بازدید 2380
۱

اجرای ۸۰ درصدی سامانه کنترل و پایش آب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران سامانه‌های اسکادا و تله‌متری را لازمه مدیریت مطلوب آب دانست و از اجرای ۸۰ درصدی سامانه تله‌متری آب تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 01 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از آبفای تهران، محسن اردکانی با بیان اینکه در صنعت آب و فاضلاب سه فعالیت عمده مدیریت تولید، مدیریت توزیع و مدیریت مصرف در بخش آب انجام می‌شود، تصریح کرد: در بخش مدیریت تولید تقریباً هر آنچه که باید انجام می‌شد، اجرا شده است چراکه منابع آبی جدیدی فعلاً در دسترس نداریم.

اردکانی اولویت‌های عمده شرکت آب و فاضلاب استان تهران را مدیریت مصرف با فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی و مدیریت توزیع آب برشمرد و افزود: در بخش مدیریت توزیع، تلاش می‌کنیم آب را با فشار مناسبی از طریق شبکه توزیع به مردم برسانیم و از هدر رفت آب تا حد ممکن جلوگیری کنیم و بهترین ابزار این مدیریت، سامانه اسکادا و تله‌متری است که بدون آن، مدیریت مناسب توزیع ممکن نخواهد بود.

وی از تعهد شرکت آب و فاضلاب استان تهران به صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی هشت میلیون مترمکعب آب در چهار ماهه پایانی امسال از طریق مدیریت فشار در شبکه توزیع آب خبر داد و گفت: هم‌اکنون سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران تأسیسات تولید،

ذخیره‌سازی و انتقال را کنترل می‌کند و تأسیسات توزیع نیز تا فشارشکن‌ها در حال کنترل است اما در نظر داریم دامنه این کنترل را به مدیریت فشار شبکه در داخل شهر و سرخط‌های کوچه‌ها و محله‌ها توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران گفت: تهران یک کلان‌شهر با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت و مصرف سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب است و با توجه به اختلاف ارتفاع مناطق مختلف تهران، ۶۵ ایستگاه پمپاژ آب را با ظرفیت ۶۵ مترمکعب بر ثانیه به نقاط مختلف این کلان‌شهر پمپ می‌کنند که کنترل این تأسیسات به صورت سنتی ممکن نیست.

وی یکی از اهداف طراحی و اجرای سامانه اسکادا و تله‌متری در تهران را نظارت و کنترل از راه دور تمامی تأسیسات فعال در فرآیند تأمین و توزیع آب دانست و افزود: بنابراین وجود این سامانه ضروری و لازم است و همه شهرهای بزرگ جهان تأسیسات آب خود را از طریق چنین سامانه‌هایی، از راه دور کنترل می‌کنند.

به گفته اردکانی، سامانه تله‌متری شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم‌اکنون تمامی تأسیسات و ابزار دقیق متعددی ازجمله ۶۰۰ دستگاه دبی‌سنج (فلوئومتر)، ۲۳۰ دستگاه سطح سنج، ۶۲۰ دستگاه فشارسنج بر روی مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ و ۷۰۰ دستگاه فشارشکن را از راه دور کنترل می‌کند و برای ارتقای این سامانه، به دنبال توسعه آن در شبکه توزیع آب هستیم به‌گونه‌ای که بتوانیم از طریق آن فشار شبکه را در مناطق مختلف توزیع تحت کنترل داشته باشیم.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد سامانه تله‌متری آب تهران اجرا شده و اکنون به دنبال تکمیل آن در شبکه توزیع هستیم و به همین منظور، از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ دستگاه فشارسنج آن ‌لاین افزون‌بر فشارسنج‌های موجود در مناطقی از تهران نصب کرده‌ایم و قرار است این تعداد را تا دو سال آینده به ۳۰۰ دستگاه برسانیم.

اردکانی سامانه اسکادا و تله‌متری را لازمه صنعت آب و فاضلاب ایران و بسیار مهم خواند و تصریح کرد: اگر مسیر اعتبارهای دولتی به سمت ایجاد سامانه‌های تله‌متری در تمامی شهرهای کشور جهت داده شود، می‌توانیم حجم بسیار قابل توجهی در زمینه مدیریت مصرف آب معادل‌سازی کنیم و یکی از اهداف قرارگاه آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران همین هدف است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
بهتر است بجای پایش آب به فکر تامین آب باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار