بازدید 2942

توزیع شیرآلات کاهنده مصرف آب به کجا رسید؟

طرح توزیع شیرآلات کاهنده مصرف آب چند سال است باید وارد مرحله اجرایی شود؛ اما نبود سرمایه کافی موجب عدم اجرای فراگیر این طرح شده است.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 25 February 2024

به‌گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، وضعیت منابع آبی هر سال شرایط بدتری را نسبت به سال قبل تجربه می‌کند که با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین این موضوع تقریبا در کل جهان مشاهده می‌شود. اما از آنجایی که ایران نیز در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته، این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد، اکنون شرایط منابع آبی در کشور به‌گونه‌ایست که دیگر چاره‌ای جز مدیریت مصرف باقی نمی‌ماند البته باید دولت نیز در این میان طرح‌هایی را اجرایی کند که به واسطه آن‌ها آب کمتری مصرف شود.

یکی از طرح‌هایی که چندین سال منتظر وارد شدن به مرحله اجرایی قرار دارد، توزیع شیرآلات کاهنده مصرف است، محسن اردکانی - مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تهران در این رابطه به ایسنا گفت: در قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی آمده است که شرکت آب و فاضلاب می‌تواند دستگاه کاهنده مصرف را برای مشترکانی که خودشان متقاضی باشند، با اقساط دو ساله به آنها ارائه دهد.

به گفته وی این دستگاه‌ها قیمت بالایی دارند و باید اعتبار کافی در اختیار ما قرار گیرد و ما به صورت موردی که اعتباراتی در اختیارمان قرار گرفته، در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه دیگر این اقدام را انجام داده‌ایم.

۲۳ درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود و میزان مصرف آب شهروندان تهرانی فراتر از الگوی مصرف است به‌طوری‌که هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند، در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردارند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

مشترکان استان تهران سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند و این در حالی است که در پایتخت با طولانی شدن دوره خشکسالی از دو سال به چهار سال و رشد ۳۳ درصدی مشترکان آب استان تهران مواجه هستیم.

به اعتقاد کارشناسان، امروز موضوع آب در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد، بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید با تمام توان در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند. مدیریت مصرف آب یا به عبارت بهتر مصرف بهینه آب در بخش های مختلف مصرف یک ضرورت جدی برای دستیابی به اهداف مدیریت منابع آبی است و از آن به‌عنوان کلیدی ترین فاکتور در احیا و تعادل بخشی آبخوان‌ها یاد می‌شود.

به‌کارگیری روش‌ها و ابزارهایی همچون توزیع شیرآلات کاهنده مصرف قطعا می‌تواند در گذر از شرایط فعلی موثر باشد، لذا لازم است دولت توجه بیشتری به این مهم داشه باشد تا در آینده با مشکل جدی مواجه نشویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی