بازدید 1967

افزایش قیمت گاز و برق در اروپا

کد خبر: ۱۲۱۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ 06 January 2024

با آغاز موج سرمای شدید در بخش‌های شمالی اروپا که تقاضا برای گرمایش را افزایش می‌دهد، قیمت گاز و برق در این منطقه افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، قیمت برق در فنلاند با آغاز موج سرمای شدید در مناطق قطبی کشورهای شمال اروپا که در روزهای آینده، بخش‌های جنوب و شمال غربی اروپا را فرامی‌گیرد و تقاضای بیشتر برای انرژی ایجاد می‌کند، به رکورد بالایی جهش یافت.

در فنلاند و سوئد، برف سنگین و سرمای منجمدکننده، باعث لغو بعضی از خدمات قطار در روز جمعه و آخر هفته شده است.

قیمت برق روز پیش رو در فنلاند، به رکورد بالایی صعود کرد و اپراتور شبکه (فینگرید) این کشور، روز جمعه هشدار داد که دوره طولانی مدت یخبندان بسیار شدید در سراسر فنلاند، تولید کافی برق را به چالش می‌کشد. این اپراتور از مصرف‌کنندگان خواست تا با برنامه‌ریزی استفاده از برق در ساعات اوج مصرف صبح و عصر، در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

گازگرید فنلاند که اپراتور سیستم انتقال گاز این کشور است، اعلام کرد که از حق خود برای سفارش واردات بیشتر گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) برای اطمینان از سیستم مبتنی بر بازار و مقرون به صرفه متوازن و خنثی سازی ریسک ناکافی بودن گاز در دوره سرمای شدید، استفاده کرده است.

تقاضای گاز در فنلاند، پنجشنبه گذشته، به ۱۳۰ گیگاوات ساعت در روز رسید که بالاترین مصرف روزانه از دسامبر ۲۰۲۱ بود. گازگرید فنلاند اعلام کرد که به دلیل سرمای هوای و قیمت بسیار بالای برق، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای گاز حداقل برای آن روز، در همان حد باشد.

سرمای هوا، سرعت باد را کاهش می‌دهد و در نتیجه، تولید نیروی بادی در سراسر شمال غربی اروپا محدود می‌شود. اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، اظهار کرد: قیمت برق در سراسر اروپای شمالی به دلیل عواملی شامل کاهش دما و هوای آرام که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را کاهش می‌دهد، افزایش یافت و در نتیجه، تقاضا برای گاز طبیعی و زغال‌سنگ گران‌تر را افزایش داد.

 پس از یک پاییز گرم و آغاز ملایم‌تر زمستان، سرمای طولانی ‌مدت پیش بینی شده، اکثر بخش‌های شمال غربی اروپا را فرا خواهد گرفت و در طول ژانویه ادامه پیدا می‌کند و زیرساخت‌های تامین گاز طبیعی و انرژی اروپا را به بوته آزمون می‌گذارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بهای معاملات گاز طبیعی تی تی اف هلند که قیمت پایه معاملات گاز بازار اروپاست، روز جمعه ۳.۶ درصد افزایش یافت و به ۳۷ دلار و ۸۰ دلار (۳۴ یورو و ۶۲ سنت) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که سومین افزایش روزانه متوالی بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی