بازدید 3476
تاملی بر ماجرایی که به رغم تکذیب ادامه دارد؛

همسویی عجیب دولت و منتقدان در ماجرای مالچ پاشی بستر دریاچه ارومیه!

طرحی که به تاکید منتقدان، اجرایش نشانه‌ای از نومیدی دولتمردان در احیای دریاچه و دست کشیدن از پروژه احیای آن است، اما دولتمردان آن را رد کرده و با مواضعی عجیب و حتی متناقض، بر غیرقانونی بودن اجرای این طرح تاکید کرده، خبر توقف آن را مخابره نموده و در پایان با یادآوری نقش دشمنان، از مردم می‌خواهند که فریب رسانه‌های چرک دشمن را نخورند!
کد خبر: ۱۲۱۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ 14 January 2024

همسویی عجیب دولت و منتقدان در ماجرای مالچ پاشی بستر دریاچه ارومیه!اوضاع دریاچه ارومیه به شدت بحرانی و وخیم است، اما وای به حالتان اگر تصور کنید از این بدتر هم خواهد شد!

به گزارش «تابناک»، از جمله اخباری که در روز‌های اخیر توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده، اجرای یک طرح در محدوده دریاچه ارومیه است؛ مالچ پاشی بر بستر بزرگ ترین دریاچه واقع در خاک کشور که تا همین اواخر و به مدد برخی اقدامات، رویای احیایش در دل بسیاری از ایرانیان پررنگ شده بود، اما به نتیجه دلخواه منجر نشد و حالا وضعیتش به قدری وخیم است که نمی‌دانیم آیا روزی احیا خواهد شد یا خیر؟!

راوی این خبر صدا و سیما بود و دست بر قضا در گزارشی که از رسانه ملی منتشر گشت، تاکید شده بود که مالچ پاشی بستر خشک شده دریاچه با استفاده از نوع متفاوتی از مالچ که دوستدار محیط زیست و تجریه پذیر است و آسیبی به اکوسیستم منطقه نمی‌زند، در راستای طرحی تحقیقاتی صورت می‌گیرد، اما مخالفت‌های زیادی را برانگیخت و جنجالی شد.

رویدادی که به تاکید منتقدان، نشانه‌ای از نومیدی دولتمردان در احیای دریاچه و دست کشیدن از پروژه احیای آن است؛ پروژه‌ای که به رغم پیشرفت در برخی حوزه ها، از آنجایی که نتوانسته مانع از کاهش سطح آب دریاچه و خشک شدن آن شود، وضعیت متزلزلی دارد و به باور برخی، اجرای مالچ پاشی یعنی شکست کامل آن؛ شکستی که نه در گزارش رسمی مسئولان، که با روایت ماجرا در تلویزیون استانی مخابره شده است.

ماجرایی جنجال برانگیز که به سرعت با واکنش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد، به این صورت که اداره محیط زیست استان از غیرقانونی بودن مالچ پاشی خبر داد و تاکید کرد که بلافاصله آن را متوقف کرده و مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست پا را فراتر گذاشت و با تاکید بر تحقیقاتی بودن این طرح و اجرای آن در ۶۰ متر مربع، خطاب به مردم گفت: «فریب رسانه‌های چرک دشمن را نخورید»!

واکنش‌هایی که به نوعی بر ابهامات ماجرا می‌افزاید، به ویژه اگر بدانیم مدیرکل سازمان اصرار بسیاری بر اجرای طرح تنها در چند ده متر مربع دارد، اما مدیرکل استان تاکید نموده که اجرای آن را متوقف کرده اند، چون بدون هماهنگی با ایشان بوده و با مصوبات کلان (از جمله ضرورت دریافت مجوز از ستاد احیای دریاچه ارومیه برای هرگونه عملیات اجرای و تحقیقاتی مربتط با احیا یا کنترل پیامد‌های بحران) همخوانی نداشته است.

به تعبیر دیگر، گویی پروژه‌ای آغاز شده که سازمان حفاظت محیط زیست از اجرایش بی خبر بوده و بعد از جنجال آفرینی به وجودش پی برده است. اطلاعی که به صدور دستور توقف منجر شده و در نتیجه اینکه گفته شود تا صدور این دستور مالچ پاشی در چه مساحتی اجرایی شده، اهمیت چندانی ندارد، مضافا اینکه نشان می‌دهد اوضاع به قدری از مدیریت خارج شده که برخی بدون اطلاع ستاد احیا و سازمان محیط زیست، پروژه‌ای مانند مالچ پاشی بستر آن را اجرایی کرده اند!

وضعیت غیرقابل قبولی که در نتیجه واکنش‌های مسئولان سازمان محیط زیست ترسیم شده و البته نتوانسته به این غائله جنجالی پایان دهد، چون مجید رستگاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تایید کرده: «مالچ پاشی در گوشه‌ای از دریاچه با اهداف آزمایشی انجام شده و احتمال دارد این اقدام در آینده نیز با هدف جلوگیری از توفان‌های نمکی محیط پیرامونی دریاچه ادامه پیدا کند.»

رویکردی که با توجه به وضعیت دریاچه، نه تنها طبیعی به نظر می‌رسد، که بسیار ضروری است و باید در دستور کار ستاد احیای دریاچه قرار داشته باشد، چون اگر روزی توفان‌های نمکی از راه برسند و زندگی مردم را به مخاطره بیندازند، از این ستاد توقع می‌رود برای مقابله با آن تدبیری اندیشیده باشد، در غیر این صورت، کنار رفته و کار را به بخش‌های دیگر واگذار نماید تا آن‌ها بتوانند با بحران مقابله کنند.

بنابراین، جای تعجب دارد که چرا سازمان حفاظت محیط زیست به جای تاکید بر این ضرورت‌ها و ارائه و دفاع از طرح‌های تحقیقاتی مانند مالچ پاشی، ترجیح داده با منتقدان این طرح همسو شده و حتی پای «دشمنان و جنگ روانی» را به ماجرا باز کند. مگر نه اینکه احتمال توفان‌های نمکی هست و باید برای مقابله با آن طرح‌های مختلف را آزمود و به کار بست؟ آیا به راستی هیچ طرح و ایده‌ای برای روز مبادا اندیشیده نشده یا منتظرند اجرای تحقیقاتی شان جنجالی شود و بعد درباره شان با مردم سخن بگویند؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵
یعنی دشششششششششمن اومده اونجا مالچ پاشیده

اگه این کلمه دشمن را از فرهنگ لغات مسئولین وردارن کارهاشون به فلجی کامل میرسه.

شعور مخاطب را به اندازه هویج هم نمیدونن که اینطور رفتار میکنن
۶۰ متر خیلی کمه. دست‌کم ۲ هزار متر را مالچ پاشی کنید و تحقیق و مطالعه کنید و از هیاهو نترسید اداره مملکت که با ترس و واهمه نمیشه
ارههه بابا همه رو مالچ بپاشین بره .دریاچه میخوایم چکار .ما نه هوا پاک لازم داریم نه اب و نه دریاچه تجربه ثابت کرده ما در هر شرایطی زنده میمونیم
آسفالت اش کنید بهتره
دریاچه ایی که چند هزار سال آب داشت خشک شد
این طرحها اگر برای دریاچه ارومیه آب نداشته باشد و یا اینکه سایه طوفان های نمکی ِ اینده را از سر مردم کوتاه نکند قطعاً برای برخی نان دارد.
دریاچه به اون بزرگی خشک شد
نابود و تار ومارباد هر آنکه در خشکاندن دریاچه نقش داشت یا نقش ایفا می کرد
کسانی که به دشمن اعتقاد ندارند،دشمنند…چرا از دریاچه های خشک شده امریکا مطلب نمینویسید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
الان ما داریم در مورد مشکل مملکت خودمون حرف میزنیم .امریکا به ما چه ؟؟ فکر که نمیکنی حداقل میتونی ساکت باشی و ساندیستو بخوری
ثمرات دولت انقلابی جهادی ، خشک شدن فوری دریاچه ، واقعا دست مریزاد داش ابرام!
مقصر آمریکا و اسرائیل غاصب است !!!!!!!!!!!
مگر جاهای دیگر ایران خشک نشده ؟

مگر این مشکل کم ابی فقط برای ان دریاچه است ؟

در استان فارس مگر موارد مشابه نداریم ؟

چرا روی یک دریاچه به علت تعصب مردم منطقه انقدر هزینه میکنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چرا به لطف مدیریت درست و کارامد تمام ایران خشک شده و هواای هم برای نفس کشیدن نیست .ممنونیم
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
اصلا فهمیدی چی گفتی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست