بازدید 58389

جدیدترین نرخ سود سپرده بانکی مشخص شد

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: نرخی که شورای پول و اعتبار برای بحث سپرده بانک‌ها تعیین و به بانک‌ها اعلام کرده است باید در نظر گرفته شود و بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند. 
کد خبر: ۱۲۲۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹ 10 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، عموماً نهادی است که مسئولیت مدیریت و نظارت بر سیاست‌های پولی یک کشور را بر عهده دارد. وظایف بانک مرکزی شامل تعیین و اجرای سیاست پولی، نظارت بر نظام بانکی، صدور پول و مدیریت ارزش پول ملی است. علاوه بر این، بانک مرکزی همچنین ممکن است وظایف دیگری مانند نظارت بر ارتباطات مالی بین کشورها و حفظ استقرار پایداری مالی را نیز بر عهده بگیرد. عملکرد بانک مرکزی می‌تواند بر اقتصاد کشور تأثیرات قابل توجهی داشته باشد و برای حفظ پایداری مالی کشور بسیار حیاتی است.

این مقام مسئول در خصوص اوراق منتشره شده با نرخ ۳۰ درصد هم اظهار کرد: البته که اوراق منتشره شده با نرخ ۳۰ درصد برای تامین مالی سرمایه در گردش تعدادی از بنگاه‌ها به شکل موقت بود که برای آن سقفی هم در نظر گرفته شده بود و این موضوع اشکالی ندارد، اما باید تاکید کرد این نرخ برای تامین مالی بانک‌ها نیست و نباید اشتباه گرفته شود. پیش از این هم معاون نظارت بانک مرکزی از برخورد با بانک‌های متخلف در عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات خبر داده بود.

بر این اساس، بانک مرکزی ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در بخشنامه ای، مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد که به شرح زیر تعیین شد:

الف) سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:

۱-  سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ ٪

۲ - سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ ٪

۳- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ ٪

۴- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۵‌‌.۲۰ ٪

۵- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال: ۵‌.۲۱ ٪

۶- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۵‌.۲۲ ٪

ب) نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ ٪ و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک‌‌/موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ ٪ تعیین می‌شود.

پ) نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک واحد درصد خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۸
این کارهای دور ازعقل ومنطق وعلم اقتصاد باعث رواج دلالی وسکه دلاربازی شده. ضمن اینکه صندوقهای مختلفی با سودهای بسیاربالاتر تشکیل شده. الان صندوقی نوعی حساب با کارت بانکی داردباسود26 روزشماردرصد.یعنی درواقع همان حساب کوتاه مدت که بانک مرکزی سودش را 5درصد تعیین کرده آنهم ماهشمار.
درود.عزیزم،همش کلاه برداریه.من بیش از ده سالی میشه سپرده گذاشتم اونم بانک صادرات،قرادداد میبندن مثلا ۲۲ درصد یکساله،حالا همین فردایابرج بعد سودااپایین بیاد قرادداد معنی نداره سودتوهم پایین میاد ولی اگر بالابره طبق قراد داد بهت سود میدن.پس ایناحرف واسه به تله انداختن سرمایه ملت.تااز چیزی مطمعن نباشم و به سرم نیاد ازش بااطمینان حرف نمیزنم.سپرده بانک مسکن هم خانمم داره همینجوره.حرف تاعمل خیلی
30 درصد ربا نیست پس چیه....بانکها با شگردهای مختلف تسهیلات رو با 30 درصد میدن ...برهان شرعی هم همین 30 درصد اوراق منتشره که مملکت رو اوراق کرده هست..اصلا واقعا این اوراق باید مشارکت عمرانی و تولیدی باشه حالا یکی بره ببینه این خبرا هست یا صوری صوریه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
وقتی تورم 40% تا 50% نه سود بانکی ربا نیست زیان هم هست شما وام مفت میخوای بگیری
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
وقتی تورم ۴۵٪ و بیشتره و سود مشارکت مضاربه ای ۳۰٪کمتره ربا نیست بلکه ضرر سپرده گذاره ز
همه اش ۵ درصد ؟!!!!!!
متاسفانه گول خوردم چند ماهه پولمم رو گذاشتم الان وام نمیدن حالا هم هیچ کاری با ۱۰۰ م نمیشه کرد آخه چرا این همه تبلیغ میکنید چرا دروغ میگید شما مسلمونید ؟
سی درصد رسانه ای شده شاعر میگه چون که صد آمد نود هم پیش ماست. ماست دوغ خیار هم باشه برای اونایی که پول ندارند البته اونم صد تومنی هزینه میخواد..
ما که هیچ نه پولی داریم که سود بگیریم نه چیزی داریم یه خط ایرانسل با یه گوشی فقط الکی خبرا رومیخونیم .هعیییی
شهرداری اوراق می فروشه با سود 58درصد
باسلام این عدالت نیست بااین تورم چرا سود واقعی به مردم نمیدین اگه سود ۳۰ درصد ربا چرا صلا ماشین دلار مسکن با این قیمتها ربا نیست عدالت کجا رفته لحضه ای قیمتها بالا میره این رباه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
عدلت چی هست؟؟؟
وقتی قیمتها لحضه ای بالا میره چطور ادم ارزش پول خودشو حفط کنه بعد یکی اگه نتونه کار کنه مشکل جسمی داشته باشه باید چیکار کند ارزش پولش حفظ شود مسعولینن متشکریم رسیدگی شود این عدالت نیست
سرمایه گذاری در بانک حتی40درصد هم اشتباه محضه من بازنشسته ده سال پیش100تومن گذاشتم بانک با سود20درصدبا حساب سرانگشتی تا الان 200تومن سود گرفتم و خرج کردم انموقه سکه سه تومن بودحدودا35سکه میکرد سکه را نگه میداشتم حددا یک میلیارد بود نه 300میلیون..یا با صد تومنم دو دستگاه آپارتمان مسکن مهر می‌خریدم میدادم اجاره سرمایم بالای دو میلیارد بود نتیجه میگیرم سرمایگذاری در بانک در ایران تورم زده اشتباه محضه
پاسخ ها
محمدیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
بله اشتباه محضه ولی اینم باید در نظر داشته باشید الان خرید سکه و دلار هم با توجه به اینکه مالیات سنگینی بهش می بندند دیگر مثل قبل استفاده خوبی وبهره خوبی نمی شود کرد حداقل در کوتاه مدت
از اسلام خبری نیست
این شورای فقهی به وامی که بانک با آن نرخ پدر مردم رادر میاره نظارت داره ؟؟
درست میگی
عده ای حتی همین مقدار ناچیزی که به سپرده گذاران هم میدن قبول ندارن
وام های نجومی گرفتن حتی اصل پول رو هم به بانک ها برنگردوندن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست