بازدید 8675

رکورد خطرناک برای تراز تجاری کشور؛ ۱۴ میلیارد دلار کسری تجاری داریم / نهاد‌های نظارتی از بیش اظهاری در واردات خبر دارند؟

وضعیت تجارت کشورمان چند ماهی است، با چالش کسری تجاری روبه روست و هر ماه، میزان واردات از صادرات کشور سبقت می‌گیرد و در نهایت ناترازی‌های چند میلیارد دلاری برای چرخه اقتصادی به همراه دارد.
کد خبر: ۱۲۱۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 29 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کارشناسان اقتصادی بر این باورند، یکی از عوامل برهم زننده نظم و تعادل بازار ارز، کسری تجاری در بخش غیرنفتی است؛ جایی که واردات در برابر صادرات غیرنفتی بسیار می‌شود و با توجه به مشکلات و دست انداز‌های پیش روی بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور، تبعات منفی به همراه دارد.

رکورد خطرناک برای تراز تجاری کشور؛ ۱۴ میلیارد دلار کسری تجاری داریم/ نهاد‌های نظارتی از بیش اظهاری در واردات خبر دارند؟

در این میان، آمار‌ رسمی از تجارت خارجی کشورمان نشان می‌دهد، هر ماه شاهد بدتر شدن تراز تجاری کشور هستیم، به گونه‌ای که در جدیدترین آمار‌ رسمی منتشر شده، تراز تجاری نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار منفی شده است.

به بیان دیگر، از آغاز سال تا پایان دی ماه سال جاری، ۴۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در برابر ۵۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار واردات به کشور داشته ایم.

این آمار را رئیس کل گمرک ایران داده و گفته است: میزان کالا‌های صادراتی بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۳۹ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۴۴ کاهش داشته است.  

البته رضوانی‌فر تاکید داشته است: در ده ماهه سال جاری ۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار نفت، ۷۸۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی و ۳۰۰ میلیون دلار برق صادر شده است، که بدین ترتیب، مجموع صادرات کشور در این مدت به رقم ۷۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، با اشاره به افزایش واردات به لحاظ وزنی و ارزشی اظهار داشته است: در ده ماهه سال جاری، ۳۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ وزنی ۵.۸۵ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۵۹ درصد افزایش داشته است.

بنابراین بر اساس این گزارش، مقایسه میزان صادرات و واردات در ده ماهه امسال نشان می‌دهد، تراز تجاری کشور منفی ۱۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار شده است که به عنوان یک هشدار برای چرخه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و باید برای آن تدبیری از سوی تیم اقتصادی دولت اندیشیده شود. این در حالی است که در پایان آذرماه نیز تراز تجاری به منفی ۱۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار رسیده بود.

نهاد‌های نظارتی از بیش اظهاری در واردات خبر دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، یکی از دلایل شکل گیری آمار منفی برای تجارت خارجی کشور، ردپای بیش اظهاری یا همان بیش بود ارزش در واردات کالا به کشور در گمرکات است؛ جایی که واردکننده تلاش می‌کند، کالای وارداتی خود را با ارزش‌تر اظهار کند تا بتواند از چرخه ارزی بانک مرکزی و سامانه نیما، ارز بیشتری دریافت کند و در حالی که ارزش واقعی کالا در مبدا کمتر از رقم اظهار شده است و در این میان با توجه به کاغذبازی‌های گمرکی در داخل و خارج از کشور، بخشی از ارز دریافت شده در حساب واردکننده باقی خواهد ماند تا در بازه‌های زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، ارز ذخیره شده را با نرخ بالاتر بفروشد و یا حتی برای خروج سرمایه و یا واردات کالای قاچاق به داخل کشور، در اختیار متقاضیان ارز در خارج از مرز‌ها قرار دهد.

متاسفانه این سازوکار خطرناک تجاری چند سالی است که در فضای اقتصادی کشورمان رونق گرفته و یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم، چند نرخی بودن ارز و اختلاف نرخ ارز ترجیحی و بازار آزاد و نیمایی است؛ بنابراین، در یک کلام، هدف از چنین تخلفی این است که واردکننده، بیشترین مقدار ارز را به دست آورد.

پیشتر در ماجرای فساد دبش، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پیرامون سازوکار تامین ارز برای قاچاق کالا به داخل کشور گفته بود: دو گروه عمده منابع ارزی قاچاق را تامین می‌کنند؛ یک گروه عمده صادرکنندگانی هستند که ارز صادراتی خود را با بانک مرکزی تسویه نمی‌کنند و گروه دوم، واردکنندگانی هستند که یا کالا در مقابل ارز دریافتی وارد نمی‌کنند و یا کالای وارداتی را با بیش اظهاری به گمرک و داخل کشور می‌آورند (قیمت کالای وارداتی را بیش از آنچه واقعی است نشان می‌دهند) و بخشی از ارز خود را در حساب‌های خارج از کشور نگه می‌دارند.

رکورد خطرناک برای تراز تجاری کشور؛ ۱۴ میلیارد دلار کسری تجاری داریم/ نهاد‌های نظارتی از بیش اظهاری در واردات خبر دارند؟


بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟


رئیس کل گمرک گفته است: در این مدت ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا به چین، ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به عراق، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به ترکیه و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به هند صادر شد. بدین ترتیب، ۷۵ درصد از وزن و ۷۴ درصد از ارزش کل صادرات کشور در ده ماهه سال جاری به پنج کشور فوق الذکر صادر شد.

بیشترین واردات ایران از کدام کشورهاست؟

رئیس کل گمرک ایران در خصوص سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در ده ماهه سال جاری اظهار داشت: در این مدت ذرت دامی با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و دانه سویا با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سه قلم عمده کالای وارداتی بودند. به گفته وی در این مدت واردات طلا به اشکال خام، قطعات منفصله اتومبیل‌های سواری و گوشی تلفن همراه در بین ۱۰ قلم عمده کالای وارداتی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش و برنج، گندم و جو به استثنای بذر از بیشترین کاهش برخوردار بودند. رضوانی فر اظهار داشت: امارات متحده عربی با ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پنج کشور عمده طرف معامله واردات در ده ماهه سال جاری بودند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۷
تو فیلم جومونگ وقتی کف گیرشون ته دیگ خورده بود مقامات سر کیسه رو شل کردن و از جیب دادن ، الان هم مسئولین همین کارو کنن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
ماليات ها را زياد كنيد! همين الان هم مملكت را از جيب مردم داريد اداره مي كنيد
خلاف آمار و ارقام مسئولان و وزیران دولت اقتصاد کشور و معیشت مردم اصلا وضعیت خوبی ندارند و متاسفانه با این دولت و مجلس و افکار و برنامه هایشان آینده ....................
واقعا چرا باید این همه هزینه علوفه و بذر و .. شود. گوشت وارد کنید و کل صنعت دام را تعطیل کنید. شرایط اضطراری هست
پاسخ ها
امیر منمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
صنعت دام که فقط گوشت نیست
تمام لبنیات و کل صنعت چرم از همین علوفه وارداتی است و کلی کار تو روستاها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
دام فقط گوشت نیست
شیر هم هست
عرضه دارید از شرایط اضطراری خارج کنید
صورت مسئله رو پاک نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
آقایون سرشون تو کشورهای دیگه گرمه پول و البته وقت رسیدگی ندارند!!
بار ها نوشتم قیمت دلار بیشتر از قیمت فعلی است بعضی قبول نمی کردند تا زنجیر پاره شد بهرحال اقتصاد با بگیر و ببند میانه ای ندارد .
.

اینهایی که میگن جنگ اغلب کسانی هستند که همه بچه ها را فرستادند پناهگاه. فقط سربازای مردم کارمند و فقیر فربانی میشوند. ما که تو کانادا می بینیم مانند خیل عظبم بچه های خواص خیابانها و فروشگاهها و مراکز خرید را بالا و پایبن میروند. مثل اینکه خدمت سربازی فقط برای فزرندان مردم بیچاره هست. هرگز چنین موج عظیمی از خروج سرمایه ارزی از کشور سابقه نداشته
الان اقای فرزین میگه من کنترل کرده بودم اما میدان تاثیر گذاشت و فنر دلار در رفت. نمیگه ده ماه هیت بصورت کاملا نمایشی و غیر علمی و فقط برای اینکه بگه ما تثبیت گردیم با چوب حراج ردن به ذخایر ارزی دلار را به نفع خروج سرمایه تثبیت دستوری کرد و حالا اگر حتی یک تیر هم شلیک نشه باز دلار باید به نرخ تعدیلی بالاتری منتقل بشه. این ریاضی است نه های و هوی
چه كرديد با اين كشور! و ذره اي هم حاضر نيستيد مسئوليت اش را بپذيريد. اين حواله مي ده به دولت قبلي و دولت قبلي به دولت هاي قبلش
نگران هيچي نباشيد
چون مردم عادت كردند به اين چيزها

ديگه چيزي. براي از دست دادن برامون نمونده
وقتی مسوولین برای حفظ میزشون فقط دروغ میگن و با شعار دادن صورت مساله رو پاک‌ میکنن معلومه مشکلات حل که نمیشن هیچ بلکه هرروز بزرگتر میشن
ما نزدیک سه میلیارد دلار ذرت وارد کردیم با دلار دولتی هم وارد میشه .نتیجه اون چی هست؟گوشت گوساله وگوسفندی که الان شده نزدیک ششصد تومن از خیلی ازکشورهای دنیا گرونتر مردم دارن میخرن که .فساد گسترده ای هم تو واردات وتوزیعش هست .مرغ هم که کیلویی 80 تومن هست نرخ جهانی مرغ هم تو کشورهای دیگه تقریبا همین هست .سوال اینجاست پس چرا اصلا ذرت وارد می کنین برای این صنعت طیور که با این همه حمایت از قیمت جهانی هم بیشتر قیمت تمام شده داره
فعلاً ارزش ریال با گران شدن مجدد دلار در حال سقوط است. البته طبق معمول بانک مرکزی از دو سال پیش رجزخوانی کرده که قیمت دلار را به 28500 تومان باز خواهد گرداند!
بريد سراغ شركت ها و هلدينگ هاي بزرگ صادراتي و متصل به اقازاده ها و ازشون تحقيق كنيد ارز هاي صادراتي رو چرا در خارج از ايران نگه داشتن و وارد مملكت نميكنن ؟
پس اون ۷۰۰۰ صفحه برنامه جناب رئیسی کجا رفت؟
پاسخ ها
سعید
| United States of America |
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
هفت هزار صفحه مشق ها و جریمه های ننوشتن بموقع بود که همه را تو این گیرودار نوشت و تحویل داد
دو سال است كه اصرار و تلاش عجيبي از طرف مسئولين در بي ثباتي اقتصادي و كاهش ارزش پول ملي و سخت كردن هر چه بيشتر شرايط زندگي براي اقشار مختلف شاهديم. چرا؟ علتش را نمي دانم.
راستي يكي بياد توضيح بده توافق بريكس و فرو ريختن ديوار تحريم ها و نابودي دلار اين داستان ها پس چي شد اون همه ادعا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
خودت میگی داستان....از داستان چه انتطاری داری..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
بریکس وشانکهای و اوراسیا همش سر کاریه
ظاهرا آقایون اطلاع دارند که تحریمهای سختی در راهه!
تابناک چه فایده دارد درج این خبر ؟
آیا رئیسی و وزیر اقتصاد دولتش (خاندوزی) میدانند کسری تجاری یعنی چه ؟
میدانند 14 میلیلرد دلار کسری تجاری سالیانه کشور یعنی چه؟
قسم جلاله می خورم نه تنها این دو نفر بلکه کل اعضای دولت فعلی اصلا" خیالشان هم نیست.
بقول دوستمان مثل فیلم جومونگ سران ومسئولین سر کیسه داراییهایشان را شل کنند ؟
ودیگر اینکه لطف کنند کمتر اختلاص ودزدی دبش کنند ؟..
اینها که همیشه میگن تراز تجاری مثبت و افزایش داشته است؟
5ساله بورس نابوده شمایلی از اقتصاد ایران امسال من ودیگران چه گناهی کردن باید خونه خراب بشن هیچ کس هم تو فکر نیست فقط همه میگن باید کاری کردی پس کو را ه حل
اگر حالیتون بشه با توجه به ارزش دارایی های شرکتها تو این 5سال بیایید ارش اسمی شرکتها را از 100تومن بکنید 500تومن تا مشکل زیان سهامداران حل بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار