بازدید 4130
۱

حکم قطعی پرونده حادثه فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد/ کارفرما و شرکت مقصر شناخته شدند

از جمله حوادث شوم رقم خورده در سال جاری، انفجار معدن زغال سنگی در زیرمجموعه معادل البرز شرقی در طزره دامغان بود که به جان باختن شماری از کارگران منجر شد؛ رویدادی که حالا پرونده قضایی تشکیل شده برایش فرجام یافته است و بر اساس آن، کارفرما و شرکت زغال سنگ البرز شرقی محکوم و دو متهم دیگر پرونده تبرئه شدند.
کد خبر: ۱۲۲۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ 16 March 2024

از جمله حوادث شوم رقم خورده در سال جاری، انفجار معدن زغال سنگی در زیرمجموعه معادل البرز شرقی در طزره دامغان بود که به جان باختن شماری از کارگران منجر شد؛ رویدادی که حالا پرونده قضایی تشکیل شده برایش فرجام یافته است.

به گزارش «تابناک»؛ ۱۲ شهریورماه سال جاری در حادثه انفجار تجمع گاز در یکی از تونل‌های فرعی معدن «رزمجاه» طزره دامغان، ۶ تن از کارگران، «بهروز افروز»، «قربانعلی کمال»، «حسین غزائیان»، «حمید ایزدی»، «ابوالفضل غنایی» و «محمد نعیمی صفت» فوت کردند؛ رویداد تلخی که با وقوع آن، رسیدگی قضایی به ماجرا در دستور کار قرار گرفت و چند روز بعد، در جلسه ۱۷ مهر ماه شورای عالی قضایی، رئیس قوه قضائیه هم بر رسیدگی فوری به این پرونده تاکید کرد.

حکم قطعی پرونده حادثه فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد/ کارفرما و شرکت مقصر شناخته شدند

پیرو این روند قضایی و دستور رئیس دستگاه قضا، اقداماتی از جمله بازرسی بازرسان ویژه حوادث کار و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در دستور کار قرار گرفت و به بازداشت چند تن از متولیان معدن منجر شد و در نهایت با تکمیل پرونده، رسیدگی قضایی به این حادثه مرگبار در دستور کار قرار گرفت؛ پرونده‌ای که حالا دستگاه قضا فرجام نهایی آن را اعلام کرده است.

محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای دستورهای رئیس دستگاه قضا، پرونده با سرعت و دقت رسیدگی شد، زیرا مسائلی از این دست چنانچه با تأخیر در پیگیری‌ها همراه باشد، برای مردم ذهنیت منفی ایجاد می‌کند و زمینه‌ساز سوءاستفاده معاندین و بدخواهان را فراهم می‌آورد.

وی گفت: در پی دستور رئیس قوه قضائیه، حکم قطعی این پرونده پس از بررسی دقیق و جامع ظرف شش ماه از زمان وقوع حادثه صادر و لازم الاجرا شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: آنچه از اظهارات برخی از مسئولین شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی در پرونده مشخص شد، این که استخراج از معادن این منطقه، غیر مکانیزه انجام می‌شود. دستگاه قضایی استان سمنان حفظ امنیت محیط کسب وکار، کافی بودن تجهیزات ایمنی، حفاظت از نیروی کار و جلوگیری از تصمیم گیری‌های پرخطر را از مسئولین مربوطه مطالبه می‌کند و این شرکت نیز مستثنی نیست.

وی در ادامه گفت: شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان با بررسی پرونده، تحقق و انتساب بزه به کارفرما را محرز دانسته و حکم قطعی را صادر کرد. کارفرما به اتهام قتل غیرعمدی ناشی از حوادث کار ۶ کارگر معدن، ناشی از بی احتیاطی و بی مبالاتی در حین کار در معدن طزره، محکوم به سه سال حبس تعزیری شد.

حکم قطعی پرونده حادثه فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد/ کارفرما و شرکت مقصر شناخته شدند

به گفته رئیس کل دادگستری استان سمنان، «دادگاه حکم تبرئه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده را صادر کرد»؛ تبرئه سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی که دستگاه صحت سنجش اکسیژن را در اختیار داشته و بعد از گزارش بازرسان، به اتهام بی احتیاطی و بی‌مبالاتی منتهی به قتل غیرعمد ۶ نفر از کارگران معدن به میزان ۱۰ درصد تقصیر، احضار، تفهیم اتهام و با صدور قرار تأمین وثیقه آزاد شدند.

آن گونه که عبدالهی تاکید کرده، شرکت زغال سنگ البرز شرقی به عنوان متهم دیگر پرونده در جایگاه شخص حقوقی محکوم به پرداخت ۶ فقره دیه کامل مرد مسلمان در حق اولیای دم شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
آیا شما فکر می کنید که اگر روسیه ابر قدرت شود به نفع ملت ایران و کشور ایران است ؟
آیا شما فکر می کنید که اگر چین به جای آمریکا بر خاور میانه سیطره پیدا کند برای ملت ایران و کشور ایران بهتر است ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست