انتظارات تورمی به محدوده پیش‌بینی‌شده باشد، موضع پولی فشرده را همچنان حفظ خواهد کرد. این تصمیم اولین افزایش نرخ بهره تحت مدیریت فاتح کاراهان، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در ماه فوریه کاراهان را به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب کرد. در دوره مدیر سابق بانک مرکزی ترکیه حافظ ارکان، این بانک به‌طور قابل‌توجهی نرخ بهره را از ۸٫۵ درصد در ژوئن به ۴۵ درصد در ژانویه افزایش داد.

ترکیه به دلیل سال‌ها سیاست‌های غیرمتعارف اردوغان از تورم مزمن رنج می‌برد. بااین‌حال، کاراهان گفته است که کنترل تورم اولویت اصلی او است و قول داده است که در صورت افزایش تورم، نرخ‌ها را بیشتر افزایش دهد.

بر اساس این گزارش؛ بهمن ماه سال گذشته بود که رییس جمهور ترکیه پس از کمتر از یک سال از انتصاب خانم حفیظه غایه ارکان، فارغ‌التحصیل پرینستون و یکی از مدیران باسابقه گلدمن ساکس به ریاست بانک مرکزی ترکیه، به یکباره وی را برکنار کرد. این در شرایطی بود که با روی کار آمدن نخستین زن بر کرسی ریاست بانک مرکزی ترکیه، اوضاع سیاستی این بانک تغییر کرد و نرخ بهره در این مدت اندک تا ۴۵ درصد افزایش یافت.

کاهش ارزش پول ملی ترکیه و رشد نرخ تورم در این کشور در نهایت از یک سو تصمیم به افزایش نرخ بهره را به دنبال داشت و از سوی دیگر چراغ سبز برای افزایش حقوق و دستمزد‌ها را در بر داشت؛ به گونه‌ای که در اوایل زمستان، وزیر کار ترکیه اظهار داشت: "حداقل حقوق خالص ماهانه با افزایش ۴۹ درصدی، برابر ۱۷ هزار و ۲ لیر در حدود ۵۷۰ دلار تعیین شده است. " ودات ایسیک‌هان تاکید داشت: "این افزایش حقوق، در راستای تحقق وعده کاهش تاثیرپذیری کارگران از افزایش تورم است."

همسایه ایران با نرخ بهره ۵۰ درصدی به استقبال بهار رفت/ وخامت چشم‌انداز تورم؛ بانک مرکزی ترکیه را نگران کرد

کارشناسان اقتصادی معتقدند استفاده از ابزار نرخ بهره در جهت کنترل رشد نقدینگی و تعدیل نرخ تورم می‌تواند موثر باشد، اما نیازمند همراهی سایر سیاست‌های اقتصادی و پولی و ارزی است. رویکردی که بانک مرکزی کشورمان نیز در ماه‌های پایانی سال گذشته به اجرا گذاشت و با انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی، حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در شبکه بانکی پارک کرد؛ اقدامی که با اعتراض فعالان بازار سهام مواجه شد. هرچند این رویکردی است که به نظر می‌رسد در سال جدید نیز در دستور کار بانک مرکزی و شخص رئیس کل باشد؛ به گونه‌ای که فرزین رئیس کل بانک مرکزی در هفته‌های پایانی سال قبل اظهار داشت: "گواهی سپرده خاص منتشر شد، به سرعت هم به فروش رفت. این ابزار روش بسیار خوبی برای تامین مالی هدفمند تولید و سرمایه در گردش است و هر زمان تشخیص دهیم نیاز به استفاده از این ابزار وجود دارد، حتما اعلام می‌کنیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد و آن را بکار خواهیم گرفت. "

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۳
در ترکیه وهرکشور دیگری که با مشکل تورم مواجه است یکی از راههای کنترل تورم جمع آوری نقدینگی توسط بانکها است ولی در ایران دانشمندان جاخوش کرده دربانک مرکزی با بستن دست وپای بانکها باعث خروج سرمایه مردم از بانکها وسرازیرشدن به بازارهای ارزوسکه مسکن و...میشوند. اخیرا هم که صندوق هایی با هویت نامعلوم با تبلیغ سودهایی بسیاربیش از سودبانکی ایجاد شده اندکه علت اصلی اش همین سیاست عجیب بانک مرکزی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
فرق ما با ترکیه در این است که آنها رقم واقعی تورم را می گویند ولی در کشورما تورم ۷۰ درصدی را ۴۰ درصد اعلام می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
دلیل تورم پایین تورم زیاد بودن کالاهای سرمایه ای است.یعنی اگر ما سالی دو میلیون ماشین مصرف داریم سه میلیون تولید کنیم دیگه کسی واسش نمیصرفه ماشین احتکار کنه و اگه سالی دو میلیون خونه بسازیم به همین ترتیب.وقتی تحریمی و کمبود داری این اتفاق میافته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
همسایه ایران با نرخ بهره ۵۰ درصدی به استقبال بهار رفت

وقتی دستمزدها رو 50 درصد بالا برد که مردمش از تورم عقب نیفتن کجا بودین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
بانک ها عامل تورم هستند در کنار آن افزایش حقوق با چاپ پول هم خودش تورم درست می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اول برو تورم یاد بگیر یعنی چی بعد بیا تز بده و مدعی باش
17:38
اردوغان در ترکیه حقوقها را هم معادل تورم افزایش داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
آفرین حقوق در ترکیه درصدی بالا نرفته بلکه چند برابر شده حداقل حقوق در ترکیه 28 میلیون که این برای قشر کمی هست و کاسب ها در ترکیه روی 100 میلیون درآمد ماهانه دارند با اون همه توریست و خرید با دلار
اکو ایران : قدرت خرید مردم ترکیه 2 برابر مردم ایران
اکونومیست: قدرت خرید مردم ترکیه 3 برابر ایران
حداقل دستمزد ترکیه :28 میلیون
قیمت مواد غذایی در ترکیه کاملا برابر با ایران برای اینکه نگی اونجا هزینه ها بالاست ، جالبه قیمت ماکارونی در ترکیه کمتر از ایران است !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
عزیزم قدرت خرید ایران و ترکیه یکی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
مگر مریضه حقوقها رو مدام اضافه کنه . حتما یک جای اقتصادشان بیمار است که مجبوره مدام رقم حقوقها رو بالا ببره .
این مقاله بیشتر هدفش توجیه وضعیت تورمی ایرانه نه تورم ترکیه.
ترکیه یکی از کشورهای است که قیمت انرژی بسیار در آن گران میباشد هر لیتر گازوییل حدود ۲ یورو جالب اینکه با همین قیمت ۱۲۰ هزار تومنی سوخت قیمت تمام شده کالاهای ترک معمولا با قیمت کالای تولیدی ایران برابر یا اندکی گرانتر است،همچنین حقوق کارگر طبق گفته نویسنده حدود ۳۶ میلیون تومنه در حالیکه در ایران ب ده میلیون هم نمیرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
آفرین
اکو ایران : قدرت خرید مردم ترکیه 2 برابر مردم ایران
اکونومیست: قدرت خرید مردم ترکیه 3 برابر ایران
حداقل دستمزد ترکیه :28 میلیون
قیمت مواد غذایی در ترکیه کاملا برابر با ایران است پس هزینه ها بیشتر نیست
نکته مهم برای مردم ترکیه این است که مسئولین این کشور بر خلاف مسئولین در کشور ما مثل کبک سر خود را زیر برف فرو نکرده اند و حقوق کارمندان و کارگران را همسان با نرخ تورم افزایش می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
دلیلش اینه اونجا انتخاباتش ازاده.واگه مسئول توجه نکنه دور بعد انتخاب نمیشه.
رضا
| Canada |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
آخه نادان کی میخواهی بفهمی کالایی برای خریدن وجود ندارد حقوقت را آضافه کنند چی را میخواهی بخری کالایی که وجود ندارد را ؟در آمد سرانه مردم ایران از پول نفت یک دهم ۵۰ سال قبل شده چون درآمد نفت یک سوم و جمعیت ۳ برابر شده در چنین شرایطی هیچ راهی ب ای جلوگیری از فقیر شدن بیشتر مردم وجود ندارد این کار را باید در طول ۵۰ سال قبل می‌کردند اگر امروز جراحی دردناک بکنیم نتیجه اش هم ۲۰ سال بعد ؟اهر خواهد شد حالا هی شعار افزایش دستمزد با تورم را بده حقوق را ۱۰ برابر کنند قیمت ها ۲۰ برابر می‌شود
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
این رو باش انتخابات آزاد
بی خیال تازه رای دادن هم اجباری هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
درامد سرانه یک دهم نشده بلکه فرقی نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اگر کالای برای خرید نیست مردم ایران تو وان چیکار می کنند
خوشبحال اونا.. اقتصاد ما کلا بی هوش شده. توی تورم داریم شیرجه میریم. هر ماه قیمت‌ها دو برابر میشن. چه برسه به سال. حقوق های ما صد دلار در ماهه. اونا پونصد دلار در ماه.. ما پنج برابر اونا بدبخت تریم
ترکیه تا زمانی که دست اسلام گراها نبود داشت پیشرفت می کرد با اتحادیه اروپا مذاکره داشت برای پیوستن به اتحادیه اروپا و اروپایی ها هم در این کشور سرمایه گذاری می کردند از زمانی که تشکیلات اردوغان قدرت را در این کشور اشغال کرده و ترکیه را به سمت شرق داره هدایت می کنه ( اردوغان اخوان المسلیمین است و اساسا این گروه به شرق نزدیکی فکری و تدارکاتی و تشکیلاتی دارد) داره عقبگرد می کنه دقت کنید ۲۰ ساله اردوغان به بهانه های مختلف قدرت را تصاحب کرده و حاضر نیست از قدرت کناره گیری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اتفاقا آنقدر تورم‌ بالا بود که مجبور شدند 6تا صفر از جلوی لیر ترکیه بردارند.
مردم سالها است که خودشان اسلام گراها را به لائیست ها ترجيح مي دهند.
نکنه خیال کردی ایران اردوغان را سر کار اورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اتفاقت بیست سال پیش ترکیه رو بررسی کن بیین کی پیشرفت کرده
مسئولین ما یاد بگیرند تورم ترکیه ۴۵ درصد و افزایش حقوق ۴۹ درصد
تورم خوب نیست اما حداقل در ترکیه جبران تورم وجود دارد
در ایران قیمت برخی کالاهای یارانه ای با دلار 30 هزار تومانی محاسبه می شوند و بیشتر کالاها با دلار 60 هزار تومانی و برخی از کالاها هم با دلار 90 تا 100 هزار تومانی در چنین شرایطی مرکز آمار می تواند به راحتی با افزایش ضرایب اهمیت کالاهای یارانه ای تورم را بسیار کمتر از تورم واقعی محاسبه کند
بازم خدارا کرور کرور شکر که دکتر آیت الله اومد ونذاشت دلاربشه صدهزارتومان و تورم سه رقمی!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
به تدریج این اتفاق خواهد افتاد. هر کس دیگه ای هم رئیس جمهور باشه با این حجم نقدینگی بالاخره دلار صدتومان را رد خواهد کرد
همسایه ایران با نرخ ۵۰ درصد به استقبال بهار رفت؟!!!!
گفتن از زشت روئی دگران
نشود باعث نکو روئی!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
این هنرمااست که وقتی چیزباارزشی ازدیگران میبینیم تلاش میکنیم چیزبدی ازآنها پیداکنیم این جوری خرابکاریهای خودمان راتوجیه کنیم ما خوبی های دیگران رایاد نمیگیریم ولی بد همه را جنگی کپی میکنیم
این حال و روز مردم تمام کشورهایی هست که مسولینش دچار توهم شده و بدنبال یک رسالت بزرگتر از اندازه کشور خود میروند
اولا ، نرخ تورم همسایه به شما چه ...
دوما , اگه تورم بد ، یه نگاهی به تورم خودتون بکنید . با پانصد هزار ریالتون ( ۵۰۰۰۰۰ ) فقط می شه یه پفک و نصفی خرید
سوما ، همسایه ، خیلی چیزای دیگه ای هم داره . اگه قراره چیزی ازش مثال بزنید ، از اونها بگین .
دولت محرومان یعنی دولتی متشکل از افرادی که محروم از هر گونه سواد و توانایی و تخصصی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
پنج تا صفر کم کنیم یا مثل ترکیه 6 تا صفر کم کنیم اوضاع و احوال درست میشه؟
تابناک جهت اطلاع و پرسش از یک شهروند ساکن در استانبول خدمت شما عرض میکنم که یک کارمند فروشگاه زنجیره ایی در استانبول گفت ماهیانه ۳۲.۰۰۰ لیر حقوق می‌گیرد که می‌شود ماهی ۱۰۰۰ دلار که به پول ما می‌شود ماهی ۶۰ میلیون البته وقتی بدونیم یک اب معدنی نیم لیتری ۵ لیر و هر خط مترو یا اتوبوس ۱۸ لیر میباشد یا یک وعده غذایی در رستوران معمولی حداقل ۲۵۰ لیر که با این قیمت‌ها مشخص می‌شود اونها هم با این حقوق در آخر ماه چیزی برایشان نمیماند
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
دوست عزیز من خودم ترکیه هستم . این حرف ختی شما هم درست ولی چیو میخوا با این ثابت کنی . حقوق ۱۰ میلیونی کشور خودت میخوا بگی کافیه ؟! آره اگه حقوق کارگر تو کشورت بشه ۶۰ میلیون بیا خودت و با ترکیه مقایسه کن . الان بیش از ۶۰ ۷۰ درصد مردم ترکیه بیش تر از ۳۲ هزار لیر در میارن . ولی کشور ایران بیشتر مردم زیر ۳۰ تومن حقوقشون هست .
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
اونا آخر ماه چیزی از حقوقشون نمیمونه ما ۱۰م ماه
خودت جواب خودت را دادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
داداش یه جوری میگی اب معدنی نیم لیتری ۵ لیتر که انگار واسه ما مجانیه. ۵ لیر میشه ۱۰ هزار، واسه ما ۵ هزاره.
50درصد برای ما شوخی و خاطره اس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
تورم را نگفته
بلکه نرخ سود را گفته
تا رجب طیب اردوغان هست ترکیه اقتصادش درست نمیشه.اولش هم که با کمک ایران وروسیه روی کار امد ایران وروسیه با کمکهای خودشون نرخ تورم رو پایین نگه داشتن تا چهره ی محبوبی ازاو بسازند(دوره ای بود که نفت 100 دلار و ایران و روسیه تحریم نبودن) ولی تموم شد نه ایران پول داره نه روسیه. ترکیه فقط با اومدن سکولارها ونزدیکی با غرب دوباره روبه راه میشه .امریکا هرگز اجازه نمیده کسانی که باهاش زاویه دارند قوی بشن.چون میدونه اونها تا تسخیر خود امریکا هم پیش خواهند رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
اردوغان مال اخوان المسلمینه.هم ایران و روسیه و قطر از اخوانیهای اسلامگرا حمایت میکنن.مسئله اینه که فقط الان قطر پول داره و اون دوتای دیگه کلی گرفتاری و برج.
زتتبنیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
هرکسی مثل تو اخبار ایرانشهری هارو باور کنه اخرش مملکت ایران همینه که هست..داداش حقوق کارگر تو ترکیه ۵۲۰ دلاره..ایران ۱۵۰ دلار میشه مقایسه بکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اولین جک سال 1403 رو ظنیدم
غربگداهای ترکیه مثل اینکه فعال شدن برای گند زدن به اقتصاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
اکو ایران : قدرت خرید مردم ترکیه 2 برابر مردم ایران
اکونومیست: قدرت خرید مردم ترکیه 3 برابر ایران
حداقل دستمزد ترکیه :28 میلیون
قیمت مواد غذایی در ترکیه کاملا برابر با ایران برای اینکه نگی اونجا هزینه ها بالاست ، مرغ و گوشت در ایران و ترکیه قیمت لبنیات یک قیمت جالبه ماکارونی ارزان تر از ایران!
هیچ وقت جایی رو با ایران مقایسه نکنید بی ارزش ترین پول جهان یعنی فقیر ترین مردم در قدرت خرید
حرفی داری ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
عزیزدل ادعای مسلمانی وغرب ستیزی اردغان گوش فلکرو کر کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
فکر کردی بر مبنای دلار چون دوبرابر هست پس قدرت خرید دوبرابر هست؟ جهت اطلاع اقتصاد ایران یارانه ای هست و یارانه ای نباشد چند برابر حقوقت بیشتر می شود
ما هم با تورم ۱۰۰ درصدی سود ۲۲ درصدی داریم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
سود 50 درصدی سود پرداختی به سپرده های مردم است. سود وام های ترکیه 62 درصد است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
شما اول منبع امار تورمت را ذکر بفرمایید
اکو ایران : قدرت خرید مردم ترکیه 2 برابر مردم ایران
اکونومیست: قدرت خرید مردم ترکیه 3 برابر ایران
حداقل دستمزد ترکیه :28 میلیون
قیمت مواد غذایی در ترکیه کاملا برابر با ایران برای اینکه نگی اونجا هزینه ها بالاست ، مرغ و گوشت در ایران و ترکیه قیمت لبنیات یک قیمت جالبه ماکارونی ارزان تر از ایران!
هیچ وقت جایی رو با ایران مقایسه نکنید بی ارزش ترین پول جهان یعنی فقیر ترین مردم در قدرت خرید
حرفی داری ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
نگران نباش. ترکیه تاوان ادا و اطوارهاشو داره میده. ادای ابرقدرت درآوردن هزینه داره که ترکیه از عهده اش بر نمیاد. ترکیه باید برگرده به اصل خودش . همان ترکیه
با سود 80 درصدی و اقتصاد ورشکسته.
آمار ایران غیر قابل اعتماد است .
ایران ۳۰۰درصد
ولی آنچه ما حس می کنیم خیلی بیشتر از ارقام رسمی است .
راحت به مردم دروغ می گویند .
دکتر ایت ا... افتخار میکنه که نذاشته تورم 3 رقمی بشه
اینجا مملکت دستوری است انتخابات دستوری است نمایندگان دستوری است نرخ دلار دستوری است نرخ تورم دستوری است سیاست داخلی سوای ریاست جمهوری ویا مجلس دستوری است سیاست خارجی دستوری است چه کنیم وچه نکنیم دستوراست چگونه زندگی کنییم از بالا ودستوری است چگونه تفکر کنیم دستوری است واین مملکت ما است وباید زندگی کنیم ودم نزنیم البته اخیرا امام جمعه ای گفته که اغلب ملت که به پای صندوقهای رای نیامده اند متمردند وحتما ایران پادگان است وملت نیز باید از دستورات اطاعت کنند وکسی هم نیست جلو دار وی باشد پس حتما حاکمان بالادستی با نظر وی موافقند !!!
پس کشور ایران را چی میگید؟؟؟!!! با تورم 50 به سراغ سال جدید رفت، اما کشور ما فرقی که با ترکیه داره اینه که هر چه تورم تو کشور ترکیه بالا میره حقوق هم بالا میره ولی اینجا حقوق آب میره
حقوق کارگر در ترکیه ۵۲۰ دلار ... در ایران ۱۵۰ دلار
این فرق ترکیه با ایران...در ضمن امار تورم مثل ایران دروغ و کلک نیست
امار تورم ایران بالای صد درصد هست
متوسط حقوق در ترکیه 600 دلار و در ایران 300 دلار هست اما قدرت خرید مجموع کالا و خدمات مبنا قرار بگیرد تفاوت خاصی با هم ندارند
فقط دنبال خبر هایی که به نفع خودتان هست بگردید مبادا سراغ کشور های پیشرو در اقتصاد و انهایی که در همه زمینه ها از ما جلوتر هستند بروید چون به ضررتان است البته منظورم کسانی است که دست اندر کار هستند نه شما نگارنده که دنبال مخاطب هستید
جالب هست برخی هم می خواهند تورم کم شود و هم با تراز تورم افزایش حقوق داده شود و هم زمان مالیات نباشد خصوصا مالیات بر دلالی !!!!
چند نفر از ایران ببرند تا براشون بیانیه بنویسند و نرخ توروم رو منفی کنند
هر کی با آمریکا در افتاد...
چه خبر از تورم ایران؟ راستی مسئولان نهار خوردن؟؟یک مدرسه غیر انتفاعی ارزان برای ثبت نام کلاس 7 هم سراغ دارم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار