بازدید 11568
معاون رئیس جمهور نامه زد؛ معاون وزیر صمت پاسخ داد

بنز و BMW‌های وارداتی به سد دلار رسید/ لوکس‌های وارداتی شب عید به دست جانبازان نمی‌رسد؟

واردات خودرو همواره با موانع بسیاری همچون استاندارد و تخصیص ارز مواجه است. این در حالی است که در خصوص واردات خودرو توسط جانبازان نیز معاون وزیر صمت تاکید دارد تخصیص ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی نیاز به جلسه با رئیس کل بانک مرکزی دارد.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 07 March 2024

بنز و BMW‌های وارداتی به سد دلار رسید/ لوکس‌های وارداتی شب عید به دست جانبازان نمی‌رسد؟

به گزارش تابناک اقنصادی؛ ۱۸ مردادماه امسال هیات وزیران آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان را ابلاغ کرد. آیین نامه‌ای شامل ۲۱ ماده بود و شرایط واردات خودرو توسط جانبازان را مشخص کرده بود. اما اجرای این آیین نامه چندین ماه طول کشید تا در نهایت چند هفته قبل، سامانه مربوط به انتخاب خودروی وارداتی توسط جانبازان رونمایی شد. سامانه‌ای که هر روز یک خودروی جدید به آن اضافه می‌شد و حواشی به همراه داشت. به گونه‌ای که با وجود ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی به کشور، در این سامانه از خودروی فرانسوی Renault - Koleos به عنوان شاسی بلند فرانسوی رونمایی شد.

اما از همه مهم‌تر حضور خودرو‌های لوکس آلمانی در سبد واردات خودرو توسط جانبازان بود که انتقادات بسیاری به همراه داشت. به گونه‌ای که در سامانه وزارت صمت مشخص شده بود خودرو‌های «BMW - ۱۱۶ i» و «Benz - C ۱۸۰» و  «Benz - CLA ۱۸۰» با سقف ارزی یعنی ۳۵ هزار یورو و سود بازرگانی صفر درصد به کشور وارد خواهد شد.

در نهایت با زمان بندی اعلام شده، جانبازان مشمول این قانون به سامانه وارد شدند و خودروی مورد نظر خود را انتخاب کردند. خودرو‌هایی که هنوز نیامده، در فضای مجازی برای فروش حواله آن ها، آگهی‌های مختلف به چشم می‌خورد.

اما در این میان و در شرایطی که به نظر می‌رسد به زودی خودرو‌های وارداتی برای جانبازان به کشور وارد خواهد شد، اما خبر‌ها حکایت از عدم ورود این خودرو‌ها دارد. این مساله در درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید مبنی بر تسریع در اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص واردات خودروی جانبازان نیز مشخص شده است.

موضوعی که چندی قبل یعنی هفتم اسفند ماه از سوی غلامحسین مقیمی اسفندآبادی- مدیرکل حوزه وزارتی (وزارت صمت) پیگیری شد و وی در نامه‌ای خطاب به معاون صنایع حمل‌ونقل این وزارتخانه، ضمن اشاره به نامه درخواستی رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، خواستار این شد که در جهت «تسریع در اجرای آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» که در قالب نامه به شماره ۱۲۷۲۷۸ تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ارسال شده است، اقدام لازم صورت گیرد.  

بنز و BMW‌های وارداتی به سد دلار رسید/ لوکس‌های وارداتی شب عید به دست جانبازان نمی‌رسد؟

پس از این نامه، در تاریخ ١٢ اسفند ماه، منوچهر منطقی-معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت- در پاسخ به نامه‌ی مذکورِ مدیرکل حوزه وزارتی، اقدامات انجام شده در رابطه با واردات خودرو جانبازان که پیرو پیشنهادات مشترک وزارت صمت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (١٧) و حذف ماده (٣٠) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (٧) قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور با همکاری و هماهنگی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است را تشریح کرد.

در نامه منوچهر منطقی خطاب به غلامحسین مقیمی اسفندآبادی (مدیر کل حوزه وزارتی) آمده است:

''بازگشت به نامه شماره ۲۱۹۶۸۵۶ تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ در خصوص «درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر تسریع در اجرای آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» به آگاهی می‌رساند: پیرو ارائه پیشنهادات مشترک این وزارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موضوع تصویب نامه شماره ۲۱۲۰۶۱/ت۶۲۲۰۲۲هـ  تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ هیأت وزیران و مطابق مباحث مطروحه و تصمیمات متخذه در آخرین نشست از سلسله نشست‌های مشترک با حضور اعضای شبکه ملی ایثارگران و هماهنگی صورت پذیرفته در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ با سازمان توسعه تجارت ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به به‌روزرسانی فهرست اسامی مشمولان واردات خودرو در سه سطح جانبازی (سطح اول ۵۰ تا ۶۹ درصد معادل ۲۵ هزار یورو، سطح دوم ۷۰ درصد عادی ٣٠ هزار یورو و سطح سوم ۷۰ درصد ویژه ٣۵ هزار یورو) اقدام و در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ اصل لوح فشرده نهایی برای بارگذاری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شد.

متعاقباً یک هفته پس از دریافت لوح محتوای فهرست اسامی مشمولان، امکان ویرایش برای ثبت‌نام و انتخاب خودروی مجدد و نهایی برای جانبازان عزیز فراهم شد.

گزارش خلاصه اقدامات انجام شده را به شرح ذیل به آگاهی می‌رساند:

۱- با توجه به نتایج سلسله نشست‌ها و جلسات متعدد با حضور اینجانب، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعضای شبکه ملی ایثارگران، با عزم جدی مقام عالی وزارت و درخواست رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران،  موضوع اصلاح تصویب‌نامه شماره ۸۵۹۸۳/ت ۶۱۲۵۴هـ تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲  هیأت وزیران در دستور کار کمیته فرعی و کارگروه تخصصی دفتر هیأت دولت قرار گرفت و پس از بررسی‌های لازم به تصویب رسید.

۲- نظر به این که فهرست اولیه مربوط به جانبازان عزیز ۵۰ درصد و بالاتر از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده بود، لذا بر اساس تصمیمات متخذه در جلسات مشترک، مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش) نسبت به ایجاد درگاه اختصاصی به نشانی Janbazan.salcauto.ir برای ثبت‌نام و انتخاب خودرو‌های وارداتی اقدام کرد.

٣- بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی وزارت متبوع و سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی برای انجام ثبت‌نام و انتخاب خودرو‌های وارداتی در مرحله اول برای تمامی جانبازان عزیز مشمول اقدام کرد.

۴- انجام فرآیند ثبت‌نام در سایت مذکور در سه سطح جانبازی به صورت تفکیکی از تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲ لغایت ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ اجرایی شد.

۵- پس از ابلاغ رسمی تصویب‌نامه اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی از سوی معاون اول رئیس جمهور، بنیاد شهید و امور ایثارگران فهرست اسامی بازنگری شده و نهایی را برای ثبت نام مرحله اول به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد.

۶- سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش)،  بارگذاری فهرست جدید را در سامانه انجام داد و بازگشایی سامانه یکپارچه اجرایی شد.

٧- با توجه به تغییرات ایجاد شده در سطوح جانبازی جانبازان و جانبازان جا مانده در مرحله اول ثبت‌نام، مقرر شد ویرایش اطلاعات و بازگشایی سایت در هفته اول اسفند برای هر سطح جانبازی در دو روز (جمعا شش روز) صورت پذیرد.

۸- با هدف تحقق بند (۷) گزارش و انجام ویرایش خودرو‌های وارداتی انتخابی در مرحله اول ثبت‌نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از تاریخ پنجم لغایت ۱۱ اسفند بازگشایی شد.

٩- پیش‌بینی شد، چنانچه در زمان‌های تعیین شده، به هر دلیلی بعضی از جانبازان موفق به ثبت‌نام و ویرایش انتخاب خودروی وارداتی نشدند، با اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران،  فرصت ثبت‌نام دیگری برای آن‌ها فراهم شود.

١٠- مقرر شد، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همراهی اینجانب جلسه‌ای را در خصوص موضوع تخصیص و نرخ ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کند.

١١- مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز برای جانبازان، پس از اعلام نتایج جلسه با رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

بنز و BMW‌های وارداتی به سد دلار رسید/ لوکس‌های وارداتی شب عید به دست جانبازان نمی‌رسد؟


بر اساس این گزارش؛ همان طور که در انتهای نامه منطقی مشخص است؛ مساله تخصیص و نرخ ارز برای واردات خودرو‌های جانبازان، مانع اصلی در مسیر ورود این خودروهاست و پیش بینی می شود لوکس‌های وارداتی شب عید به دست جانبازان نرسد؛ هرچند ناگفته نماند که در شرایطی که منابع ارزی کشور با محدودیت مواجه است و فشار‌های تحریمی تداوم دارد، اجازه مسئولان برای واردات خودرو‌های لوکس آلمانی یعنی بنز و بی ام و با ارزبری بالا، جای سوال دارد که چرا باید این خودرو‌ها وارد شود؟ آیا خودروی وارداتی با بهای ارزی کمتر وجود نداشت؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۰
کسایی که میگویند یک جانباز پول خرید این ماشینها را ندارند اشتباه میکنند چرا که جانبازان همه کارمند رسمی ادارات هستند و حداقل از 10 جا حقوق میگیرند و خانه مجانی و همه وسایل معیشتی را مجانی میگیرند و همین قانون نشان دهنده اینست که جانبازان چقدر پول دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
دقیقا من جانبازم ماهی 120 میلیون حقوق دارم مغازه مجانی گرفتم 4 تا خونه مجانی گرفتم 2 تا ویلا دارم حالا برو بسوز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
اضافه میکنم که به علت ایثارگر بودن با سهمیه استخدام رسمی ادارات شده آمد و همچنین فیش حقوقی شأن هم از بقیه بالاتر است!
کشور رانت ها
کشوری که به عنوان هدیه و پاداش رانت میده
واقعا خیلی عجیبیم ما!
این موانعی که میگید مثل استاندارد
پراید ۷۹ کاربرات معاینه فنی میگیره حق تردد داره بعد خودرو روز دنیا استاندارد های شما رو نمیتونه پاس کنهههههههه
کاری به ارز ندارم ولی موانع استاندارد خیلی جالبه. تولیدات ایران خودرو و سایپا استاندارد هستن و بنز و بی ام دبلیو نه!!!!
همسایه ما جانبازه یک پا نداره و شیمیایی هست روی یه پراید قدیمی برای امرار معاش مسافرکشی میکنه، ذره ای هم از این جور سهمیه ها بهش نرسیده من موندم کدوم جانبازی وارد میکنه اینارا؟؟ نکنه به اسم اونا و به کام یه عده دیگست؟ اصلا مگه نیاز این عزیزان خودروی لوکس هست؟ سما همین خودروی داخلی راهم نمیتونید متناسب با نوع معلولیت این افراد بهسازی کنید و تحویل بدید. چرا کاری میکنید که چنین منتی سر ابن افراد باشه؟؟
سلام
عین بی عدالتیه اجازه واردات بنز و بی ام و به جانبازان!!!مگه چه فرقی با معلم و کارگر و دکتر و مهندس دارن جانبازان میخواین بهشون کمک کنسد تصویب کنید پول بهشون بدین ولی نه اینکه امتیاز واردات که اونهم جانبازی که گور نداره !کفن بهش میدین!!امتیازشو میفروشنو ماشین میاد زیر پای آقازاده های کثافت خودشون،جانباز چرا پراید سوار نمیشه!سمند چشه؟دنا چشه؟هایما چشه!!!!٫
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
عمو تو چقدر ساده ای. به اسم جانباز و به کام آغازاده
چقدرکارناشایستی است که ارزش کار آنهائیکه بخاطرکشورشان جان برکف برای نجات خاک ومردمشان رفتند رابادادن اتومبیلهای لوکس بی ارزش ومادی کنیم جانبازان جنگ باید درصورت داشتن توان وقدرت فکری واگاهی درپست مدیریتهاباشند شخصیتشان ارج داده شودزندگیشان‌تامین باشدنه اینکه آبروی آنهاراباخودرولوکس خدشه دارکنیدآبروی آنها را با این حرکت میبرید نکندزبانمان لال رانت زشتی پشت آن باشد
خخخخخ
به نام جانبازان بکام رانت بازان
جانبازان رو هم سر کار گذاشتید ..
جانباز پولش کجا بود ۴ میلیارد بده بنز و ب ام و وارد کنه. نقشه اینه مجوز به نام جانباز صادر کنند. بعد اینها مجبور بشن مجوز به ثمن بخس به مافیای خودرو واگذار کنند. آنها خودرو وارد کنند سال آتی با دلار ۷۰ تومان ماشین بالای ۱۵ میلیارد تو باز آب کنند. و رو هر خودرو ۱۰ میلیارد ناقابل برنن به جیب.
خود جانباز الان مشکل تامین ارز دارو دارن . البته تخصیص ارز هم الویتش با چای دبشه.
تو این اوضاع تنها تبلیغ منفیش برا جانبازان و سودش تو جیب مافیا.
دولت اگه میخواست کاری بکنه یک وام بلند مدت میداد جانباز از همین خودرو داخلی خرید کنه.
اما فقط میره تو نقشه ببینه از نمد جانبازان چه کلاهی میشه برا مافیا درست کنه.
چقدر مهم
جانبازان عزیز را مسخره نکنید.
خودروهای لوکس !!!!! اونم توی این شرایط بی اقتصادی و تورم ؟!؟ مردم نان شب ندارند بخورن اونوقت شما بدنبال واردات خودروهای لوکس هستید؟! معیشت مردم چی شد؟! جانیازان بیشترشون درد معیشت هم خودشان و هم مردم را دارند. چرا با آبروی جانبازان بازی می کنید؟ جنباز برای کشورش جنگیده و برای معیشت مردم، ثروت اندوزی کار جانبازان واقعی نیست، این افرادی که دنبال واردات خودرو هستند قطعاً جانباز نیستند، عده ای هستند که سند سازی جعلی برای پرونده و کارت جانبازی کردند برای همچین مواقعی که سوء استفاده کنند!!! ملت آگاه و فهیم بهتر میدانند که قضیه چیست ....!
واقعا باعث تأسف هست برای کشوری به عظمت ایران اسلامی که برای تهیه خودرو که در اکثر دنیا جزو کالاهای مصرفی می‌باشد دولت نتواند تامین ارز کند آن هم برای افرادی که با از خود گذشتگی باعث شدند ایران هنوز پا برجا بماند
اوضاع بعد از انتخابات هرگز مثل سابق نخواهد شد .
قرارست جانبازان و ایثارگران که ساده زیست هستند صاحب ماشین لوکس بنز و ب ام و شوند احسنت تبارک الله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست