بازدید 13742
۷

جولان گسترده سویه جدید ویروس کرونا در جهان؛ نسخه سریع‌تر اومیکرون/ واکسن یادآور بزنید

در روز‌هایی که بسیاری از مردم جهان کرونا و بیماری ناشی از آن، کووید ۱۹ را در زمره خاطرات ناخوشایند دسته بندی کرده و می‌کوشند آن را به بوته فراموشی بسپرند، ویروس «سارس کو ۲» جهش موثر دیگری داشته که به سرعت در حال گسترش است و نگرانی‌هایی به دنبال داشته است؛ جهشی که موجب پدیدار شدن ویروس کرونای JN.۱ شده که نوه اومیکرون خوانده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 23 December 2023

جولان گسترده سویه جدید ویروس کرونا در جهان؛ نسخه سریع‌تر اومیکرون/ واکسن یادآور بزنیدشیوع سویه تازه ویروس کرونا در برخی کشورها، بار دیگر نگرانی‌ هایی به دنبال داشته است؛ سویه ای نشات گرفته از کرونای اومیکرون (BA.۲.۸۶) که نرخ شیوع نگران کننده ای دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهایی که بسیاری از مردم جهان، کرونا و بیماری ناشی از آن، کووید19 را در زمره خاطرات ناخوشایند دسته بندی کرده و می کوشند آن را به بوته فراموشی بسپرند، ویروس «سارس کو 2» جهش موثر دیگری داشته که به سرعت در حال گسترش است و نگرانی هایی به دنبال داشته است؛ جهشی که موجب پدیدار شدن ویروس کرونای JN.1 شده که نسخه ای تازه و بروز شده از سویه اومیکرون است.

جولان گسترده سویه جدید ویروس کرونا در جهان؛ نسخه سریع‌تر اومیکرون/ واکسن یادآور بزنید

همین اشاره به نام اومیکرون کافی است تا به یاد آوریم چگونه قدرت سرایت پذیری بالای این سویه موجب شد که موج بزرگی از بیماری در بسیاری از کشورها به راه بیفتد، بار دیگر ساختارهای درمانی را بعد از ماراتنی طولانی، به چالش بکشد و در نهایت به افزایش شدید شمار بیماران منجر شده و موجب جهش در نمودار شمار جان باختگان شود.

همه اینها در حالی بود که واکسیناسیون در بسیاری از کشورها با سرعتی قابل قبول پیش رفته بود اما سویه اومیکرون توانایی عبور از سد ایمنی زایی بسیاری از واکسن ها را داشت؛ وضعیتی که موجب شد بازطراحی در دستورکار سازندگان واکسن قرار بگیرد و حتی روند کارآزمایی بالینی برای بررسی تاثیر واکسن های مختلف برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون در دستور کار محققان قرار بگیرد.

تحقیقاتی که حالا می توان به نتایج آنها دلگرم بود، به ویژه آنکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سویه JN.1 ماحصل جهش یا جهش هایی در سویه اومیکرون است. جهش هایی که به جهاتی ویروس را خطرناک تر کرده، چون در پروتئین اسپایک ویروس رقم خورده و موجب شده سرایت پذیر تر شود، در نتیجه سریع تر شیوع پیدا کند و مقابله با همه گیری آن دشوارتر است؛ ویژگی که با اتکا به آن، به فاصله کوتاهی از شناسایی این سویه، شاهد شیوع وسیع آن در برخی کشورها از جمله چین، هند، آمریکا و انگلیس هستیم و در نتیجه عجیب نیست که می بینیم سازمان بهداشت جهانی ـ که چندی پیش پایان پاندمی را اعلام کرد ـ در خصوص شیوع این سویه تازه هشدار داده و تاکید کرده که باید مورد توجه همه کشورها قرار گیرد.

هشداری که البته تاکید دارد، خطر این سویه در حال حاضر برای عموم کم است و واکسن های فعلی همچنان از افراد محافظت می‌کنند. با این ملاحظه که در نیمکره شمالی در فصول سرد سال قرار داریم که موسم شیوع بیماری های متنوع تنفسی از جمله آنفلوانزاست و مستقیم و غیرمستقیم در ابتلای افراد به کووید و میزان خطر ابتلا به آن تاثیر دارد.

خطری که به طور ویژه برای گروه های پرخطر (مانند بیماران زمینه ای، بیماران خاص، سالمندان و...) بیشتر است و لذا ضرورت دارد که این افراد هرچه زودتر برای دریافت دوز یادآور واکسن کووید19 اقدام کنند، به خصوص اگر یک سال از تزریق آخرین دوز واکسن شان گذشته باشد. توصیه ای که در کنار آن به این افراد توصیه اکید می شود که واکسن آنفلوانزا را هم دریافت نمایند.

تدبیری ساده اما موثر برای کاهش شدید احتمال ابتلا به بیماری سختی که جان بسیاری از جهانیان را گرفت و آثاری بلند مدت برای بشریت به یادگار گذاشت و هرچند این روزها از متن زندگی بسیاری از جهانیان بیرون رفته و در اولویت های پایین توجه قرار گرفته، همچنان خطرناک است و باید مراقبش باشیم؛ مراقبت هایی که جدی ترینش، واکسیناسیون است و بعد رعایت نکاتی که همه از بَریم؛ از استفاده از ماسک در مناطق شلوغ و سرپوشیده و ضرورت پوشاندن دهان و بینی موقع سرفه و عطسه تا شست و شوی منظم دست ها، ماندن در خانه موقع بروز علایم و... توصیه هایی که هنوز هم بسیار کارآمد هستند، حتی اگر با سویه ای خطرناک از کرونا یا هر ویروس دیگری مواجه باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷
واکسن چینی هم دیگر موجودنیست. چی بزنیم؟. واکسنهای مستعانی؟ تزریق در حدصفرواکسن طبق آمارخود وزارت بهداشت نشان میدهد کسی حاضربه زدن این واکسنها نیست.پس مسئولان وزارت بهداشت چاپلوسی را کنار گذاشته اجازه دهند واکسنهای بروز شده وارد شوند. ولو مثل واکسن انفلوانزا با پول خود مردم. واکسن مجانی نخواستیم. توجه کنند که واکسن و کلا دارو خودرو نیست که بدهندش دست مافیا
ماسک
خیر واکسن اسپایکوژن و واکسن های بیوتکنویی فایده ندارن
همه باید سینوفارم و برکت بزنن
اصل ویروس را آپدیت کنید و تولید کنیو
واکسن یاد آور بزنید تا زودتر بمیرید .‌.از اول واکسن زدن اشتباه بوددددددددد
دوباره فصل انتخابات آمریکا شروع شد و ...
قبل از توصیه به واکسن زدن ، وزارت بهداشت آمار عوارض و تلفات واکسیناسیون گسترده و اجباری را منتشر کند .
نويسنده از خدا نمي ترسد، به واكسن توصیه میکند؟؟؟؟؟؟؟،
اگر جهالت است، توجیه ندارد بعد این مدت و عوارض
اگر عمدی در کار است که خائن و قاتل که شاخ و دم ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی