بازدید 5362
۷

وضعیت فروش تریاک در افغانستان؛ضرر قاچاقچیان

تحقیقات جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که درآمد کشاورزان افغانستان از محل فروش تریاک به تاجران و قاچاقچیان این محصول در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۲ درصد کاهش یافت و از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار برای برداشت سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳ 23 January 2024

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: بر اساس این بررسی که توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) صورت گرفته است، کشت خشخاش در افغانستان از زمان ممنوعیت مواد مخدر که توسط طالبان در آوریل (فروردین/ اردیبهشت) ۲۰۲۲ اعمال شد، حدود ۹۵ درصد کاهش یافته است.

مقامات سازمان ملل با بیان اینکه انتظار می‌رود این کاهش قابل توجه، عواقب گسترده ای بر کل اقتصاد افغانستان داشته باشد، بر نیاز فوری به افزایش کمک به جوامع روستایی، همراه با حمایت از توسعه جایگزین، برای ساختن آینده ای عاری از تریاک برای جامعه و مردم این کشور تاکید کردند.

بر اساس این گزارش کشت تریاک در تمام نقاط این کشور کاهش یافته و از ۲۳۳ هزار هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. این امر به کاهش ۹۵ درصدی عرضه تریاک از شش هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ منجر شد.

این کاهش شدید همچنین عواقب انسانی فوری برای بسیاری از جوامع روستایی آسیب پذیر که متکی به درآمد حاصل از کشت تریاک بودند، به همراه داشته است. درآمد کشاورزان از فروش محصول تریاک در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۲ درصد کاهش یافت و از ۱.۳۶ میلیارد دلار برای برداشت سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.

غاده وهل، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل، گفت: این یک فرصت واقعی برای دستیابی به نتایج پایدار در مبارزه با بازار غیرقانونی تریاک و آسیبی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می کند. در عین حال، پیامدها و خطرات مهمی وجود دارد که باید برای دستیابی به یک نتیجه مثبت و پایدار، به ویژه برای مردم افغانستان، مورد توجه قرار گیرد. افغانستان در ماه های آینده به سرمایه‌گذاری های قوی در معیشت پایدار نیاز دارد تا فرصت‌هایی را برای کشاورزان افغان به دور از تریاک فراهم کند.


او تصریح کرد: به جای تریاک، بسیاری از کشاورزان به کشت گندم روی آوردند که نتیجه آن افزایش ۱۶۰ هزار هکتاری کشت غلات در ولایات فراه، هلمند، قندهار و ننگرهار بود. در حالی که کشت گندم می تواند تا حدودی ناامنی غذایی را تسکین دهد، این محصول درآمد بسیار کمتری نسبت به تریاک دارد: کشاورزان در چهار استان در سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیارد دلار درآمد احتمالی خود را به دلیل تغییر کشت خشخاش به گندم از دست دادند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحددر دسامبر (آذر/ دی) ۲۰۲۳ گزارش داد که میانمار اکنون بزرگترین تولید کننده تریاک است. بحران اقتصادی و سیاسی پس از کودتای ۲۰۲۱ و درگیری های گسترده بین ارتش و گروه های مسلح، مردم را به کشت خشخاش سوق داده است.

بیشترین افزایش ۲۰ درصدی در تولید تریاک در ایالت «شان» واقع در محلی موسوم به مثلث طلایی که مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر محسوب می‌شود، ثبت شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
برادران اوغان اومدن دارن تو ایران میکارن
نگران نباشید فردا یه مصوبه میره مجلس و در قالب یه لایحه دو فوریتی برای کمک به کشاورزان آسیب دیده افغانستان تصویب میشه و کارشون راه میفته. کسی بیخود نگران نباشه.
مسئولین محترم ما خواهان اخراج همه افغان ها هستیم
ما راضی نیستیم ، بخدا ما امنیت نداریم
تریاک در ایران هم به شدت نایاب و‌ گران شده است و ممکن است عواقب بدی داشته باشد
تریاک تسکین هردردی اما اعتیاد آور هست. افغانستان نابود شده.
والله ما هم راضی به اینهمه ضرر و زیان نیستیم?
یک خبر چند خطی چند نوبت تکرار شده .مردم فهم دارند و یک نوبت خواندن متوجه میشوند .و نیاز به تکرار یک خبر در یک صفحه و متن نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی