بازدید 8303

پسروی آب خزر چالش روز سواحل مازندران

معضل پسروی دریای خزر در سواحل شهرستان های غرب مازندران در صورت بی توجهی به این رخداد مهم به اعتقاد "نوروز بهاء" کارشناس ارشد دریایی اداره کل بنادر و دریایی بنادر مازندران به زیرساخت ها، فعالیت های دریایی و اقتصاد و صنعت گردشگری منطقه آسیب جدی وارد می شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 03 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و در صورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین شان داده فقط در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده است که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۲۰ متر تا ۱۵۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.

مطالعات و اندازه گیری دقیق زمینی که در ایستگاه های شاخص ساحلی دریای خزر انجام گرفته این مساله سبب افزایش قابل توجه محدوده ساحلی در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشور شد و کارشناسان معتقدند : با تشدید روند کاهشی آب، شاهد پسروی بیشتر دریا و خروج بخش عمده ای از بستر دریا در آینده نه چندان دور باشیم.

با توجه به این رخداد طبیعی به تاکید کارشناسان ضرورت دارد در گام نخست به اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و گام بعدی ضرورت دارد مسوولان دست اندکار نسبت به پیامد های ناشی از این پدیده توجه جدی و برنامه ریزی اصولی و اساسی داشته باشند.

ایجاد چالش در زیرساخت ها، کاربری های اقتصادی، اجتماعی، اختلال در روند فعالیت بنادر و دریانوردی، صید و صیادی، خشک شدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر (تالاب ها - خلیج ها) افزایش عرصه ساحل، دخل و تصرف انسانی به حریم دریای و اثرات منفی بر آبخوان های ساحلی از جمله اثرات عقب نشینی و کاهش تراز سطح دریای خزر از جمله تبعات منفی ناشی از عقب نشینی دریای خزر است.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

بنابراین مازندران با داشتن بیشترین محدوده ساحلی، بسیاری از فعالیت های دریایی هم با ایجاد زیرساخت ها نظیر سه بندر یکی در امیر آباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و اداره کل دریانوردی استان مازندران هم در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر، اداره کل گمرکات مازندران به مرکزیت نوشهر، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) و افزون بر این زیرساخت ها، بسیاری از تاسیسات دریایی گردشگری، رفاهی، مراکز صید و صیادی در این خطه استقرار دارد.

در همین پیوند، عده ای از صاحبنظران امر برای کاهش آسیب پذیری ناشی از عقب نشینی آب دریای خزر به زیرساخت ها تاکید دارند که باید از هم اکنون مسوولان دست اندرکار با مدیریت اصولی، دانش لازم و مدیریت صحیح نسبت به گذر از این چالش جدی این منطقه برنامه ریزی اصولی اتخاذ کنند.

با ادامه روند معضل پسروی آب خزر به طور قطع بر ساختار اقتصادی و اجتماعی و گردشگری منطقه غرب مازندران تاثیر منفی بر جا می گذارد که تا دیر نشده برای حل این مشکل بزرگترین دریاچه جهان باید با برگزاری نشست های تخصصی کشورهای حاشیه این دریا تدابیری اندیشیده شود.

دریای خزر دارای حدود ۴۰۰ گونه آبزی است که وجود ماهیان خاویاری ارزش آن را چندین برابر کرده است، همچنین خزر بعد از خلیج فارس و سیبری دارای سومین مقام از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز در ساحل و زیر بستر است از این رو این حوضه آبی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارای ارزش زیادی است که کشورهای اطراف آن با علم به این مواهب باید در حفاظت از آن تلاش کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۲
اونم خشک کنید.لیتیوم و نمک داره.سودش بیشتره.بده بره.بی خیال اکوسیستم ومنابع طبیعی و آیندگان.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
این همه وسعت دریاچه ارومیه، برو یه گونی پر کن ببر آزمایشگاه ببین لیتیومش کجاس که فقط خودت و یه مشت مثل خودت میبینن، شاید ما هم از گمراهی در اومدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
جناب ایرانی که فرمودید برو یک گونی پر کن ببر آزمایشگاه همه مشکلات این مملکت از بیسوادی هست که یک هم شما و ندانسته حرف میزنی اول اطلاعاتت رو کامل کن بعد نظر بده هر جا نمک هست با این شکل لیتیوم هم هست
مگه نمیگن یخای قطبی دارن آب میشن؟ پس چرا بجای اینکه آب زیادب شه داره کم میشه؟ چرا هیچی تو این دنیا با عقل جور در نمیاد دیگه...
پاسخ ها
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
داداش دریای خزر به آبهای آزاد متصل نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ولی منابع ابی اش از سیبری است سرزمین ازلی ترکان یعنی قوم سابیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
داداش سرزمین ازلی ترکان همان مغولستان هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
مغولستان سرزمین مغولهاست مغولها و ترکها بارها جنگیده ان و در مقاطعی با هم متحد شده ان سرزمین ترکان کوههای آلتای و اراضی اطراف ان است که از زیباترین مناطق دنیاست جایی که سرچشمه رودهای خروشانی که به خزر می ریزند در ان جریان دارد حداقل سوادتو بهتر کن
گام به گام به سوی کویر مازندران
نه که تا الان ازش قطب توریستی منطقه درست کردین حالا خشک شه فاجعه میشه. خدا هر چیزی رو به کسی که لایقشه میده شما لایق نیستین بهتره خشک بشه
تو ایران کسی به حرف کارشناس و متخصص اعتنا نمی کنه.
ببینید ساحل خزر اگه تو ایران یک متر عقبربره، تو سمت شمال خزر یعنی روسیه حدود بیست متر عقب خواهد رفت. پس در اونجا معضل بسیار شدیدتر خواهد بود. از طرفی عقب رفتن آب خزر به علت ورودی کم آب رود ولگا به این دریاچه هست. چون روسیه روی ولگا تعدادی سد زده و آب را برداشت میکند. بنابراین مسأله نیاز به توافقات سیاسی چندجانبه دارد.واصلن به ایران مربوط نیست.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اتفاقا خیلی خیلی هم خوب گوش میدن ! فقط خوب گوش میدن که حتما حتما حتما برعکس اجرا کنند!
من بچه بابلسرم یک زمانی سر دهنه بابلسر ما دام صیادی میریختیم حالا تا کمر آب بیشتر نیست برکت رودخونه رفت هیچ ماهی دیگه از دریا به رودخونه خیلی کم بیاد .این کار هم داشتیم این هم از دست دادیم ۲۵ صیادی کردیم حالا باید هی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در مورد قتل عام پرندگان مهاجر سیبری در مازندران و گیلان هم بنویس
قابل توجه مسئولین. فکر او روزی باشید که زمین های خشک شده دریاچه به جلو پیشروی کنند و به مرز فعلی آب های ایران برسند و آنها مدعی سهمی از آن شوند. چون شیب عمق دریاچه سمت سمت ایران است.
مشکل بیشتر برای سواحل شمالی و روسیه هست.اونجا کیلومترها خشک میشه.آب ولگا را باز کنن درست میشه
برکت رفته ،اینم که هست ازمنابع و ثروت آیندگان پیش خور می کنیم،
چرا هر چی بد بختییه باید برای ما دهه شصتیا باشه ؟ دریاچه ارومیه خشک شد دشت ها فرونشست دریای خزر داره خشک میشه فقط مونده زلزله تهران و جنگ رو تجربه کنیم
به دوستان روس بفرمایند یک کم دهنه رودخانه ولگا را شل کنند
خدایا بسه دیگه. اشتباه کردیم. تو را به خودت قسم از امتحان کردن مردم مظلوم ایران دست بردار. ما مرد امتحان نیستیم. خسته شدیم. خسته.
خیلی هم خوب. زمینش را خواهند فروخت و با ان در کانادا حال خواهند کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست