بازدید 1383

پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز کدام‌اند؟

وجود تجهیزات اتاق تمیز برای حفظ یک محیط کنترل شده، ضروری است. هر اتاق تمیز با توجه به صنعت مورد نظر و طبقه‌بندی آن، دستورالعمل‌های خاصی برای تجهیزات دارد . ورود به اتاق تمیز با لباس‌های کثیف و تجهیزات آلوده، عواقب زیادی برای کارکنان و محصولات یا نتایج تحقیقات به همراه دارد.برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا بخشی از پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز را معرفی کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 27 February 2024

پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز کدام‌اند؟

وجود تجهیزات اتاق تمیز برای حفظ یک محیط کنترل شده، ضروری است. هر اتاق تمیز با توجه به صنعت مورد نظر و طبقه‌بندی آن، دستورالعمل‌های خاصی برای تجهیزات دارد. اما برخی از این تجهیزات در تمام اتاق‌های تمیز پیدا می‌شوند. ورود به اتاق تمیز با لباس‌های کثیف و تجهیزات آلوده، عواقب زیادی برای کارکنان و محصولات یا نتایج تحقیقات به همراه دارد.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. قیمت تجهیزات کلین روم با توجه به نوع تجهیزات، جنس آن‌ها، تعداد و عوامل دیگر متفاوت است و تنها شامل یک یا دو مورد نمی‌شود. شما باید لیست بلند بالایی از این تجهیزات را برای اتاق تمیز سفارش دهید. در این مطلب همراه ما باشید تا بخشی از پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز را معرفی کنیم.

منظور از تجهیزات اتاق تمیز چیست؟

تجهیزات اتاق تمیز شامل وسایلی هستند که در این محیط‌ها استفاده می‌شوند و برخی از آن‌ها به تمیز نگه داشتن این اتاق کمک می‌کنند. آیا می‌دانید اتاق تمیز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در صورت آشنایی با این اتاق‌ها متوجه اهمیت نبود گرد و غبار در آن می‌شوید.

در واقع این اتاق‌ها برای ساخت برخی محصولات حساس و خاص طراحی می‌شوند تا جلوی ورود گرد و غبار را به طور کامل بگیرند. برای مثال کوچک‌ترین آلودگی توسط باکتری‌ها یا سایر آلاینده‌ها می توانند تاثیر زیادی روی نتایج تحقیقات بیوتکنولوژی داشته باشند. همچنین در اتاق‌های تمیز صنایع نیمه هادی (مانند دیودها و قطعات الکترونیک)، حتی کوچک‌ترین آلودگی و گرد و غبار هم می‌تواند باعث ایجاد نقص در محصول شود.

صحه‌گذاری اتاق تمیز برای صدور گواهینامه آن ضروری است که در اولین مرحله از این فرایند، کیفیت طراحی اتاق تمیز بررسی می‌شود. چیدمان تجهیزات اتاق تمیز یکی از مهم‌ترین معیارهای این مرحله است. بنابراین پیش از انجام این فرایند، باید با مهم‌ترین این تجهیزات آشنایی کامل داشته باشید.

معرفی پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز

عدم ورود آلودگی به داخل اتاق تمیز، نبود انباشت یا تجمعی از آلودگی‌ها و از بین بردن آلودگی‌های قبلی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اتاق تمیز هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این اتاق‌ها، استفاده از تجهیزاتی است که باعث ایجاد گرد و غبار و آلودگی در محیط نشوند.

برای راه‌اندازی یک اتاق تمیز، عملکرد دقیق کارکنان، تولید محصولات یا انجام تحقیقات مطابق استاندارد اتاق تمیز و جلوگیری از آلوده شدن محیط به کامل‌ترین تجهیزات اتاق تمیز نیاز دارید. در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از پرمصرف‌ترین این تجهیزات را معرفی کنیم. 

پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز کدام‌اند؟

پرده پی وی سی

از آنجایی که کنترل شدید آلودگی‌ها در اتاق‌های تمیز اهمیت زیادی دارند، باید از تجهیزاتی مانند پرده‌های پی وی سی استفاده کرد. نوعی پرده که آن را از جنس پلی وینیل کلراید (pvc) می‌سازند و از طریق نگهدارنده‌های استیل از سقف اتاق تمیز آویزان می‌شوند. برای خرید پرده پی وی سی می‌توانید یکی از مدل‌های ساده شفاف یا دارای خطوط برجسته را انتخاب کنید. نصب این مدل پرده در اتاق تمیز جلوی اتلاف انرژی‌های گرمایی و سرمایی را می‌گیرد، عایق مناسبی برای ورود صداها است، ایمنی کارکنان اتاق‌های تمیز را به دلیل شفاف بودن افزایش می‌دهد و از ورود آلودگی‌های محیطی و حشرات موذی به درون اتاق جلوگیری می‌کند.

تجهیزات بسته‌بندی در اتاق تمیز

بسته‌بندی اتاق تمیز بخشی جدایی‌ناپذیر از هر محیط کنترل شده‌ای است که برای تولید و ساخت قطعات کامپیوتری و الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، داروها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت لوازم بسته‌بندی به سطوح آلودگی اتاق بستگی دارد. کیسه‌های اتاق تمیز برای حمل وسایلی مانند تراشه‌های کامپیوتری، تجهیزات پزشکی، لنزها و مواد دارویی به داخل و خارج از اتاق تمیز بدون خطر آلودگی و به‌صورت ایمن کاربرد دارند.

این لوازم بسته‌بندی اتاق تمیز در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی به فروش می‌رسند که از مواد آنتی استاتیک خاص، منابع غیر حیوانی و مواد بدون سورفکتانت ساخته می‌شوند تا متناسب با شرایط کلاس‌های اتاق تمیز باشند. رایج‌ترین تجهیزات اتاق تمیز برای بسته‌بندی عبارت‌اند از:

  • کیسه‌های پلی اتیلن LDPE
  • کیسه‌های پلی اتیلن LDPE از نوع Easy Tear (به راحتی با دست باز می‌شوند.)
  • کیسه‌های پلی اتیلن HDPE
  • کیسه‌های نایلونی
  • فیلم محافظ رطوبت

تجهیزات لازم برای تمیز کردن cleanroom

وجود این تجهیزات برای ایمن نگه داشتن اتاق‌ها از ورود هر گونه آلودگی، ضروری است. شما نمی‌توانید از تجهیزات معمولی برای تمیز کردن استفاده کنید؛ زیرا تجهیزات اتاق تمیز برای پاک کردن آلودگی‌ها، ویژگی‌های مخصوصی دارند. پرز کم‌تر، جذب بهتر و مقاومت در برابر مواد شیمیایی از جمله این ویژگی‌ها هستند. همچنین این تجهیزات باید به قدری نرم باشند که به تجهیزات حساس اتاق‌های تمیز آسیبی وارد نشود. برای خرید این تجهیزات، بهتر است دستمال‌هایی با این جنس‌ها را بخرید:

  • پلی استر
  • پلی استر و سلولز
  • پلی استر بافتنی
  • پنبه
  • فوم یا اسفنج
  • نایلون

موپ یا تی در اتاق تمیز

برای اینکه از وجود نداشتن آلودگی‌ها در کف زمین اتاق تمیز مطمئن شوید، به موپ یا تی برای اتاق تمیز نیاز دارید. محصولات پاک‌کننده زیادی برای تمیزی این اتاق‌ها مانند پاک‌کننده‌های سقفی و دیواری وجود دارند تا تمام سطوح را از وجود هر گونه آلودگی حفظ کنید. علاوه بر آن برای تمیز کردن این اتاق‌ها و ضدعفونی کردن کامل تاسیسات به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. معمولا روی سر این تی‌ها را باید با روکش‌های یکبار مصرف بپوشانید و بعد از گذشت زمان، آن‌ها را تعویض کنید. همچنین دسته تی‌ها با طول متفاوت و از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا فایبرگلاس تولید می‌شوند.

پرمصرف‌ترین تجهیزات اتاق تمیز کدام‌اند؟

لباس‌های مورد نیاز در اتاق تمیز

روپوش، ماسک صورت، دستکش استریل و روکش‌های چکمه تنها بخشی از پوشیدنی‌های مورد نیاز در اتاق تمیز هستند. شما باید بر اساس طبقه‌بندی اتاق تمیز و شرایط آن، پوشیدنی‌ها و لباس‌های مورد نیاز را انتخاب کنید. این پوشیدنی‌ها باید در بسته‌بندی‌های مناسب درون اتاق تمیز در اختیار کارکنان قرار بگیرند. اما یاد داشتن تکنیک‌های پوشیدن این لباس‌ها هم ضروری است. رایج‌ترین لباس‌های اتاق تمیز عبارت‌اند از:

  • پیش‌بند
  • روکش کفش یا چکمه
  • کاور ریش یکبار مصرف برای آقایان
  • دستکش
  • ماسک صورت
  • کلاه یکبار مصرف بوفه برای پوشاندن موها

تشک‌های چسبناک

در ورودی هر اتاق تمیز باید تشک‌های چسبناکی قرار بگیرند. این تشک، ذرات و آلودگی‌های کف کفش‌های افراد را قبل از ورود به اتاق تمیز، به خود جذب می‌کند و مانع ورود این آلودگی‌ها به محیط می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این تشک را در ابعاد بزرگ‌تری سفارش دهید تا انتقال آلودگی‌ها به درون اتاق کاهش پیدا کند. تشک‌های چسبناک هم بخشی جدایی‌ناپذیر از تجهیزات اتاق تمیز هستند که باید آن‌ها را به طور مرتب تعویض کرد.

پس باکس

پس باکس یکی از تجهیزات استیل اتاق تمیز است که برای ورود و خروج مواد و وسایل در مسیری جدا، کاربرد دارد. با استفاده از پس باکس، آلودگی‌ها با ورود و خروج کارکنان، انتقال پیدا نمی‌کند و حمل مواد و وسایل مورد نیاز راحت‌تر می‌شود.

ایرلاک اتاق تمیز

ایرلاک به عنوان یک فضای انتقالی، اتاق تمیز را از راهرو جدا می‌کند. این فضا جلوی کاهش فشار مثبت در اتاق تمیز را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد هوای آلوده وارد محیط اتاق شود. شما باید برای انتخاب ایرلاک‌ اتاق تمیز به عواملی مانند نوع کلاس اتاق، میزان تردد، تعداد پرسنل، میزان فشار و دمای محیط داخل اتاق و بیرون آن توجه کنید. 

از دیگر تجهیزات مهم اتاق تمیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درب و پنجره اتاق تمیز
  • کفپوش اتاق تمیز
  • قطعات منحنی در گوشه‌ها و کنج‌های اتاق تمیز
  • فیلتراسیون اتاق تمیز
  • هواساز اتاق تمیز
  • اتاق توزین
  • سیستم تهویه اتاق تمیز
  • مبلمان اتاق تمیز
  • فن فیلتر یونیت و...

نتیجه گیری

با توجه به تعدد تجهیزات مخصوص اتاق تمیز، در این مطلب تعدادی از این تجهیزات را معرفی کردیم. این تجهیزات در اتاق‌های تمیز در بیش‌تر صنایع مشترک هستند. ولی در برخی محیط‌ها به تجهیزات بیش‌تری هم نیاز دارید. یادتان باشد علاوه بر کیفیت تجهیزات، حتما به نوع کلاس یا طبقه بندی کلین روم و تجهیزات مورد نیاز آن دقت کنید تا استانداردهای لازم را برای شروع کار را داشته باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی