بازدید 3428
گزارش کامل سومین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سومین روز محل نمایش چهار فیلم است که در میان آنها، فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» بیش از دیگر آثار در معرض توجه هستند.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ 03 February 2024

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سومین روز محل نمایش چهار فیلم است که در میان آنها، فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» بیش از دیگر آثار در معرض توجه هستند.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از شامگاه یازده بهمن با برپایی افتتاحیه رسماً آغاز شد و نمایش فیلم‌ها از 12 بهمن تا 20 بهمن در چار سانس در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد، سینماهای صنوف و همچنین اکران‌های مردمی جریان دارد. جزئیات کامل فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید. جدول برنامه نمایش سینماهای مردمی را از  اینجا و جدول برنامه نمایش سینماهای صنف را از اینجا را می‌توانید دانلود کنید. به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.

۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد. از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

 

نکته قابل تامل سهم اندک بخش خصوصی از جشنواره فجر چهل و دوم است. طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با 12 فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره 42 را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با 7، سازمان هنری رسانه ای اوج با 4، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 3 و موسسه سینما شهر و بنیاد فرهنگی روایت فتح که هر کدام تنها با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی، «رکسانا» پرویز شهبازی، «لاک‌پشت» بهمن کامیار، «بی سرو  صدا» مجیدرضا مصطفوی و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری آثار بخش خصوصی بودند که غیبت شان در جشنواره فجر محسوس است.

 

 

فیلم‌های روز سوم

 

 

صبح اعدام

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی
تهیه کننده: علی شیر محمدی
کارگردان: بهروز افخمی
نویسنده: بهروز افخمی
بازیگران: ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی
مدیر فیلمبرداری: حسنعلی اسعدی
خلاصه داستان: برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ 

 

 

نشست خبری «صبح اعدام»

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

نشست خبری فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی در سانس نخست سومین روز این رویداد، ۱۴ بهمن ماه در خانه رسانه برگزار شد.

در این نشست، بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، علی شیرمحمدی (تهیه‌کننده)، حسن‌علی اسدی (مدیر فیلمبرداری)، رضا سورانی (تدوین‌گر)، محسن دارسنج (مدیر چهره‌پردازی)، امیرحسین گل‌محمدی (صدابردار) و ارسطو خوش‌رزم، مهرداد نیکنام، مسعود، شریف، محسن آوری از جمله بازیگران «صبح اعدام» در این نشست خبری حضور داشتند.

در ابتدای نشست، بهروز افخمی کارگردان فیلم در پاسخ به این پرسش که چرا این شکل از روایت‌ را انتخاب کرده است، گفت: روایت مستندگونه را انتخاب کردیم؛ زیرا مناسب این قصه و فیلم بود.

وی افزود: این فیلم، دارای المان‌های مستند، مانند نریشن است، البته نقل‌قول‌هایی هم در فیلم وجود دارد که خود طیب حاج‌رضایی بیان کرده بود و ما در سکانس‌های زندان آوردیم.

این کارگردان با اشاره به موسیقی «صبح اعدام» بیان کرد: موسیقی در این فیلم مرموز، خیال‌انگیز، متافیزیکی و جنبه‌ای از دنیای ماوراست.

افخمی در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم به سراغ اقتباس خواهد رفت یا نه، مطرح کرد: در اکثر کارهایم از اقتباس استفاده کرده‌ام اما این فیلمنامه، اقتباسی به حساب نمی‌آید و بر مبنای گزارش‌های روزنامه کیهان و اطلاعات، این فیلمنامه را نوشته‌ایم.

در ادامه این نشست، علی شیرمحمدی تهیه‌کننده و طراح صحنه و لباس این اثر عنوان کرد: پیش‌تر تجربه‌های خوبی با علیرضا افخمی داشته‌ام. در این‌ پروژه هم همزمان کار تهیه و طراحی صحنه و لباس را انجام دادم. در این‌ پروژه همه چیز را طبق آثار مستند پیش بردیم و اینکه چقدر در این مسیر موفق بوده‌ام، به مخاطب می‌سپارم.

ارسطو خوش‌رزم، بازیگر «صبح اعدام» از تجربه حضور خو در این فیلم گفت: نخستین نقش جدی من در سینما، در «صبح اعدام» رقم خورد. البته من ۲۰ سال است که بازی می‌کنم؛ اما صبر کردم تا نقش مناسبی را برای ورود به سینما انتخاب کنم.

وی افزود: زمانی که نقش یک کاراکتر واقعی را قرار است بازی کنیم، مسئولیت‌مان هم بیشتر می‌شود. من نقش حاج‌ اسماعیل رضایی را بازی کردم که مورد نظر کارگردان بود. امیدوار هستم که خانواده شریف ایشان هم بپسندند.

در ادامه نشست، محسن دارسنج مدیر چهره‌پردازی «صبح اعدام» اظهار کرد: حضور در این پروژه هم باعث افتخار بنده بوده است.

در ادامه مهرداد نیکنام بازیگر این اثر سینمایی گفت: از علی شیرمحمدی و آقای افخمی ممنون هستم که به من اعتماد کردند تا در این پروژه باشم. امیدوار هستم که نتیجه اعتمادشان را بگیرند.

حسن‌علی اسدی فیلمبردار «صبح اعدام» نیز توضیح داد: حضور در فیلم بهروز افخمی برای هر کسی افتخار است و این فیلم به دلیل سیاه‌ و سفید بودن، تجربه متفاوتی بود. هیچ‌کاری بدون ایراد نیست و ما هم نمی‌گوییم که کارمان بدون ایراد است‌. همه ما دنبال کار درجه یک هستیم.

در پایان نشست، مسعود شریف بازیگر «صبح اعدام» اظهار کرد: از همه عوامل این فیلم که دست به دست هم دادند تا به ثمر بنشیند، ممنونم. آنها به من کمک‌های زیادی کردند تا بتوانم این نقش را ایفا کنم.

 

 

شه سوار

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ
محصول مشترک بنیاد فارابی و بخش خصوصی
تهیه‌کننده: حسین نمازی
کارگردان: حسین نمازی
نویسنده: حسین نمازی
بازیگران: مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت‌الله رمضانی‌فر، حضور امیر دژاکام
مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی
خلاصه داستان: به‌ دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

 

 

«شه‌سوار» کمدی نیست

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شه‌سوار» امروز ۱۴ بهمن ماه در دومین سانس از سومین روز چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست حسین نمازی کارگردان، سعید عطائیان تهیه‌کننده، الناز حبیبی، عباس جمشیدی‌فر، هادی کاظمی، گیتی قاسمی از بازیگران فیلم و میثم مولایی تدوینگر، وحید زارع‌مند طراح صحنه، فاطمه صفری‌زاده طراح لباس، امید گلزاده طراح گریم و آرش قاسمی صداگذار حضور داشتند.

سعید عطائیان تهیه‌کننده این فیلم در ابتدای نشست عنوان کرد: فوتبال حالی به من داد که تاکنون انقدر در زندگی دعا نکرده بودم. دعا کردم که تیم ملی ببرد و نمی‌دانم اگر می‌باختند، چه اتفاقی رخ می‌داد. پارسال همین موقع‌ها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایده‌ای به ذهن ایشان رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم.

وی ادامه داد: این کار با تمام سختی‌هایش برای من بسیار لذت‌بخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است. باید تشکر کنم از تمام بچه‌هایی که در ساخت این کار نقش داشتند. ما یک روستا را برای ساخت این فیلم به لطف اهالی روستا گرفته بودیم. دوست دارم این را نیز بگویم که از خدا می‌خواهم این اتفاقی که بین من و حسین نمازی رخ داده است، ادامه داشته باشد.

تهیه‌کننده «شه‌سوار» درباره تاثیر تجربه موفق «شادروان» در ساخت این فیلم توضیح داد: ترس‌هایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامه را می‌خواند، می‌گفت شبیه «شادروان» است اما حسین نمازی اصرار داشت که اینگونه نیست. الان به جرات می‌گویم که این کار در کوچه پایین «شادروان» اتفاق افتاده و در همان حال و هوا است. این سبک حسین‌ نمازی است و حتی می‌تواند سه‌گانه آن ساخته شود.

در ادامه نشست؛ حسین نمازی با تجلیل از عزت الله رمضانی‌فر و سایر عوامل خود گفت: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرم به حال من گریه می‌کردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس می‌توانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیت‌تر از سینما نبوده است.

نمازی ادامه داد: اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند چراکه به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است، درباره فیلم‌های مختلف صحبت می‌شود و ما در همین سالن‌های سینما و نقد و بررسی‌ها متوجه می‌شویم که چه باید انجام دهیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بسیاری از افراد در جشنواره فجر فیلم داشته‌ و در اکران مردمی به دلیل بازخوردها فیلمشان را تغییر داده‌اند. سینما مال ماست و باید مراقب آن باشیم.

وی با اشاره به فیلم «آپاندیس» اظهار کرد: «آپاندیس» برای من اتفاق جذابی بود و جوایز جهانی زیادی هم دریافت کرد. به جایی رسیدم که احساس کردم دیگر نمی‌توانم فیلم تلخ بسازم. برای من اهمیتی ندارد که این فیلم شبیه «شادروان» هست یا خیر. زیرا هر دو فیلم اثر خود من است و این فضا را دوست دارم.

نمازی با اشاره به اینکه چند نکته در «شه‌سوار» وجود دارد که باعث می‌شود مخاطب یاد «شادروان» بیفتد، اظهار کرد: من این جغرافیا را خیلی دوست دارم و فیلم دیگرم نیز در همین جغرافیا خواهد بود. دیگری نیز مرگ است. سومین شباهت هم این است که هر دو فیلم در یک مراسم اتفاق می‌افتند.

کارگردان «شه‌سوار» درباره دلیل پرداختن به مرگ در فیلم‌هایش گفت: مساله مرگ برای من در این چند سال خیلی مهم بوده است و زیاد به مرگ فکر می‌کنم. من دنبال این هستم که رو به جلو بروم و شما باید درباره این موضوع قضاوت کنید. به نظر من «شه‌سوار» بهترین فیلم من تاکنون است.

نمازی با اشاره به این نکته که در این پروژه مشاور حقوقی نداشتیم، بیان کرد: تحقیقات گسترده‌ای در این فیلم انجام داده‌ایم.

در بخش دیگری نشست، گیتی قاسمی بازیگر «شه‌سوار» درباره تکرار در نقش‌های خود بیان کرد: چند سالی است که من فقط کمدی کار می‌کنم و این مدت اصلا فیلم جدی کار نکردم. پس فکر کردم که با پذیرفتن پیشنهاد آقای نمازی می‌توانم به فیلم جدی و به جایی که ابتدا بودم، بازگردم.

الناز حبیبی دیگر بازیگر فیلم مطرح کرد: از تک تک بچه‌ها تشکر می‌کنم و خوشحالم که در این پروژه بودم. کار سختی بود و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم رخ دهد.

عباس جمشیدی‌فر دیگر بازیگر «شه‌سوار» نیز عنوان کرد: دغدغه من بود که فیلم‌ و قصه‌ای را بازی کنم که درباره فقر است. فقری که بلایی سر یک خانواده یا جامعه می‌آورد که نمی‌توان هیچگونه آن را جمع کرد. به نظر من قصه این فیلم فقری بود که همه ما می‌بینیم. در جامعه ما هم فقر فرهنگی و هم فقر مادی وجود دارد که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

در بخش دیگر این نشست هادی کاظمی بازیگر فیلم بیان کرد: ممنونم از آقای نمازی که من را برای این فیلم انتخاب کردند. سعی ما در این فیلم بر خنداندن نبود و یک جاهایی از دستمان در می‌رفت. این فیلم‌ کمدی نیست و یک زندگی بود. زندگی هم شامل خنده، گریه، چالش و مسایل مختلف است.

حسین نمازی در ادامه گفت: اصل این است که همه شخصیت‌ها باید قصه‌ای داشته باشند. شیوه من این است که فیلمنامه را چندبار می‌نویسم، می‌خوانم و بازنویسی می‌کنم. من این ویژگی را دارم که نمی‌توانم فیلم‌ خلوت بسازم و از شخصیت‌های زیادی استفاده می‌کنم.

میثم مولایی تدوینگر این فیلم گفت: ما سعی کردیم تا در مرحله تدوین یک قصه تعریف کنیم. موضوع لذت‌بخش دیگر این بود که «شه‌سوار» دو ویژگی خوب دارد؛ اول یک‌دستی این تعداد بازیگر با مدل‌های بازی مختلف و نکته دیگر اینکه این اتفاق در عوامل پشت دوربین هم رخ داده است.

امید گل‌زاده طراح گریم «شه‌سوار» بیان کرد: ممنونم از حسین‌ نمازی عزیز، این سومین تجربه همکاری ما است و سلیقه او را بلد هستم. «شه‌سوار» کار ویژه‌ای برای من و خروجی آن نتیجه تلاش یک گروه بود.

آرش قاسمی صداگذار این فیلم نیز یادآور شد: بابت صدای بد سالن هنگام اکران فیلم از شما عذرخواهی می‌کنم و ذکر این نکته ضروری است که از موسیقی خوب فردین خلعتبری در این فیلم‌ نباید بگذریم.

در بخش دیگر وحید زارع‌مند طراح صحنه فیلم «شه‌سوار» مطرح کرد: ما تلاش کردیم که یک فیلم رنگ و لعاب‌دار داشته باشیم تا برای مخاطبان چشم‌نواز باشد.

در بخش پایانی این نشست فاطمه صفری‌زاده طراح لباس نیز خاطرنشان کرد: باتوجه به تجربه «شادروان» آقای نمازی اصرار داشت که طراحی لباس «شه‌سوار» علاوه بر رنگ‌ولعاب جوری باشد که چیزی بیرون نزند و طبقه اجتماعی افراد به لحاظ پوشش مورد تمسخر واقع نشود.

 

 

قلب رقه

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد فارابی
تهیه کننده: سعیدپروینی
کارگردان: خیرالله تقیانی پور
نویسنده: خیرالله تقیانی پور
بازیگران: شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی
مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی
خلاصه داستان: موضوع فیلم قلب رقه همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می افتد

 

 

نشست خبری «قلب رقه»

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

نشست رسانه‌ای فیلم‌ سینمایی «قلب رقه» امروز ۱۳ بهمن‌ ماه در سومین روز از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست سعید پروینی تهیه کننده، خیرالله تقیانی پور کارگردان، داوود محمدی مدیر فیلمبرداری، بهنام جعفری طادی طراح صحنه، احسان رناسی طراح چهره پردازی، مهدی سعدی تدوینگر، محمود بیاتی طراح لباس و محمدرضا شریفی نیا، هدایت هاشمی، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی بازیگران حضور داشتند.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان این فیلم در ابتدای نشست عنوان کرد: توفیقی شد که در جشنواره فیلم فجر در خدمت دوستان هستم.

او درباره داستان و بیان این مطلب که چقدر آن داستان واقعی بوده است، ادامه داد: بحث عاشقانه و درام داستان را خودم نوشته‌ام اما نفوذ در دل داعش را هم داشته‌ایم.

تقیانی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره ساده‌انگاری دشمن در این فیلم گفت: این موضوع نگاه ایشان است ولی ابوعصام فیلم آدم ساده ای نبود.

پروینی درباره این سوال که آیا این فیلم درباره شهید سید رضی موسی است یا خیر توضیح داد: این فیلم کلاژی از قصه‌های واقعی بود. شهید سید رضی در تولید این اثر خیلی به ما کمک کردند و از روز اول تا پایان به ما کمک کردند. بعد از شهادت ایشان قرار شد که این فیلم‌ را به ایشان تقدیم کنیم‌ اما این فیلم درباره زندگی شهید نبود.

این تهیه کننده بیان کرد که جلوه‌های ویژه این فیلم‌ همچنان کار دارد.

محمدرضا شریفی‌نیا در بخش دیگر این نشست بیان کرد: من آمدم که در کنار دوستان بنشینم و خسته نباشید به دوستان بگویم چون کار خیلی سختی بود. من خیلی کار کرده‌ام اما «قلب رقه» یکی از آن کارهای سخت بود. نمی‌دانم شاید هم من دیگر پیر شده‌ام!

شادی مختاری بازیگر دیگر این فیلم بیان کرد: نسبت به کارهای قبلی خودم این نقش بسیار متفاوت بود. چالش یادگیری زبان عربی و گویش سوری سخت بود. همچنین گریم و پوشش و اینکه فیلمبرداری در سوریه بود برای من خیلی سخت بود.

وی ادامه داد: البته کار کردن در این گروه شانس بزرگی برای من بود. جای شهرام حقیقت دوست در اینجا خالی است، ایشان بازیگر خیلی بزرگی هستند.

هدایت هاشمی نیز مطرح کرد: به نظر من «قلب رقه» فیلم سختی بود. ساخت فیلم‌ اکشن و جنگی به جز مساعدت و همدلی ارگان‌های مختلف به توانایی گروه سازنده هم خیلی بستگی دارد. از آنجایی که من همیشه دوست دارم کارهای متفاوتی بازی کنم، با افتخار با این فیلم همراه شدم.

عبدالرضا انصاری بازیگر این فیلم مطرح کرد: همه بچه‌ها یک تیم و یک خانواده بودیم و شکر خدا همه زحمت‌ها به بار نشسته است.

وی افزود: زبان فیلم عربی بود اما بحث لهجه‌ها مهم بود. حتی در بازیگران سوری هم لهجه‌ها متفاوت بود و من گاهی سردرگم می‌شدم که لهجه درست کدام است؟ در سوریه هم مانند ایران در روستا لهجه خاص خودشان را داشتند و این کار را سخت می‌کرد.

مصطفی ساسانی یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: قصه من کمی با دوستان دیگر متفاوت بود و برای لهجه مربی خصوصی گرفته بودم و سعی می‌کردم یک سری عادت ها مانند ریتم تند در دیالوگ گفتن را کنار بگذارم.

وی افزود: یک بخش سختی کار جغرافیا بود زیرا ما در آنجا ویرانی زیادی می دیدیم و صحنه‌های آخرالزمانی وجود داشت و باورمان نمی‌شد که یک کشور می‌تواند تا این حد ویران شود. یک چالش دیگر هم موتورسواری بود که در یک صحنه حتی نزدیک بود کشته شوم.

خیرالله تقیانی پور در پاسخ به این پرسش که چقدر از انفجارها جلوه‌های ویژه بود، توضیح داد: به هر حال هم در تهران و هم در سوریه فیلمبرداری داشتیم و مجبور بودیم لانگ شات ها و برخی از صحنه‌های بسته‌ را در سوریه و صحنه‌های بسته بسیاری را در ایران تهیه کنیم.

داوود محمدی مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: تلاش ما این بود که در فضایی حرکت کنیم که کلیشه نباشد. خیلی از فیلم‌های جنگی تحت تاثیر فیلم نجات سرباز رایان هستند و تکان‌های زیادی دارند. از آنجایی که ما داستان عاشقانه هم در فیلم داشتیم محیط های گرم را انتخاب کردیم.

بهنام جعفری طادی گفت: سعی کردیم که صحنه‌هایی که در ایران و سوریه ضبط شده‌اند یک‌دست باشند تا این موضوع فیلمبرداری در دو کشور معلوم نشود.

پروینی در پاسخ به این سوال که شخصیتی که فرهاد قائمیان آن را بازی کرده است، نمایشی از شخصیت حاج قاسم بوده است یا نه توضیح داد: نه چنین نبوده است.

وی درباره دیالوگ‌های عربی و امکان اکران در کشورهای دیگر گفت: دلیل وجود دیالوگ های عربی زیاد اکران در کشورهای عربی و ایجاد فضاسازی میان مخاطبان بود.

انصاری در بخش دیگر این نشست گفت: به نوعی به فیلم‌های اکشن گرایش دارم و در سینمای ایران کم‌ کم به فیلم های اکشن هم توجه می‌شود.

در پایان این نشست خبری خیرالله تقیانی‌پور در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین چالش شما در سوریه چه بود؟ گفت: ما وقتی وارد سوریه شدیم کشور هنوز ناامن بود و رژیم صهیونیستی بمباران را شروع کرده بود. من هر روز دعا می‌کردم که خون از دماغ کسی نیاید. من از همینجا از همه کسانی که در سوریه امنیت را برای ما ایجاد کردند، تشکر می‌کنم. علی‌الخصوص شهید سید رضی موسوی و امیرحسین جان‌پناه‌. بزرگ‌ترین چالش ما در سوریه این بود که سالم به هتل برگردیم.

 

 

صبحانه با زرافه ها

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

تهیه کننده: مصطفی احمدی
کارگردان: سروش صحت
نویسنده: -
بازیگران: هادی حجازی فر، هوتن شکیبا، بهرام رادان، بیژن بنفشه خواه
مدیر فیلمبرداری: -
خلاصه داستان: گروهی با وضعیتی عجیب به یک مراسم می‌روند.

 

 

«صبحانه با زرافه‌ها» بدون پژمان جمشیدی

وقت خوردن صبحانه با زرافه‌ها

نشست خبری فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها» در سانس چهارم روز شنبه ۱۴ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.
در این نشست خبری، سروش صحت (کارگردان)، سیدمصطفی احمدی (تهیه‌کننده)، خشایار موحدیان (تدوین‌گر)، آرمان فیاض (مدیر فیلمبردادی)، مهیار علیزاده (آهنگساز)، امیرحسین حداد (طراح صحنه) و امین صفایی (نویسنده) حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، سروش صحت کارگردان این فیلم سینمایی بیان کرد: من و ایمان صفایی سال‌های سال است با هم کار می‌کنیم و تمام کارهایی که تاکنون انجام داده‌ایم، مبتنی بر علایق و سلایق ماست، یعنی هر چیزی که دوست داریم و به آن معتقد هستیم را برای نوشتن انتخاب می‌کنیم و در این خلال، کلی دوست پیدا می‌کنیم و عوامل هر فیلم‌مان تشکیل می‌شود. من خوشحال و خوشبخت هستم که این عوامل و بازیگران درجه یک در این فیلم حضور دارند.

صحت در ادامه گفت: جهان مدرن به اندازه کافی عجیب و غریب است و علیه خودش هجویه‌ای هم هست. چیزی که من و ایمان می‌نویسیم، صرفاً جهان‌بینی ماست و ممکن است هجویه باشد یا نباشد، جز این هر چه بگویم دروغ گفته‌ام.

این کارگردان درباره اقتباس از ادبیات در فیلم توضیح داد: من و ایمان دلمان می‌خواهد بتوانیم از بزرگان ادبیات جهان و ایران؛ چه کلاسیک و چه مدرن اقتباس کنیم. چندباری هم تلاش کردیم؛ اما اتفاق نیفتاده است. آرزوی ماست که بتوانیم روزی از این گنجینه ادبیات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما سه داستان در ذهنمان داشتیم. یکی از آن‌ها قصه رفاقت چند آقا و دیگری رفاقت چند خانم بود. داستان سوم هم روایت دوستی چند خانم و آقا بود. نمی‌دانم بشود که دومی و سومی را ساخت یا خیر؛ اما امیدوارم شرایط مهیا شود. تم داستان «صبحانه با زرافه‌ها» بخشش و ماجرای رفاقت چند آقا بود که در یک عروسی کلید می‌خورد.

در ادامه این نشست سروش صحت با اشاره به تاثیرپذیری از تجربیات زندگی روی خلق اثر بیان کرد: هر فیلم یا کتابی که ما می‌بینیم یا می‌خوانیم، حتی لحظاتی که در زندگی تجربه می‌کنیم؛ خواه یا ناخواه در ذهنمان تاثیر می‌گذارد. باید بگویم در تولید این فیلم، از طراح صحنه گرفته تا فیلمبردار و تدوین‌گر، همه و همه هنرشان را خرج کردند.

در ادامه برنامه، مهیار علیزاده آهنگساز «صبحانه با زرافه‌ها» اظهار داشت: سروش صحت و کارهای قبلی‌اش را بسیار دوست داشتم. فضای آثارش با دیگر فیلم‌ و سریال‌ها متفاوت است. من هم دیر به این پروژه اضافه شدم و در زمان بسیار کم یعنی چهار روز فرصت داشتم تا کارم را انجام دهم. امیدوارم تا حدودی توانسته باشم کارم را درست انجام دهم.

خشایار موحدیان، تدوینگر این فیلم، عنوان کرد: در ابتدا می خواهم بگویم الهه ایزدی در تدوین این کار بسیار موثر بود. سلیقه من و سروش به هم نزدیک شده و سعی می‌کنیم به ریتمی برسیم که در ذهنمان است.

آرمان فیاض‌ مدیر فیلمبرداری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» درباره تجربه حضور در این فیلم سینمایی توضیح داد و گفت: از زمانی که با سروش صحت کار کردم، دیگر کار کردن با دیگر کارگردانان دشوار شده است. او انسان بزرگی است و روح بزرگی دارد و باعث می‌شود تا نقاط تاریک درون ما روشن شود. من فقط راهی را رفتم که سروش صحت به من نشان می‌داد.

در ادامه برنامه، امیرحسین حداد طراح صحنه توضیح داد: جمله معروفی داریم که هر لوکیشینی باید روح داشته باشد و باید بگویم که سروش صحت آموزگار خوبی برایم بوده است. همان‌قدر که کار کردن در پشت‌صحنه با او به ما خوش می‌گذرد، سخت هم هست، چراکه پیدا کردن فضای ذهنی او بسیار دشوار است.

صحت در پاسخ به نظر یکی از خبرنگاران که گفته بود پایان فیلم خیلی «دارک» بود، گفت: از نظر من، پایان فیلم با بخشش همراه بود. پایان‌ فیلم یعنی ۱۰ دقیقه آخر برای ما بسیار مهم بود؛ زیرا حرف‌مان در این دقایق بیان می‌شد.

وی با اشاره به استعاره‌ای از محتوای فیلم افزود: بهشت زرافه‌ها جایی است که لانگ‌شات و روح داشته باشد.

این کارگردان در توضیح محتوای فیلم بیان داشت: اصولا دوست دارم اگر کاری می‌سازم، برای تماشای خانواده‌ها مناسب باشد.

در ادامه، سروش صحت تاکید کرد: فامیلی من و خشایار موحدیان با هم فرق دارد؛ اما با همدیگر برادر هستیم. تمامی عوامل فیلم‌، خانواده هستیم‌ و در طی این مسیر، تنها یک چیز است که ادامه‌ پیدا می‌کند و آن هم اهمیت دوستی و توجه به زندگی است.

امین صفایی نویسنده فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» درباره سروش صحت گفت: ۱۶ سال است که می‌نویسم و همه را از آقای صحت یاد گرفته‌ام. باید بگویم که زندگی‌ام را هم از او دارم.

احمدی، تهیه‌کننده‌ فیلم نیز در ادامه بیان کرد: آرزوی من بود که اسمم کنار اسم سروش صحت قرار بگیرد. واسطه آشنایی ما پژمان جمشیدی بود؛ من مدت زیادی نیست که در این حوزه فعالیت می‌کنم ولی همیشه دوست داشتم که با سروش صحت کار کنم.

در ادامه این برنامه، پژمان جمشیدی بازیگر این فیلم از طریق تماس تلفنی به نشست خبری اضافه شد و گفت: ما همواره مدیون اصحاب رسانه هستیم. از این که نتوانستم خدمت شما برسم، عذر می‌خواهم زیرا سر فیلمبرداری سریال «زیرخاکی» هستم. نخستین کار من با سروش صحت در سریال پژمان بود و ورودم را به هنر مدیون ایشان هستم.

وی در ادامه افزود: دست اصحاب رسانه را می‌بوسم که با این حقوق ناچیز تا این ساعت می‌ایستند تا اخبار را پوشش دهند. از صمیم قلبم از همه اهالی رسانه ممنون هستم و مدیون‌تان هستم؛ چه زمانی که از من نقد کرده‌اید و چه زمانی که تعریف کرده‌اید.

در ادامه این نشست سروش صحت عنوان کرد: ابتدای این فیلم شبیه به فیلم «هنگ‌اور» است؛ اما راستش را بخواهید زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتیم اصلا به یاد آن فیلم نبودیم و بعدا متوجه آن شدیم. شباهت به آن فیلم وجود دارد؛ اما نیت ما شبیه‌سازی از «هنگ‌اور» نبوده است.

ایمان صفایی نویسنده این فیلم، افزود: من شهادت می‌دهم که آقای صحت این فیلم را ندیده بودند و زمانی که من شباهت را گفتم، آن را تماشا کرد.

سروش صحت اظهار داشت: این فیلم برآمده از اعتقادات من است. به نظرم، «صبحانه با زرافه‌ها» در ترویج دوستی است. اگر ما در فیلم درباره مواد مخدر صحبت کرده‌ایم، به معنای ترویج آن نیست؛ بلکه می‌خواستیم نشان دهیم که مشکلات از همان نشات می‌گیرد. می‌دانم که همیشه نمی‌توانیم ببخشش داشته باشیم؛ اما اگر به آن دقت کنیم می‌بینیم که با بخشش زندگی بهتر می‌شود. شاید چون آدم پر اشتباهی هستم، می‌خواهم که بخشش هم ترویج پیدا کند.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: من فکر کردم در فیلمی که فقط با ۶ نفر پیش می‌رود، بهتر است از بازیگرانی استفاده شود که مخاطب از پیش، با آن‌ها آشنا هستند.

صحت تاکید کرد: من و ایمان صفایی کتاب حکمت‌های تائو یا به نام فرزانگی را بسیار دوست داشتیم. علت این که در این فیلم، از این کتاب استفاده شده، علاقه ما به این کتاب و فرزانگی است.

وی در پایان ادامه تاکید کرد: پایان این فیلم تلخ نیست؛ بلکه در کل پایان تلخ است.‌کدام پایانی را در زندگی سراغ دارید که شیرین باشد؟ با این وجود پایان «صبحانه با زرافه‌ها» تلخ نیست.

 

 

حاشیه های روز سوم جشنواره فجر

  • پخش بازی ایران و ژاپن در دل جشنواره فیلم فجر با استقبال بسیار حاضران مواجه شد. اگرچه زمان پخش فیلم‌ها بهم ریخت ولی با توجه به نتیجه بازی، ارزشش را داشت!
  • همچنان یکی از کم‌ستاره‌ترین دوره‌های جشنواره را تجربه می‌کنیم. بازیگران و چهره‌هایی که برای نشست رسانه‌ای فیلم رغبتی ندارد. نشان به این نشان که یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره، بدون حضور بازیگران اصلی برگزار شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست