بازدید 1873

هدبند جدیدی که خواب دیدن را کنترل می‌کند!

شاید به زودی با کمک یک هدبند مجهز به هوش مصنوعی بتوانیم خواب‌ها را تحت کنترل خود درآوریم.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 07 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، یک استارت‌آپ فناوری فعال در حوزه هوش مصنوعی از کاربران می‌خواهد تا خواب‌های خود را با یک هدبند دنبال کنند که به آنها امکان می‌دهد تا سرگردانی‌های شبانه خود را در یک حالت از خواب شفاف تحت کنترل درآورند.

به نقل از دیلی‌میل، استارت‌آپ «پرافتیک»(Prophetic) در سال ۲۰۲۵، هدبند ۲۰۰۰ دلاری «هالو ای‌آی»(Halo AI) را عرضه خواهد کرد که به کاربران کمک می‌کند تا کنترل بی‌نظیری را روی خواب‌های خود داشته باشند و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که در بیداری خود با آنها روبرو هستند.

این هدبند از روش «الکتروانسفالوگرافی» (Electroencephalography) برای ثبت کردن فعالیت الکتریکی مغز و از روش «تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی» یا «اف‌ام‌آرآی»(fMRI) برای بررسی فعالیت مغز با اندازه‌گیری جریان خون استفاده می‌کند.

با وجود این، کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که اثرات بلندمدت هدبند هالو ای‌آی چه می‌تواند باشد و هشدار داده‌اند که استفاده کردن از صداهای با فرکانس بالا برای تحریک مغز می‌تواند توانایی شناختی ما را برای پردازش خاطرات کوتاه‌مدت مختل کند.

پروفسور «مارک بلاگرو»(Mark Blagrove) پژوهشگر آزمایشگاه خواب «دانشگاه سوانسی»(Swansea University) گفت: ما به ندرت خواب‌های شفاف می‌بینیم. شفاف نبودن خواب‌ها ممکن است بخشی از عملکرد مؤثر آنها باشد.

الکتروانسفالوگرافی و اف‌ام‌آرآی با هم کار می‌کنند تا یک نقشه دقیق را از مغز ارائه دهند و خواب‌های شفاف را القا کنند. خواب شفاف، به حالتی از خواب گفته می‌شود که شخص هنگام خواب می‌داند که خواب است.

استارت‌آپ پرافتیک، از داده‌های الکتروانسفالوگرافی برای تعیین زمان ورود کاربر به «خواب با حرکت سریع چشم»(REM) استفاده می‌کند و سپس، روش اف‌ام‌آرآی را برای القای خواب‌های شفاف و پیگیری پاسخ دادن به بزرگترین پرسش‌های زندگی به کار می‌برد.

خواب با حرکت سریع چشم، یک حالت خواب عمیق است که شخص در آن رویاپردازی می‌کند. هدبند می‌تواند صداهای با فرکانس بالا را برای تحریک فعالیت مغز ارائه دهد تا خواب‌های شفاف را القا کند، نگه دارد و بر آنها تأثیر بگذارد.

بلاگرو ادامه داد: امکان دارد که تحریک صوتی بتواند فعالیت مغزی با فرکانس بالا را که با شفافیت مرتبط است، القا کند. از تحریک صوتی برای القای امواج با فرکانس پایین در «خواب موج آهسته» (SWS) یا خواب عمیق استفاده شده و به همین دلیل، این روش پیشنهادی معتبر است.

«اریک ولبرگ»(Eric Wollberg) مدیرعامل و از بنیانگذاران پرافتیک، در یک ویدئو ضمن توضیح نحوه عملکرد هدبند هالو ای‌آی گفت: نیازی نیست که کاربر کاری را برای القای خواب‌های شفاف انجام دهد. در عوض، زمانی که هدبند را می‌بندد، همه چیز به‌ طور خودکار رخ خواهد داد.

نکته‌ای که در مورد این فناوری جدید هوش مصنوعی وجود دارد، این است که دانشمندان نمی‌دانند اگر مغز یک شخص به طور مداوم در معرض صداهای با فرکانس بالا قرار بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دانشمندان معتقدند خواب‌ها، عملکردهای اساسی دارند که برای رشد شناختی ما ضروری هستند. از جمله این عملکردها می‌توان به پردازش تجربیات عاطفی و بروز ترس در صورت تغییر یافتن خواب‌ها اشاره کرد.

خواب‌های شفاف می‌توانند اثرات مخربی را نیز بر زندگی واقعی داشته باشند و با کابوس یا فلج خواب همراه شوند. به گفته «بنیاد ملی خواب آمریکا» (NSF)، خواب‌های شفاف طولانی و شدید ممکن است شخص را بیش از اندازه تحریک کنند و به افزایش استرس و بدتر شدن خواب منجر شوند.

استارت‌آپ پرافتیک هفته گذشته، امکان ثبت‌نام را در یک برنامه آزمایشی بتا برای هدبند هالو ای‌آی خود فراهم کرد اما افرادی را که مبلغی را برای پیش‌سفارش واریز کرده‌اند، برای دریافت هدبند در اولویت قرار می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی