بازدید 5673
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

تحقق «مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت» در گرو اقدام مهم از سوی بانک مرکزی است

ساخت مسکن نقش مهمی در توسعه اقتصادی، به ویژه در دوره‌های رکود دارد. با ورود بانک مرکزی به عدم تمکین به قانون در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌های خصوصی، می‌توان علاوه بر هدایت اعتبارات و جریمه بانک‌های متخلف در زمینه اعطای حداکثری تسهیلات ساخت مسکن قدم برداریم.
کد خبر: ۱۲۲۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 17 March 2024

تحقق مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت و خروج از شرایط رکودی در گرو یک اقدام مهم است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ساخت مسکن، یکی از محور‌های کلیدی رشد اقتصادی و تحریک اشتغالزایی با بیش از ۱۳۰ صنعت مرتبط با ساخت مسکن است. هر واحد سرمایه گذاری در بخش ساخت مسکن، موجب توسعه و رشد اقتصادی و ایجاد تقاضا از این ۱۳۰ صنعت مرتبط به ساخت مسکن خواهد شد. در شرایط رکودی فعلی، ساخت مسکن از یک طرف، نیاز خانوار برای تامین سرپناه را مرتفع خواهد کرد و از طرف دیگر با ساخت مسکن در شرایط رکودی، اقتصاد رونق خواهد یافت؛ مهم‌ترین نقطه آسیب ساخت مسکن در حال حاضر بحث عدم همکاری شبکه بانکی برای ساخت مسکن است. این در حالی است که نقش بانک مرکزی در این بین با ابزار‌هایی که در دسترس دارد، تمرکز بر رگولاتوری شبکه بانکی است و باید در این زمینه نیز ورود کند.

در همین باره پیرامون نقش اصلی بانک مرکزی با نگاه تحول گرایانه و مبتنی بر توسعه اقتصاد و خروج اقتصاد از رکود و نقش مهم ساخت مسکن در این وضعیت و تحقق وعده دولت با امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به محوریت ساخت مسکن گفت: ساخت و ساز مسکن نقش حیاتی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد و بیش از ۱۳۰ صنعت به این بخش متصل هستند. هر سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن نه تنها باعث توسعه اقتصادی، بلکه باعث ایجاد تقاضا در صنایع مختلف مرتبط با ساخت و ساز مسکن می‌شود. در زمان رکود، ساخت مسکن می‌تواند نیاز فوری به سرپناه را برطرف و در عین حال رونق اقتصادی را نیز تحریک کند. با این حال، یکی از موانع عمده ساخت مسکن، می‌تواند عدم همکاری بخش بانکی باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محوریت ساخت مسکن در خروج کشور از رکود و رونق‌بخشی به بیش از ۱۳۰ رشته صنعتی مرتبط با ساخت مسکن اظهار کرد: در دوران رکود، ترویج ساخت و ساز مسکن می‌تواند تأثیر مثبت چند برابری بر اقتصاد داشته باشد. بخش ساخت و ساز شغل ایجاد می‌کند، تقاضا برای مواد و محصولات صنایع مرتبط را افزایش می‌دهد و به رشد کلی اقتصادی کمک می‌کند. اطمینان از دسترسی به مسکن برای خانوار‌ها اساسی است و تسهیل ساخت خانه‌های جدید می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود استاندارد‌های زندگی و رفع کمبود مسکن داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش بانکی نقش مهمی در ارائه حمایت مالی از پروژه‌های ساخت و ساز مسکن ایفا می‌کند. با این حال، در برخی موارد، بانک‌ها ممکن است در اعطای وام برای چنین سرمایه گذاری هایی، به ویژه در زمان رکود اقتصادی، مردد باشند. این بی میلی می‌تواند مانع رشد بخش ساخت و ساز مسکن شده و مانع از بهبود کلی اقتصاد شود. در این زمینه بانک مرکزی می‌تواند برای تنظیم و تشویق شبکه بانکی برای حمایت از ساخت و ساز مسکن مداخله کند. بانک مرکزی با استفاده از اختیارات نظارتی خود می‌تواند بانک‌های خصوصی را تشویق کند تا وام‌های خود را برای پروژه‌های مسکن افزایش دهند. این امر از طریق اقدامات مختلفی از جمله پیشنهاد افزایش سرمایه به بانک‌هایی که فعالانه در تامین مالی ساخت و ساز مسکن مشارکت دارند، محقق می‌شود.

تحقق مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت و خروج از شرایط رکودی در گرو یک اقدام مهم است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت نقش بانک مرکزی در جریمه کردن بانک‌های متخلف در زمینه اعطای سهم ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن اظهار کرد: بانک مرکزی می‌تواند بر فعالیت‌های اعتباری بانک‌ها نظارت داشته و برای کسانی که در اعطای وام ساخت مسکن همکاری نمی‌کنند، محدودیت ایجاد کند. بانک مرکزی با جریمه کردن بانک‌های متخلف و محدود کردن توانایی آن‌ها در صدور وام‌های جدید، می‌تواند فضای مساعدتری را برای بانک‌هایی که مایل به حمایت از طرح‌های ساخت مسکن هستند، ایجاد کند.

اقبالی در رابطه با سیاست اعطای مجوز افزایش سرمایه جهت افزایش اعتبارات بانک، بانک‌های همراه با تسهیلات ساخت مسکن و در جهت تقویت هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن اظهار کرد: در راستای سیاست‌های دولت و قوانین بودجه ای، بانک مرکزی می‌تواند با اعطای مجوز افزایش سرمایه به بانک‌های متخصص در این زمینه، روند اعطای وام ساخت مسکن را تسهیل کند. این ابتکار بانک‌ها را قادر می‌سازد تا وام‌های بیشتری را برای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن اعطا کنند و در نتیجه رشد این بخش را تحریک کرده و نیاز‌های مسکن جمعیت را برطرف کنند.

بانک مرکزی با تعامل فعال با بخش بانکی و اجرای سیاست‌هایی که وام‌دهی برای ساخت مسکن را تشویق می‌کند، می‌تواند توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و رونق کلی را تسریع از طریق مداخلات استراتژیک و اقدامات نظارتی، بانک مرکزی می‌تواند از اختیارات خود برای حمایت از بخش ساخت و ساز مسکن و ایجاد رشد اقتصادی پایدار استفاده کند.

وی در پایان گفت: ساخت مسکن نقش مهمی در توسعه اقتصادی، به ویژه در دوره‌های رکود دارد. با ورود بانک مرکزی به عدم تمکین به قانون در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌های خصوصی، می‌توان علاوه بر هدایت اعتبارات و جریمه بانک‌های متخلف در زمینه اعطای حداکثری تسهیلات ساخت مسکن قدم برداریم. همچنین بانک مرکزی می‌تواند از طریق سیاست‌های هدفمند، اقدامات نظارتی و مشوق‌های سرمایه‌ای، افزایش وام‌دهی برای پروژه‌های ساخت مسکن را تسهیل کرده و در نهایت به ایجاد شغل، رشد اقتصادی و بهبود استاندارد‌های زندگی برای جمعیت کمک کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
بعد از بانکداری، صنعت ساختمان مهمترین جز یک اقتصاد است بطوریکه در همان صنعت بانکداری، عمده تسهیلات به سمت صنعت ساختمان سرازیر می شود چنان مهم است که رکود در این صنعت اقتصاد مولد و بزرگی چون آمریکا را به رکود برد (سال ۲۰۰۵) شکوفایی در صنعت ساختمان از مهمترین اهداف کلان دولت هاست (ترکیه و امارات)
اما در ایران این صنعت صددرصد داخلی و مستقل را به چینی ها واگذار کردند!!!
دلیل بی‌کفایتی از این بزرگتر!؟ حتی خودشان اقرار کردند که فقط مدیریت چینی وارد می کنند متخصص و کارگر و مصالح ایرانی و سرمایه از خود ایران خواهد بود و از محل فروش نفت برداشت می شود!!
میشه بفرمایید طبق کدام منطق بانک خصوصی باید منابع تکلیفی اعطا کند؟ مگر دولت توی جذب منابع به بانک خصوصی کمک کرده است؟ تنها راه درآمد بانک خصوصی منابع خودش هست که گویا یک روز باید صرف وام ازدواج ۴ درصدی چند جوان شود، روزی صرف وام کمک ودیعه مسکن شود و روزی هم صرف تسهیلات مسکن و جبران ناکارآمدی دولت. پدر علم بانکداری را در گور نلرزانید
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
به جا فرمایید و درست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
شرط اینکه بانک بزنن واز رانت و ربای نامحدود و سود بی پایان بهرمند بشن همینه که گاهی یه ده هزارم درصد سودشون رو هم تسهیلات بدن ب ملت
بانک خصوصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
تحلیل درستی بود، به نظرم دولت باید دست در جیب بانک های دولتی کند چون منابع سرشار دولت در اختیارشونه
این دولت مال این حرف ها نیست.
تامام
وام گرفتن برای مسکن یعنی قسط دادن و قسط دادن یعنی تمکن متوسط مالی حالا دولت چه بر سر حقوق ها اورده !!!!ازاد سازی قیمت ها چه بر سر درامد خانواده ها اورده ؟!!! انتظار چی دارید ؟!! فقط خودرو در عرض 3 سال دولت رییسی 4 برابر یعنی در تاریخ ایران رکورد زده افزایش قیمت داشته به تبع ان قیمت یدکی و دستمزد مکانیک !!!از اجاره و قیمت مسکن نگیم که فاجعه است تعمییراتش که ایینه دق !!!!ته جیب مردم چیزی می مونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
الان دیگه وام برای خرید خونه بی فایده است
قیمت خونه حداقلی در شهرستان 2 میلیاد 500 هست و وام نهایتا 500 تومن
اقساط وام 500 تومنی هم از حداقل ماهی 10 میلیون شروع میشه
حقوق هم که 10 تا 115 تومن هست و حتی کمتر

طرف دیگه باید از گشنگی بمیره با این مملکتی که ساختین!
وقتی مردم قدرت خرید مسکن ندارند و تعداد زیادی خانه ساخته شده خالی مانده و فروش نمیرود ، با سرازیر کردن منابع بانک به ساخت مسکن یعنی منابع بانکی را هدر دادن.
تعداد خانه خالی زیاد شود چه کمکی به چه کسی میشود ؟
مگر آنکه بگویند خانه بسازند و زیر قیمت ساخت عرضه کنند تا مردم بی خانه خوشحال شوند ، بانکها هم ورشکست شدند ، مهم نیست !!!
من تو انگلیس زندگی میکنم. اینجا از هر خونه بسته به ارزش ملک، حدودا از ماهی 120 پوند به بالا مالیات میگیرند( از کسی که توی حونه نشسته چه مستاجر چه صاحبخونه) ولی اگر حونه یکسال حالی باشه این مالیات دوبرابر میشه و همینطوز اگر تا 10 سال خالی بمونه حدود 700 درضد زیاد میشه. اجاره حونه من ماهی 985 پوند هست و ماهی 155 پوند هم مالیات میدم. با اینکار دیگه حونه خالی وچود نحواهد داشت. توجه کنید که این مقدار اجاره حدودا یک سوم درآمد منوسط تو انگلیسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی