بازدید 7392

چرا شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نکرد؟/ جزئیات آنچه در نشست شورای حکام گذشت

روز پنج شنبه جلسات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته ای ایران پایان یافت؛ جلساتی که علی رغم فضاسازی و اتهام زنی مدیرکل آژانس، آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به صدور قطعنامه علیه ایران نشد.
کد خبر: ۱۲۲۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹ 08 March 2024

چرا شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نکرد؟/ جزئیات آنچه در نشست شورای حکام گذشت

بین الملل تابناک: روز پنج شنبه جلسات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته ای ایران پایان یافت؛ جلساتی که علی رغم فضاسازی و اتهام زنی مدیرکل آژانس، آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به صدور قطعنامه علیه ایران نشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی مدت زمان اخیر همواره با حمایت‌های آمریکا مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده و باوجود همکاری‌های تهران، به‌طور مداوم ادعا‌هایی را در موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به‎تازگی و در بیانیه افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرد.

گروسی مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.

وی ادعا کرد: من از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند. 

ادعا‌های گروسی در حالی مطرح شد که رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته بود که تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفتگو‌ها در حال انجام است. 

رویترز نیز در اوایل اسفند در گزارشی ادعایی به نقل از آژانس اعلام کرده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر سقف مجاز در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رسیده است.

ادعا‌های اخیر از سوی آژانس و رسانه‎های غربی درحالی از سوی گروسی تکرار شده، که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به‎تازگی درباره روند همکاری‌ها و تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هفته گذشته در تهران بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه معاون گروسی با من دیداری داشت و همچنین با سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز مذاکراتی انجام داد، بیان کرد: مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و آژانس روبه‌پیشرفت است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همین رویه تداوم داشته باشد و بتوانیم فضایی را که دشمنان علیه صنعت هسته‌ای کشور ایجاد می‌کنند، از این طریق بشکنیم و اجازه اختلال بیشتر را ندهیم.

پیشتر هم بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصمیم کشورمان در تجدیدنظر نسبت به ادامه کار تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ملیت فرانسوی و آلمانی، گفته بود: براساس ماده ۹ موافقتنامه پادمان هر کشور حق دارد که بازرسان پیشنهادی را بپذیرد یا نپذیرد و حتی می‌تواند بعد از پذیرفتن بازرس پذیرش آن‌ها را لغو کند. این حق حاکمیتی محدود به ایران نیست و همه کشور‌ها چنین حقی دارند و در مواردی نیز از این حق خود استفاده می‌کنند.

این برای پنجمین دور متوالی است که تلاش‌ها برای احیای پروژه شکست خورده امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام به سنگ می‌خورد و نه تنها قطعنامه‌ای صادر نمی‌شود که حتی اجماعی برای صدور بیانیه غیرالزام‌آور علیه ایران شکل نمی‌گیرد.

در این نشست کشورهای غربی با انگیزه‌ها و مواضع مشخصی علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش کردند تا از طریق تلفیق مسائل ادعایی پادمانی با تدابیر جبرانی ایران در برجام و اقدامات صورت گرفته در چارچوب قانون راهبردی مجلس، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را وارونه‌ نشان داده و مسائل ادعایی پادمانی را دستمایه مواضع سیاسی خود قرار دهند.

ادامه فرافکنی آمریکا علیه ایران

لورا هولگیت سفیر ایالات متحده، کشوری که ناقض اصلی توافق سال ۹۴ بشمار می‌رود طی سخنانی در جلسه مربوط به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از پرداختن به دستورکار نشست طفره رفت و با فرافکنی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مدعی شد که پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری را دنبال نمی‌کند.

او در همین رابطه، از ایران خواست که بخشی از ذخائر اورانیوم خود را رقیق و تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را به طور کامل متوقف کند. وی سپس در جلسه مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در ایران، خواستار تعامل معنادار تهران با آژانس شد تا مسائل باقی‌مانده پادمانی حل و فصل شود.

ادعاهای بی اساس سه کشور اروپایی

سه کشور اروپایی انگلیس فرانسه و آلمان هم که از گذشته در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به صورت هماهنگ موضع‌گیری می‌کنند پس از تکرار ادعاهای سیاسی و نخ‌نما درباره پیشرفت‌های صنعت اتمی کشورمان ادعا کردند که ایران برای تنش‌زدایی درباره برنامه هسته‌ای خود، گام‌های عملی بردارد.

تروئیکای اروپایی بدون اشاره به اینکه کدام کشور مقصر وضع موجود در اجرای برجام است و با تعلل در تصمیم‌گیری، مذاکرات وین را به بن‌بست کشاند، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات توافقات سال ۹۴، اجرای پروتکل الحاقی و توافق اسفند سال گذشته موسوم به بیانیه ۴ مارس درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

آنها ادعا کردند: ایران اکنون باید گام‌های جدی و معناداری بردارد که نشان دهنده تمایل واقعی این کشور برای تنش زدایی و بازسازی اعتماد ضروری بین ایران و جامعه بین المللی است.

سه کشور ادعا کردند: ما در کنار شرکای بین المللی خود به رایزنی‌ها در مورد بهترین راه حل برای رفع تردیدهای فزاینده در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

بیانیه اروپا علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام

کشورهای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای واهی خود علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران نوشتند: به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی، اتحادیه اروپا به سرمایه گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد.

این بیانیه در عین حال می‌افزاید که «اتحادیه اروپا همچنان به راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد است و از همه کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

با وجود این که قطعنامه از طرفین توافق خواسته است که به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای متعهد باشند، آمریکایی‌ها از عمل به تعهدات و اقداماتی که ایران را از دستاوردهای برجام منتفع می‌کرد، خودداری کرده و به صورت یکجانبه از این توافق خارج شدند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه بدون توجه به اینکه آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و همچنین شرکای اروپایی به تعدات مندرج در برجام پایبند نبودند، مدعی شدند: ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، انجام نداده است.

این بیانیه همچنین ادعا می‌کند: اتحادیه اروپا عمیقاً نگران گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را روشن می‌سازد که به شدت از تعهدات برجام خارج شده است. اقدامات ایران که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد، خطرات بسیار مهمی را در ارتباط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران ایجاد می‌کند.

اروپا همچنین مدعی شدند که ایران هنوز تصمیم خود برای پس گرفتن چندین بازرس با تجربه آژانس را لغو نکرده و باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اجرای توافقنامه پادمان‌های NPT ایران و همچنین نظارت بر برجام را تسهیل کند.

اتحادیه اروپا علاوه بر این بدون توجه به عدم تعهدات خود در قبال برجام و پیروی از سیاست‌های آمریکا ادعا کردند: از 23 فوریه 2021، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در رابطه با برجام در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفاف‌سازی برجام و پروتکل الحاقی به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است. تصمیم یکجانبه ایران در ژوئن 2022، مبنی بر اینکه تمامی تجهیزات نظارتی مربوط به برجام از عملیات خارج شود، وضعیت را بیش از پیش تشدید کرده است.

اروپا در ادامه ادعا کردند که قویاً از ایران می‌خواهیم که تشدید برنامه هسته‌ای خود را معکوس کند و بدون تأخیر به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد.

انتقاد روسیه از رویکرد آژانس

از سویی نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل دائمی آژانس است تصریح کرد که سوال‌ها درباره راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای در ایران بایستی بر اساس رویه‌های موجود رفع شوند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست مبنای ارزیابی‌ها و استنتاج‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را حقایق «عینی» قرار دهد. اولیانوف گفت: «مهم است که دبیرخانه به دستور کار فنی خود پایبند باشد و جمع‌بندی‌ها و ارزیابی‌هایش از ماهیتی عینی و واقعیت‌محور برخوردار باشند و مبتنی بر راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای باشند نه القائات در خصوص مقاصد ایران.»

محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نیز طی سخنانی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، کاملاً صلح‌آمیز و مطابق با حقوق ما وفق پیمان ان‌پی‌تی است. وی با بیان اینکه فعالیت‌های اتمی ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس است افزود: اقدامات جبرانی ایران در برجام هیچ تأثیری بر نظارت و راستی آزمایی آژانس در چارچوب موافقنامه جامع پادمان که در حال انجام است، ندارد.

چرا قطعنامه ای علیه ایران صادر نشد؟

در حالی گمان می رفت که ممکن است با توجه به سطح بالای تنش میان ایران و غرب، قطعنامه ای علیه ایران صادر شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد و کشورهای غربی ترجیح دادند بحران هسته ای با ایران را تشدید نکنند.

یکی از مهم ترین دلایل عدم تمایل غرب برای عدم تشدید تنش هسته ای به تنش های منطقه ای مربوط می شود. بدون شک هرگونه اقدام علیه ایران در حوزه هسته ای، منطقه را وارد تنش فزاینده ای می کند.

در همین راستا، یک دیپلمات غربی، صدور قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس را به دلیل وضعیت پرتنش منطقه بسیار خطرناک دانست.

 یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفت: صدور قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس بسیار خطرناک خواهد بود. چرا که منطقه در وضعیت پرتنشی قرار دارد و هیچ آتش‌بس یا قطعنامه‌ای در غزه در کار نیست. 

وی افزود: هیچ چشم‌اندازی نیز برای راه‌ حل هسته‌ای وجود ندارد و آمریکا درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۵
نیازی به قطعنامه نیست ، تا زمانی که ایران بمب اتمی نسازد یعنی ایران دارد با آژانس و غرب همکاری می‌کند ، ادامه این وضعیت ابهام ، همه قدرت‌ها را از جمله روسیه آمریکا اروپا و . . . را راضی میکند
خواهشن دست از لجاجت بردارید سه نسل بیچاره شد
دهه ۵۰ دهه ۶۰ دهه ۷۰ به کل از رندگی جز استرس چیزی نفهمیدن با ۴۶ سال سن ولله فقط بدبختی استرس نصیب ما شد
دیابت, فشار خون ، لرزش دست و... این بیماری‌ها فقط از استرس هست بس شما رو به همه مقدسات قسم رهایمان کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
به روح پرفتوح رسول الله دقیقا همینه که میفرمائید

زندگی بسیاری جز حسرت و نداری و بیماری نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
شما مطمئنی اگر همه چیز را بدیم بره خلاص میشیم و دیگه ولمون میکنند ؟؟؟؟
برنامه هسته ای ایران می توانست در مسیر خود و بدون این هزینه و تحریمی را برای کشور موجب شود پیش برود. «مبارزه جویی» بی دلیل بعضی ها در برابر آزانس و بعدش بی اهمیت دانستن قطعنامه های شورای امنیت توسط معجزه هزاره سوم کار را به اینجا کشاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
تاریخ را بخوان همکاری های ایران و پاره کردن توافق‌نامه‌ها توسط غرب را بخوان
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
من از ان بشر خوشم نمیاد اما تنها حرف درست را همان فردی زد که گفت قطعنامه کاغذ پاره است شاهد واقعی انهم کره شمالی و وضع امروز ایران که جرات صدور قطعنامه علیه ان را از ترس سوق یافتن ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای ندارند.
راستگو
| United States of America |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
تمام دنيا ميداند كه عليرغم امضاء برجام و عمل كردن فورى و كامل ايران به كليه تعهدات خود اين امريكا و ترامپ بود كه علنا پيمان خود را نقض كرد و بصورت يكجانبه از برجام خارج شد. امضاء كنندگان ديگر هم در ابتدا تظاهر به مخالفت كرده و قول همكارى به ايران دادند ولى بعدا نه تنها منفعل و بى تفاوت شدند بلكه بدتر از ان با عوض كردن جاى شاكى و متهم با خدعه و نيرنگ ايران را مقصر قلمداد نمودند.
عجب
کل دلخوشی و پز شما به عدم صدور قطعنامه هستش در حالی که کشورهای غربی با فلج کردن اقتصاد ایران بواسطه تحریم ها دارن کارشون رو انجام میدن
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
شما شاید فلج شده باشی ما که نشدیم پوستمون هم خیلی کلفت تر از انی هست که فکر می کنی
دلیلش بایدن و کشور امریکا هست که تصمیم گرفت قطعنامه صادر نشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
احتیاجی به قطعنامه نیست
تمام نظرات امریکا تامین شده

ورشکستگی و بی سامانی اقتصاد و گرفتاری روز افزون معیشتی مردم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟خاطر ما رو میخان ؟؟؟
تا اونجایی که من از اخبار نابناک می فهمم، آژانس و کشورهای اروپایی دائما ادعاهای واهی علیه ایران بیان می کنند در صورنیکه ایران با غنی سازی اورانیوم 60% و تهدید مکرر اسراییل، هیچ هدفی بجز توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
ایران طبق ان پی تی داره جلو میره آمریکاست که از برجام خارج شده
به یک دلیل ساده
رئیس‌جمهور هفده درصدی و پارلمان ۲۵ درصدی میخواد چه بکنه
البته بنده حقیر از آلبانی هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
قطعا آلبانی نشینی چون ریاست جمهور ۴۹ درصدی و مجلس ۴۱ درصدی بود که کم نیست اصلا
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
پاسخ به ناشناس 01:05 به شما توصیه میکنم که تلاش در . قانع کردن کسانی نکن که روز روشن را هم انکار می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
01:05
دیگه دوره این حرفا تموم شده میفهمی که چی میگم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
اگر از آلبانب هم نباشی مثل آلبانی نشینها فکر میکنی
واسع اینکه دیگه کرک و پر غربی ها ریخته و همه کارت هاشون را بازی کردن ایران هیچ نوع رابطه ای از هیچ نوع با انها ندارد و اسیب پذیری هم در مقابل انها ندارد ولی بقول خودشان دوهفته ای می تواند بمب اتمی بسازد نمیخواهند ایران را در این زمینه تحریک کنند فقط همین این اتش بس است نه صلح
سلام تجربه نشون داده هرچه از حق خودمون بیشترعقب نشینی کنیم
کشورهای غربی گستاخ تر می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
چای دبش بنوشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
دقیقا همین طوره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی