بازدید 1197
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

تعرفه گذاری پلکانی گاز به عدالت اجتماعی نزدیک است؛ پرمصرف‌ها هزینه واقعی گاز را بپردازند

عمدتاً پرمصرف ها به طبقات متوسط به بالای کشور تعلق دارند. اقشار ضعیف اغلب در چارچوب الگو مصرف می کنند. با توجه به این واقعیت، اخذ هزینه ی گاز به صورت غیریارانه ای از پرمصرف ها می تواند روش مناسبی باشد. روش تعرفه گذاری پلکانی به عدالت نزدیک است
کد خبر: ۱۲۱۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ 23 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمارها نشان می دهد که بیشتر مشترکان پرمصرف گاز جزو طبقه ی مرفه جامعه هستند. به همین دلیل برخی پیشنهاد می کنند اعمال سیاست های قیمتی بر این دسته از مشترکان می تواند در استفاده بهینه از گاز موثر باشد.

به عقیده این افراد باید هزینه ی صدمه ای که قطع صنایع در فصول سرد سال به کشور می زند، از مشترکان پرمصرف اخذ شود. سیاست های قیمتی باید جنبه ی بازدارندگی داشته باشند و پرمصرف ها را به فکر مدیریت مصرف شان بیاندازد.

گاز به عنوان یک نعمت خدادادی در ایران با قیمت بسیار پایینی در اختیار مردم قرار می گیرد. به طوری که حتی هزینه های تولید نیز از مردم دریافت نمی شود. به عقیده ی بسیاری از کارشناسان همین امر در عدم مصرف بهینه ی گاز در کشورمان تأثیرگذار است.

البته عواملی همچون فرسودگی زیرساخت های نیروگاهی، استاندارد نبودن ساختمان ها و وسایل گرمایشی گاز سوز و عدم توسعه ی شبکه ی حمل و نقل عمومی کشور نیز در افزایش مصرف گاز طبیعی در کشورمان موثر هستند.

مصرف بی رویه در بخش خانگی به کسری تراز  گاز در فصول سرد سال منجر می شود که قطعی گاز صنایع عمده را به دنبال دارد. صدمه ای که بخش تولید از قطعی گاز می بیند، بسیار جدی است و به همین دلیل ضرورت دارد مدیریت مصرف گاز در کشورمان مدنظر قرار بگیرد.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

دیده ور با اشاره به لزوم مدیریت مصرف گاز در کشور تصریح کرد: عموماً در بخش خانگی اقدام خاصی انجام نمی دهیم و روز به روز شاهد مصرف بیشتر این بخش هستیم. دلیل کمبود گاز در کشورمان این است که مدیریت مصرف نداریم. اکثر اوقات می بینیم که رادیاتور روشن است و انرژی مصرف می شود اما پنجره ها باز است. این اتلاف انرژی و سرمایه ملی کشور است.

وی ادامه داد: حتی وقتی افراد به مسافرت می روند، حاضر نیستند شوفاژ را ببندند یا در مجتمع ها که سیستم سوخت مشترک است، رادیاتورها را خاموش کنند. نباید اجازه دهیم این اتفاقات در کشورمان رخ دهد. باید در زمینه ی مصرف بهینه ی انرژی شامل گاز و برق به مردم آموزش های لازم داده شود. آنقدر این آموزش ها باید ادامه پیدا کند که مصرف درست انرژی تبدیل به یک فرهنگ در کشورمان شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: ما یارانه های پنهانی در حوزه ی انرژی می دهیم که به صورت ناعادلانه ای به دست مردم می رسد. کسی که مصرف بیشتری دارد، بیشتر از یارانه بهره می برد و طبقات پایین جامعه که مصرف کمتری دارند، کمتر از آن بهره مند می شوند. تعرفه گذاری پلکانی روش مناسبی برای تعیین میزان قبوض مشترکان گاز است.

دیده ور گفت: روش تعرفه گذاری پلکانی ممکن است در میزان مصرف اقشار پردرآمد و پرمصرف موثر نباشد، اما حداقل به بدمصرف ها یارانه ی انرژی پرداخت نمی کنیم. روش تعرفه گذاری پلکانی تسکین دهنده ی خوبی است. اما نباید تصور کنیم که تمام مشکل ناترازی بنزین را حل می کند. باید به اعمال روش هایی برای فرهنگ سازی صحیح مصرف در کشور مبادرت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: عمدتاً پرمصرف ها به طبقات متوسط به بالای کشور تعلق دارند. اقشار ضعیف اغلب در چارچوب الگو مصرف می کنند. با توجه به این واقعیت، اخذ هزینه ی گاز به صورت غیریارانه ای از پرمصرف ها می تواند روش مناسبی باشد.

دیده ور گفت: باز هم تأکید می کنم که روش تعرفه گذاری پلکانی به عدالت نزدیک است اما نمی تواند به تنهایی مشکل ناترازی بنزین را حل کند. لازم است، سیاست گذاری های جدی در زمینه ی فرهنگ سازی برای استفاده ی صحیح از انرژی در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیاز است در بخش دولتی نیز به افزایش نظارت ها بپردازیم و مصرف گاز کنترل شود. البته کارهای خوبی در این زمینه در حال انجام است که نباید نادیده بگیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست