بازدید 6799
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

تولیدکننده با مشکل سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می‌کند/ دولت کنترلی روی اعتبارات بانکی ندارد/ چگونه جلوی تورم را بگیریم؟

محقق‌نیا معتقد است: مشکل اصلی کشور گلوگاه‌های تولید است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تأمین سرمایه در گردش به‌موقع برای تولیدکننده است؛ اگر واقعاً می‌خواهیم جلوی تورم را بگیریم، باید به تولید کمک کنیم تا اقتصاد کشور، نفسی بکشد.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ 01 February 2024

تولیدکننده با مشکل سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کند/ دولت کنترلی روی اعتبارات بانکی ندارد/ چگونه جلوی تورم را بگیریم؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ جدیدترین آمار رسمی از تغییرات نقدینگی نشان می‌دهد، نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است، در حالی که حجم نقدینگی نیز به بیش از ۷ هزار و ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی قابل توجه از نقدینگی که کارشناسان بر لزوم مدیریت آن توسط سیاست گذار پولی تاکید دارند تا بتوان در مسیر کنترل تورم گام برداشت.

محمدجواد محقق‌نیا، استاد مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه معمولاً در ماه‌های پایانی سال، افزایش نقدینگی داریم، اظهار داشت: به نظرم رسیدن نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۵ درصدی، یک معجزه است، به گونه‌ای که رسیدن نرخ رشد نقدینگی به محدوده مذکور، یک نقطه اتکا و امید برای بهبود اوضاع اقتصادی است. البته انضباط مالی در بانک‌ها باید بیشتر رعایت شود. چراکه به نظرم، با دقت و کامل، کنترل ترازنامه بانک‌ها انجام نشده است.

محقق‌نیا افزود: اما نگرانی اصلی در جای دیگری است، به‌گونه‌ای که باید مراقب باشیم در کنار سیاست انقباضی، خدای‌نکرده تولید آسیب نبیند. به‌ هر حال، آنچه مسلم است بخش اعظمی از تورم در کشور ما، ناشی از نقدینگی نیست، چون بخش مهمی از تورم در اقتصاد کشورمان، ناشی از گلوگاه‌های تولید است. به گونه‌ای که یکی از گلوگاه‌های تولید، تأمین سرمایه در گردش است.

وی یادآور شد: برای نمونه قبلاً یک شخص تولیدکننده، با دلار ۳۰، ۴۰ و یا حتی ۵۰ هزار تومان، ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش فراهم می‌کرد و این ده میلیارد تومان را سالی شش بار گردش می‌داد. به بیان دیگر، از زمانی که ثبت سفارش انجام می‌داد و ارز تخصیص می‌یافت تا واردات مواد اولیه و تولید محصول و فروش آن، جمعا دو ماه زمان می‌برد، اما الان به دلیل گلوگاه‌هایی که در نرخ ارز داریم، گا‌ه این زمان ثبت سفارش تا فروش محصول نهایی تولید شده، به شش ماه نیز می‌رسد. موارد متعددی در سراسر کشور دیده ام که با این چالش مواجه هستند. این شش ماه به گونه‌ای است که این شخص، قبلا رقم ۱۰ میلیارد را شش بار گردش می‌داد، ولی الان دو بار گردش مالی انجام می‌دهد. پس ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا بتواند همان سطح تولید قبلی را نگه دارد. خب از یک طرف می‌خواهیم کنترل نقدینگی کنیم و از طرف دیگر دچار رکود نشویم؛ بنابراین، تنها راه چاره این است که پول و اعتبارات کمیاب و ارزشمند بانکی را هدفمند به سمت تولید هدایت کنیم. این اتفاق اگر بیفتد و گلوگاه‌های تولید در کشورمان کم و رفع شود، عملا تورم نخواهیم داشت؛ عملا با عرضه زیادی که خواهیم داشت، صادرات نیز رونق می‌گیرد و رشد می‌کند. مثلا یک شرکتی می‌گوید ۵ میلیون دلار به روسیه صادرات دارم، حال اگر سرمایه در گردش من را تامین کنید، تعهد می‌دهم که تا ۳۰ میلیون دلار صادرات به روسیه انجام دهم؛ یعنی پس اگر به سمت تامین سرمایه در گردش حرکت کنیم، اولا ارز بیشتری برای کشور تامین می‌شود و هم عرضه بیشتری رقم می‌خورد و جلوی تورم هم گرفته خواهد شد.

تولیدکننده با مشکل سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کند/ دولت کنترلی روی اعتبارات بانکی ندارد/ چگونه جلوی تورم را بگیریم؟

محقق نیا افزود: به تازگی قیمت لاستیک در کشور افزایش پیدا کرد، آیا ما تورم داشتیم؟ خیر؛ آنجا نتوانسته بودند تخصیص ارز را به‌موقع انجام دهند و شرکت‌ها نیز نتوانسته بودند منابع لازم برای تخصیص را تأمین کنند؛ بنابراین، گره اصلی ما گلوگاه‌های تولید است و باید مشکلات تولیدکننده حل شود. چراکه معتقدم مشکل اصلی کشور نقدینگی نیست و مشکل اصلی گلوگاه‌های تولید است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تأمین سرمایه در گردش به‌موقع برای تولید است؛ بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهیم جلوی تورم را بگیریم، باید به تولید کمک کنیم تا اقتصاد کشور، نفسی بکشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حقیقت در حال حاضر تمرکز اصلی روی کنترل نقدینگی شده و چوب این وضعیت را تولید می‌خورد و نتیجه‌اش این می‌شود که نقدینگی را کنترل کردیم، ولی بازهم تورم را داریم؛ یعنی تورم ناشی از نقدینگی نیست و تورم ناشی از گلوگاه‌های تولید در کشور است.

وی در پایان گفت‌وگو و در پاسخ به این که چرا در این سال‌ها با وجود تأکید بسیار بر ضرورت هدایت اعتبار به سمت تولید با ابزاری نظیر اوراق گام، باز هم نتیجه مطلوبی را شاهد نبودیم، اظهار داشت: به دلیل این است که دولت عملاً کنترلی روی اعتبارات بانکی ندارد و بعضاً شاهدیم که پروپاگاندا و جو رسانه‌ای سنگین علیه دولت راه می‌افتد. مثلاً الان در بانک بزرگی مثل سپه که همه ارکان آن دولتی است، خب کل تسهیلات تکلیفی و تبصره‌ای به سقف ۲۵ درصدِ اعتباراتش نمی‌رسد. بعد عده‌ای می‌گویند دولت به بانک‌ها فشار وارد می‌کند؛ بنابراین، تاکید دارم باید ما کانالی برای نفس کشیدن تولید از طریق سیستم بانکی پیدا کنیم؛ یعنی آقای فرزین باید یک گارگروهی در بانک مرکزی برای این کار تعیین کرده و روی این کار کند تا نتابج مثبتی را در فضای تولید و اقتصاد کشور شاهد باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۶
فقط با دعا و نماز و نیایش.
پاسخ ها
دیندامال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اکه به اینهایی که گفتی بود تا حالا نه اثری از آمریکا بود و نه اسرائیلی که غزه را شخم زده .تتمه اش هم نصیب انگلیس و فرانسه و عربستان میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
چطور یک روحانی که تحصیلات پایه حوزوی دارد، می شود افتصاددان و تازه در دانشگاه هم درس می دهد؟

تمام مشکلات این مملکت در این است که هیچکس در جایگاه خودش قرار ندارد.
همه مسئولان مملکت آچار فرانسه هستند و در مورد همه مسایل به خصوص امرار اقتصاد اظهار فضل می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
وقتی 60% اقتصاد کشور زیر هیچ گونه کنترلی نبوده و مالیات هم نمی پردازد، باید هم اقتصاد کشور مشکل داشته باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اوایل انقلاب از کارتل ها و تراستها در جوامع سرمایه داری به عنوان مافیاهایی که خون مردم آمریکا و اروپا را در شیشه می کنند، یاد می شد.
الآن این همه مافیایی اقتصادی که در این مملکت وجود دارند، آیا خون مردم ایران را درشیشه نمی کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
چرا باید اوضاع مملکت به این روز درآمده باشد که 3.7 میلیارد دلار فساد مالی اتفاق افتاده، طوری نوانمد می کنند که انگار اتفاقی نیفتاده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
لطفا یک قانون بزارید که هر کدوم از مسولین باید در حوزه تخصصی خودشون نظر بدن وگرنه جریمه مالی بشن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
تحریم های فلج کننده
عدم ارتباط بانکی بین المللی
نداشتن روابط سیاسی و اقتصادی با قدرتهای بزرگ
عدم توجه به منافع ملی و در اولویت قرار دادن آرمانهای ایدئولوژیک
عدم رغبت سرمایه گذاران داخلی به خاطر قوانین نامناسب
عدم امنیت اقتصادی
دخالتهای دولت و سایر نهادها در کوچکترین کارهای اقتصادی
میل به مهاجرت گسترده تحصیل کرده ها، سرمایه داران...
....

هر کدام از عوامل بالا برای زمین گیر کردن اقتصاد یک کشور کافی است.
وای به اینکه همه آنها با هم در یک زمان وجود داشته باشند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
این مصاحبه تنها آدرس های غلط به خواننده می دهد. وگرنه همه می دانند که مشکل اصلی از کجا است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اشکال از همین جا است که افراد سرجای خود نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
ایشون چه نسبتی با علم اقتصاد دارند؟
صحبت های این حاج آقا کپی برداری از صحبت های هاشمی رفسنجانی در 30 سال قبل است.
تا زمانی که سرور اقتصاد دلار است و با صاحب دلار در حال جنگ و ستیز هستی
پیچیدن نسخه های پوشالی برای این اقتصاد مانند وصله کردن کتی است که جای وصله نشده ندارد. این کت آمریکای ستیزی را آقایان بایدیک روز از تن در بیاورند و کت تعامل با صاحب دلار را بپوشند تا همه چیز به تنظیمات کارخانه برگردد.
دکتر تولید عوامل تولید می خواهد سرمایه انسانی ومواد . سرمایه انسانی خود وابسته به جند عامل می باشد .دستمزد وآرامش و...
و اما مواد .ما کشور وابسته هستم وبیشتر مواد اولیه از خارج می آید نمونه اش صنعت خودروسازی بیشتر لوازم از چین می آید . پس لذا تعامل با دنیا و دادوستد در حالت آرامش می تواند جلوی تورم را نگهدارد غیر از این آب در هونگ کوبیدن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اقتصاد علم است و نه داستان حسین کرد!
تا وقتی چاپ پول بیشتر از 5 درصد هست و مالیات بر دلالی نمی گیرید تورم دورقمی برای همیشه خواهد بود همانند قبل ترها و دلار هم بالا می رود
واردات خودرو و تمام کالاهای خارجی به کشور رو آزاد کنید ، چاپ پول رو هم متوقف کنید تورم خود به خود میاد پایین .
اقتصاد یک چرخه هست که باید بچرخه ، واردات صادرات تولید عرضه . کاری داره ؟
همونجورکه مثل اب خوردن ازصغیرو کبیر مالیات داره گرفته میشه
آرمانگرایی رو بذارید کنار و واقعیتها رو بچسبید.بودجه گروههای نیابتی رو حذف کنید! نصف مشکل اقتصاد کشور حل میشه ، هر چند ؛ عده ای میان میگن ما هزینه نمی‌کنیم درصورتیکه اونها عاشق چشم و ابروی ما نیستن و بدون پول ، کاری انجام نمیدن . جالب اینجاست خروجی هم نداره.نصف مشکلات دیگه هم دولت ضعیف و کابینه اقتصادی بسیار ضعیفه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اول سوادت را بیشتر کن تا اقتصاد یاد بگیری دیگر حرف چرت رسانه های خاص را تکرار نمی کنی
بهترین کار اینه که دولتی ها کاری نکنند.
تجربه ثابت کرده که اینها وقتی میخوان یکار را درست کنن میزن یه جای دیگه اش را هم خراب میکنند
حکایت اومد زیر ابروش را ورداره زد چشش را هم کور کرد
تا وقتی تولید کننده ای مانند ایران خودرو 4 برابر کارخانه مشابه خارجی پرسنل داره و همچنین حقوق کلان میده هرگز تولید به جایی نخواهد رسید
خداروشکر که دلسوزان کشور زیادند. منتها وقتی از تحریم صحبت میشه ؛ یه طوری صحبت میشه ک انگار مردم مقصرند. وقتی که از دریافت مالیات برای گرداندن کش.ر صحبت میشه، به این اشاره نمیشه که در شرایط تحریم مخارج کشور چند برابر شرایط عادیه و این نوع مالیات دادن ها باعث ضعیفتر و ضعیف تر شدن جسم و روح جامعه میشه.ما مردم ایران نباید در چنین شرایطی باشیم و توجیه مقامات بالا رو قبول نداریم. اگر مالیات هم بخاین باید در شرایطی باشه که ایران تحریم نباشه و مخارج چند برابر حالت عادی نباشه. لطفا به جای این همه فسفر سوزوندن، پیگیر رفع تحریم ها باشید. نه اتمی به درد خورد نه موشک.
عامل افزایش نقدینگی کاهش ارزش پول است ثبات در نقدینگی باید با ثبات در ارزش پول کشور حاصل شود فقط کاهش نقدینگی برای کنترل تورم باعث رکود و کاهش تولید و افزایش بیکاری کاهش توانایی خرید می شود
شما زحمت بکشید فقط یک قلم نقدینگی که دولتهای فخیمه ایجاد کردن رو با کنترل بازارهای سفته بازی مثل خودرو و طلا و مسکن به سمت بورس که از تولید حمایت میکند ببرید بقیه کارها خودبخود حل میشود. البته نه مثل دولت محترم قبلی که در مقطعی برای جذب نقدینگی مردم به کوره بورس دمید و شرکتهای ورشکسته ای رو به مردم انداختند و رفتند. در ضمن کارشناس محترم باید توجه داشته باشند که راز تداوم و توسعه صنعت و تولید و بازار سرمایه در کا دنیا ایجاد آرامش اقتصادی در جامعه و عدم التهاب آن است.
دولت تمام موجودیتش از تورم است تورم نباشد فاتحه دولت خوانده شده
دلیل اصلی تورم ، چاپ پول توسط دولت است! و دلیل چاپ پول کسری بودجه!!
بودجه را سر و سامان بدهند و .... (مثل صدا و سیما ) ، آن وقت تورم خود بخود مشکلش حل خواهد شد!!
چرا شرکت اسنوا در اصفهان مالیات نمی دهد اما مادیران در تهران مالیات می دهد هر دو تولید کننده یخچال و تلویزیون هستند
اگر نجار بنا لوله کش مهندس معمار در مورد فقه اظهار کنند چه می‌شود همین می‌شود که الان در اقتصاد سده است اقتصاد علم است باید به دست اهلش اداره و سپرده بشود هر کس را بهر کاری ساخته اند
دلیل اصلی تورم ، چاپ پول توسط دولت است! و دلیل چاپ پول کسری بودجه!!
بودجه را سر و سامان بدهند و .... (مثل صدا و سیما ) ، آن وقت تورم خود بخود مشکلش حل خواهد شد!!
جلوی تورم را گرفتن آسان قدم اول آن مدیر کارآمد است و قدم دوم آن تدبیر درست! ولی حیف نیست و از این نقاصان مردم هر روز ضربه می خورند و باید تحمل کنند!
خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
ببم جان ، صندوق بازنشستگی کشور که ثروتمندترین صندوق کشوره ، خالی است . الان شش ماهه صندوق نمی تونه هزینه درمان تکمیلی بازنشستگان ، مخصوصا بازنشسته های فرهنگی رو پرداخت کنه . اینا همش به خاطر تحریم نیست . اثار بیماری هلندی احمدی نژاد هم هست. شما داری از تامین ارز برای تولید کننده و از گلوگاه صحبت میکنی . ببم جان ناترازی عجیبی در اقتصاد پولی کشور در انرژی و برق و سایر موارد هست . لطفا اول برو اینا رو مطالعه کن
الان ایشون اقتصاد خونده؟
دوما تولید کنندگان ما به بهانه حمایت از تولید و اشتغال فقط میگن دور کشور دیوار بکشید واردات انجام ندید که اینا هرجور دلشون میخواد قیمت گذاری کنن
علت اینکه تولید کننده ایران همیشه با کمبود نقدینگی مواجه است این است که سود خود را به جای سرمایه گذاری در بهبود خط تولید و تامین مواد اولیه صرف خرید ملک و ویاا در خارج وداخل و زندگی شاهانه میکند و الا در کشوری که رقابتی نیست و تولید کننده با هر قیمتی که دلش خواست کالایش را می فروشد هیچ دلیل منطقی اقتصادی برای کمبود نقدینگی وجود ندارد. بخش تولید همیشه دنبال پول با بهره کن برای استفاده در جاهای دیگر است نه حل مشکلات تولید. با تسهیلاتی که از اول انقلاب به بخش تولید داداه شده حالا نا بابد بک ژاپن بودیم .حتی اگر نصف این تسهیلات هم برای تولید صرف شده بود حالا کره جنوبی بودیم
هربانکی مراجعه می کنیم وام نمی دهند باید در چارچوب دستورات دولت باشد اقتصاد دستوری همین است بانک از خود اختیاری نداردحتی وقتی وام قبلی را تسویه می کنی وامی بهت تعلق نمی گیره دولت دست درجیب ملت کرده سیستم بانکی ،بورس ،...به عنوان قلک دولت تبدیل شده اند اقتصاد دولتی در هیچ جا جواب نداده .
امروز رئیس جمهور آغاز بکار مجدد 600 بنگاه تولیدی را جشن گرفتند. چرا این بنگاهها تعطیل شدند؟ چون تولید آنها صرفه اقتصادی نداشت. چرا مجدد فعال شدند چون نرخ دلار 50 برابر و هزینه کارگز 10 برابر شده است. اگر قرار باشد نرخ کارگر سال به سال افزایش یابد همه بنگاههای فعال شده تعطیل خواهند شد. هر کشوری که هزینه کار در آن زیاد باشد محکوم به شکست است. هزینه کار در ایران بسیار بالاست و قدرت رقابت با دیگر کشورها را نداریم.
باز هم داستان سرایی تکراری و عوام فریبی برای افزایش قیمت کالاهی اساسی مردم با مخفی شدن در پس تولید و ضرر و زیان تولید کننده . و ضرر و زیان مردم هم اهمیتی نداره.
واعظ!
مدرس اقتصاد!
در دانشگاه!
شوخی بی مزه ای بود!
کار باید به دست کاردان سپرده بشه نه فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق
واقعا به فکر مهار تورم باشین نه اینکه بیاین بشینین یه مشت حرف الکی بزنین
مشکل اصلی اینه که افراد غیر متخصص با تحصیلات غیرمرتبط در مورد مسائل اظهار نظر میکنند و در کرسی تصمیم گیری قرار دارند. تقریبا در مورد کلیه موضوعات مورد بحث نظر مصاحبه شونده نادرست و غیر دقیق هست.
مشکل همونجاست که شما شدی نظردهنده
حاج اقا،دکتر،اقتصاد، ترکیب شگفت انگیزه است.
مملکت داره گران اداره میشه . مشکل اصلی مملکت عدم سرمایه گذاری خارجی است . تا این مشکل حل نشه بقیه کارها اب در هاون کوبیدن است .
وقتی به جای اقتصاد دان های کاربلد بیان از تو‌ نظر بخوان نتیجش میشه وضع موجود
اقتصاد ایران تاسفارت ایالات متحده در تهران بازگشایی نشود
روی خوش نخواهد دید
باقی حرفا باد هوا، سفسطه و مغلطه است.
ترکیب تحصیلات حوزوی دینی
با اقتصاد و سیاست و طبابت و ورزش و روانشناسی
نتیجه بسیار خطرناکی دارد.
الان من که مهندسم در حالی که فقاهت و دین در تار و پود زندگیم دخالت داره میتونم در خصوص فقاهت و دینداری نظر کارشناسی بدم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی