بازدید 12941
۵
گزارش کامل هفتمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

روز سحر دولتشاهی

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در هفتمین روز محل نمایش سه فیلم است و فیلم «نبودنت» در میان این آثار کنجکاوی برانگیزتر با بازی سحر دولتشاهی است.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 07 February 2024

روز سحر دولتشاهی

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در هفتمین روز محل نمایش سه فیلم است و فیلم «نبودنت» در میان این آثار کنجکاوی برانگیزتر با بازی سحر دولتشاهی است.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از شامگاه یازده بهمن با برپایی افتتاحیه رسماً آغاز شد و نمایش فیلم‌ها از 12 بهمن تا 20 بهمن در چار سانس در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد، سینماهای صنوف و همچنین اکران‌های مردمی جریان دارد. جزئیات کامل فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید. جدول برنامه نمایش سینماهای مردمی را از  اینجا و جدول برنامه نمایش سینماهای صنف را از اینجا را می‌توانید دانلود کنید. به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.

۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد. از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

نکته قابل تامل سهم اندک بخش خصوصی از جشنواره فجر چهل و دوم است. طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با 12 فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره 42 را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با 7، سازمان هنری رسانه ای اوج با 4، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 3 و موسسه سینما شهر و بنیاد فرهنگی روایت فتح که هر کدام تنها با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی، «رکسانا» پرویز شهبازی، «لاک‌پشت» بهمن کامیار، «بی سرو  صدا» مجیدرضا مصطفوی و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری آثار بخش خصوصی بودند که غیبت شان در جشنواره فجر محسوس است.
 

 

فیلم‌های روز هفتم
 

 

آسمان غرب

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها

محصول مشترک بنیاد فارابی و سازمان سینمایی سوره و با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران
تهیه کننده: حبیب اله والی نژاد
کارگردان: محمد عسگری
نویسنده: محمد عسگری
بازیگران: میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی
مدیر فیلمبرداری: -
خلاصه داستان: آسمان غرب» با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد
جزئیات بیشتر: ایکنا پیش از این به نقل از یکی از مسئولان نظامی مطلع خبر داده بود: هر ساعت پرواز حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای این فیلم ۵۳ ساعت پرواز در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۵۰ دستگاه تانک، ۳۰ دستگاه نفربر، ۳۰۰ سرباز هم طبق گفته معاون قرارگاه آجا در غرب کشور قرار بوده در اختیار فیلم باشد.

 

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
«آسمان غرب» به دنبال تاریخ‌نگاری نبوده است

روز سحر دولتشاهی

اولین نشست رسانه‌ای در هفتمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر ۴۲ متعلق به فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری بود که امروز ۱۷ بهمن در سینمای رسانه برگزار شد.

در این نشست علاوه بر فرماندهان ارتش، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده، محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی از بازیگران فیلم، میثم مولایی تدوینگر، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه، بهزاد آقابیگی طراح لباس، مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز، ایمان کرمیان مسئول جلوه‌های ویژه میدانی و جواد مطوری مسئول جلوه‌های ویژه بصری حضور داشتند.

هفتمین روز از چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به بیتا فرهی بازیگر فقید ایرانی اختصاص داده شد. در این راستا در ابتدای این نشست خبری مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره روی سن حاضر شد و از دختر دایی بیتا فرهی به نیابت از خانواده هنرمند تجلیل کرد. وی گفت: من از سوی خانواده بیتا فرهی از برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر تشکر می‌کنم. بیتا عاشق مردم بود و قلبش برای مردم می‌تپید. در این لحظه‌ها که او در کنارمان نیست، دریافت این جایزه خیلی دردناک است اما مطمئن هستم که روح او در کنار ماست.

محمدرضا مقدسیان مجری نشست‌های رسانه‌ای فیلم فجر در ادامه این نشست از حضار خواست تا عکاسان حاضر در جشنواره که تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند را تشویق کنند. سپس از حضار درخواست کرد تا بایستند و قهرمانانی مانند شهید شیرودی و فرماندهان ارتش حاضر در نشست را تشویق کنند.

حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده این فیلم در ابتدای نشست بیان کرد: من و دوستانم سعی کردیم در حد توانمان بخشی از ایثار و فداکاری شهدا و فرماندهان ارتش و مردم کردستان را مقابل ارتش بعث عراق نشان دهیم.  ۴ سال پیش اردلان عاشوری یکی از دوستانم این طرح را برای من تعریف کردند. طی این ۴ سال ما پیش‌تولید کار را فراهم کردیم و بالاخره امسال توانستیم این کار را کلید بزنیم. ساخت این فیلم کار سختی بود چراکه شگفتی‌های خودش را دارد اما اگر حمایت فرماندهان ارتش و دوستان هوانیروز نبود، امکان ساخت این فیلم فراهم‌ نمی‌شد. برای چنین کاری باید یک قرارگاه لوجستیک ساخته می‌شد و به دستور امیر ارتش این امکان فراهم شد.

محمد عسگری کارگردان فیلم «آسمان غرب» در ادامه این نشست عنوان کرد: برای نگارش فیلمنامه یک مقطع زمانی و یک زمینه تاریخی را در نظر داشتیم. در روزهای نخست جنگ تحمیلی یک حماسه‌ای رقم خورد و تلاش کردیم تا آن را به تصویر بکشیم. من چند راه داشتم، یکی اینکه کتاب‌ها و فایل‌های صوتی باقی مانده از آن زمان را مطالعه و دیگر اینکه با همرزمان شهید در آن زمان گفتگو کنم. طی این گفتگوها فانوس راه و مسیری که باید پیش می‌رفتم، برایم روشن شد. در گفتگو با این عزیزان من در جریان جزییات آن روزها قرار گرفتم و به شخصیت شهید شیرودی نزدیک شدم.

کارگردان «آسمان غرب» یادآور شد: حدود ۷۰ درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است‌. کار ما تاریخ‌نگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود.

عسگری ادامه داد: این فیلمنامه براساس گفتگوهای رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبه‌هایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. به عنوان مثال شهید سهیلیان ۲۱ مهر به گونه دیگری شهید می‌شوند اما من می‌خواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. پس فکر می‌کنم کار اشتباهی نکردم.

ویدر پاسخ به پیوست شخصیت شهید شیرودی با امام خمینی (ره) و سانسور شدن این اتفاق گفت: شهید شیرودی در فیلم چندین جمله از امام خمینی (ره) بیان می‌کند. او عکس امام را در جیب خودش دارد و چیزی هم سانسور نشده است‌.

میلاد کی‌مرام بازیگر نقش شهید شیرودی در «آسمان غرب» عنوان کرد: ابوذر شیرودی عزیز فرزند علی‌اکبر شیرودی و دختر و همسر ایشان امروز در جمع ما هستند. همچینن دختر شهید سهیلیان، پسر شهید همت و فرزند شهید همدانی نیز اکنون در اینجا هستند، لطفا به افتخار این عزیزان ایستاده آن‌ها را تشویق کنیم.

وی درباره روند رسیدن به نقش خود ادامه داد: در نشست و برخاست‌ها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعی‌ام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علی‌اکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این نقشی که ایفا کردم، شبیه پدرشان و این برایم باارزش است. من باید جنگی را بازی می‌کردم که ندیده‌ام.

امیرحسین آرمان دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: یک جمله کلیشه‌ای بود که در این فیلم برایم معنا پیدا کرد؛ این نقش من را انتخاب کرد. هرچه جلوتر رفتم، زوایای این شخصیت بیشتر برای من نمایان شد. به برادر شهید قول دادم که شان این شهید را حفظ می‌کنیم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد.

وی درباره ادای لهجه کردی در این فیلم تصریح کرد: از همان گریم اولیه و تراشیدن مو با نقش کلنجار می‌رفتم و فکر می‌کردم که هنوز آنگونه که دلم می‌خواهد، نیست. با مردم و عشایر صحبت می‌کردم و یک روز لهجه کردی را امتحان کردم که روز بعد به آقای عسگری گفتم این نقش را با لهجه بازی کنم.

در ادامه نشست، آرمین رحیمیان بازیگر «آسمان غرب» اظهار کرد: باعث افتخار است که این نقش را بازی کردم و ارتباطی که باید با آن وسایل لجستیک برقرار می‌کردیم، برایم بسیار جذاب بود. اساسا سینما دینی به واقعیت ندارد. امر واقع الزاما نمی‌تواند دراماتیک اما می‌تواند مهم باشد. این مساله خط‌کشی برای ایراد گرفتن از سینما نیست.

روح‌الله زمانی دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: خوشحالم که در چهل‌ودومین دوره جشنواره حضور دارم و بخش کوچکی از این فیلم بودم. شهدای ما خیلی مهم هستند و آدم تا عزیزی را از دست ندهد، قدر زندگی را نمی‌داند.

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری «آسمان غرب» گفت: درباره حرکت دوربین در این فیلم یک استراتژی داشتیم و به نتیجه رسیدیم که خیلی از سکانس‌های ما قطع نشوند و لانگ‌تیک باشند.

میثم مولایی تدوینگر این فیلم سینمایی عنوان کرد: من سال گذشته مدتی با آقای عاشوری و همچنین با آقای عسگری نیز روی فیلمنامه کار می‌کردیم تا همین امروز صبح. روند اینگونه بود که درباره جزییات همه چیز صحبت کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که با این سه جنگ رفتار متفاوتی داشته باشیم. در حقیقت خودمان را در چالش انداختیم تا نگاه متفاوتی به سکانس‌های جنگ داشته‌ باشیم.

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز مطرح کرد: بحث نظری این موسیقی به مراتب مهمتر از بحث عملی کار بود. ما حدود ۳ ماه درگیر ابجکتیو و سوبژکتیو بودیم. من ۵ سال در مدرسه شهید شیرودی درس خواندم بدون اینکه بدانم این شخصیت چه کسی هستند و این موسیقی باعث شد که ادای دینی به این شخصیت داشته باشم.

بهزاد جعفری طادی طراح صحنه «آسمان غرب» گفت: این اثر، کار سختی بود و در صحنه و لباس بسیار چالش داشت. سخت‌ترین صحنه ورودی شهر سرپل ذهاب بود زیرا باید در این فیلم این لوکیشن ساخته و تخریب می‌شد‌‌.

بهزاد آقابیگی طراح لباس این فیلم خاطرنشان کرد: من برای این فیلم آرزوی موفقیت می‌کنم.

کارگردان «آسمان غرب» در پایان خاطرنشان کرد: از تمام عوامل و دست‌اندرکاران این فیلم بسیار تشکر می‌کنم.

 

 


ملکه آلیشون

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

تهیه کننده: ابراهیم نورآورمحمد
کارگردان: ابراهیم نورآورمحمد
نویسنده: ابراهیم نورآورمحمد
بازیگران: نسترن سیفی، نسیم عبدی، امیررضا اسماعیلی، سعید فاضل ساعتچی، صبا منصوری، فاطمه زحمتکش، عارف امرج شکری، آرزو مهتری، شانلی محمدی، میترا شجاعی
مدیر فیلمبرداری: ابراهیم نورآورمحمد
خلاصه داستان: آدور در کودکی زندگی فقیرانه‌ای را با پدربزرگش سپری کرده. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته‌اند، اما به او گفته‌اند. تب جنگل باعث مرگ آن‌ها شده. آدور از جنگل به شدت متنفر است. روزی آدور با پدربزرگش بحث می‌کند و از خانه فراری می‌شود و به جنگلی مخوف می‌رسد. تونل زمان او را به داخل خود می‌کشد و بعد به جنگل سوخته‌ای که حاکمش یک پری به اسم ملکه آلیشون است، فرستاده می‌شود… .

 

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
«ملکه آلیشون» از الگوهای ایرانی بهره‌مند است

روز سحر دولتشاهی

دومین نشست خبری برای پراختن به فیلم «ملکه آلیشون» امروز ۱۸ بهمن ماه در هفتمین روز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر ۴۲ برگزار شد.

در این نشست خبری، ابراهیم نورآورمحمد (کارگردان)، نسترن سیفی، اهورا نورآور محمد، امیررضا اسماعیلی، مهدیه قاضی میرسعید، سعیدفاضل ساعتچی و فاطمه زحمتکش از بازیگران این فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، ابراهیم نورآورمحمد کارگردان فیلم «ملکه آلیشون» گفت: «ملکه آلیشون» یک کار پُرچالش بود که ساخت آن ۱۰ سال طول کشید. وقتی ۱۰ سال پیش فیلمنامه کار را نوشتم، هرکسی آن را می‌دید، می‌گفت ساخت آن با توجه غیرممکن است. در نتیجه مجبور شدم که تنهایی آستین بالا بزنم و کار را شروع کنم. این فیلم بیش از ۱۰۰ لوکیشن داشت و نیمی از زمان تولید آن، صرف ساخت لوکیشن شد. در واقع ۸۰ درصد لوکیشن‌های فیلم ساخته شده‌اند. این اثر ویژه کودک و همه می‌دانند ساخت فیلم کودک چقدر سخت است.

کارگردان فیلم «ملکه آلیشون» بیان کرد: من اطلاع داشتم که ساخت این فیلم زمان می‌برد و به عوامل می‌گفتم که باید کاری کنیم تا فیلم قدیمی نشود و همچنان مخاطب خود را داشته باشد. ما با این فیلم، در جشنواره کودک و نوجوان هم حضور داشتیم و اشتیاق کودکان را دیدیم.

نورآورمحمد درباره طراحی لباس و گریم این اثر توضیح داد: من از طراحی لباس و گریم‌های برگرفته از کشورهای خارجی استفاده نکردم و همه المان‌ها برگرفته از الگوهای ایرانی بودند. حتی اسم‌ شخصیت‌ها نیز کاملا اصیل و ایرانی بود، اما مخاطبان فکر می‌کردند که این المان‌ها خارجی هستند.

وی درباره پخش بین‌الملل این فیلم نیز بیان کرد: ۱۰۰ درصد به پخش بین‌الملل این فیلم فکر می‌کنم.

این کارگردان تصریح کرد: وقتی یک نفر مسئول صفر تا صد کار است قطعا کار مشکلاتی نیز دارد. این کار را فارغ از حضور بازیگران، تک‌نفره انجام دادم. هر ژانر و موضوعی برای مردم آموزنده است و ما هم می‌خواستیم در این فیلم طبیعت را به مردم نشان دهیم تا بچه‌ها یاد بگیرند که طبیعت را دوست داشته باشند.

این کارگردان درباره نبود عناصر ایرانی در فیلم «ملکه آلیشون» گفت: همان‌طور که گفتم برای ساخت این فیلم از هر لحاظ تنها بودم. اصلا غرب‌گرایی در کار نیست فقط شکل کار برای خاص بودن فیلم اینگونه نشان می‌دهد که انگار فیلم خارجی است.

نسترن سیفی بازیگر «ملکه آلیشون» عنوان کرد: خوشحالم که فیلم ما، بعد از ۱۰ سال دیده شد. امیدوارم از امروز به بعد کارهای خیلی بزرگ‌تری انجام دهیم.

فاضل ساعتچی دیگر بازیگر فیلم گفت: باعث افتخار من است که اکنون اینجا هستم. من در این فیلم نقش پدربزرگ را بازی کردم و این نقش برایم حاشیه‌های زیادی ساخت زیرا موهایم را دکلره و ریش‌هایم را بلند کرده بودم.

امیررضا اسماعیلی بازیگر این فیلم نیز بیان‌ کرد: من از ۸ تا ۱۱ سالگی درگیر فیلمبرداری این فیلم بودم و بعد تدوین آن شروع شد.

در ادامه این نشست خبری، اهورا نورآور محمد دیگر بازیگر فیلم «ملکه آلیشون» با بیان اینکه حدود ۶ سال درگیر این فیلم بوده است، عنوان کرد: آرزوی خیلی‌هاست که روی این صحنه باشند و من امروز بابت این حضور، خیلی خوشحالم‌.

مهدیه قاضی میرسعید بازیگر این فیلم نیز گفت: باتوجه به اینکه ساخت این فیلم زمان زیادی برد، تیم دوبله آخرین تیمی بود که به این پروژه اضافه شد. کار دلی و یک انگیزه قوی باعث شد که ما از پس این کار بربیاییم.

فاطمه زحمتکش در بازیگر فیلم «ملکه آلیشون» اظهار کرد: من از ۹ تا ۱۲ سالگی درگیر این فیلم بودم. از کارگردان عزیزمان و اعضای گروه ممنونم که زحمت زیادی کشیدند. از شما هم ممنونم که فیلم‌ ما را نگاه کردید.

در پایان این نشست، کارگردان فیلم خاطرنشان کرد: این بچه‌ها بدون چشم‌داشت و فقط با یکدلی، پای این کار ایستادند. امیدوارم به این استعدادهای گمنام بها داده شود تا بدرخشند. دلیل اینکه من از بچه هایی که چهره نیستند در فیلمم استفاده کردم این بود که ثابت کنم این بچه‌ها هم می‌توانند درخشان باشند.

 

 

نبودنت

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ
تهیه کننده: کاوه سجادی حسینی
کارگردان: کاوه سجادی حسینی
نویسنده: کاوه سجادی حسینی
بازیگران: سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست
مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده
خلاصه داستان: مرضیه چند سال به انتظار همسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد… .

 

«نبودنت» نشست پایانی روز هفتم

روز سحر دولتشاهی

نشست رسانه‌ای فیلم «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی برگزار شد. در این نشست کاوه سجادی حسینی تهیه کننده و کارگردان، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، شیوا سرمست، فرید سجادی حسینی، سینا رازقی بازیگران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست کاوه‌ سجادی‌حسینی تهیه‌کننده و کارگردان درباره این فیلم گفت: طرح فیلمنامه «نبودنت» را صادق خوشحال سال ۱۳۹۵ برایم تعریف کرد تا این که سال ۱۴۰۰ توانستیم آن را به مرحله تولید برسانیم.  هر چقدر درام درونی باشد و در روابط انسانی بچرخد، برای من جذاب‌‌تر است و چالش‌هایش درگیرم می‌کند.

فرید سجادی حسینی بازیگر این فیلم بیان کرد: از همان زمان که کاوه درگیر این فیلمنامه شد، من هم در جریان بودم‌ و می‌دیدم که چقدر به لحاظ روحی و کاری درگیر این پروژه است. دو-سه سال است که کاوه این فیلم را ساخته و بالاخره امشب اکران شد.

کارگردان فیلم سینمایی «نبودنت» مطرح کرد: «نبودنت» از جمله مستقل‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره است و از پروانه ساخت گرفته تا نمایش و… تنها بودم و هیچ ارگانی پشت این اثر نیست.

وی با اشاره به محور اصلی قصه توضیح داد: در همه کارهایم، مسئله مهاجرت همواره مطرح بوده است. زمانی که فقدان در زندگی مطرح شود، کسالت و رخوت کاراکترها را به دنبال خودش می‌آورد.

سجادی‌حسینی درباره نسخه نهایی فیلم عنوان کرد: چند سکانس را مجبور شدیم حذف کنیم و در نسخه جشنواره جای آن سکانس‌ها خالی بود. به همین دلیل، به احتمال زیاد برای اکران عمومی، این چند بخش را ترمیم کنیم. از نظر من، فیلم ریتم مناسبی دارد؛ چون درام درونی است و به‌طبع این ریتم درونی ممکن است برای برخی آرام باشد.

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری درباره این پروژه ذکر کرد: در دوربین‌های ما چیزی به اسم جی‌پی‌اس لرزشگیر وجود ندارد. طبق تعامل من و کارگردان به این نتیجه رسیدیم که دوربین کاراکتر داشته باشد و به نوعی روایت کند و خود دوربین جستجوگر بوده است.

کارگردان «نبودنت» در بخش دیگر این نشست گفت: این نوع حرکت دوربین در ابتدا پیشنهاد خود علیرضا برازنده بود و پس از صحبت‌هایش من هم این ریسک را قبول کردم. این تجربه گیج‌ بودن دوربین برای ما جذاب بود.

شیوا سرمست بازیگر ابن فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: از این که با ما نشستید و فیلم را دیدید ممنون هستم و امیدوارم این اثر را دوست داشته باشید. «نبودنت» دومین همکاری من و کاوه سجادی‌حسینی بود.

وی افزود: در ابتدا قرار بود کاراکتر پروانه را بازی کنم و پس از مدتی تصمیم بر این شد که شیرین را بازی کنم. شیرین زنی ۵۰ ساله بود و زمانی که نقش آن را ایفا می‌کردم ۳۲ ساله بودم. چالش تفاوت سن و مادر بودن نکاتی بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کردم.

سینا رازقی دیگر بازیگر «نبودنت» از تجربه حضور خود گفت: لحظه‌ای که اینجا در کنار شما بنشینم، همیشه تخیل من بود. از ۱۰ سالگی در مشهد کار تئاتر می‌کنم و اینجا همیشه برای من اعجاب‌انگیز بوده است‌. متاسفانه کمی حضور بزرگان در این جشنواره کمرنگ شده است.

وی افزود: من و هم‌نسلانم مخاطب ژانر موسیقی رپ هستیم و «نبودنت» یکی از آثاری است که به این دغدغه مهم پرداخته است. تمامی شعرهای رپ که در فیلم تماشا کردید را خودم‌ نوشتم‌ و این اثر مشقی برایم بود. اکنون دوست دارم کار در رپ را ادامه دهم.

این بازیگر ادامه داد: من کار تئاتر را از مشهد آغاز کردم و همیشه در جشنواره فیلم فجر برای این که بتوانم فیلم ببینم در صف‌های طولانی می‌ایستادم. حتی یادم است زمانی که بازیگران به مشهد می‌آمدند ما دم هتل آن‌ها می‌رفتیم تا یک لحظه آن‌ها را ببینیم.

برازنده درباره نوع فیلمبرداری و استفاده از فِلِر گفت: اصولا دوربین‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، برای نزدیک شدن به حافظه بصری ما یعنی نگاتیو، بافتی را اضافه می‌کند. به هر حال، ما به اقتضای داستان به دوربین فِلِر اضافه کردیم.

کارگردان فیلم «نبودنت» نیز در پاسخ به این پرسش توضیح داد: فضای این فیلم و قصه ما، ابری و پر از دود و غبار بود. تلاش کردیم که از جنبه تصویر و شارپی دوربین به بافت سینمایی نزدیک شویم. من دوست دارم از ویدیو بودن فیلم فرار کنم و آثارم به حالت نگاتیوی باشد.

وی افزود: کاوه آفاق هم اینجا بود ولی کاری برایش پیش آمد و سلام گرمی هم خدمت شما ابلاغ کرد. کاوه چندین بار موسیقی ساخت و مدام روی آن نظر می‌دادیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. آهنگسازی این فیلم، یکی از طولانی‌ترین بخش‌ها بود. کاوه آفاق خواننده است و «نبودنت» اولین اثر سینمایی او در مقام آهنگسازی است.

سجادی‌حسینی تاکید کرد: اگر این فیلم را بخواهم مجدد بسازم، بی‌شک به همین منوال خواهم ساخت‌. تمامی پلان‌ها در فیلم به اندازه است و سکانس خواب هم لازم بوده است‌.

کاوه سجادی حسینی در پایان تصریح کرد: به یک قصه می‌توان از زوایای مختلف پرداخت و قصه تلاش و عشق کاراکتر مرضیه را ما تماشا کردیم. پافشاری مرضیه از ابتدا تا انتها روایت ما در این فیلم بوده است. باید بگویم که خانم سحر دولتشاهی بازیگر نقش مرضیه در صحنه به شدت همراه بود. همین قصه را اگر به فیلمساز دیگر بدهیم، قطعا به شکل دیگری خواهد ساخت‌. در پایان نیز از تمام عوامل فیلم خود تشکر می‌کنم که در طول مسیر سخت همراه من بودند.

 

 

حاشیه های روز هفتم جشنواره فجر

  • برای اولین و شاید آخرین بار، مواد تبلیغی در هنگام پایان فیلم «آسمان غرب» بین حاضران خانه جشنواره توزیع شد. یک پلاک که لوگوی این فیلم رویش حک شده، همراه یک قطعه کاغذ که یک سمتش بخشی از وصیتنامه شهید شیرودی نوشته شده و روی دیگرش آمده؛ «این قصه قهرمان دارد»
  • حضور مهمانان ارتشی در هنگام پخش این فیلم، یکی دیگر از حاشیه‌های آسمان غرب بود. مهمانانی که در نشست رسانه‌ای هم حضور داشتند و برای تجلیل و قدردانی روی سن حاضر شدند.
  • ابوذر و آناهیتا شیرودی، فرزندان شهید علی‌اکبر شیرودی همراه خانواده شهید سهیلیان، همت و همدانی از مهمانان ویژه این اکران بودند که مورد تشویق حاضران نشست رسانه‌ای فیلم آسمان غرب قرار گرفتند.
  • پخش فیلم برگزیده دیگری از جشنواره کودک (یعنی ملکه آلیشون) باعث شد تا یکی دیگر از خلوت‌ترین سئانس‌های نمایش فیلم تجربه شود.
  • با پخش بازی ایران-قطر در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در سالن اصلی جشنواره، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی به سالن آمدند که همزمان شد با گل خوردن تیم ملی ایران!
  • پس از این بازی، دوباره فضای مرکز همایش‌های برج میلاد به حالت خلوتی خود بازگشت!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
سحر عزیزم در نقش هایت مثل همیشه خوش می‌درخشی موفق باشی
ولی عزیزم مگه همسر و مونس استاد شجریان کم چیزیه و اینکه در آینده فرزندان عالی مثل استاد داشته باشی و به تعلیم و تربیت بچه ها برسی مسئولیت کمیه که میایی بازی میکنی عزیزم چهره ی معصومت را دوست دارم و برات در کنار استاد شجریان و بچه هایت آرزوی خوشبختی میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
همایون شجریان را دوست داشتم ولی اززمانیکه شنیدم همسرشو طلاق داده و با این مطلقه رامبد مزدوج شده دیگه بهیچ وجه اهنگهاشو هم گوش نمیدم
حقیقتش از این خانم هم اصلا خوشم نمیاد

ما ملت ایران خانواده محوریم
پاشیدن شیرازه خانواده دلمونو میلرزونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
بیا پایین بابا
استاد !شجریان پدر هم خودش با ازدواج دوم (خواهر زن پسرش) خانواده خود را از هم پاشید ، اینقدر استاد استاد نکنید تهوع آور است.
استاد خیانت به زن و شوهرای خودشون هستن اینا اونم از رامبد با زن سومش اونم از استاااااااد شجریان که به خاطر خواهر زن پسرش زن خودش رو ول میکنه تو رو به شرفتون قسم کلمه استاد و شرف و اینارو دیگه مبتذل نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست