بازدید 10071

درمان افسردگی با اسکن ام‌آر‌آی؟

پژوهش جدیدی نشان داده‌ است که اسکن ام‌آر‌آی می‌تواند به مدت شش ماه برای کاهش علایم افسردگی استفاده شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵ 23 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان از ایندیپندنت فارسی، پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام نشان داده‌اند که استفاده از اسکن‌ها برای تحریک مغناطیسی هدفمند به منظور تحریک مناطقی از مغز افراد افسرده می‌تواند علایم را تا مدت شش ماه کاهش دهد. این روش که تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال(تی‌ام‌اس) نامیده می‌شود، معمولا در جلساتی طی چهار تا شش هفته ارائه و زمانی که از ام‌آر‌آی استفاده می‌شود، مزایای آن ممکن است تا چند ماه تمدید شود تا اطمینان حاصل شود که در هر جلسه همان ناحیه از مغز هدف قرار می‌گیرد.
  
افزایش کیفیت زندگی طی ۲۶ هفته

تیم انجام‌دهنده کارآزمایی «برایت‌مایند» پیش از شروع تی‌ام‌اس، از بیماران یک اسکن ام‌آر‌آی گرفت که این به پژوهشگران امکان داد تا مکان‌هایی را که سیستم‌های مختلف مغز درگیر در افسردگی با هم منطبق می‌شوند، هدف قرار دهند. اسکن دوم ۱۶ هفته پس از نخستین جلسه تی‌ام‌اس گرفته شد و برای کمک به درک نحوه پاسخ بیمار به درمان، مواد شیمیایی موجود در مغز را بررسی کرد. در این کارآزمایی از مسیریابی عصبی که سیستم ردیابی رایانه‌ای برای انجام تی‌ام‌اس با به کارگیری نور است، استفاده شده است.

ریچارد موریس، استاد روان پزشکی در دانشگاه ناتینگهام، گفت: «حدود ۲۵۵ نفر در این آزمایش شرکت کردند و ۲۰ جلسه تی‌ام‌اس را گذراندند. سپس مشخص شد که تی‌ام‌اس هدفمند سبب «پیشرفت‌های قابل‌توجهی» در شدت افسردگی و اضطراب بیماران و موجب عملکرد و کیفیت زندگی بهتر طی ۲۶ هفته شده است.»

تمرکز، حافظه، اضطراب و ... 

پژوهشگران گفتند بیش از دو سوم بیماران به این درمان پاسخ دادند و یک پنجم بیماران به سمت بهبودی رفتند و در [فاز بهبودی] باقی ماندند. پروفسور موریس نتایج منتشر‌شده در نیچر مدیسین را «دلگرم‌کننده» توصیف کرد. او گفت: «با توجه به این که این بیماران به دو اقدام درمانی پیشین پاسخ نداده‌اند و به‌طور میانگین هفت سال بیمار بوده‌اند، گرفتن چنین میزان پاسخ چشمگیر و یک پنجمی که پاسخ پایدار دارند، واقعا دلگرم‌کننده است. تغییراتی که ما شاهد آن بودیم، نه‌تنها در کاهش علایم افسردگی آن‌ها، بلکه به قدری گسترده بود که تمرکز، حافظه، اضطراب و به دنبال آن، کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشید»  .این یافته‌های مهمی است که نشان می‌دهد این روش جدید می‌تواند برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، به‌شدت مفید باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست