بازدید 6103

بی توجهی به فرصت های ثروت آفرینی در ایران/ ادگار داویدز در آرزوی دیدن شیراز

ایران در جهان از معدود کشورهایی است که دارای امنیت قابل قبولی در فضای شهری و بین شهری در روز و در شب است. این کشور در حالی که هزینه‌های زیادی را در مسیر بهبود امنیت پرداخته است اما عایدی شایسته ای از این دستاورد برداشت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵ 22 March 2024

تابناک - با توجه به تکیه کشور به درآمد های نفتی، تنوع بخشی به سبد درآمدی از مهم‌ترین دغدغه های دولت هاست و در همین جهت در چند سال اخیر اهتمام بیشتری در بخش مالیات ورزیده شده است.

بابک نگاهداری در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور با بیان اینکه جهت‌گیری بودجه از سال ۱۴۰۰ به سمت افزایش سهم مالیات بوده است گفت: سهم مالیات در بودجه سالیانه از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۲ و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ درصد رسیده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور، با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند و آن را به ۱۰ درصد رساندند . 

اما کشور ما دارای ظرفیت‌های دیگری نیز می‌باشد که می‌توانند علاوه بر تنوع بخشی به سبد درآمدی به افزایش ثروت نیز کمک کنند .

بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی،ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را دارد که به دلیل عدم آماده سازی زیرساخت ها، درآمد این کشور از این صنعت چشمگیر نبوده است و سهم ایران از توریسم جهانی بسیار ناچیز است . 

تاریخ غنی، طبیعت چهارفصل، فرهنگ گوناگون، ناشناخته بودن و قیمت پایین خدمات از جمله دلایلی است که ایران را به یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در حوزه گردشگری تبدیل کرده است و با سرمایه گذاری صحیح در این حوزه، ایران می‌تواند به یکی از قطب های گردشگری آسیا تبدیل شود و با کشور ترکیه که در هر سال بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون گردشگر ورودی دارد، رقابت کند .

پس از حضور بازیکنان مختلف و مطرح خارجی در ایران، این بار نوبت به ادگار داویدز رسید تا در یکی از برنامه های شبکه سه حضور پیدا کند. اسطوره فوتبال هلند و باشگاه یوونتوس گفت: «من عاشق ایران هستم، فارسی یکی از زیباترین زبان هایی است که شنیده ام و می دانم غذاهای خوبی دارید. جز مهمان نوازی و خون گرمی چیزی از مردم ایران ندیدم.»

او ادامه داد: "دوست داشتم شیراز را ببینم چون شهر قشنگی است اما تمامی بلیت ها به سمت شیراز به فروش رفته بود. امروز در تمرین تیم ملی نیز حاضر شدم. صادقانه بگویم، جو تمرین فوق العاده بود. انرژی بالایی در این تیم وجود دارد. علیرضا جهانبخش را کاملا می شناسم و می دانم در فاینورد حضور دارد. هلندی حرف زدن او من را تحت تاثیر قرار داد."

نکته قابل تأسف این است که یک بلیت از سوی مسئولین ذی ربط به دست داویدز نرسید و یک فرصت برای جلب توجه جهان و نشان دادن ظرفیت‌های ایران به جهانیان از دست رفت. این در حالیست که کشورهای دیگر برای تبلیغ جاذبه های گردشگری از اسطوره های ورزشی و افراد سرشناس و محبوب بهره می برند. با آغاز سال جدید بی توجهی به بخش گردشگری و در آمد های حاصل از آن کاملا مشهود است به طوریکه سفر به شیراز برای افسانه فوتبال دنیا غیرممکن می نماید. این موضوع به وضوح ضعف در حمل و نقل را نشان می‌دهد که یکی از زیرساخت های مهم در صنعت گردشگری است .

علاوه بر این گلایه هایی نیز از سمت مهمانان نوروزی در شیراز نشان می‌دهد ساعت فعالیت مکان های دیدنی بسیار محدود است و با وجود حضور متقاضی،اماکن تاریخی و جاذب از ارائه سرویس خوداری می‌کنند .

ایران از جمله کشورهایی است که با تکیه بر درآمدهای نفتی و در واقع اقتصاد تک محصولی خود، اتکاء شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات آن دارد؛ این شرایط باعث شده متغیرهای کلان اقتصادی با دنباله روی از قیمت جهانی در طول ‏زمان دچار نوسانات شدیدی شوند، بنابراین رهایی از درآمدهای نفتی در سایه افزایش صادرات کالاهای صنعتی، ‏محصولات کشاورزی و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت هایی چون صنعت گردشگری امکان پذیر است.‏ 

امروزه اقتصاد های پیشرفته توجه ویژه ای به درآمدهای خدماتی نشان می‌دهند و به شدت در حال فعالیت در زمینه بازاریابی گردشگری هستند .

صنعت گردشگری در ایران ظرفیت بالایی دارد و جز فرصت های ثروت سازی به شمار می‌رود.طبق نظر کارشناسان صنعت نفت و پتروشیمی، یک مگاپروژه‌ی پتروشیمی با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۰۰هزارتن، درنهایت بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر را می‌تواند در محل پروژه و حداکثر ۱۰۰۰نفر را در دفتر مرکزی و بخش اداری به خدمت بگیرد. ساخت یک مجتمع پتروشیمی نیز در بهترین حالت و بدون مشکلات خاص، بین ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

اگر تنها مشاغل مستقیم با گردشگری مانند رانندگی، راهنمایان گردشگری، هتلداری و… را در نظر بگیریم، طبق گفته‌های کارشناسان اقتصاد به ازای هر ۶ نفر گردشگر ورودی، یک شغل ایجاد می‌شود.در زمینه‌ی گردشگری داخلی نیز هر ۲۵ نفر گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می‌کند.

طبق گفته‌ی کارشناسان اقتصادی، گردشگری صنعت بدون دودکش نیز نامیده می‌شود، به دلیل در دسترس بودن و همه‌گیرتر بودن نسبت به صنایع سنگین، زودتر به بهره‌برداری می‌رسد و در فرآیند ایجاد اشتغال سرعت بیشتری دارد .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۸
مشکل اینجاست که در همه جای دنیا آثار باستانی برای فرهنگ و ثروت آوری کشوره ولی اینجا متاسفانه طوری شده که شده ابزار نژاد پرستی و بی احترامی به بقیه قومیت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
بی احترامی از همه طرفها با افکار متفاوت در جامعه دیده میشد
ما هم از بی احترامی های طرفداران خاص مثال داریم ولی تابناک سانسور میکنه
مقاله قابل تاملی ایت، کشوری با این همه فرصت چرا با این وضعیت اداره میشود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
کشورهای دنیا از کوچکترین اثار بجای مانده از گذشتگان خود بالاترین بهره را میبرند و تلاش می کنند با روشهای مختلف انران ارزشمند و والا جلوه بدهند
چه کنیم که اگر برخی مسئولین اصلا و بدوا با فرهنگ و سوابق تاریخی این اب و خاک هیچ علاقه ای ندارند بماند اگردستشون برسد انها را محو خواهند کرد
والا همین تخت جمشید رو که رضاشاه پهلوی علم کرد باعث بدبختی ما و جدایی قومیت ها شد
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
عزیزان، عمق کینه رو ببینید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
رضا شاه تخت جمشید رو علم کرد دانشمند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
متاسفم برای این درک نازل
اهرام مصر برای مردم تمام یکدست مصر خوبه ولی در ایران برای قومیت های مظلوم آثار باستانی خطرناکه چون دوستداران این آثار باستانی کاری جز فحاشی به بقیه نژادها بلد نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
یکم عقل خوبه
حداقل ۳ تا کامنت رو پشت هم نزن
بیزحمت یکی بما بگه چه خبره ؟ نه از عواید نفتی نه از عواید مالیات و صنعت نه معدن چیزی مشهود نیست اقتصاد مردن خوابیده ما منتظر چه معجزه ای هستیم؟
حجاب برای مسولان مهمتره
مسولين ایران جاذبه را در کانادا می بینند
سراسر فضای مجازی ایران شده جولانگاه مغول ها برای توهین به ایران و تمدن با شکوه ایران اما سیستم امنیتی کشور هیچ برخوردی با اینها نمیکنه
رشد اقتصادی به تفکیک صنایع منتشر کنید.
حتما با این وضعیت توریست ها میان ایران
تمرکز صرف بر اخذ مالیات بدلیل ذهن محدود کارگزاران و سهل الوصول بودن آن است .
محور اصلی ثروت آفرینی در کشور، سازمان برنامه و بودجه است و اگر کشور نتوانسته ثروت آفرینی کند علت اصلی و مهمش این بوده که سازمان برنامه و بودجه به اقتصاد طرح ها در برنامه ریزی ها بی توجه بوده و اساسا با فردای بعد از اجرای طرح ها و نقش آنها در ثروت زایی کشور، کاری نداشته و لذا بخش بزرگی از اعتبارات کشور، صرف طرح های بی حاصل، کم حاصل، ضرر ده شده و کسی هم این سازمان را مورد خطاب قرارنداده است.
چون ناوگان هوایی خیلی ضعیفی دارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی