بازدید 10239

خبر خوش قوه قضاییه برای ایرانیان خارج از کشور؛ دسترسی جهانی به «ثنا» ممکن شد

ایرانیان خارج از کشور با داشتن ثنا از طریق این سامانه، بدون مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های ایران، می‌توانند همانند سایر هموطنان به خدمات قضایی از جمله احراز ثنا، دریافت ابلاغ‌های قضایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اعتبار معاملاتی، جلسات دادرسی الکترونیک و... دسترسی داشته باشند. این افراد همچنین می‌تواند در خواست‌های خود را در سامانه ارتباط مردمی قوه ثبت و پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۲۱۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ 29 December 2023

سامانه خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با حضور دکترمحمدکاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر راه اندازی شد.

به گزارش «تابناک»؛ ایرانیان خارج از کشور با داشتن ثنا از طریق این سامانه، بدون مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های ایران، می‌توانند همانند سایر هموطنان به خدمات قضایی از جمله احراز ثنا، دریافت ابلاغ‌های قضایی، گواهی عدم سوءپیشینه، اعتبار معاملاتی، جلسات دادرسی الکترونیک و... دسترسی داشته باشند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه و همچنین در سند تحول قضایی دسترسی آسان به خدمات قضایی و توجه به فناوری نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد تاکید است، گفت: حدود 50 درصد تکالیف سند تحول قضایی بر مبنای فناوری اطلاعات نگارش شده؛ از این روی، محور توسعه و تحول در قوه قضاییه فناوری‌های نوین است.

کاظمی فرد با بیان اینکه قوه قضاییه در سال‌های گذشته، خدمات متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه داده است، گفت: بسیاری از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول قضایی از جمله کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی، با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است.

وی گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه این بوده که برخی از کار‌ها به عهده خود مردم گذاشته شود و این را در قالب ابزاری به عهده خود کاربری قرار داده است. مراجعین حرفه‌ای ما شامل وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها امروزه می‌توانند تمام کار‌های خود را در منزل و محل کار انجام دهند؛ بنابراین، سالانه حدود ۵میلیون اقدام توسط وکلا و یک میلیون اقدام توسط کارشناسان در این زمینه انجام می‌شود.

کاظمی فرد ادامه داد: در مرکز آمار و فناوری قوه قضایی، این امکان فراهم شده است که در بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته، امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد و این امکان نیز فراهم می‌شود که ارائه خدمات محصور به جغرافیای ایران نباشد.

وی گفت: در گذشته خدمات قضایی وابسته به نام نویسی در ثنا حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی بود، اما در دوران کرونا ثبت ثنا غیر حضوری انجام شد که این انگیزه شده تا بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات الکترونیک قضایی بدهیم، چون ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند با داشتن ثنا از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است، همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: در زیست بوم احراز ثنا، هشت شرکت دانش بنیان فعال است تا بتواند احراز هویت را به صورت بر خط انجام دهد و امسال با تراکنش یک و نیم میلیون از همین طریق ثنا دریافت می‌کنند.

کاظمی فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور الکترونیک انجام می‌شود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند ثنا دریافت کنند، می‌توانند ابلاغ‌های خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پرونده‌هایی که در داخل کشور دارند، الکترونیکی پیگیری کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون سالانه دو میلیون گواهی سوء پیشینه صادر می‌شود، گفت: 50 درصد از صدور گواهی سوء پیشینه غیر حضوری است. ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین ایرانیان خارج از کشور اگر نیاز به گرفتن وکیل داشته باشند، می‌توانند از طریق قرارداد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در قوه قضاییه گفت: جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام می‌شود، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز هست. همچنین درخواست‌های دیوان عدالت اداری در پنجره واحد خدمات قضایی غیر حضوری قابل ثبت است.

کاظمی فرد در ادامه گفت: ایرانیان خارج از کشور همچنین می‌تواند در خواست‌های خود را در سامانه ارتباط مردمی سامع قوه قضاییه ثبت و آن را پیگیری کنند که با این روش مشکلات دسترسی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات قضایی مرتفع خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، گفت: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالش‌های ایرانیان خارج از کشور، نبود شماره تلفن همراه آن‌ها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی (گپ و آی گپ) حساب کاربری افراد را در این پیام رسان‌ها بپذیریم؛ یعنی تمامی پیام‌ها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضاییه با این عزیزان باشد که از این پس نیز سایر پیام رسان‌های داخلی به این فرایند خواهد پیوست.

وی انگیزه اصلی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور را پیگیری‌های دائمی معاونت بین الملل قوه قضاییه نیز اعلام کرد و گفت: در جلسات متعدد، بررسی مشکلات و همراهی مثبت سبب شد، طراحی‌هایی نیز در مرکز آمار در این راستا انجام شود. بعد از ورود به سامانه ثنا، و پس از اینکه مراحل کار برای نام نویسی دریافت می‌شود، در قسمت آخر انتخاب پیام رسان مشاهده می‌شود و در این قسمت، حساب کاربری به ثنا متصل شده و کلیه ارتباطات از این طریق خواهد بود.

کاظمی فرد گفت: دسترسی به خدمات قضایی ایرانیان خارج از کشور با کمک پیام رسان‌های داخلی تسهیل شد و این کار آخرین حمایت از سکو‌های داخلی نخواهد بود، بلکه کمال استفاده از آن‌ها را برای حل مشکلات مردم در داخل و خارج از کشور خواهیم داشت. این اقدام شروعی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور به واسطه فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت خدمات قضایی خواهد بود.

گفتنی‌ است، هموطنان خارج از کشور می توانند فرآیند نام نویسی و احراز هویت ثنا خود را بدون نیاز به شماره همراه داخلی و امکان پرداخت ارزی با کارت‌های بانکی بین‌المللی همچون مسترکارت و ویزاکارت از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور اپراتور آی‌تی‌ساز (آدرس ذیل) اقدام کنند.

https://international-sana.itsaaz.com

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۲
قدم مهمی هست دست مریزاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
کدام قدم مهم؟
اقدامی نظیر پخش برنامه های شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور. فقط خدا خودش می داند که چه تعداد بیننده دارند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
کافی نیست، عفو عمومی صادر بشود تا هموطنان خارجی‌ نشین با خیال راحت برگردند
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
افرادی که در داخل ایران هستن منفی میدن چون درکی نسبت به موضوع ندارن فقط مخالفن ، این بسیار مهمه اگر در عمل واقعا کار بکنه عالیه ، دستشون هم درد نکنه هر کی درستش کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
قیمت جدید بسته‌های اینترنت پس از افزایش تعرفه:
یک گیگابایت یک ماهه، بیش از ۱۴ هزار تومان، پنج گیگابایت یک ماهه ۳۱۷۰۰ تومان و بسته‌های شش ماهه، ۱۵۰ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
با پشت کردن به علم، قانون و برنامه، ساختار قدرت در ایران مبتلا به بیماری خطرناکی شده و به مرحله خودتخریبی وارد شده است! رتبه ۲ تا ۷ پرتعدادترین دانش‌آموختگان دنیا را داریم، اما ورزشگاه ایران را باید چینی‌ها بسازند!
تا به حال فکر کرده اند که چرا 8 میلیون ایرانی از کشور مهاجرت کرده اند و چرا عده زیادی شامل پزشکان، پرستاران، استادان دانشگاه، حتی کارگران در حال مهاجرت از ایران هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
علم‌الهدی:

اگر مردم مشکل معیشتی دارند، باید در انتخابات شرکت کنند. در غیر این صورت معلوم نیست چه کسی بر سرنوشت این ملت مسلط می‌شود. این ملت کجا برای امور عبادی - سیاسی خود چشم به معیشت داشته است؟ القا می‌کنند مشارکت مردم در انتخابات فراگیر نخواهد بود چون وضع معیشت مردم خوب نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
جمیله علم الهدی: هرچه زنان ایرانی به دست آوردند به دلیل فداکاری مردان بوده است! ما با دشمن سرسختی روبرو هستیم که تمام صنایع اطلاعاتی و نظامی را در اختیار دارد و فرهنگ کودکان و دختران و نوجوانان ما را تغییر داده است!
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
چون ثنانبودحالا که هست همه برمیگردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
میرزایی، معاون اسبق وزیر کار:

یک نفر که در دانشگاه علامه فیش‌فروش بوده، الان مدیرعامل یکی از صندوق‌های بزرگ بازنشستگی است. ناترازی صندوق‌ها با افزایش سن بازنشستگی حل نمی‌شود، چون درگیر فساد شدید است.
به جای این کارها، سیستم «خودی، غیر خودی» را بر چینید و به همه افراد امکان سرمایه گذاری و خدمتگزاری در میهن را بدهید، هم روند مهاجرت معکوس می شود و هم خیلی ها هم به کشور بر می گردند.
خیلی از آنهایی که از کشور رفته اند، از دست همین ابلاغها رفته اند.
ظاهراً درک درستی از ماجرا وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
پس می گید 9 میلیون خلافکار مهاجرت کردند؟ اگر درسته پس خدارا شکر
قوه قضاییه بهتر است ایرانیان خارج از کشور را فراموش و به فکر ایرانیان داخل کشور باشد.

تعداد پرونده های موجود در دستگاه قضا بسیار بالا است که این امر موجب طولانی شدن زمان دادرسی در محاکم شده است.

برای نمونه، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در 11 تیر 1402 گفته: طی سال گذشته ۲۹۳ هزار فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد که این آمار، با توجه به جمعیت حدود یک میلیونی استان، رقم بسیار بالایی است!
واقعا چه خبر خوبی بود....خوشبحالمون
وااااااااااای
چ خبر خوشی !!!!
ای کاش دسترسی به گوشت و مرغ رو میسر میکردید .
ثنا به چه دردی میخوره ؟
خوب دیگه
الان تورم اومد پاعین
دزد چای دبش رو گرفتن ؟
تنا به چه دردی میخوره ؟
قیمت گوجه و تخم مرغ رو بیار پائین بتونیم املت بخوریم
هنوزامکان جابجاکردن‌پول از حساب کسی درداخل ایران به کس دیگری که آنهم داخل ایران رندگی میکند وجودنداردیعنی مثلاًکسی که درخارج ازکشوربدلائلی زندگی میکند وبخواهد ازحساب خودش که درداخل کشورهست پولی به شخصی درداخل کشوربپردازد واین پرداخت رابدون واسطه و اینترنتی انجام دهد چنین امکانی قبلاًبودولی دردولت محترم این امکان هم وجودندارد یعنی پول داخل ایران است نمیتواندمالک وصاحب پول انرابدون واسطه وشخصاًدرداخل ایران بحساب کس دیگری واریز کند انوقت چه اعتباری به ثنا وغیره هست
اکر اینها برگردند ایران‌گلستان میشود تخصص به همراه دلار به کشور سرازیر میشود، بشرطی که از آنها استفاده شود و جزو غیر خودی و نخودی محسوب نشوند.
و مقاماتی توانا و با سواد کشور را اداره کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
مخالف سرسخت وضع موجود هستم و برای مقابله با بانیان وضع موجود سینه سپر
ولی کسی که رفته به سلامت
زندگی بهتر و آروم رو ترجیح داده به موندن و جنگیدن و سوختن و ساختن
ناشناس
| Canada |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
برهمین خیال باطل باش تا صبح دولتت بدمد هموطن!!!ه
دسترسی جهانی به ثنا ممکن شد!!!
این بهترین خبر برای ایرانیان مقیم خارج بود
دیگه از این بهتر نمیشد
اینکه به خیلی از سایتها مثل تامین اجتماعی و بانک ها دسترسی نداریم اصلا مهم نیست مهم اینه که دسترسی به ثنا میسرشد
خدایا شکرت!!!!
آقایان اکثر خارج نشینان متهم به اختلاس خوشحال میشوند
به خیال ما ها شوید ما به حد کافی باهوش هستیم اگر قرار کاری بکنید برای مردم داخل که هیچ راهی ندارند کمک کنید.مخصوصا الودگی هوا و غذا،
ایدکاش از اسم های ایرانی استفاده بشه. فارسی پاس بدارید.
با این حجم از مهاجرت باید تمام خدمات خود را خارج از کشور ارئه کنید
بسیار کار درستی است، سامانه تامین اجتماعی که خدمات به خارج نشینان می دهد چرا فیلتر است. پرداخت های بانکی ما هم کاملا مسدود شده از ای پی خارج از کشور. در کل فوق العاده است این کارتان
اين يك واقعيت است كه ايران شروع به قدم گذاشتن در همگامي با جهاني شدن برداشته ولي خيلي با آهستگي .اما همين هم اميد بخش است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی