بازدید 13601

کندی اینترنت درپی محدودیت جدید روی فیلترشکن‌ها

شرکت زیرساخت محدودیت‌های جدیدی را برای جلوگیری از دسترسی کاربران به فیلتر‌شکن‌ها ایجاد کرده که در نهایت این محدودیت‌ها باعث کاهش کیفیت و کندی اینترنت شده است.
کد خبر: ۱۲۲۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 18 February 2024

 به گزارش تابناک، در یک هفته گذشته بسیاری از کاربران در اتصال به فیلتر‌شکن‌های خود دچار مشکل بوده و امکان استفاده از آنها را که ماهانه هزینه‌های گزافی برای خرید آن پرداخت می‌کنند، ندارند. برخی کارشناسان در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام می‌کنند که زیرساخت، محدودیت‌های جدیدی را برای جلوگیری از دسترسی کاربران به فیلتر‌شکن‌ها ایجاد کرده که در نهایت این محدودیت‌ها باعث کاهش کیفیت و کندی اینترنت شده است.

 «فن‌زی» نوشت: محدودیت اینترنت و فیلترینگ گسترده داستان جدیدی نیست و از اواخر تابستان سال گذشته با شدت بیشتری اعمال شده است. تاکنون هم گزارش‌های مختلفی درباره وضعیت اسفناک و خطرناک ایران از طرف نهادهای بین‌المللی و داخلی مانند انجمن تجارت الکترونیک تهران منتشر شده است؛ گزارش‌هایی که همگی از سمت وزارت ارتباطات رد و اعلام شده این گزارش‌ها دقیق و فنی نیست.

در این شرایط از چند روز گذشته اختلال‌های شدید روی اینترنت بیشتر شده است. پیگیری «شبکه شرق» از برخی کارشناسان مشخص می‌کند که مجددا برای جلوگیری دسترسی کاربران به فیلترشکن‌ها محدودیت‌های جدیدی روی شبکه ایجاد شده است.

امیرحسین دهقان، کارشناس فناوری، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» در تأیید این اتفاق جدید توضیح داد که شرکت ارتباطات زیرساخت تقریبا از ۱۰ روز پیش شروع به ایجاد اختلال روی برخی پروتکل‌های استفاده‌ شده در فیلترشکن‌ها کرده که در نهایت این اختلال تأثیرات شدیدی روی کیفیت و سرعت اینترنت کشور گذاشته است.

او در این زمینه گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت در حال محدود‌کردن سیستم فیلترینگ است؛ بنابراین روی پروتکل‌هایی مانند TLS اختلال ایجاد کرده است که این اختلال روی پروتکل‌هایی ماننو Ssh و Https هم اثرگذار است. ایجاد اختلال روی این پروتکل‌ها هم مجموعه مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

به گفته او یکی از این مشکلات علاوه بر کاهش سرعت اینترنت، جلوگیری از به‌روزرسانی بسته‌های نرم‌افزار‌ها و سیستم‌ عامل است که در نهایت باعث ایجاد باگ امنیتی در سیستم‌ها می‌شود. او تأکید می‌کند که همین باگ‌های امنیتی در نهایت باعث اتفاق‌هایی مانند هک‌های اخیر سرویس‌های مختلف شده است.

او ادامه می‌دهد: «به جز این موارد چند روزی هم هست که سرعت آپلود به شدت کاهش پیدا کرده است. حتی از روی نرم‌افزار SpeedTest (که مورد توجه وزارت ارتباطات هم هست) که تست از طریق سرور‌های خارج از کشور انجام می‌شود، سرعت آپلود نسبت به گذشته روی اپراتورها به شدت کاهش نشان می‌دهد.» 

اختلال روی اینترنت و کاهش کیفیت اینترنت در حالی رخ می‌دهد که دو ماه پیش پس از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت رگولاتوری پیش‌‌شرط‌هایی را به اپراتورها اعلام کرد. در واقع با قبول این پیش‌شرط‌های رگولاتوری با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت موافقت کرد. یکی از این پیش‌شرط‌ها بهبود و افزایش کیفیت اینترنت به صورت مرحله‌ای بود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی