بازدید 6974
ادعای عجیب زاکانی درباره اتوبوس‌های برقی ساخت داخل

طلب اتوبوس مجانی از تولیدکنندگان داخلی همزمان با خرید میلیارد دلاری در چین!

تامین اتوبوس برای مدت طولانی در اولویت کاری مسئولان نبوده و حالا که اوضاع وخیم شده و آلودگی هوا هم شدت گرفته، تامین نسخه پاک و برقی، آن هم در زمانی کوتاه را در دستور کار قرار داده‌اند و آنقدر این مسیر را پرشتاب پی گرفته اند که حتی فراموش کرده اند پول سفارش ثبت شده را بپردازند! پولی که حالا قرار است چندین برابرش را به شیوه ارزی بپردازند!
کد خبر: ۱۲۲۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ 07 February 2024

ادعای جنجالی شهردار تهران درباره حمل‌و‌نقل عمومی ـ که یکی از معضلات بزرگ این‌روز‌های پایتخت است ـ بار دیگر حاشیه ساز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ شهردار تهران که به دلیل کمبود اتوبوس‌های شهری و سهم زیاد ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی در آلودگی هوای پایتخت، تحت فشار رسانه‌ها و افکارعمومی قرار دارد، با انتشار پستی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی، توپ را به زمین خودروساز داخلی انداخته تا به این شیوه بتواند انتقاد‌ها را از خود دور کند.

زاکانی نوشت: «در سفر دوم به چین، قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی نهایی شد. بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم، آن‌ها با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، کامل به تعهدات خود عمل نکردند. ما نمی‌توانیم مردم را معطل گروکشی‌ها و بی‌تعهدی برخی خودروسازان داخلی کنیم.»

طلب اتوبوس مجانی از تولیدکنندگان داخلی همزمان با خرید میلیارد دلاری در چین!

این ادبیات تند البته از زاکانی عجیب نیست، ولی اینکه ضعف شدید در تامین اتوبوس شهری، نتیجه عدم انجام تعهد توسط تولیدکنندگان داخلی است، آن هم تولیدکنندگانی که با قیمت بالاتری (نمی‌دانیم منظور شهردار بالاتر از قیمت جهانی بوده یا بالاتر از قیمت داخلی؟!) با شهرداری تهران معامله کرده‌اند، قابل تامل به نظر می‌رسد.

موضوع کنجکاوی برانگیز که پیگیری آن به نکات جالب توجهی می‌رسد؛ از جمله اینکه یک منبع آگاه با رد ادعای شهردار می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم و خبرش در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی منتشر شده، فقط یک مورد قرارداد خرید و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهرداری و شرکت تولیدکننده داخلی در تیرماه امضا شده که تا امروز حتی یک ریال پرداختی از سوی شهرداری انجام نشده است. نمی‌دانیم شهردار محترم از چه تعهدی حرف می‌زند؟!»

البته این پایان ماجرا نیست، چون یکی از بازیگران بزرگ صنعت اتوبوس‌سازی کشور در واکنش به این ادعای شهردار گفت: «می‌توانم بگویم حتی یک دستگاه اتوبوس هم از میزان تعهدات خود عقب نیستیم و به هر میزان شهرداری پول داده، اتوبوس تحویل گرفته است. کاش آقایان در شورا و شهرداری، مثل قرارداد با طرف چینی به شرکت‌های داخلی پول می‌دادند و با ما هم مثل خارجی‌ها رفتار می‌کردند نه اینکه جای پرداخت نقدی و بموقع تعهدات، ملک و اسناد آتی بدهند و با بانک‌ها پاسکاری کنند!»

ادعایی که یک مقام آگاه در حوزه حمل و نقل شهری در تایید آن می‌گوید: «اگر شهردار تهران در مورد این قرارداد، سند و مدرک پرداختی مالی دارد ارائه دهد تا با شفاف سازی مردم و کارشناسان متوجه شوند، ادعای چه کسی صحیح است. شاید مدیران مالی شهرداری مطالب دیگری به آقای زاکانی گفته‌اند، وگرنه معنی ندارد بدون پرداخت پول، منتظر دریافت اتوبوس باشند. اگر شهرداری در همان تابستان به تعهدات مالی خود عمل می‌کرد، امروز تحویل اتوبوس‌های برقی شروع شده بود.

البته آقای زاکانی ادعای دیگری هم در مورد قیمت گران‌تر اتوبوس‌های داخلی نسبت به رقبای چینی طرح کرده که آن هم با واقعیت موجود تطابق ندارد. دانش بکار رفته در اتوبوس‌های برقی داخلی یک نسل جلوتر و برتر از نمونه چینی خریداری‌ شده است و قطعا در این زمینه توان تولید ما با بهترین نمونه‌های خارجی قابل رقابت است، با این حال اگر ارزان‌تر از اتوبوس چینی نباشد، در یک سطح قرار دارد. کاش مسئولی در رده ایشان کمی بررسی می‌کرد و علیه تولید ملی موضع نمی‌گرفت.»

طلب اتوبوس مجانی از تولیدکنندگان داخلی همزمان با خرید میلیارد دلاری در چین!

اظهارنظر‌هایی که نشان دهنده وضعیت عجیب حاکم بر عرصه مدیریت شهری در پایتخت است. اینکه تامین اتوبوس برای مدت طولانی در اولویت کاری مسئولان نبوده و حالا که اوضاع وخیم شده و آلودگی هوا هم شدت گرفته، تامین اتوبوس برقی آن هم در زمانی کوتاه را در دستور کار قرار داده و آنقدر این مسیر را پرشتاب پی گرفته اند که حتی فراموش کرده اند، پول سفارش ثبت شده را بپردازند؛ آن هم در حالی که می‌دانند بخشی از این تولید به واردات برخی قسمت‌ها وابسته و امری هزینه بر است.

نکته‌ای مهم که نمی‌توان بی اشاره به آن از تعهد و بی تعهدی حرف زد، مگر آنکه قرار به فرافکنی یا توجیه واردات و مسائلی از این دست باشد؛ وارداتی که انجام نخواهد شد، مگر با پرداخت پول، آن هم مبالغ بسیار هنگفت ارزی، زیرا شهردار تهران از خریداری ۲۵۰۰ اتوبوس (۵ برابر قرارداد داخلی) خبر داده که معنایی ندارد، جز اینکه چندین برابر مبلغ کل قرارداد داخلی که حتی بخش کوچکی از آن را هم پرداخت نکرده‌اند، قرار است به شیوه ارزی به تولیدکننده چینی بپردازند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۰
به چین ما نفت میدیم نه پول پول نداریم که به داخلی بدیم دوما داخلی ها اذیت می کنند یک سال هیچی نساختن میخاهید تهران در الودگی خفه بشه با لج بازی هایی که شماها با دولت میکنید مثل واکسن که اخرم معلوم نشد چی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
خودرو سازی داخلی تعطیل بشه والله همه کشور دعایتان می کنند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
با شرکت در انتخابات به آمریکا و اسرائیل می‌گوییم این گوی و این میدان!

وعده ما روز جمعه 11 اسفند پای صندوق های رای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

با وجود گلایه‌های اقتصادی مردم نمی‌شود برویم مذاکره کنیم و استقلال کشور را بفروشیم و از آمریکا تقاضا کنیم به ما صدقه بدهد.
حفظ و دفاع از انقلاب ایجاب می‌کند که هر کس گوشه‌ای از کار را بگیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:

با چینی ها به توافق رسیدیم تا با مشارکت مشارکت آنها و طراحی «ایرانی - اسلامی» از سوی ایرانی‌ها، هتل، ساختمان، شهربازی و پارک آبی در تهران ساخته شود.
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
شخصا نمیتوانم ادعاهای زاکانی را باور کنم

در جاییکه سالهاست که دفاع از تولید ملی شعار شده

چرا ایشان که ادعاهایشان گوش فلک را کرده

اینطور دارند در خرید اتوبوس و ون و تاکسی و ساخت

مسکن و هتل و مدرسه و بیمارستان تماما و یکطرفه با

چین کمونیست قرار داد میبندند و حتما فردا چمران هم اظهار بی اطلاعی خواهد کرد !!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
زاکانی کارش درسته و این شرکت‌های خودروساز بدنام و شرکت‌های بدنام سهامدارش گاو پیشانی سفید هستند.
آقای زاکانی پل ضد برف پایتخت که این همه تبلیغ کردی و همه جای تهران بنر زدی وقتی 2 سانت برف اومد چطور شده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
شانس اوردیم که امسال فقط چند ساعت برف امد

والا با این مدیریت ضعیف و ناکارامد و شعار زده زاکانی و رفقایش بیچارا شده بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حالا برق لازم برای این تعداد اتوبوس و ون و تاکسی برقی دارند ؟؟؟؟؟؟

وقتی برای تولید برق . اجبارا مازوت بسیار خطر ناک سمی و سرطانزا در نیروگاهها میسوزانند

چه تفاوتی دارد با سوزاندن بنزین مخلوط با نفتای پتروشیمی بسیار الوده کننده و سمی سرطانزا ؟؟؟

حداقل اتوبوسها و تاکسی های فعلی با گاز شهری کار میکنند و کمتر هوا را آلوده میکنند
اشغال چینی فرقش با اشغال تولید داخل چیه؟!
پاسخ ها
محمود
| Hong Kong |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
چینی آشغال نیست
نخرید مشکلی نیست اتفاقا بهتر ولی درست فکر کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
آشغال چینی به مراتب بهتر از آشغال داخلی است!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
فرقی ندارن هردو رانت دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
هزینه نگهداری و تامین قطعات خودرو چینی بعد از ۲سال بیشتر از یک خودروی داخلی میشه به ویژه که هزینه باتری این خودروها که بسیار سنگینه
ایشان مثلا نماد اصولگرایی و حمایت از تولید داخل هستند. خرید از خارج که کار هر بچه ای هست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
بچه به اندازه نیازخودش میخردومیخورد بعضی مازادبرنیازخود ودوستانشان بچه خودی رادراولویت قرارمیدهد بعضی باایرادبیجاگیری غریبه ها رادراولویت میگذارند کاش رفتارهمه مثل رفتار بچه ها پاک بود
به هر حال چینی ها خیلی سخت پولی بابت نفت دریافتی می دهند و با کالاها و خدمات چینی جایگزین می کنند اتوبوس هم یکی از آنها
تابناک چه حرفی میزنی؟ خب اونوقت پورسانت سنگین قرارداد خارجی به کی برسه؟
لطفا یه نفر که ریاضیش خوبه حساب کنه در حال حاضر هر روز چقدر نفت میفروشیم و یه ماهش به تومان چقدر میشه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حرف خوبی زدی
خب حساب کنید
با دلار آزاد 50 هزارتومن هم حساب کنید
بر فرض صادرات یک و نیم ملیون بشکه نفت و نفت 77 دلار کمتر از 300 هزار تومن یارانه می رسد.
حتی اگر استخراج نفت هم مجانی باشد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
یا من ریاضی ام خوب نیست یا خیلی بیشتر از عددی هست که جناب 12.52 فرمودن
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
با همین اعدادی که فرمودین در یک روز میشه حدود 6هزار میلیارد تومان گر ماشین حساب ما درست باشه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
پول نفت میدن دان مرغ گوشت تخم مرغ یک عده فربه میشن هیچی هم ارزان نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
به تومان اصلا حساب نمیشه کرد ماشین حساب هنگ میکنه و شاخ درمیاره!!!به همون دلار سالار بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
با احتساب دلار ۵۰ تومن و نفت ۷۷ دلاری و فروش ۱.۵ میلیون بشکه ادعایی میشه حدودا ماهی ۱۳۷ تریلیارد تومن
حالا یارانه ۳۰۰ هزار تومنی برای ۶۰ میلیون نفر می شه ۱۸ تریلیارد تومن
بقیه درآمدها و معادن و مالیات و غیره رو حساب نکردیم.
از پایدارچی جماعت غیر از این چیزی در نمی اد فقط شعار فقط شعار !!! توان علمی و عملی بسیار ضعیف !! شورای شهر در نگه داشتن زاکانی بهمان اندازه خود زاکانی مقصر است
این قراردادها اگه اجرایی نشه و برای مردم منفعت نداشته باشه،برای آقایون هم جوره سود دارد،از حق ماموریت دلاری و سیر و سیاحت بگیر تا احیانا پورسانت و هدایای چرب و شیرین
برای تهران اتوبوس نخرید
مینی بوس برقی به تعداد زیادتر بخرید
خیلی خیلی مناسب تهرانه و کار را سریعتر انجام میده
معطلی کمتری داره
و تکنولوژی پایینتر
به سرعت ایرانیها سرویس کردن و حتی کپی کردنشو یاد میگرن . شک نکنید .اتوبوس 12 متری نخرید . بعد ببین شهردار که رشتش این نیست شما خیابان یکطرفه را وقتی این مینی بوسها را خریدید از تهران حذف کنید شما تو همین چین اگر یک خیابان یکطرفه دیدید. به هر حال این دوتا راه حل را درنظر بگیرید مینیبوس یه تعداد بیشتر - خیابان 2طرفه
این حرفها بهانه است.
گیریم اوتوبوس داخلی گرونتر باشه، تو باید از داخلی بخری تا "تورم کمتر و تولید بیشتر" که شعار امسال هست رو تحقق ببخشی..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
این شعارها را فقط باید دولت روحانی و خاتمی دنبال کنن دولت احمدنژاد و رییسی معافند ؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
هر چند هیچ کدوم از دولتها فرقی تو بدبختتر کردن مردم نداشته و ندارن ولی ۱۳:۲۲ گل گفتی
شاید مجبور هستند از چین خرید کنند بدلیل مطالبات نفتی و در این صورت کاش صادقانه صحبن کنند و یا حداقل از ظرفیت مشاوره ای داخل استفاده کنند .
در ماجرای خرید هواپیماهای ایرباس که همه داد میزدین دولت روحانی داره برای خارجی ها کار آفرینی میکنه در حالی که ما نمیتونیم هواپیما بسازیم . الان چطور شده برای خرید اتوبوس برقی و تاکسی برقی که میشه داخل تولید کرد کسی صداش درنمیاد؟
چه میکنند این جناب شهردارمحترم باشهر درتاریخ صدوپنجاه سالی که شهرداری دردنبا اختراع شده چنین بی انظباتی نبوده شورای شهرهم که بخواب رفته وباشهردارمحترم قهرکرده وکاری بکارش ندارد چقدربجابوددرکشورمادوران شورای شهر ومجلس محترم یک یا حداکثردوسال بودچون معمولاًکارمثبتی که انجام نمیشود حداقل ایجاد مشکلات زیاد طول نکشند
آقای زاکانی لطفا درباره اموال و دارایی های داماد های گرامی شان شفاف سازی نمایند!
کجای مدیران خودروسازی ها و خودروسازی ها دولتی و مونتاژکارها رفتاری قابل دفاع دارند.
ناراحت نباشید بصورت انقلابی دست در جیب مردم کرده و با تغییر قیمت دلار و تورم پول را به برادران چینی شان پرداخت میکنند کی واجب تر از اجنبی؟
تابناک خدا خیرت بده از این خودروسازا دفاع کن خیلی مظلوما
مدیونه هر کی فکر کنه کسی با خودروسازا سر و سری داره
این جناب شهردار در هیچ مورد نه اختیار دارد نه اصلا وقت دارد که برای رفع مشکل طراحی کند
ایشان حتی در موردبرنامه هائی که صحبت کرده اند هم توام پیگیری و اجرا ندارند
ایشان چندی قبل مصاحبه کردن و فرمودن که به چندین دلیل ازجمله ترافیک کم استفاده از پلهای عابر پیاده و زرشک کردن چهره شهری دستور داده اند که کلیه پلهای فلزی عابر پیاده جمع آوری شود
یکمااه از دستور ایشان نگذشته که شهرداری منطقه 22 احتمالا بخواسته مرکز تجاری پارسه در بلوار اردستانی
شروع به ساخت پل کرده اند
در این منطقه که دارای ابو هوا و منظره زیبای طبیعت دارد احداث این پول فقط برای تامین خواسته یک مرکز تجاری
باید لغو شود
اولا" با خرید اتوبوس برقی مشکل آلودگی بر طرف نمی شود. چرا که بنزین تولیدی کیفیت لازم را ندارد و وزارت نفت باید با کمک نخبه های این صنعت کیفیت بنزین را بالا ببرد و مهمتر از آن کیفیت بسیار پایین خودروهای تولیدی داخل است که بیشترین آلودگی را تولید می کنند و کسی حاضر نیست یک تصمیم اساسی بگیرد و خودرویی مناسب مثل تویوتا را در دستور کار مونتاژ خودرو سازان قرار بدهد.
دوما" آقای زاکانی تخصص و مدیریت لازم برای اداره شهری مثل تهران را ندارد. بکار گیری افرادی که صرفا" از روی دوستی و رانت در بعضی کارهای اجرایی مانند مترو صورت گرفته، به مشکلات شهر افزوده است.
تعطیلی دو حودرو ساز داخلی یعنی رضایت کامل مردم ایران اما کو گوش شنوا مردم هم از لخاظ روحی و روانی هم از لحاظ مادی به روز سیاه نشوندن هر چی هم که میگیم کو گوش شنوا بخدا تعطیلی دو خودرو سازی یعنی رونق اقتصاد کار و تلاش و یاد گیری تکنو لوژی روز تغطیلی دو خودرو ساز یعنی هوای پاک نصف شدن مصرف بنزین یعنی نبود نیرو بیکار در جامعه بوسیله خدمات پس از فروش محصولات حارجی
رفته چین چند تا ماساژور ماساژش دادند ، حالا نظرش عوض شده !
کمیسیون چی میگه؟
حرف تا عمل
حمايت از صنعت داخلي فقط حرف
اين زاكاني انكار نه تعادل در رفتار داره نه در گفتار و نه در اعتقاد
كاش تمركز بيشتري بر عملكرد خود و اطرافيان بي تخصص داشت.
در ضمن چرا چين بره از همون جاي كه دختر خانومش تابعيت داره و با سختي ادامه تحصيل داد از اون رانت براي ارائه خدمات براي مردم تهران استفاده كنه
برق اتوبوس از کجا تامین خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مجبور خواهند شد که مازوت بسیار خطر ناک سمی و سرطانزای بیشتری را در نیروگاهها بسوزانند

و حتی در تابستان و بهار هم همه را در دود سمی خفه و یا دچار سرطان کنند و شاید راحت شویم
رانت و شرکت وارد کننده و همه اینا مال آقایونه، دیگه چه چیزش عجیبه؟
خوروسازان بنام ایرانی درحقیقت مونتاژکار:شبیه فرزندان لاتی هستند که به خانواده ای درآن رشد ونمو کردن هم خیانت میکنند؟!
رانت وارد کننده دهن همه رو میبنده و چشمشونو کور میکنه!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست