بازدید 4208

سرلیست‌های اصولگرایان

کد خبر: ۱۲۲۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ 07 February 2024

به گزارش «تابناک»، «دنیای‌اقتصاد» نوشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که اختلافات میان سه گروه شورای ائتلاف، شورای وحدت و امنا (شریان و ۱۰ حزب کوچک) در اردوگاه اصولگرایان آن‌چنان است که آنها قادر نیستند تا روز انتخابات به اجماع برسند. قالیباف، باهنر و رسایی نیز به‌عنوان سرلیست‌های این سه ائتلاف انتخاب شده‌اند.

سرلیست‌های اصولگرایان

در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصولگرایان روزهای سختی را برای رسیدن به وحدت می‌گذرانند. روزهای پر از تشتت و اختلاف برای اجماع برسر یک لیست یا لیست‌های حداقلی برای تصاحب کرسی‌های سبز پارلمان. اختلافات میان آنها آن‌قدر عمیق است که بعید است تا پیش از ۱۱اسفند به راهکاری برای تفاهم دست یابند. این اختلافات ریشه‌دار است و طی سال‌های گذشته نیز با اضافه شدن احزاب و تشکل‌های جدید به جریان اصولگرایی این اختلافات ریشه‌دارتر شده است. حالا دیگر احزاب و تشکل‌های قدیمی این جریان، میدان‌دار نیستند. بازی اصلی در دستان تشکل‌های تازه تاسیس وابسته به این جریان است و این جریان سیاسی را به دنبال خود می‌کشند‌. حالا اصولگرایان سنتی بی‌آنکه بخواهند جای خود را به اصولگرایان تندرو یا نواصولگرایان داده‌اند و در هر موسم انتخاباتی باید رضایت این گروه تازه از راه رسیده را کسب کنند. این اختلافات از سال گذشته بیشتر شده است. همان زمان که غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با هشدار نسبت به اختلافات درون جبهه انقلاب، بر حفظ وحدت تاکید کرد و خواستار پرهیز از اختلافات درونی شد.

مجموعه تحولات رخ داده در میـــــــان اصولگرایان تاکنون که تنها ۲۳روز به انتخابات مجلس دوازدهم باقی است نشان می‌دهد نه تنها اختلافات حل نشده، بلکه هرکدام از شاخه‌های این جریان در مسیر مورد نظر خود حرکت می‌کند. در کنار این جدال‌ها هر چند سخن گفتن از یک لیست واحد میان اصولگرایان دور از انتظار به نظر می‌رسد، اما برخی سخنان و تحولات در این جریان را می‌توان به تلاش آنها برای تمرکز ‌روی لیست‌های حداقلی (سه لیست) و در تحلیلی دیگر‌(چهار لیست) تعبیر کرد. در این میان برخی خبرها حاکی از آن است که بخش اصلی این اختلافات به بستن لیست انتخاباتی در تهران و افراد مورد نظر برای سرلیستی در پایتخت معطوف است و تا کنون هیچ کدام از راهکارها برای ائتلاف اصولگرایان در تهران نتیجه‌بخش نبوده است‌.

 استارت جدایی رسمی اصولگرایان

همزمان با این شنیده‌ها روز دوشنبه شورای وحدت به‌طور رسمی اعلام کرد در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور لیست مستقل ارائه می‌دهد. خبری که می‌توان از آن به عنوان نقطه آغازین جدایی رسمی اصولگرایان از هم در انتخابات مجلس یاد کرد. هر چند پس از اعلام این خبر، محمدعلی رضایی‌خراسانی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای وحدت استان تهران در گفت‌وگو با «ایلنا»، در پاسخ به این سوال که آیا شورای وحدت قرار است در انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت مستقل کاندیدا معرفی کند، گفت: شورای وحدت هنوز در حال صحبت با سایر همفکران است که ببیند می‌تواند به توافق برسد یا خیر. اگر به توافق نرسند، به صورت مستقل شرکت می‌کنند.

روز گذشته نیز شهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرد در استان‌ها ممکن است برخی نامزدهای ما و «شورای ائتلاف» مشترک باشند، اما اساسا در حال آماده‌سازی لیست مستقل خود هستیم؛ البته اگر این نامزدها با گروه‌های سیاسی و انقلابی دیگر مشترک باشند، مشکلی پیش نخواهد آمد. به گزارش مهر، صدر با بیان اینکه لیست شورای وحدت در تهران در حال نهایی‌شدن است، گفت: در استان تهران، مصاحبه‌های اولیه از نامزدهای انتخاباتی شورای وحدت انجام شده و ارزیابی نهایی هم صورت خواهد گرفت. با این تفاسیر به نظر می‌رسد مشکل اصلی همان‌طور که بالاتر ذکر شد بر سربستن لیست انتخاباتی در تهران است و احتمالا بخشی از اصولگرایان در شهرستان‌ها با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد‌.

مصطفی پورمحمدی، اسدالله بادامچیان، محمد‌رضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، لاله افتخاری، نیره قوی، حجت‌الاسلام محمدجواد جلالی، متین منتظمی و منوچهر متکی اعضای هیات مرکزی انتخابات شورای وحدت هستند. مصطفی پور‌محمدی ریاست شورا و منوچهر متکی سخنگویی شورا را بر عهده دارند. شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از این است که محمد‌رضا باهنر در تهران به عنوان سرلیست شورای وحدت انتخاب شده است.

 اختلاف درمورد سرلیستی تهران

شورای ائتلاف نیز با هدایت غلامعلی حداد‌عادل و محمدباقر قالیباف در سوی دیگر قرار دارد که به نظر می‌رسد محل اختلافش با شورای وحدت درمورد سرلیستی محمدرضا باهنر و محمدباقر قالیباف در تهران باشد. پیش از این برخی خبرها از احتمال اینکه محمدرضا باهنر سرلیست شورای وحدت در تهران باشد حکایت می‌کرد و درهمین حال محمد‌باقر قالیباف نیز به عنوان سرلیست شورای ائتلاف در تهران در نظر گرفته شده است. با این اوصاف با توجه به اعلام شورای وحدت مبنی بر ارائه لیست مستقل به نظر می‌رسد این دو تشکل نتوانسته‌اند اختلافات خود را حل کنند. شنیده‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که سرلیستی محمدباقر قالیباف در شورای ائتلاف قطعی شده است.

درهمین حال روز ۱۱بهمن ماه امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از عضویت ۱۰ چهره جدید به تیم انتخاب کاندیدا در این تشکل سیاسی اصولگرا خبر داد. شهاب مرادی، کاظم انبارلویی، عباس سلیمی‌نمین، علیرضا دبیر، صدیقه حجازی، محمود رضوی، محمد رئیس‌زاده، پیام تیرانداز، مهدی عباسی و غلامرضا خواجه‌سروی اعضای جدید شورای انتخاب هستند که انتخابشان به سبب نزدیکی به محمد‌باقر قالیباف کار را برای انتخاب سرلیست مشترک با شورای وحدت مشکل کرده است. انتخاب این ۱۰ چهره جدید بدیلی قانونی در اساسنامه شورای ائتلاف است که اگر از میان اعضای ۳۰ نفره این شورا فردی نامزد انتخابات شود، دیگر نمی‌تواند در شورای انتخاب حضور بیابد. از همین‌رو ۱۰ چهره جدید به چهره‌های باقی مانده از اعضای ۳۰ نفره شورای ائتلاف در چارچوب شورای انتخاب اضافه شده‌اند.

پایداری‌ها و شریانی‌ها چه می‌گویند‌؟

در سوی دیگر این اختلافات پایداری‌ها قرار دارند که طی تمام سال‌های گذشته سازشان با دیگر اصولگرایان ناکوک بوده است‌. انتخاب اصلح به عنوان کلید‌واژه آنها محور اصلی این ساز ناکوک است‌. با این همه شنیده‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که پایداری با وجود همه اختلافات در حال مذاکره با شورای ائتلاف است و مایل است به این شورا بپیوندد. درهمین راستا روز گذشته مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری درباره احتمال ائتلاف جبهه پایداری با شورای ائتلاف تصریح کرد: با دوستان خود در شورای ائتلاف صحبت کرده‌ایم و اکنون نیز برخی جلسات و گفت‌وگو‌هایی با آنها داریم.

ما صراحتا به آنها گفتیم که اگر منظور از وحدت، همگرایی و همراهی بر اساس شاخص‌ها و معیار‌ها باشد، آماده‌ایم و از ائتلاف استقبال می‌کنیم، اما اگر مقصود از وحدت، قرار گرفتن دوستان و آشنایان در لیست و ترجیح آنها به شاخص‌ها باشد، راه خودمان را خواهیم رفت. به گزارش تسنیم وی افزود: ما خواهان وحدت هستیم و از آن استقبال می‌کنیم، اما وحدت بر اساس شاخص‌ها را قبول داریم. اینکه برخی می‌گویند ما محور وحدت هستیم و بیایید به آنچه ما می‌گوییم گوش کنید تا وحدت حاصل شود، ما این نگاه را قبول نداریم و معتقدیم که وحدت باید بر اساس معیار‌ها باشد.

رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری درباره اینکه احتمال ارائه یک لیست واحد از سوی جبهه پایداری و شورای ائتلاف چقدر است نیز خاطرنشان کرد: جلسات و گفت‌وگو‌ها برقرار است، اما واقعا نمی‌دانم نتیجه چه خواهد شد. اینکه این گفت‌وگو‌ها نتیجه بدهد یا نه، بستگی به رفتار شورای ائتلاف دارد اگر بخواهد بر اساس معیار‌ها عمل کنند ما آمادگی داریم. آقاتهرانی همچنین گفت: اگر جبهه پایداری و شورای ائتلاف نتوانند لیست واحد بدهند، بهتر است دو گروه تلاش کنند تا گزینه‌های مشترک بیشتری در لیست داشته باشند. ما به عنوان جبهه پایداری درصورتی که ۲ لیست ارائه شود سعی خواهیم کرد که گزینه‌ها اشتراکی‌مان با دوستان شورای ائتلاف بیشتر باشد.

  «امنا»؛ جریان سوم

«شریان» به عنوان مهم‌ترین تشکل سیاسی که هم اکنون نمایندگان سطح بالایی در دولت دارد، در روزهای اخیر برای اینکه از رقابت ائتلافی با دو جریان ائتلافی دیگر اصولگرا عقب نماند، مذاکرات خود را با احزاب کوچک‌تر آغاز کرده است که مهم‌ترین آنها «مصاف» به رهبری رائفی‌پور است و همین‌طور «عدالتخواهان». البته باید به این لیست حدود ۱۰ تشکل سیاسی دیگر نیز اضافه کرد. عنوانی که برای این ائتلاف جدید انتخاب شده است، «امنا» است. شنیده‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که سرلیستی حمید رسایی نیز در این ائتلاف تقریبا نهایی شده است.  شریانی‌ها هم که خود را جوان‌ترین جریانی سیاسی-اجتماعی کشور می‌نامند، روز گذشته اعلام کردند که لیست مستقل خواهند داد‌.

به گزارش «ایرنا»، ابوالقاسم جراره دبیرکل شریان گفت: اگر در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریان‌ها بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسط ما فراهم نباشد، لیست مستقل خواهیم داد. وی اظهار کرد: مبنای کار ما بر ائتلاف با دیگر جریان‌های حاضر و فعال در انتخابات است و ما به دنبال ائتلاف با دیگر جریان‌های انقلابی بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی هستیم که داریم و آن را اعلام کرده‌ایم.  به همه اینها مصافی‌ها را هم باید اضافه کرد که تحت زعامت رائفی‌پور، بنیان‌گذار موسسه مصاف و متحد این روزهای پایداری و شریان مسوولیت تخریب محمد‌باقر قالیباف را با هدف جلوگیری از سرلیستی محمد‌باقر قالیباف در لیست‌های اصولگرایان برعهده گرفته است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد تنها عاملی که می‌تواند احزاب چند پاره اصولگرایان را به هم نزدیک کند و مانع از بسته شدن لیست‌های متعدد انتخاباتی میان آنها شود، رسیدن جریان اصلاحات و اعتدالیون به یک لیست واحد و قوی باشد. اما با دست‌فرمان موجود به نظر می‌رسد اصولگرایان حداقل با ۳ لیست مهم وارد گود انتخابات خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست