بازدید 3709
۱

نخستین نشست شورای امنیت در سال ۲۰۲۴

شورای امنیت سازمان ملل در نخستین نشست خود در سال ۲۰۲۴ میلادی با عنوان "حفظ صلح و امنیت بین المللی" به حملات این روزها در دریای سرخ پرداخت که در پی جنگ اسرائیل و برای فشار به حامیان این رژیم به منظور توقف بمباران‌ بی وقفه غزه در حال وقوع است اما آمریکا و همپیمانانش بیش از پیش در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی مستاصل شده اند.
کد خبر: ۱۲۱۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 04 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سازمان ملل، آمریکا بعنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل  ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، روز چهارشنبه به وقت محلی به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

«نیکلاس دی ریوایر» سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی (ژانویه) است، ریاست این نشست را برعهده داشت که نخستین نشست شورای امنیت در سال جدید میلادی بود.

خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه و از چهره های نام آشنای مقامات سازمان ملل درباره مسائل منطقه، در سخنانی گفت: سازمان ملل متحد همچنان نسبت به پیامدهای نامطلوب سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انسانی تشدید تنش نظامی در دریای سرخ و خطر تشدید تنش های منطقه ای هشدار می دهد.

وی افزود: تداوم تهدیدات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی دریایی که با خطر تشدید تنش نظامی بیشتر در منطقه همراه است، همچنان یک نگرانی جدی است که می تواند بطور بالقوه میلیون ها نفر را در یمن، منطقه و جهان تحت تاثیر قرار دهد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر اهمیت تضمین ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در منطقه تاکید کرد.

 

"کریس لو" معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست بدون اشاره به عوامل حملات در دریای سرخ، این حملات را غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و گفت: حملات حوثی‌ها علیه دریانوردی بین‌المللی به نقطه عطف خود رسیده است. از حوثی ها می خواهیم که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: این حملات، تهدید مهمی برای امنیت دریانوردی و تجارت جهانی هستند و وضعیت انسانی شکننده یمن را در خطر قرار داده است. او جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از انصارالله یمن در این حملات کرد و مدعی شد که ایران حمایت های مالی و تسلیحاتی از "حوثی‌ها" به‌عمل آورده که در حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ نقش دارد.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: ایران باید حمایت از حوثی‌ها را متوقف کند تا از ادامه حملات خود در دریای سرخ خودداری کنند.

کریس لو با تاکید بر اینکه « آمریکا به دنبال رویارویی با ایران نیست» ادعا کرد: ایران در اینجا یک انتخاب دارد؛ می‌تواند مسیر فعلی خود را ادامه دهد یا دست از حمایت بردارد.

نماینده آمریکا در این نشست ادامه داد: ارائه تسلیحات به حوثی ها نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است و همه کشورهای عضو باید به تعهدات خود در این قطعنامه پایبند باشند.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان گفت: تهدید علیه کشتیرانی و آزادی آن در دریای سرخ چالشی جهانی است و واکنشی جهانی می‌طلبد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست با یادآوری صدور بیانیه ای مشترک ۱۲ کشور درباره دریای سرخ بدون اشاره به نقش اسرائیل در تنش های اخیر منطقه ای،  خواستار توقف حملات انصارالله یمن شد.

وی با اشاره به تاثیر «این تحریکات دریایی بر غیرنظامیان یمن» از ایران خواست که مانع این حملات انصارالله یمن شود و ادعا کرد: حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ امنیت غذایی جهانی را تهدید می‌کند.

  سفیر و نماینده الجزایر نیز در این نشست سازمان ملل از همه به ویژه انصارالله یمن خواست از اقداماتی که می‌تواند تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل را برای صلح پایدار در یمن تضعیف کند، خودداری کنند.

وی همچنین گفت که «کشورهای ساحلی» دریای سرخ باید نقش پیشرو در حفظ صلح ایفا کنند.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز وضعیت دریای سرخ را «بسیار نگران‌کننده» دانست اما گفت: آنچه در دریای سرخ رخ می‌دهد، نتیجه مستقیم خشونت در غزه است.

وی تصریح کرد: حملات دریای سرخ در خلا رخ نمی‌دهد، بلکه تابع خشونت ها در غزه است.  حل و فصل درگیری ها در غزه و یمن،  کلید تضمین آزادی رفت و آمدهای دریایی در دریای سرخ است.

او با انتقاد از مواضع واشنگتن در حمایت از تل آویو گفت: آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات اسرائیل، شورای امنیت را به گروگان گرفته است و از تصویب قطعنامه ها جلوگیری می کند.

نماینده چین نیز در این نشست شورای امنیت با اشاره به ثبات نظم تجارت جهانی گفت که چنین حملاتی "پیچیدگی جدیدی" را ایجاد می کند.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل در عین حال از توقیف کشتی‌ها در دریای سرخ ابراز نگرانی کرد و گفت: تنش کنونی در دریای سرخ جلوه‌ای از گسترش درگیری در غزه است و باید آتش‌بس حاصل شود..

«نیکلاس دی ریوایر» سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز با هشدار درباره گسترش جنگ در غزه به منطقه گفت که انصارالله یمن در این شرایط، مسوولیت مهمی بر عهده دارد. او از همه طرف‌های یمنی خوست که با حسن نیت به مذاکره برای آتش‌بس ادامه دهند. 

رئیس دوره ای شورای امنیت مدعی شد: ۱۵ درصد تجارت جهانی مستقیما توسط حوثی‌ها تهدید می‌شود و ما آنها را مسئول تشدید تنش در منطقه می‌دانیم.

کازویوکی یامازاکی، سفیر ژاپن در سازمان ملل نیز خواستار دخالت شورای امنیت برای حفاظت از صلح و امنیت جهانی شد.

گیلعاد اردان سفیر و نماینده رژیم اسرائیل در حالی به نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ دعوت شده بود که جنگ این رژیم علیه مردم بی دفاع غزه از عوامل اصلی حملات در دریای سرخ به منظور توقف بمباران های بی وقفه تل آویو است.

این دیپلمات اسرائیلی بدون اشاره به جنگ افروزی های این رژیم ادعا کرد که خاورمیانه در آتش است و این حملات دریایی صرفا بخشی از حلقه وحشت در اطراف اسرائیل است.

او مدعی شد که انصارالله یمن حتی وجود شورای امنیت را  به رسمیت نمی شناسد و از تحریم ها علیه انصارالله یمن و کسانی که آنها را حمایت می کنند، حمایت کرد.

سفیر اسرائیل سپس با تکرار ادعاها و اتهامات ضد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران را "تهدید واقعی" در منطقه معرفی کرد. او همچنین برغم اعلام مکرر مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی نقش نداشتن تهران در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مدعی شد: قتل های حماس بدون تسلیحات ایران نمی توانست اتفاق بیفتد.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در پی حملات نیروهای مسلح یمنی اعلام کرد یک ائتلاف برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است، ائتلافی که علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا نیز می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد که تشدید تنش از سوی جنبش انصارالله یمن، جریان آزاد تجارت را تهدید و قوانین بین ‌المللی را نقض می‌کند. جو بایدن امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، پاسخ بین‌المللی محکمی به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریایی در دریای سرخ بدهد، اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، گروهی از متحدان کنار کشیده‌اند.

جو بایدن امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، پاسخ بین‌المللی محکمی به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریایی در دریای سرخ بدهد، اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، گروهی از متحدان کنار کشیده‌اند.

ایتالیا و اسپانیا دو متحد اروپایی آمریکا که به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در عملیات نگهبانی از دریای سرخ از آن‌ها نام برده شده است بیانیه‌هایی صادر کردند که براساس آن ظاهراً این کشورها از ائتلاف دریایی بین‌المللی فاصله گرفته‌اند.

پنتاگون می‌گوید در نیروی ائتلافی دفاعی بیش از ۲۰ کشور شرکت دارند تا اطمینان حاصل شود که تجارت میلیاردها دلاری کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ نزدیک یمن جریان داشته باشد اما تقریباً نیمی از این کشورها تاکنون نه به‌طور رسمی پیوستن خود به این گروه ضربت را اعلام کرده‌اند و نه خواهان پیوستن به آن شده‌اند. کمک‌های دیگر کشورها به این ائتلاف می‌تواند از اعزام کشتی‌های جنگی تا صرفاً فرستادن یک فرمانده نظامی را در بر بگیرد.

بی‌میلی برخی از متحدان ایالات متحده آمریکا برای پیوستن با این تلاش‌ها تا حدی بازتاب‌دهنده شکاف‌های ایجاد شده بر اثر جنگ غزه است. در حالی که انتقادهای بین‌المللی نسبت به تهاجم اسرائیل به غزه افزایش یافته است، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پشتیبانی قاطع خود را از اسرائیل همچنان ادامه می‌دهد. وزارت بهداشت غزه می‌گوید تاکنون بیش از ۲۱ هزار فلسطینی در جریان این حملات کشته شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
جنگ بین اسرائیله و یمن. هروقت آمریکا دست از حمایت اسرائیل برداشت، ایران هم از حمایت از یمن دست برداره. از این واضح تر پیامی نمیشه داد. بچه هم می فهمه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی