بازدید 1756

حضور نداشتن در پای صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری در استان زنجان گفت: حضور نداشتن در پای صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خواسته مردم و انتخاب درست آنها است که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 15 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص‌ مجلس خبرگان رهبری نمایانگر جایگاه بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ این مجلس در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است. نهادی که با هیچ‌یک از ارکان حکومتی قابل مقایسه نبوده و در سطحی بالاتر به نقش‌آفرینی می‌پردازد. اما دلیل این تأکید ویژه بر جایگاه مهم خبرگان رهبری نسبت به سایر ارکان نظام اسلامی چیست؟

آیت‌الله محمداسماعیل نوری‌زنجانی که کاندیدای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان است با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا به دلایل حضور خود در این رقابت‌ها اشاره کرد.

ایسنا- با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و آغاز تبلیغات کاندیداهای این مجلس پرسشی که به اذهان خطور می‌کند اهمیت تشکیل این مجلس است.

‌مجلس خبرگان رهبری در رأس قرار دارد و باید مردم به این نکته توجه لازم را داشته باشند که حضور در این انتخاب، آنها را در سرنوشت کشور سهیم می‌کند. البته مردم باید کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را بشناسند و در عمل به تکلیف خود، پای صندوق‌های رأی  حضور یابند. از نگاه مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان رهبری تعیین‌کننده‌ترین و مهمترین رکن از ارکان نظام اسلامی، نقطه‌ی تمایز نظام جمهوری اسلامی، مظهر حضور مردم و مردم‌سالاری اسلامی، پایه اسلامی جامعه و نظام اسلامی و پشتوانه‌ و ذخیره معنوی نظام است.

ایسنا- با توجه به حضور جنابعالی در برخی دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نظر جنابعالی در رابطه با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی چیست و چرا آنها باید در انتخابات این مجلس حضور داشته باشند؟

اول باید به این نکته اشاره کنم که در زمان حاضر برای شرکت در این مجلس احساس وظیفه کردم؛ اگر رأی بیاورم وظایف خبرگان را انجام خواهم داد و اگر هم رأی نیاورم وظیفه خود را انجام داده‌ام و مردم که تصمیم‌گیرنده نهایی هستند این نظر را داشته‌اند و اعتراضی به آن نخواهم داشت. نکته دوم این است که حضور من در این انتخابات برای نخستین بار نیست. در سال ۱۳۷۷ نیز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کردم و به احترام آیت‌الله سیداسماعیل موسوی یکی دیگر از نامزدهای این مجلس از زنجان، انصراف دادم. دلیل اینکه در انتخابات نیز حضور دارم این است که معتقدم در زمانی که احساس کردیم، می‌توانیم در بخشی از کشور مثمرثمر باشیم، باید به تکلیف الهی خود منطبق با شرایط عمل کنیم و سرباز زدن از مسئولیت پذیرفتنی نیست.

ایسنا- آنچه که از سخنان شما برداشت شد این است که معتقدید مجلس خبرگان متمایزکننده الگوی جمهوری اسلامی از دیگر الگوهای سیاسی است؟

بله. با مطالعه تاریخ اسلام از ابتدا تاکنون به این نکته می‌رسید که جامعه اسلامی هیچ‌گاه به حال خود رها نشده است و حتی در زمان غیبت نیز فقیه عادل به نیابت در رأس امور مسلمین قرار دارد و این نشان از اهمیت موضوع دارد. بعد از رحلت امام خمینی (ره) نیز شاهد بودیم که بلافاصله مجلس خبرگان رهبری تشکیل و با نظر آنها مقام معظم رهبری به‌عنوان فقیه عادل به‌عنوان رهبر برگزیده شدند که این نکات نشان‌دهنده اهمیت موضوع است. البته نباید از نقش نظارتی مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد رهبر نیز غافل شد که این نقش بسیار حائز اهمیت است.

ایسنا- پس معتقدید وجود مجلس خبرگان رهبری تضمین‌کننده تحقق اسلام در واقعیت زندگی فعلی است؟

بله. وقتی ما در رابطه با نقش نظارتی صحبت می‌کنیم؛ منظور این است که در جامعه اسلامی حتی بر عملکرد رهبر نیز مردم به‌واسطه انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری نظارت دارند و این نمود عینی یک حکومت اسلامی و مردم‌سالاری دینی است که تاکید زیادی بر این مسئله شده است. در مردم‌سالاری دینی مردم در همه ارگان حضور فعال داشته و با انتخاب نمایندگان خود از رأس حکومت تا در ادامه دولت و زیر مجموعه آن نظارت داشته و در انتخاب آنها نیز دخیل هستند و این شنان می‌دهد تا چه حد به این نکته در ایران اسلامی توجه شده است.

ایسنا- یکی از نکات مهم در رابطه با موضوع انتخابات دلسرد کردن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی است و به انحای مختلف این موضوع از سوی دشمنان این نظام بیان می‌شود و در برخی موارد عملکرد منتخبان عامل تشدید این تبلیغات سوء می‌شود.

ببینید برای این موضوع نیز راهکارهایی وجود دارد. انتخاب با مردم است و افراد باید با بررسی سابقه علمی، شغلی و اجتماعی افراد با چشمانی باز منتخبان خود را برگزینند. صرف این‌که گفته می‌شود این کاندیدا حائز شرایط لازم نیست نمی‌تواند عاملی برای قهر از صندوق‌های رأی باشد. سابقه من مشخص است. من فردی روستایی‌زاده هستم و سال ۱۳۲۹ در روستای کهریز بیگ (‌یکی از روستاهای استان زنجان)‌ به دنیا آمده‌ام. در کودکی در مکتب‌خانه درس خواندم و در سال ۴۴ وارد حوزه علمیه زنجان شدم و تا پایان سطح ۲ در زنجان تحصیل کردم؛ در سال ۱۳۵۱ به قم عزیمت کرده و رتبه ۲ و بعد رتبه سه را امتحان دادم و درس خارج را آغاز کردم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌ای را آموزش دیدم و در دانشسرای تربیت معلم زنجان ۱۰ سال تدریس کردم. سال ۱۳۷۱ در دانشگاه فرهنگیان قم تدریس کردم و در سال ۱۳۹۳ بازنشسته شدم. رزومه کاری من کاملا مشخص است و در کنار آن در فضای علمی نیز سعی بر مطالعه و نشر آثار مکتوب کرده‌ام. همه این موارد را عنوان می‌کنم تا فردی که به پای صندوق رأی می‌رود بداند که قرار است نام چه کسی را در لیست بیاورد. اول و آخر همه انتخاب‌ها در جمهوری اسلامی مردم هستند و تاکید دارم مردم نیز آگاهانه وارد این کارزار شوند. حضور نداشتن در پای صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خواسته مردم و انتخاب درست آنها است که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند.

ایسنا- البته منتخبان در انتخابات نیز باید قدر اعتماد مردم را بدانند.

بله، قطعا چنین است. اینکه بعد از انتخاب هر کس به فکر خود باشد که نمی‌شود. باید همه منتخبان به این نکته توجه داشته باشند که تازه کار اصلی آنها بعد از اعتماد مردم شروع می‌ شود و باید قدردان این اعتماد بود. قدردانی نیز فقط با کار، دوری از حاشیه و تلاش برای پیشبرد اهداف نظام و توسعه کشور و منطقه امکان‌پذیر است. هرکسی در هر جایگاهی باید تلاش کند تا رضایت مردمی که در همه صحنه‌ها برادری خود را به نظام ثابت کرده‌اند را جلب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار