بازدید 2239

ماجرای برداشت لتیوم از بستر دریاچه ارومیه

طی هفته های اخیر موضوع برداشت عنصر لتیوم از بستر دریاچه ارومیه به شکل فزاینده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازتاب داشته که مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص توضیحاتی ارایه کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 30 December 2023

به گزارش «تابناک»، به نقل از «ایرنا»، شهنام اشتری روز شنبه در جمع خبرنگاران، هر گونه برداشت لتیوم از بستر دریاچه ارومیه را کذب خواند و با بیان اینکه این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، افزود: طی روزهای گذشته انتشار تصاویری از برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه سبب شد، عده‌ای در فضای مجازی این برداشت‌ها را مربوط به لتیوم و یا سایر عناصر ارزشمند بدانند که واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر املاح و مواد معدنی به غیر از نمک خشک از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمی‌شود، ادامه داد: طبق رویه سال‌های گذشته از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمک خشک با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و با نظارت مستمر و کامل انجام می‌شود.

اشتری اظهار کرد: روند خشک شدن دریاچه ارومیه هیچ ربطی به وجود یا عدم وجود منابع و عناصر معدنی همچون لتیوم ندارد، بلکه این مشکل ناشی از استفاده ناپایدار از منابع آبی حوضه آب‌ریز دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی است.

بر اساس این گزارش، لتیوم (Lithium) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم است که در شرایط استاندارد دما و فشار، سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است.

این عنصر عاملی آلیاژ ساز است که در تولید ترکیبات آلی مورد استفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای اتمی است و در ساخت شیشه و سرامیک، فضاپیما و زیردریایی نیز استفاده می‌ شود.

طبق اظهارات کارشناسان دریاچه ارومیه دارای بیش از هفت میلیارد تن نمک است اما اطلاعات دقیقی از میزان برداشتهای غیر مجاز و ورود به حریم این پارک ملی در دسترس نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست