بازدید 27649
جزئیات جدید از افزایش سهمیه ارز مسافرتی؛

شرایط دریافت ۱۰۰۰ یورو مسافرتی به نرخ کمتر از بازار آزاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

سیاست گذار ارزی تصمیم گرفته است از هفتم اسفندماه سهمیه ارز مسافرتی را افزایش دهد و به تمام سفر‌های هوایی به ازای هر مسافر، هزار یورو یا معادل دلاری آن را تخصیص دهد.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 29 February 2024

شرایط دریافت ۱۰۰۰ یورو مسافرتی به نرخ کمتر از بازار آزاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

به کزارش تابناک اقتصادی؛ در آستانه سال نو شمسی و ورود به سال ۱۴۰۳، بانک مرکزی با اتخاذ نقشی فعال قصد دارد در هنگام افزایش تقاضای رسمی ارز برای مسافرت‌های خارجی، ارز مورد نیاز مردم را در یک بازار رسمی تأمین کند تا علاوه بر سهولت، شفافیت و امنیت کامل برای متقاضیان ارز، اجازه ندهد با التهاب بازار غیررسمی، سطح انتظارات تورمی جامعه مجدد افزایش یابد.

بر این اساس و با اعلام بانک مرکزی از هفتم اسفندماه ارز مسافرتی برای سفر‌های هوایی با هدف پوشش نیاز‌های ارزی مردم در ایام پایانی سال، از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.

به گونه‌ای که به تمام سفر‌های هوایی اعم از کشور‌های همسایه مانند ترکیه، عراق، ارمنستان و ... هزار یورو تعلق می‌گیرد؛ اما سفر‌های زمینی شامل دریافت ارز مسافری نمی‌شود. بانک مرکزی تاکید دارد نوع ارز تخصیص یافته دلار و یورو است که انتخابی خواهد بود، اما بنا به موجودی آن روز به هر فرد تعلق می‌گیرد. همچنین فروش ارز به افراد با سن قانونی کمتر از ۵ سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست.

در خصوص نرخ این ارز اعلام شده است: این سهمیه با نرخ ارز مسافری بر مبنای قیمت اسکناس مرکز مبادله ایران محاسبه خواهد شد که کارمزد ۵ درصدی نیز به آن اضافه می‌شود. به بیان دیگر با توجه به اینکه در بازار امروز مرکز مبادله، نرخ اسکناس دلار و یورو به ترتیب ۴۲۹۲۰ و ۴۶۵۳۲ تومان است، نرخ دلار و یورو مسافرتی به ترتیب ۴۵۰۶۶ و  ۴۸۸۵۸ تومان خواهد بود که نسبت به نرخ ارز در بازار غیررسمی و آزاد، تفاوت معناداری دارد.

شرایط دریافت ۱۰۰۰ یورو مسافرتی به نرخ کمتر از بازار آزاد چیست و چه مدارکی لازم است؟


چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافری شامل ارائه کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و ویزای معتبر، بلیت مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

شرایط دریافت ۱۰۰۰ یورو مسافرتی به نرخ کمتر از بازار آزاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

از سوی دیگر با تاکید داشت: ارز مسافرتی مذکور بعد از گیت خروجی در فرودگاه به مسافران پرداخت می‌شود و متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

شرایط دریافت ۱۰۰۰ یورو مسافرتی به نرخ کمتر از بازار آزاد چیست و چه مدارکی لازم است؟

بر این اساس؛ فروش ارز مسافرتی حداکثر از هفت روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیت مسافران امکان پذیر است. با این سازکار امکان سوءاستفاده افراد برای سودجویی نیز وجود نخواهد داشت و ارز فقط برای نیاز واقعی مسافران پرداخت خواهد شد.

بررسی‌ها حکایت از این دارد که تصمیم به افزایش سهمیه ارز مسافرتی، مقطعی بوده و برای مدیریت تقاضای ارز در روز‌های پایانی سال گرفته شده و پس از تعطیلات نوروزی سهمیه ارز مسافرتی به حالت قبل بازمی‌گردد. اما با توجه به اینکه تقاضای ارز مسافرتی یک تقاضای واقعی است، با افزایش سهمیه رسمی ارز مسافرتی، تقاضا در بازار آزاد کمتر خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۳
مگه فقط مسافرت دلار نیاز داره؟ من الان میخوام چندتا نرم افزار بخرم
یه زمان میرفتم بانک سر کوچه پاسپورت رو یه مهر میزد هر چقدر میخواستی دلار مسافرتی تا نشده میداد به نرخ ۹۰۳ تومن بعضیها میگفتن تو بازار ارزونتره ولی من میگفتم چند تومن اختلاف ارزش نداره همین کنار خونه میگیرم
دلار حراج نکنید
دلیل سوبسید روی دلار و عرضه طلا بصورت مزایده چیست!؟
بی دلیل نیست که امار سفر ایرانی ها به ترکیه در یک سال گذشته رکورد زده !
اقایان بجای اختصاص ارز به اقلام اساسی مثل دارو انرا در راه خوشگذرانی یک عده مایه دار خرج میکنند
در حالیکه کمر قشر حقوق بگیر زیر بار گرانیهای پی درپی خم شده اقایان برای خوشگذرانی قشر مرفه در سفرهای تفریحی خارجی ارز سوبسید داراختصاص میدهند
ایران بهشت سرمایه داران روی زمین است
چرا داخل ایران ؟ باید پس از ورود به کشور مقصد پرداخت شود و آنهم با نظارت بسیار دقیق و کار آمد والا سفره هایی پهن میشود دوباره که آنطرفش ناپیداست
آمارارایه شده توریست های ترکیه در سال2023 نشان داد که ایران با 2.5 میلیون توریست دارای رتبه دوم توریست های وارد شده تا کنون به ترکیه بوده است. اگر هر توریست 1000 یورو دریافت نماید و شخصا نیز خود 1000 یورو دیگر هزیته خرید و غیره نماید، در این شرایط محدودیت ارزی کشور آیا واجب است سالانه حدود 5 میلیارد دلار از کشور خارج شده و به جیب ترکیه بریزیم در حالی که به اندازه نصف آن نمی توانیم صادرات به ترکیه داشته باشیم؟ واقعا چه می شود ما را؟
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
چه ارز بدهند و چه ندهند مردم به مسافرت خواهند رفت و این ارز از کشور خارج خواهد شد تفاوت نرخ ارز بازار و ارز اختصاصی هم به جیب مسافران می رود. پس الکی مثل بعضی مسئولین ادای ضد ترکیه ای در نیار.ا
یک رانت بزرگ برای ثروتمندان و ۴ درصدی ها از جیب بقیه ملت
فعلا که دریافت ارز سهمیه سالانه از صرافیها شده رانت . اصلا هیچ صرافی پیدا نمیکنی یا ثبت نام اینترنتی دارن که همیشه خدا پره یا لیست دستی که اونم پره . هیچ نظارتی هم روشون نمیشه انگار همه سازمانهای اجرایی خوابن .
:)
من دارای خود ایمنی کبد هستم و هر روز باید دوتا قرص مرکاپورین مصرف کنم .قبلاً بسته ای دویست هزار تومان می‌خریدم الان به دلیل کاهش تخصیص ارز باید هشتصد هزار تومان بخرم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست