بازدید 2204

رئیس‌ جمهور چین به وجود مشکلات اقتصادی اعتراف کرد

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی در شب سال نو میلادی، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورش اذعان کرد که مشاغل چین با مشکل مواجه هستند و جویندگان کار دریافتن کار مشکل‌ دارند.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸ 02 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در اقدامی بی‌سابقه در سخنرانی خود اعتراف کرد که اقتصاد چین درگیر مشکلات متعدد است.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون که سخنرانی‌های سال نوی رئیس‌جمهور چین آغاز شده، این اولین باری است که شی در پیام‌ خود، به چالش‌های اقتصادی اشاره می‌کند. این سخنرانی در مقطعی حساس برای دومین اقتصاد بزرگ جهان انجام‌ شده است، در شرایطی که اقتصاد چین با کندی ساختاری همراه با تقاضای ضعیف، افزایش بیکاری و کاهش اعتماد تجاری مواجه است.

رئیس جمهور چین در سخنرانی تلویزیونی با اذعان به «بادهای مخالف» پیش روی اقتصاد کشور، اذعان کرد: برخی از شرکت‌ها دوران سختی را سپری کردند و برخی از افراد در یافتن شغل و برآوردن نیازهای اولیه با مشکل مواجه شدند.

شی در اظهاراتی که به‌طور گسترده توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، گفت: این وضعیت ذهن او را درگیر کرده است و شتاب بهبود اقتصادی را تحکیم و تقویت خواهد کرد.

ساعاتی قبل از صحبت شی، اداره ملی آمار چین نظرسنجی ماهانه شاخص مدیران خرید خود را منتشر کرد که نشان داد فعالیت کارخانه‌ها در این کشور در ماه دسامبر به پایین‌ترین سطح طی ۶ ماه گذشته کاهش‌یافته است.

براساس بیانیه این مرکز، PMI یا شاخص مدیران خرید از ۴۹٫۴ در ماه نوامبر به ۴۹ در دسامبر کاهش‌ یافته است.PMI بالای ۵۰ نشان‌دهنده انبساط اقتصادی است، درحالی‌که هر قرائت زیر این رقم نشان‌دهنده انقباض است. دسامبر همچنین سومین ماه متوالی است که PMI تولیدی چین منقبض‌ شده است.

رکود تولید

بخش تولید عظیم چین در بیشتر سال ۲۰۲۳ ضعیف بوده است. پس از افزایش مختصر فعالیت اقتصادی در ۳ ماهه اول سال گذشته، PMI رسمی تولید به مدت ۵ ماه تا ماه سپتامبر منقبض شد. سپس دوباره به زیر ۵۰ رسید. اقتصاد چین در سال جاری با مجموعه‌ای از مشکلات دست‌وپنجه نرم کرده است، ازجمله رکود طولانی‌مدت بخش املاک، بیکاری بالای جوانان، قیمت‌های ضعیف سرسختانه و افزایش فشار مالی در دولت‌های محلی.

پکن در تلاش برای احیای رشد و تحریک اشتغال است، زیرا سال گذشته مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی را اجرا کرد و متعهد شد که سیاست‌های مالی و پولی را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد. اما رویکرد مداخله‌جویانه دولت چین در اقتصاد، که بر کنترل دولت-حزب بر امور اقتصادی و اجتماعی به هزینه بخش خصوصی تأکید دارد، کارآفرینان را به وحشت انداخته است. همچنین سرکوب کسب‌وکارها توسط دولت به بهانه حفظ امنیت ملی، سرمایه‌گذاران بین‌المللی را هم ترسانده است.

روز شنبه، بانک خلق چین اعلام کرد که درخواستی را برای حذف سهامداران کنترل‌کننده در Alipay، پلتفرم پرداخت دیجیتالی فراگیر که توسط Jack Ma’s Ant Group اداره می‌شود، تائید کرده است. این حرکت به آن معنی است که «ما» به‌طور رسمی کنترل شرکتی را که خود بنیان‌گذار آن بود واگذار کرده است.

«ما» که همچنین یکی از بنیان‌گذاران گروه علی‌بابا است، ژانویه گذشته گفت که به‌عنوان بخشی از کناره‌گیری از تجارت آنلاین خود، کنترل گروه Ant را رها خواهد کرد. شرکت‌های او از اهداف اولیه سرکوب بی‌سابقه پکن علیه فناوری بودند که ازنظر حزب کمونیست بیش‌ازحد قدرتمند شده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل