بازدید 36755
ناترازی کار دست سه موسسه توسعه، نور و کاسپین داد؛

هشت بانک زیر ذره بین بانک مرکزی/ هشدار فرزین: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد + فیلم

بانک مرکزی در سال جاری، دکمه انحلال سه موسسه ناتراز را فشرده و به این ترتیب موسسات توسعه، نور و کاسپین از چرخه نظام بانکی منحل شدند. این در حالی است که رئیس بانک مرکزی در خصوص بانک‌های ناتراز تاکید دارد که هشت بانک ناتراز برای رهایی از انحلال باید آستین همت بالا بزنند و اصلاح شوند.
کد خبر: ۱۲۲۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 10 February 2024

هشت بانک زیر ذره بین بانک مرکزی/ هشدار فرزین: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد + فیلم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چالش‌های بانک‌های ناتراز، از جمله مشکلاتی است که سیاست گذار پولی، همواره سعی در رفع آن دارد، به گونه‌ای که در سال جاری، از همان ابتدا بر ضرورت اصلاح ناترازی بانک‌ها تاکید و از سوی رئیس کل بانک مرکزی گفته شد: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند این معضل اصلی را که تأثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند. فرزین تاکید داشت: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. 

در ادامه نیز با پایان مهلت شش ماهه، خبر‌ها حاکی از لیست سه موسسه و یک بانک برای انحلال حکایت داشت. تا جاییکه مردادماه رئیس شورای پول و اعتبار در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت گفت: مجمع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود؛ بنابراین در ۲۱ شهریورماه، انحلال موسسه اعتباری توسعه با حضور نمایندگان بانک مرکزی رسماً تصویب شد. پس از توسعه، نوبت موسسه اعتباری نور رسید و بیان شد: بانک مرکزی در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، دارایی ها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام کرد و هفته گذشته نیز در خبری اعلام شد: "پس از انتقال کامل سپرده‌ها، دارایی‌ها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی در کمتر از ۲ ماه، مجمع عمومی فوق‌العاده موسسه اعتباری غیربانکی نور توسط کمیته عالی ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در بانک مرکزی برگزار و بر اساس تصمیم اعضا این موسسه منحل و هیات تصفیه موسسه توسط بانک مرکزی منصوب و فرآیند تصفیه آغاز شد.

در نهایت سومین موسسه اعتباری منحل شده، کاسپین بود؛ موسسه‌ای که به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، از سال ۱۳۹۸ در لیست انحلال قرار داشت و سرانجام در سال جاری با تاکید رئیس کل بانک مرکزی، منحل شد. محمدپور افزود: این موسسه در سال ۹۴ برای ساماندهی ۸ تعاونی اعتباری غیرمجاز ایجاد شده بود و فرآیندی را پیمود و در نهایت انحلال این موسسه اتفاق افتاد.

هشت بانک زیر ذره بین بانک مرکزی/ هشدار فرزین: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد + فیلم

معاون فرزین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای سپرده‌های مردم در این موسسه خواهد افتاد، به موسسه نور اشاره کرد که ۱۱ آذر امسال انتقال آن به بانک ملی اعلام شد و افزود: همان موقع عنوان کردیم که طی یک فرآیند زمانی سه ماهه، سپرده ها، تسهیلات و همه موارد به بانک ملی منتقل خواهد شد. ۱۵ بهمن فرآیند انتقال تکمیل و نهایی شد؛ یعنی همه سپرده‌های مردم در موسسه نور به بانک ملی منتقل شد و اکنون مشتریان موسسه نور، مشتریان بانک ملی هستند.

معاون نظارت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: درباره موسسه کاسپین هم مصوبه خوبی را از کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی داریم که در آن پیش بینی‌های لازم برای حفظ منافع سهامداران، سپرده گذاران و همچنین هیات‌های تصفیه دیده شده است. در سه هفته گذشته، پرداختی به تعداد زیادی از سپرده گذارانی که سپرده‌های خود را گرفته بودند، انجام شد. محمدپور افزود: البته بخش کوچکی از سپرده گذاران مانده‌اند که مشکلاتی برای آنان وجود دارد؛ برای نمونه، برخی حسابشان مسدود بوده، برخی دیگر هم مدارک و مستندات حسابشان کامل نبوده و غیره. در نهایت تا پایان سال تسویه سپرده‌های مردم اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین تا به امروز سه موسسه اعتباری از شبکه بانکی منحل شده اند و این در حالی است که چند ماه قبل، مدیر نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفته بود: هم اکنون سه موسسه و یک بانک نیز در آستانه حل و فصل نهایی (انحلال) قرار دارند. در نتیجه پس از این سه موسسه حالا باید بانک مرکزی  برای انحلال یک بانک با وضعیت ناترازی وخیم اقدام کند.

از سوی دیگر، فرزین رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل در این باره اظهار داشت: در سال آینده سیاست ما ایجاد اصلاحات اساسی در نظام بانکی است. البته در سال جاری نیز اصلاحات آغاز شده و تاکنون سه موسسه منحل شده‌اند.  

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: ممکن است برخی از این اصلاحات هزینه داشته باشد، اما برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور باید از ناترازی‌ها جلوگیری کنیم. در این راستا هشت بانک را در مسیر اصلاح قرار داده‌ایم و دائما آن‌ها را چک می‌کنیم. هر موسسه و بانکی که اصلاح نشود آن را منحل خواهیم کرد. بخشی از ناترازی نظام بانکی ناشی از ناترازی دولت و اقتصاد است و باید ناترازی‌ها را کاهش دهیم تا مسیر تورمی را متعادل کنیم و به روند‌های بلند مدت شاخص‌های اقتصاد کلان کشور برسیم.

تعداد بازدید : 327

 

بنابراین آنچه مسلم است، هشت بانک در وضعیت ناترازی قرار دارند و سیاست گذار بر لزوم اصلاح این وضعیت تاکید دارد و اگر بانکی اصلاح نشود، منحل خواهد شد.

این در حالی است که وزیر اقتصاد نیز به تازگی در این باره گفته است: برای امسال مقرر شده بود برای سه موسسه و بانک که مشکل ناترازی آن‌ها از طرق عادی، قابل حل و فصل نیست. تصمیم‌گیری شود. در مورد یکی از بانک‌های خصوصی و سایر بانک‌های ناتراز دیگر، اگر در زمان‌بندی مدنظر بانک مرکزی، این بانک‌ها برای اصلاح رویه اقدام نکرده و اصلاح در اضافه‌برداشت‌ها صورت ندهند، با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه با قانون خوبی که مجلس مصوب کرده، اختیارات بانک مرکزی افزایش یافته و این بانک در موعد خود تصمیم لازم را خواهد گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید که قرعه انحلال به نام کدام بانک خواهد افتاد و بانک مرکزی برای حمایت از سپرده گذاران بانک ناتراز چه تصمیمی خواهد گرفت تا کمترین ضرر و زیان و حاشیه متوجه نظام بانکی کشور شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۸
چه چیزی بهتر از انحلال....حسابهای بانکی چند هزار نیلیاردی هم در یک شب به بهانه انحلال دود میشن....
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
شخصا هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور ندارم و خصوصا مشکلات متعدد اقتصادی که تمام ریشه در ناکار امدی و بی کفایتی و فساد افسار گسیخته سازمان یافته سیستماتیک دارند

و این شعارهای رییس بانک مرکزی هم بخاطر دلخوش کردن مردم دارد
و اگر هم این بانکها را منحل کنند
قطعا باز بنفع مالکان خودی و بطاهر ورشکست شده بانکها متعلق به مافیاهای قدرت و ثروت کشور خواهند شد
و خیر و صلاح و منفعتی برای کشور و مردم در پی نخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
مشخصه که از سازوکار انحلال بانک اطلاعاتی نداری
بانک های به شدت زیان ده و ناتراز باید منحل بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
این شعارها را زیاد شنیدیم.
بشنو و باور نکن.
من سال گذشته ماهی 10 میلیون درامدم بوده تو سامانه حمایت زده 360 میلیون تومن خرید از طریق کارت بانکی!
این چه وضعی هست؟
من چطوری میتونم بفهمم اشتباه شده یا یکی داره از حسابای من سو استفاده مکینه؟
۹۰درصد سپرده های ۳۰دزصدی توسط کارمندان دولت و اقوامشان باز شد
البته دولت برای این سپرده ها خوای های خوبی داره
ثبت نام خوردو خارجی مساوی است با حداقل ۵۰دزصد مالیات بر عایدی سرمایه مردم عادی مواظب کلاه برداران باشند که با فروش کد ملی بیچاره نشن
البته ایران بهشت دلالان و پزشکان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دروغ نگو من آدم عادی شنبه ساعت ۱۲ ظهرخپ رفتم باز کردم نه دلار خریدم نه چیزی خوشحالم خیانت نکردم به مردم کشور
نابغه اقتصادی آقای فرزین اگه از اول بالا سر اقتصاد بودی الان بهترین اقتصاد منطقه رو داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
کنایه بود دیگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
خیر دوست عزیز چرا کنایه باشه؟ آقای فرزین رو نشناختی هنوز
نام هشت بانک را ناقص اعلام کردند آینده-سرمایه دی و...بقیه؟!
در گام دوم انقلاب بانکها باید اسلامی شوند برای اسلامی شدن بانکها در هر شعبه باید یک روحانی مستقر شود و وامها با تایید این روحانی پرداخت شود
باس بانک مرکزی منحل بشه.
اگر زورت به این استوار ، موستوار های بانک دار برسد که خدا کند برسد چون زورشان زیاد است و به هیچ کس جوابگو نیستند
مثلا شهرداری چرا باید بانک داشته باشدو کار اقتصادی کند با وجودداشتن بودجه دولتی
در آینده مشخص خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
بانک؟
پول ملی که حاصل پس انداز و دسترنج یک عمر رنج مردم است را به اسم تورم و خلق نقدینگی بی ارزش میکنند...

تا اموراتشون بگذره...

بعد میگن چرا از ما ناامید هستید...؟!
به نظر من اداره کشور را به یک کشور خوش نام مثل ایسلند یا ژاپن بدید.‌درصدی از منافع کشور را آنها بردارند و مابقی را به شرط دادن کمی آموزش به ایرانی ها.
ما اینکاره نیستیم
کسانیکه موافق هستند لایک کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اتفاقا هستیم ، منتها هیچکس سرجای خود نیست ، نابغه ها هم
. که همه فراری هستن از مملکت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
ناشناس نابغه های فراریتون هم دیدیم خارج از کشور!
یک کلمه نمی گویند این موسسات که تماما متعلق به اصولگراها بود با چه مقدار زیان از جیب مردم منحل شد . اغلب اینها در دوره احمدی نژاد تاسیس شدند .
لطفا دوستان برنامه های دولت برای گام دوم انقلاب را مطالعه کنند اگر این برنامه ها اجرایی شود مملکت اسلامی می شود
کدام بانک ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطف کنید نام بانک را اعلام کنید تا مردم پول خود را بیرون آورده و به بانک مطمئن انتقال دهند تا عبرتی باشد برای بانکهایی که مقررات بانک مرکزی را رعایت نمیکنند
پست بانک بانک ورشکسته و زیان ده و‌با کاهش حقوق کارکنانش تراز بانک‌رو سوده نشون میده و کمترین وام دهی طی چند سال از کل بانکهای ایران رو داره و فاکتورسازی خودش رو سوده نشون میده عملا ورشکسته است
باعث تمام ناترازی اقتصادی کشور ودلالی ارزی و تکانهای شدید بازارهمین بانک ها هستن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست