بازدید 2831

فیچ ضعف اقتصادی عربستان را فاش کرد

کد خبر: ۱۲۲۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 07 February 2024

فیچ، رتبه عربستان سعودی را در «A+» با چشم‌انداز پایدار تایید و نقاط ضعف اقتصادی این کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، آژانس رتبه‌بندی اعلام کرد رتبه عربستان سعودی نشان‌دهنده ترازنامه قوی مالی و خارجی آن است؛ با این حال، وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی، شاخص‌های پایین حکمرانی بانک جهانی و آسیب‌پذیری در برابر شوک‌های ژئوپلیتیکی همچنان نقاط ضعف نسبی است.

در بیانیه شرکت مذکور آمده است: «با این وجود، حکومت با اصلاحات اجتماعی و اقتصادی همچنین تلاش برای تقویت اثربخشی در سراسر نهادهای دولتی در حال بهبود است.»

موسسه رتبه‌بندی افزود ذخایر خارجی بدون احتساب طلا به دلیل کاهش درآمد نفتی و واردات زیاد به ۴۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

فیچ تخمین می‌زند که ذخایر، به‌طور متوسط در طول سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به ۴۲۰ میلیارد دلار نزول کند زیرا مازاد حساب جاری با فرض کاهش درآمد نفتی کاهش می‌یابد.

وابستگی به نفت همچنان ضعف رتبه‌بندی است. درآمد نفتی حدود ۶۰ درصد از کل درآمد بودجه در سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ و تولید ناخالص داخلی نفت ۳۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی اسمی را تشکیل می‌دهد.

این آژانس خاطرنشان کرد قیمت نفت در سرانه مالی عربستان سعودی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ بالای ۹۰ دلار در هر بشکه باقی بماند و در سال ۲۰۲۵ به ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست