معاون وزیر صمت چراغ سبز نشان داد؛

هفته آینده منتظر آزادسازی قیمت خودرو‌های جاده مخصوص باشیم؟ / مردم گران‌تر بخرند تا زیان خودروسازان جبران شود؟!

در مصوبه اخیر شورای رقابت بنا شده تا به خودروسازان اجازه داده شود، در صورت افزایش تولید بتوانند خودرو‌های مازاد از برنامه تولید را با قیمت جدید عرضه کنند. معاون وزیر صمت نیز گفته است: وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۵۱۴۱
|
۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 11 January 2024
|
29375 بازدید
|

هفته آینده منتظر آزادسازی قیمت خودرو‌های جاده مخصوص باشیم؟ / مردم گران‌تر بخرند تا زیان خودروسازان جبران شود؟!

محمدرضا مقامی فرد- «اگر بقای صنعت خودرو را می‌خواهیم، باید مشخص شود که ضرر و زیان خودروسازان چگونه قرار است جبران شود؛ در غیر این صورت کاری که اوباما و ترامپ نتوانستند با صنعت خودرو ایران انجام دهند، خودمان انجام می‌دهیم و این صنعت را متوقف می‌کنیم»؛ این صحبت جنجالی رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی است که باور دارد، باید هرچه سریع‌تر قیمت‌های درب کارخانه خودروسازان آزاد شود!

نجفی‌منش تاکید داشته است: «قرار بود همان یک ماه پیش انجام شود، تا به حال هم دیر شده، استارت اجرا زده شده، امیدوارم کسی مانع‌تراشی نکند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این گونه اظهارات از سوی نماینده قطعه سازان در شرایطی است که در روز‌های گذشته، خبری مبنی بر موافقت وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان بر سر آزادسازی قیمت ۱۲۰ هزار خودرو به نرخ ۵ درصد کمتر از بازار آزاد، با حواشی بسیاری مواجه شد و فعالان خودرویی از تکرار تجربه تلخ پنج سال قبل در دوره وزارت رضا رحمانی در صمت یاد کردند و بیان داشتند: "۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی افزایش قیمت رسمی نزدیک قیمت بازار و بلافاصله جهش قیمت بازار به سمت بالا و دوباره جهش قیمت فروش به ۵ درصد زیر قیمت جدید و این سیکل باطل ادامه دارد. "

اما به نظر می‌رسد یکی از مدافعان سرسخت این سیاست قیمتی، قطعه سازان هستند تا به مطالباتشان از خودروسازان برسند؛ البته از جیب مردمی که باید محصولات تولید داخل را به قیمت گران‌تر بخرند و هزینه کنند!

خسروانی یکی از فعالان حوزه خودرو در فضای مجازی نوشته: «تجربیات قبلی نشان داده هر زمان چنین فرمولی در کار بوده شرکت‌ها ابتدا با عدم عرضه و بازارسازی توسط عوامل خود قیمت‌ها را بالا می‌برند تا عدد ۵ درصد زیر قیمت هم بالا برود.»

اما روز گذشته، معاون وزیر صمت، از تصمیم مهم خودرویی در هفته آینده خبر داد و در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت صمت موضوع فروش خودرو در حاشیه بازار را با توجه به صف طولانی خرید در سامانه یکپارچه عملی خواهد کرد، گفت: وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است.

منوچهر منطقی افزود: افزایش تولید یکی از مسیر‌هایی بود که وزارت صمت تعیین کرد تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند. وی با بیان اینکه وزارت صمت مسیر دوم را کمک گرفتن از شورای رقابت برشمرد، گفت: هفته آینده تصمیم گیری نهایی برای اینکه کدام مسیر کمترین تاثیر را در بازار خودرو می‌تواند داشته باشد، مشخص می‌شود.

اشاره معاون علی آبادی به سیاست افزایش قیمت محصولات خودروسازان به قیمت نزدیک بازار آزاد، همان تصمیمی است که در صورت جلسه‌ مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و انجمن قطعه سازان مورد موافقت قرار گرفت. به گونه‌ای که در بند «ب» آن، با عنوان تنظیم بازار و کاهش قیمت در بازار آزاد، بیان شده است: به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا وزارت صمت، زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های دو شرکت را به نحوی فراهم نماید که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودرو‌هایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری هستند، به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام کنند و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

همچنین در بخش دیگری از تصمیمات گرفته شده با محوریت توقف زیان دهی خودروسازان، آمده است: به منظور توقف زیان دهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، مقرر شد تا وزارت صمت، اقدامات قانونی لازم برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو خودروساز و ترجیحا اعمال سود ۲.۵ درصد برای این محصولات آنان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

هفته آینده منتظر آزادسازی قیمت خودرو‌های جاده مخصوص باشیم؟ / مردم گران‌تر بخرند تا زیان خودروسازان جبران شود؟!

این تصمیم در حالی است که شورای رقابت در جلسه ۱۶ دی ماه خود برای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در بهمن سال گذشته، آستین بالا زد و در ماده ۶ مصوب کرد: وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه نماید.

سخنگوی شورای رقابت نیز چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به مشوق افزایش قیمت برای تولید مازاد خودروسازان تاکید داشت: در مصوبه اخیر شورای رقابت، بنا شد به خودروسازان اجازه داده شود در صورت افزایش تولید، بتوانند خودرو‌های مازاد از برنامه تولید را با قیمت جدید عرضه کنند. سپهر دادجوی توکلی افزوده است: اعضای شورای رقابت تصمیم گرفتند تا تغییرات کوچکی در نحوه قیمت گذاری خودرو ایجاد کنند به طوری که تنظیم کننده فنی یعنی وزارت صمت، نقش بیشتری در تعیین قیمت داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و دید در هفته آتی، سه گانه وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان، رویکرد جنجالی افزایش قیمت خودرو‌ها به حاشیه بازار را چگونه و با چه توجیحی برای مردم اجرایی خواهند کرد؟

این در شرایطی است که بازار خودرو از کمبود عرضه آسیب جدی دیده است و در نبود خودرو‌های وارداتی به میزان قابل قبول، قیمت‌ها در بازار آزاد روز به روز گران‌تر می‌شود. حال پرسش اینجاست، در بازار خودرویی که خبری از واردات خودروی نو و کارکرده به تعدادی که بتواند سمت عرضه را تقویت کند، چگونه می‌توان فرمان آزادسازی قیمت خودرو را در اختیار معدود خودروسازان داخلی سپرد که با عرضه قطره چکانی به گرانی بازار آزاد خودرو همواره دامن زده اند؟

این در شرایطی است که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه وزارت صمت مسئول وضعیت کنونی بازار خودروست، در خصوص نوسانات اخیر قیمت خودرو و عدم اجرای قوانین مجلس در خصوص ساماندهی بازار خودرو گفت: عمده مشکلات کشور از جمله نوسانات قیمت خودرو به دلیل عدم اجرای قوانین است. در خصوص مدیریت و ساماندهی بازار خودرو، دولت خود لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که ماحصل آن واردات خودرو‌های نو و کارکرده بود و مجلس آن را به تصویب رسانده و تبدیل به قانون شد؛ بنابراین، هیچ عذری برای دولت در خصوص عدم اجرای قوانین ساماندهی خودرو پذیرفته نیست.

نماینده مردم شاهین شهر و برخوار و میمه در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر صمت نسبت به دیگر وزرا از تجربه بیشتری برخورد‌دار است؛ از این روی، ما انتظار داریم به موضوع صنعت خودروسازی و بازار آن ورود جدی کرده و مشکلات موجود را حل و فصل کند و اگر اختیارات قانونی بیشتری نیاز دارد، به مجلس اعلام کند، چون ما وی را مسئول این حوزه دانسته و باید پاسخگو باشد.  

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
علاج گرانفروش نخریدن است. تا وقتی دولت گران می کند و اصلا متوجه مردم نیست و مردم هم می خرند همین است. اینترنت، خودرو، گوشت و.... گران می شود و مردم می خرند همین خواهد بود و دولت همگران می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
مردم ایران هیچ وقت با هم متحد نمیشن و همیشه این ظلم و ستم ادامه دار خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
نوش جان ملت مردمانی بی تفاوت و بی خیال اختلاس ۳۶۰۰۰۰۰۰۰۰دلاری براشون مهم نیست و بی خیال اند باید دولت خودرو با چهار برابر قیمت جهانی به آنان بفروشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
دوست عزیز 90درصد مردم استوری میکنن نخرید تا بگندد درحالی که تو صف خرید ایستاده.البته این اوضاع تقصیر مردم نیست ولی این مردم هستن که عروسک خیمه شب بازی مافیا شدن
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
افزایش قیمتها هرروزوپی درپی
افزایش خقوق ها سالی یکبلر انهم قطره چکانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
تقصیر خودمون هست
هر چی سرمون بیاد و بیارن حقمون هست
رها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
دیدین مسبب همه گرونیها خود دولته. ارزون میکنه گرون میکنه.. زنده باد سال مهار تورم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
دولت جهادی و مردمی
مجلس انقلابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بعد هم میگن چرا مصرف بنزین بالاست و مردم زیاده روی می کنند و ناترازی داریم و.... عوض افزایش کیفیت افزایش قیمت دارم اینترنت هم گران شد رفت و ....
علی
| Canada |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بنزین که شد ۵۰ هزار تومان بدون هیچ تغییری دیگر زیاده روی نمی‌کنند و می‌شوند مثل بقیه دنیا در الگوی مصرف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
خودرو رو ولش کن بریم رئیس اتاق بازرگانی رو عوض کنیم
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
آره چون بله قربان گو نیست و از علم اقتصاد سخن میگوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
مقصر اول و آخر افزایش قیمت ها خود دولت و مسئولان هستند قابل توجه مسئولینی که عامل هر افزایش قیمتی را دلال و قاچاق و ..... اعلام می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
از رودو آقای رئیسی تا به امروز در 2 سال و 6 ماه قیمت خودروه ها 20تا 300 درصد افزیاش داشتن یعنی 3 تا 4 برابر شدن
آقای رئیسی چه کردی در 2 سال؟ واقعا این همه فاجعه در 2 سال غیرممکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
آقای علی آبادی رو از مپنای مونتاژ کار آوردن و خودش هم یک کلمه گفت من وزیر درخواست هستم فکر کردن الان همه چیز متحول میشن
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
مپنا بهترین شرکت ایرانه و در همه زمینه ها حرفی برای گفتن داره و حتی تولید ماشین برقی رو هم داره راه اندازی میکنه.... کسی نمیتونه حرف مپنا ر و بزنه مشکل اینجاست که. مافیای خودرو سمبه قوی داره و کسی حریفشون نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
منطقی و پروژه هواپیمای ایران 140
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بسیارکارخوبی است. خودروسازان را درقیمت گذاری محصولاتشان آزادبگذارید ولی...ولی واردات را هم بدون بهانه ومحدودیتهای من درآوردی آزادکنید . خودرویی مثل رنوکوئید 5هزاردلاریعنی 250 میلیون است که به صدتا کوئیک 350 میلیونی میارزد یا تویوتا کرولا12 هزاردلاریعنی600 میلیون است که به صدتا چینی های 2 میلیاردی میارزد پس هم قیمت را آزادکنید هم واردات را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
حتما انجام خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
مشکل خودرو سازی یک عده نماینده مجلس بودن که سه چهار برابر ظرفیت خودرو سازی نیرو بردن اونجا و گذاشتن مدیر های خودی بخاطر منافع شخصی ما فقظ ضربه از منافع خودی به جای منافع ملی میخوریم
پاسخ ها
علی
| Canada |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
عزیزم این ۵ددرصد مشگل است وقتی دلار ۱۰۰۰ تومانی شده ۵۰۰۰۰ تومان باید پراید ۶ میلیونی هم بشه ۳۰۰ میلیون کسی که این را نمیفهمد سواد ریاضی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
درخبرهای دیروزداشتیم خودروهای داخلی به دلیل غیراستانداردبودن 15 میلیارددلار درحوزه انرژی یه کشورضرر زده اند.اگرعلت یکسوم تصادفات راهم خودروبدانیم سالانه 7000 نفرراهم به کشتن میدهندغیر ازکشتنهای نامعلوم ایجادآلودگی. هرخودرو راهم متوسط 500 میلیون حساب کنیم ضربدر 25 میلیون کنید ببینید بابت این خدمات چقدرهم از مردم خورده اند
پاسخ ها
چای دبش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
نوش جانشان ، مملکت مال آنان مال مؤمنین متدین حزب اللهی ها ، هر نه نه قمری ناراحت یا اعتراض دارد از ایران اسلامی ناب ناب محمدی بره بیرون
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
اصلا به فکر مصرف کننده هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
هستند. وگرنه نمی خریدند.
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟