بازدید 2182

صید حلال!

ارتش ایران نفتکش «سوئز راجان» که محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت کشورمان را سرقت کرده و به آمریکا تحویل داده بود، توقیف کرد
کد خبر: ۱۲۱۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱ 13 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از وطن امروز، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش را با حکم قضایی در آب‌های دریای عمان توقیف کرد.

بنا به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس‌اس‌تی صبح روز پنجشنبه توقیف شد.   نفتکش متخلف یاد شده سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت کرده و‌ به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.  این نفتکش  با تغییر نام به نیکولاس‌اس‌تی  در حال حمل نفت در دریای عمان بود که صبح پنجشنبه با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.

پیش از این شبکه اسکای‌نیوز عربی به نقل از سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس گزارش داده بود: گزارشی درباره یک حادثه در 50 مایلی دریایی شرق سواحل عمان دریافت کردیم. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد مقامات مسقط در حال تحقیق درباره این حادثه امنیتی در شرق سواحل عمان هستند. سازمان تجارت دریایی انگلیس همچنین اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر ورود چند فرد مسلح به یک کشتی در نزدیکی عمان دریافت کرده است. این سازمان اعلام کرد قادر به تماس با این کشتی که مورد حمله قرار گرفته نیست. در بیانیه این سازمان همچنین آمده است: ما به کشتی‌ها توصیه می‌کنیم هوشیار باشند و هرگونه فعالیت مشکوک را به ما گزارش دهند. 

با این حال ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه دو مقام ارتش آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز توقیف نفتکش «سوئز راجان» را تأیید کردند.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران ادعا کرد: ایران یک نفتکش متعلق به جزایر مارشال با پرچم یونان را در حالی که در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرد، توقیف کرد. وی با محکوم کردن این اقدام گفت: دولت ایران باید فوری این کشتی و خدمه آن را آزاد کند. توقیف غیرقانونی یک کشتی تجاری جدیدترین رفتار ایران با هدف ایجاد اختلال در کشتیرانی بین‌المللی است.

«جان کربی» سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم گفت: ایران یک کشتی تجاری - نفتکش سنت‌نیکولاس - را که به صورت قانونی در حال عبور در آب‌های بین‌المللی بوده، توقیف کرده است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و دولت ایران باید این کشتی و خدمه آن را فورا آزاد کرده و این اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند. این سخنگوی دولت بایدن افزود: ما به همکاری با شرکای خود برای جلوگیری از مجموعه کامل اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ادامه خواهیم داد. کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد ایران اعلام کرده است توقیف این کشتی در واکنش به توقیف یک نفتکش ایران در سال گذشته است، گفت: از نظر من اظهاراتی که از تهران منتشر می‌شود، اعتبار کمی دارد. این نفتکش در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بود و هیچ توجیهی برای توقیف آن وجود ندارد و ایران باید آن را آزاد کند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم اعلام کرد: نیروی دریایی ایران یک نفتکش را به طور غیرقانونی توقیف کرد و وضعیت خدمه آن مشخص نیست. وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد: توقیف نفتکش توسط ایران نقض قوانین بین‌المللی و شاهد دیگری از فعالیت‌های مخرب ایران است.

گذر نفتکش‌ها به ایران می‌افتد!

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این کشتی در بندر بصره عراق بارگیری شده و عازم بندر علی‌آقا در غرب ترکیه بوده که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شده است.

خرداد سال گذشته خبر توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هیوستون آمریکا منتشر شد، خبری که حکایت از یک دزدی آشکار داشت؛ توقیفی که البته کش و قوس‌های زیادی را در تخلیه بار کشتی به همراه داشت. در نهایت اما شهریور امسال خبر تخلیه و فروش نفت ایران در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود درباره نفت توقیف شده ایران نوشت: این نخستین حکم جنایی در تاریخ است که شرکتی را به دلیل تسهیل فروش و حمل‌و‌نقل غیرقانونی نفت ایران محکوم و بیش از ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام قاچاق را توقیف می‌کند. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده بود: ایالات متحده آمریکا در شکایت خود ادعا کرده است نفت کشتی بر اساس قوانین تروریسم و پولشویی آمریکا مصادره می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده بود: این شکایت حاکی از طرحی است که شامل چندین نهاد وابسته به سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس برای فروش مخفیانه و انتقال نفت ایران به یک مشتری در خارج از آن کشور است. شرکت‌کنندگان در این طرح با استفاده از انتقال کشتی به کشتی، گزارش سیستم شناسایی خودکار جعلی، اسناد جعلی و ابزارهای دیگر تلاش کردند مبدا نفت را پنهان کنند. در این شکایت همچنین آمده بود: اجاره‌کننده کشتی از سیستم مالی آمریکا برای تسهیل حمل‌و‌نقل نفت ایران استفاده کرده است. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده بود: این شکایت همچنین ادعا می‌کند نفت، دارایی‌های سپاه پاسداران و نیروی قدس است یا «منبع نفوذ» آنها را تشکیل می‌دهد. این دو نهاد توسط آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی معرفی شده‌اند، بنابراین این محموله نفتی یک پولشویی محسوب می‌شود. در این بیانیه همچنین ادعا شده بود: وجوهی که با موفقیت در ارتباط با یک دولت حامی تروریسم توقیف شده‌اند، ممکن است به طور کلی یا جزئی به صندوق قربانیان تروریسم تحت حمایت دولتی ایالات‌متحده اختصاص یابد. سازمان امنیت ملی آمریکا و دفتر اف‌بی‌آی در مینیاپولیس در حال بررسی این موارد هستند.

با این حال مقامات کشورمان از زمان توقیف غیرقانونی نفتکش «سوئز راجان»، دولت آمریکا را مسؤول این دزدی دریایی دانسته بودند؛ مسؤولیتی که به نظر می‌رسد آمریکا پاسخ آن را روز پنجشنبه در آب‌های دریای عمان دریافت کرد. پیش از این نیز در موارد مشابهی همچون توقیف نفتکش ایرانی حامل سوخت که به سمت سوریه در حال حرکت بود از سوی انگلیس، ایران با مقابله به مثل و توقیف یک نفتکش انگلیسی این پیام را به طرف مقابل مخابره کرد که توقیف اموالش را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. موقعیت ویژه ایران از نظر جغرافیایی و دسترسی به آب‌های خلیج ‌فارس و دریای عمان به عنوان شاهراه انرژی جهان از یک سو و عزم ملی برای بی‌پاسخ نگذاشتن توقیف کشتی‌های ایرانی از سوی دیگر باعث شده هزینه مقابله با تجارت دریایی ایران در سال‌های اخیر افزایش محسوسی یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست